Fler Manitou-ägare med gaffelproblem?

Jaha.! >_<

Då lockout och kompressionsinställning la av spontant i vintras, skickade jag in cykeln på service för att låta killarna styra upp gaffeln. Som tur var gick det hela på garantin, men det enda som kunde lagas var lockouten - vilken la av ett dygn senare efter att jag komfortcyklat hem 2 km från verkstan. Som det låter nu ska de försöka laga lockouten, men kompressionsinställningen är fortfarande helt död, detta pga. att justerratten med vilken man spänner fjädern gått sönder pga. en taskig konstruktionslösning. I dagsläget har Manitou enligt min lbd inte heller nån svensk agent, varvid reservdelen ifråga inte går att få tag på här hemma.

Så min fråga; justerratten för fjäderförspänningen på en Manitou Trace Platinum (nån unknown-modell, sitter på min Nishiki Team -06), på vänstra gaffelbenets ovansida behöver bytas. Hur göra? Fler med liknande problem och samma gaffelmärke?

Cowabunga!
/J

Kontakta Nishiki (Unicykel på Hisingen i Gbg) och be dem hjälpa dig? De har ju en leverantör på Manipoo som säljer dem gafflar, de bör därmed få tag på reservdelar på samma sätt?

Been there done that, Nishiki kör numera enbart Rock Shox och verkar inte kunna ta hem prylar.. lätt irriterande. Lutar åt en Marzocchi MX Pro + lite annat godis från Tyskland istället. Men visst är det irriterande..

/J

Konsumentköplagen ger butiker rätt att försöka laga ett återkommande fel tre gånger, därefter har köparen LAGLIG RÄTT att häva köpet och få hela köpeskillingen tilbaka! Vill du inte häva hela köpet kan du kräva en likvärdig gaffel utan extra kostnad.
Utnyttja den rätten! En butik skall inte kunna lata sig och skita i sina åtaganden bara för att det är krångligt att hitta reservdelar. En sån sak skall aldrig vara kundens problem.
Vill de inte laga allt som är fel är det din skyldighet som köpare att djävlas tillbaka, det är din lagliga rätt.

[edit]: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Suck. Så när svensk distributör saknas så är
> det kört? Är det inte dags för branschen att
> fatta att det i en global ekonomi inte kommer
> finnas ett mellanled i varje land? Som tur är har
> Manitou en hemsida:

Globaliseringen effekter äro outgrundliga. Nu ligger Helsinki i Sverige också

OY NORDIC TRADE GROUP K&K AB
ITALAHDENKATU 20 B
00210 HELSINKI 20100 Sweden

Extra delar till Manitou gafflar verkar vara ett problem i europa. Jag vet att Phil (Dr Spoke) har ett ständigt avtal med Tim Flooks (TF tuned) om att dela med sig om de får tag i delar.

Detta situation bekymrar mig och gör mig t.o.m. förbannad när ma ser deras nya, glansande grejer i cykeltidningar på deras presscamp inför kommande säsongen. De koncentrerar sig på att släppa nya saker utan att ser till att alla extra delar finns att får tag på. Läsa man manualen så ser man att det finns en massa saker man kan köpa till - ride kits till exempel - som inte finns att får tag på. Jag vet jag har försökt. Samma sak med Marzocchi. Jag vet inte hur manga trasiga Marzocchi gafflar eller efterfrågningar på Marzocchi delar vi fick under Mayhem i Åre i år och var tvungen att tala om för folk att det är jätte svårt att får tag på delarna.

Än så länge går min Minute klockren - det sista bra gaffel som Manitou gjorde IMHO. Rockshox, fox och snart Pace verkar vara det ända som har bra support i Sverige - och snart sticker Fox till Danmark....

Förresten, Phil har några lådor fylld med Manitou gaffel fjädrar och sånt till äldra Manitou gafflar (innan -05 tror jag) som han fick av förra distrbutören i Sverige. Jag fick rota runt lite grann och det finns lite godis där....

ianthewelshman skrev:
> Än så länge går min Minute klockren - det
> sista bra gaffel som Manitou gjorde IMHO.

Var väl även den första som var bra...?

oxr skrev:
> Var väl även den första som var bra...?

Min Black 80/100 mm från '02 är faktiskt ganska bra.

Min Black Elite 80/100 från -03 sög! Idiotisk extern smörjnippel och servicekrävande skitgaffel blir mitt omdöme =/

Det här är en fråga för återförsäljaren. Defår hantera garantifrågan mot agenten och tillverkaren. Det är ju bland annat den servicen återförsäljarna tar betalt för med sitt påslag. Att du ska börja jaga agenturer utomlands är knasigt.

plumse skrev:
> Idiotisk extern smörjnippel

Tycker den funkar rätt bra faktiskt, jag gillar smörjnipplar.

> och servicekrävande

Jag har fortfarande inte servat min, fast den har inte rullat speciellt mycket efter 2005 iofs.. Vill minnas att någon skumring under gummibooten dock har korvat ihop sig rätt rejält.

jomper skrev:
> Shermangafflarna som fanns i samma veva var väl
> också helt ok?

Var det inte de som hade bussningar i mjukost?

Dämparsverige verkar gå in i en mörkertid. Blir det bara RS kvar med en rimlig svensk representation och after market/serviceorganisation får vi ingen rolig situation.
- Svårt med reservdelar
- Lååånga leveranstider
- Regulativa svårigheter (skillnader i konsumentlagstiftningen)
Till slut fösvinner även kompetensen när alla mer avancerade jobb görs på centralverkstäder utomlands.

Situationen behöver inte bli katastrofal men det ska bli intressant att följa hur tillverkarna kommer att hantera språk/logistik och service givet att allt ska skickas kors och tvärs över Europa för minsta felsökning. Kvarvarande lokala verkstäder gör egna reservdelar och köper upp gamla/trasiga dämpare för att samla på sig material att serva kunderna med.

Hemmapularnas tid är här, happys mektips ska ge dig vägen! =D

Fjärdebrunn skrev:
> Blir det bara RS kvar med en rimlig svensk
> representation....

Fast jag är inte så imponerad av den heller. Försökte i nästan ett halvår att få tag i en utbytesfjäder till min Recon via både LBS och CC. Stört omöjligt trots flera påtryckningar. Är ju ändå en aktuell gaffel och fjädern sitter även i andra modeller. Slutade med att jag köpte från USA.

/Johan

jomper skrev:
> Shermangafflarna som fanns i samma veva var väl
> också helt ok?

Ja gillar min firefly+ -05a starkt. Skulle vilja kunna få returen något snabbare bara när man kör utförs bara, men det kan jag nog ordna med lite tunnare olja.

Ja, det där med returen håller jag faktiskt med om, det var det enda jag upplevde som dåligt på den firefly jag testat. Gillar snabb retur och den var för långsam även på snabbaste.

Om det är returen att man vill ändra, det är bara att byta ut oljan till tyngre/lättare beroende på om man vill har lånsämre/snabbare. Så gjorde vi med min Minute i Åre, det var för snabbt så vi ändrade olja vikten tills det blev bra.

Kom ihåg att när man köpa en gaffel så är det inställd för en genomsnitt vikt vilket de flesta av oss inte är. Genom att byta ut fjädring (om gaffeln har en) och olja kan man kommer åt bra prestanda. Med luft är det mycket enklare.

EDIT: jag läste inte hela inlägget så du vet det här men jag läter den här kvarstår

Även jag har en Firefly 05:a och har exakt samma erfarenhet :) Snabbare retur vore grymt. Jag har aldrig meckat gaffel men nån dag ska det bli av...

http://www.hbsuspension.com/serviceguides.asp?function=64&guideid=121 beskriver det hela, har inte tid att läsa den nu men ska kika på det när skidsäsongen är slut.

Edit eftersom jag inte såg Ian's inlägg: Nån som vet vilken kroppsvikt originalfjädern är anpassad för? Jag väger runt 65 kg och misstänker att det är lite lätt... Jag kör med minsta tillåtna SPV-tryck (30 psi) för att få gaffeln lite mer känslig för mindre knölar.

Janneman: Ar det den har du ar ute efter:

big_33_thumb.jpg ht=202

Madison som ar distributor for Manitou har i UK har faktiskt ganska manga delar i lager till Manitou nu inklusive de flesta olika ride kit.
Om du vill kan jag kolla med Madison och bestalla hem det du behover och sen skicka det till dig?

Peter_K skrev:
> Edit eftersom jag inte såg Ian's inlägg: Nån
> som vet vilken kroppsvikt originalfjädern är
> anpassad för? Jag väger runt 65 kg och
> misstänker att det är lite lätt... Jag kör med
> minsta tillåtna SPV-tryck (30 psi) för att få
> gaffeln lite mer känslig för mindre knölar.

Hehe precis samma här, 66kg och 30psi och lägsta bottom out inställningen. Om jag kör med lägre tryck så klonkar gaffeln när den returnerar... måste alltså köra så "högt". Funkar väldigt bra till street och huckande men för exempelvis "DH-light" i strutsabacken så blir den lite för slö även på den snabbaste returinställningen. Fjädern tror jag nog är bra ändå, sagget är helt ok.

Tack för era tips och synpunkter. Har pratat med gänget som servade den, och ska ta ned den imorrn, varvid de återigen styr det via garantin vilket jag är tacksam för. Att förspänningen inte går att justera kan jag leva med, även om jag gillade landsvägsturerna med en hårt ställd gaffel istället för hellåst. Huvudsaken är dock att slaglängden håller sig till 100 mm, istället för nuvarande 20-30 som den låst sig på.

Dock är det nuvarande, mjukaste fjädermotståndet egentligen alldeles för hårt.. kan på min höjd trycka ned den till 50-60 mm med mina 70 kg. Någon som har nåt tips hur man kan lösa det? Slänga in en mjukare fjäder kanske?

mvh
/Jjjjjjjjjjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

sätt en buntband på ena gaffelben. Kör som du bruka och håller ett öga på buntbanden - mätar avståndet av buntbanden från nedre gaffelpackningen.

Om det ofta blir 100mm (hela slaglängden) så har du för mjukt fjäder för att du bottnar ut gaffeln. Om du inte uppnår 100mm någongång så har du för styv fjäder.

Man bruka säger att man båda bottnar ut gaffeln ett par gånger varje gång man är ut och kör.

Cirkusen är slut, Nishiki styr en sprillans gaffel till mig efter att ha rådgjort med mitt serviceställe! Kan bara lyfta på hatten och tacka.

Då priserna för gafflarna i butik ligger skyhögt i jmf. med internetpriserna, får jag nöja mig med en 100mm:s Dart 3:a mot att jag lägger en mellanskillnad på en femhundring. Erbjöds med andra ord en Dart 2:a, men tänkte att trean kanske är snäppet bättre. Extern rebound är ju smidigt, eller nåt.

Hur som helst är det skönt att det hela löst sig och att Nishiki visat en sån tacksam inställning till problemet, samt att jag får nya prylar. Wee.! =)

/J

För att spinna vidare på den korta returdämpningsfrågan så har jag just bytt olja i min sherman. Jag körde med 2.5W i SPV/retur insatsen och 5W i det öppna blasket undertill i bägge benen. (Orginal är 5W överallt) Resultatet blev precis som väntat en snabbare retur. Det blev precis lagom snabbt/slött nu, visserligen fortfarande på snabbaste inställningen men nu kan jag vrida ner den om jag ska hucka på stan.

Jag funderade även på att ta bort plattformsventilen och på så sätt koppla ur SPV funktionen för att göra den känsligare utför (som den mest används till just nu) men det lilla silvriga locket som täcker den ventilen satt lite för hårt så det fick vara. Vill ju dessutom veta hur mycket enbart oljebytet gjorde... (skyller på det iallafall)

Jag glömde naturligtvis kameran, men det ska finnas shims man kan plocka bort för att försvaga spv'n men jag blev osäker på vad jag skulle ta bort... nån som gjort det (och kommit ihåg kameran)?

nu blir man sugen på att byta olja. har en manitou r7 lockout dock ganska ny, vilket leder till en fråga. plockar ni loss gaffel, öppnar upp högra benet häller ur gammeloljan och petar i den nya, eller plockar ni ner gaffeln helt och hållet?

Jag lämnade gaffeln på cykeln, vilekt gjorde det hela lite bökigare att hantera, men det var endå det enklaste alternativet för mig eftersom jag dragit min bromsslang genom styrröret och skulle behöva kapa den och byta oliv och lufta och hela det köret om jag ska ha loss gaffeln.

I övrigt plockade jag ner gaffeln helt, av med underbenen och plockade ur insatserna ur innerbenen för att kunna göra rent ordentligt och få bort all gammal olja. Oljan i vänsterbenet med fjädern i var som sirap efter att den skvätt upp in i fjäderinsatsen och blandats med allt fett... riktigt äckligt :)
Orginaloljan i spvn hade en riktigt kool blå färg. Tur man inte ser den så ofta för den nya jag hällde i var tråkigt pissgul ;)

då kanske det är lika bra att göra en "helservice" och plocka ner den och göra rent helt och hållet. dom har ju en bra pdf-broschyr som beskriver det ganska bra på answerproducts.com så det borde funka när det blir dags. Har aldrig plockar ner en gaffel själv men nu när det är semester så ka man väl hitta på ngt kul att göra, ngt speciellt man ska tänka på ?

Nej det är inget speciellt avancerat. Den enda missen jag gjorde var att jag försökte tömma lite luft ur spvn med hjälp av min pump när jag hade ställt cykeln uppochned... vilket resulterade i att inget verkade hända. Det där pyset man normalt hör när man skruvar av pumpen ersattes dock av lite oljesprut... Ooops tänkte jag och testade hur pumpen mådde... hehe... den sprayade olja... halt värre på golvet sen :D

Min R7 Comp läcker å är allmänt unplush efter ett år. Vet inte va jag ska göra med den. Serva eller kasta å skaffa nytt...?

Tillbaka
Topp