Fler hajjar det här med 29;ers

teabag: sog skrev lite reflektioner om sin för ett tag sen, men givetvis skriver jag en rad eller två när jag har testat.

Vore givetvis intressant att göra ett mer vetenskapligt test. Kan dock vara svårt att få rätt och lika förutsättningar. Det subjektiva i att man vet vilken cykel man sitter på kan ju spela in. Lite svårt med blindtest sas ;-).

Har funderat en del över det här med däck också, rent krasst vad bör man egentligen ha för däck för att ta tillvara det bättre flytet med 29? Feta däck som sväljer ojämnheter och på så sätt hjälper till med flytet eller ett smalare som kanske rullar lite lättare? Sen för känsla o bett vill man nog ändå ha ett grövre däck i vanlig ordning.

//jns

När ni pratar om tröghetsmomentet (motståndet mot acceleration), glöm då inte att ett större hjul behöver accelerera till en lägre vinkelhastighet (varvtal) för att cykeln ska rulla lika fort. Storleken har mindre betydelse än vikten, även om tröghetsmomentet ökar när vikten flyttas längre från rotationscentrum.
Accelerationsfördelen/nackdelen mellan olika hjulstorlekar är dessutom generellt sett kraftigt överskattad. Det handlar nämligen om jämförelsevis mycket små energimängder. Gör ett experiment: häng upp cykeln i mekstället. Dra igång hjulet med handkraft på pedalen. Där har du hela den kraft vi talar om.

Smala däck rullar inte lättare utan tyngre. Att racercyklar har smala däck beror på att de vill ha lägre luftmotstånd, vilket är mycket viktigare i högre fart. På en skogsstig är ett smalt däck bara en nackdel. Den STORA nackdelen med 29ers är ännu så länge utbudet av däck imho. Det finns ett anständigt basutbud, men jag saknar ett riktigt fett XC däck, typ ett Racing Ralph 29 x 2,4. Jag saknar alla Schwalbe-däck faktiskt, bortsett från Little Albert som finns av någon anledning.

29ers skiljer sig inte så mycket från 26ers som man kan tro. De rullar något lättare över rötter och stök, håller fart bättre genom svängar etc., är lite trögare att svänga när hjulen har fart och upplevs som aningen trögare att accelerera (men man kommer inte efter).

De största skillnaderna jag noterat är att jag känner mig säkrare eftersom cykeln går stadigare och att jag tar mig över tekniskt knepiga partier betydligt enklare. Manövrerbarhet, balans och andra köregenskaper är likvärdiga. Det krävs dock lite tillvänjning. Vänta dig inte att känna dig hemma vid första försöket. Jag hoppas kunna börja utnyttja fördelarna under säsongen -06 efter en trevande start i år :).

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Euuuu... Den var ful. :)
>
> Här är en byggd för en kille som är 205 cm, fast
> det är 26" hjul på den
>
>
>
> /Mattias
>
> http://www.ettannatlopp.nu - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Inget illa ment Mattias, men din cykel ser larvig ut. Du BEHÖVER en 29er. Du behöver dock inte välja en sådan där ful Ventana, det finns alternativ :).

edeviz. Fler och fler verkar vara överänns om att de stora hjulen ger en något högre fart i stökig terräng. Teoretisk stämmer det också väl.

Racer och luftmotstånd. Vid 30 km/h är 70 % luftmotstånd om du vill öka hastigheten har jag hört. Luftmotståndet ökar väl dessutom med kvadraten på fartökningen...Men om det nu är så. Varför har de så stora hjul om luftmotståndet är värsta "fiende".

Däcken - har du kollat specialsiten på mtbr.com ? Där är listat alla däck och alla övriga tillbehör till 29"....
Den Peak 29" jag testade hade IRC Mythos 1,95 och eftersom jag vill testa dem ordentligt köpte jag ett par för min 26". 69 kr / st på COOP. Men det är klart några 1,95 29" däck har de inte alls.

I teorin bör de större hjulen ge fördelar i stökig terräng, hur mycket är en annan sak. Jag vill ha en hel säsong med tävlingar på kända banor för att uttala mig säkert om eventuella prestandafördelar/nackdelar i praktiken (för mig). Hittills har jag märkt de skillnader jag nämner ovan.

Racercyklar är styrda av regler från UCI, de ska ha 622-hjul punkt slut. Jag gissar att det är en fråga om tradition. Racersporten är väldigt konservativ och har tydliga estetiska krav. På landsvägen har de stora hjulen mindre betydelse eftersom rullmotståndet är litet och vägen slät. Världens snabbaste cyklar (liggcyklar) har oftast ett 20" (406) hjul fram. Det fanns också racerteam på 60-talet som körde på Moulton(stavning?)-cyklar med två 20" hjul (icke liggcyklar). Sammanfattning: racercyklar kan gå lika fort eller fortare med små hjul, men de får inte.

Jag har koll på alla 29er däck. Intressantaste nykomlingarna 2006 blir Kenda Karma, Specialized FastTrack och Stans Vel Crow. Bäst hittills är t ex Maxxis Ignitor, Bonty XR och WTB Nanoraptor.

Lite nya däck på g då tydligen, kan vara värt att lugna sig till våren...

edicviz, antar att ditt område är xc-race och att ovan nämnda däck hamnar i det facket? Tyckar nog annars att WTB Exiwolf 2,3" ser intressantast ut. Lär väl komma lite mer fetdäck också kan man tänka. Nanoraptor ser ju ut som ett bra alt till Phyton för torr XC....

Bra, breda dubbdäck för 29" någon?

/jns

Tillbaka
Topp