Flip-Flop nav

DIRAVI

Ny medlem
Flip-Flop nav
Jag tänkte bygga mig ett Flip-Flop hjul, med frikrans på ena sidan och fastväxel på den andra.

Tänkte köpa ett nav för ändamålet, och har hittat detta.

SURLY047-SV_130.jpg

http://cyclecomponents.se/cgi-bin/a...k=visa_artikel&artnr=SURLY047_130&Kampanj_ID=

Förutom navet behöver jag drev för fastväxel, en låsring och en frikrans för andra sidan. Behöver jag något mer?

(ekrar, nipplar och fälg behöver vi inte gå in på)

Finns det något bättre (billigare) ställe än cc att köpa grejjerna ifrån? (hittar inte frikrans och låsring där)

Finns det kanske andra nav med motsvarande funktionalitet för samma eller mindre pengar.

Finns det någon nackdel att gå på drev för 1/8" kedja?

Flip-Flop nav
Du behöver ett låsringsverktyg så du kan dra åt det tillräckligt. Lägg gärna lite kopparpasta på gängorna så att drevet lossnar när du väl vill ta bort det.

Edit: Bor du i Sthlm har ECI både nav, låsringar, drev och verktyg, alla till vettiga priser.

Senast redigerad av en moderator:
Flip-Flop nav
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Du behöver ett låsringsverktyg så du kan dra
> åt det tillräckligt. Lägg gärna lite
> kopparpasta på gängorna så att drevet lossnar
> när du väl vill ta bort det.
>
> Edit: Bor du i Sthlm har ECI både nav,
> låsringar, drev och verktyg, alla till vettiga
> priser.

Bor i Umeå, Men skall ner en sväng till Stockholm i november, får kanske boka in några besök i cykelbutiker :)

Jag har tillgång till de hakyklar som kan tänkas behövas för låsringarna.

Flip-Flop nav
Den fördel med den Surly är att det finns i stora utbud av OLD än den Halo.... Men jag tycker att kvalite på den Halo är bättre. Oavsett undvik Alien eller andra riktig billigt nav - gängorna är kass.
Du kan också använd double fixed nav - gängorna för drev är samma som frihjul.

Flip-Flop nav
Jag hittar mindre information om halo-navet, exempelvis vad det är för OLD, och vad det är för flänshöjd.

Surly-navet verkar vara samma flänsavstånd oberoende av OLD, så då är ju fördelen med olika OLD mindre.

Nån som har åsikter om jag bör köra 1/8" eller 3/32" på kedja och drev?

Senast redigerad av en moderator:
Flip-Flop nav
Japp, tack, nu skall jag bara gå igenom förådet för att kolla vad jag har för fälgar på lager, och se om jag har(lagomt lång) ekrar hemma eller om jag skall köpa en packe sådan med.

Eftersom ingen har kommentarer på valet mellan 1/8" och 3/32" kedja så tror jag att jag köper drev för 3/32"

Det kommer bli en vinterpendlare på MTB-ram.

Flip-Flop nav
Jag skall åka ner till Stockholm till helgen, nån som kan tippsa om någon bra butik att kolla lite i.

Är ECI bra, vad har de för prisläge på nav, drev och låsringar, jag hittar inget på deras hemsida.

Funderar på att köpa på mig några nya verktyg.

Tillbaka
Topp