"flera kedjor igång"?

Bert

Aktiv medlem
"flera kedjor igång"?
1) Min mtb har rullat ca 230 mil, jag antar att det är i senaste laget att börja med flera kedjor eftersom jag hittills kört på en o samma?
2) Använder ni "powerlink:are" powerlink både på landsväg-, mtb- och okynnescyklarna??

Som alltid tacksam för svar.

"flera kedjor igång"?
1. Det är nog lite sent, en ny kedja på gammal kassett och drev kan börja hoppa och det är inte kul.
2. Ja, samma kedjemodell på både mtb och racer. Jag kör med SRAM PC59 kedjor uteslutande, billiga och starka.

/Leo

"flera kedjor igång"?
Hej!

Har säkert inte kört 40mil än med min cykel(mtb) så det kanske inte är försent att börja skifta kedja.
Läste i nån annan tråd, var det du Leo, som bytte var hundrade mil.
Syftet, är det att kunna köra på samma kassett och drev längre eller är det bara för att spara kedja?
Vad är ett bra pris på en sådan kedja (SRAM PC59) som du rekomenderar? Hittade för 195kr men en annan kan ju inget om vad saker och ting kostar, är ju ny på detta:)

Mvh: Jim

"flera kedjor igång"?
Jim: 30 mils intervaller är det jag tipsat om, det är lagom, så din kedja klarar sig med marginal. PC59 finns billigt i 3-pack(199kr st då) på bl.a. <http://www.chainreactioncycles.com/> , men räkna med 100kr i frakt, men köper man något mer också samtidigt så. :-)

/Leo

"flera kedjor igång"?
Hej Leo!

Tusan, då gäller det att skynda att beställa. Men http://www.racerdepan.se/ säljer för 195kr/st, ett bra pris då? så slipper man skicka efter från England.
Då passar man på att skicka efter SRAM´s kedjelås också, ett till varje kedja. Hittar det inte men det måste de ju ha om man frågar.

Nähä, nu är det redan försent. Det är ju en ny härlig jobbardag imorgon. På med blåstället och spotta i nävarna:)

Mvh: Jim

"flera kedjor igång"?
Jim: Det ingår PowerLink lås med varje kedja, men en eller två extra är bra att ha med på cykelturerna om kedjan skulle gå av - vilket aldrig hänt mig. Däremot har jag "lånat" ut PowerLinks till flera som fått kedjebrott, det funkar klockrent på Shimano kedjor också. GoldLink är för 9-delat och Silverlink för 7/8-delat.

Ja, 195:- st är inte fel det heller om du behöver en kedja och kan handla utan PF+frakt, annars tar Cyclecomponents.com bara 180:- st. :-)

/Leo

"flera kedjor igång"?
Funderade också på detta att ha tre kedjor i omlopp och byta efter va 30 mil men sen började jag fundera vad det skulle innebära för min del. Har fem cyklar att ta hand om (tre är mina och två är flickvännens) och att hålla koll på mil talen på dessa samt behovet av 15 st kedjor gjorde mig lite matt.
Tänker nog ändå försöka mig på detta på den cykeln som rullar mest men har en stark känsla att jag någon gång kommer köra något för långt på en kedja så att de andra kuggar över.

-Åke

"flera kedjor igång"?
Vinner man livslängd på drivlinan genom att göra på det här viset? Är risken mindre att kasett/vevparti slits ned och "parar" sig med kedjan så att allt måste bytas i ett nafs när det blivit för slitet och rappar över och har sig?

Leo som tycks vara en av de större förespråkarna av "flera-kedjor-i-omlopp-metoden" kan väl ge oss en genomgång av de främsta fördelarna med metoden.

*nu får man väl en länk till en gammal tråd där ämnet avhandlats för 100 år sedan*

"flera kedjor igång"?
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vinner man livslängd på drivlinan genom att göra
> på det här viset? Är risken mindre att
> kasett/vevparti slits ned och "parar" sig med
> kedjan så att allt måste bytas i ett nafs när det
> blivit för slitet och rappar över och har sig?
>
> Leo som tycks vara en av de större förespråkarna
> av "flera-kedjor-i-omlopp-metoden" kan väl ge oss
> en genomgång av de främsta fördelarna med
> metoden.
>
> *nu får man väl en länk till en gammal tråd där
> ämnet avhandlats för 100 år sedan*

Jag heter inte Leo men jag tar mig friheten ändå...

Det som slits snabbast i drivlinan är kedjan. Den töjer sig och blir längre.
Dock innebär en längre kedja ett snabbare slitage på kasset och klingor.
Om man därför växlar mellan två eller tre kedjor slits inte kasetten och klingorna lika fort.
Comprende?

Senast redigerad av en moderator:
"flera kedjor igång"?
Bert Skrev:
> 1) Min mtb har rullat ca 230 mil, jag antar att
> det är i senaste laget att börja med flera kedjor
> eftersom jag hittills kört på en o samma?

Testa med en ny kedja! Det skulle inte förvåna mig om det funkar!
Om det däremot börjar rappa med den nya kedjan så vet du att det är dags för byte av kasset och eventuellt klingor...

> 2) Använder ni "powerlink:are" powerlink både på
> landsväg-, mtb- och okynnescyklarna??

Det är det många som gör. Personligen har jag enbart en gammal skräpracer med sexdelat bak så där finns det mig veterligen inte några powerlinks som funkar...

Senast redigerad av en moderator:
"flera kedjor igång"?
cal Skrev:
> *nu får man väl en länk till en gammal tråd där
> ämnet avhandlats för 100 år sedan*

Förmodligen, men jag är för lat för att söka reda på den.

Klingorna, och kassetten slits i takt med kedjan så när kedjan är sliten så är kasetten också det. En sliten kedja på en ny kassett komer slita ner kassetten på nolltid. En sliten kedja på en sliten kassett ger däremot inte högre slitage, bara sämre funktion.

Vitsen med att växla kedjor ofta är således att låta kassetten uppleva det som om kedjan slits långsammare. Då blir kassetten glad och slits långsammare den med.

/rikard

"flera kedjor igång"?
Och då väljer man att köra 3 kedjor paralellt för att samtidigt kunna hålla dem rena och välsmörjda vilket ger ännu mindre slitage på drivlinan.

Alternativet hade ju annars varit att köra varje kedja lika länge som de där utbyteskedjorna går innan de byts ut, sedan kastar man den och sätter dit en ny. Men det blev ju ganska opraktiskt iom. att kedjan ändå skall tas bort, rengöras, oljas, torka osv.

Nu är jag med! Tur att man beställde ett 3-pack från CRC sist. :)

"flera kedjor igång"?
Stämmer bra det, du kan få ut många fler mil från både kassett och framdrev om man använder 2-3 kedjor. Själv har jag än så länge bara använt två olika, får väl ut ca två års livslängd på bakkassetten och tre-fyra år på framdreven tack vare det. Byter därefter över de slitna delarna till vintercykeln och kör ett par år till, utan att det kuggar över.

/Leo

"flera kedjor igång"?
Jag bytte från en HG-93 till två PC-69 efter 300mil. jag tycker det rasslar lite med den nya kedjan, men den hoppar inte så det verkar funka.

shimano-kedjan lyckades jag dra av två gånger under de 300 milen, och lagad blev den lite kort. nu är med nya powerlink är jag en mycket lyckligare cyklist. ;)

// staffan

Tillbaka
Topp