Flottsbro Bike Park / Downhill

lindengbg

Aktiv medlem
Hej!

Vad säger Happykollektivet om Flottsbro Bike Park i Stockholm/Huddinge?

Är det värt att åka dit och testa på downhill om man är i krokarna runt Stockholm till sommaren? Kommer ej ha med egen cykel så blir att låna en DH hoj i sådant fall.

Hittar ej så mycket på nätet.. Får känslan av att det inte är mycket längre/högre än Alebacken i Göteborg? Isåfall känns det ej lönt det..

Bilagor

• ledkarta-2018.jpg
    ledkarta-2018.jpg
    401 KB · Besök: 780
Flottsbro är absolut värt ett besök! Dock räcker det med en AM-hoj.
Visst är det inte så många höjdmeter ner, men inte heller så många upp, så på totalen blir det ju lika mycket åka som på ett större berg :)

Men om det inte är så mycket höjdmeter så kanske det inte ger mig så mycket när jag är ute efter att prova på DH?
Redan bokat in en helg i Kinnekulle i år för "XC-cykling".

Senast ändrad:
Om du är ute efter att prova DH, skulle jag ta de extra timmarna det tar att åka till järvsö eller gesunda istället. Bor man i sthlm är flottsbro ett kul ställe att åka till för lite liftburen åkning. Men jag skulle inte åka till sthlm för att köra i flobban.

Personligen tycker jag att Flobban inte är ett särskilt bra "prova på" ställe. De enkla spåren är ganska trista och de mer utmanande är för svåra för nybörjare. Det finns inget som är som blåa spår i Järvsö. Om man har lite erfarenhet och bor i sthlm så är det dock ett prima ställe för en halvdag då och då.

Edit: tvåa på pucken.

Senast ändrad:
Du tycker inte Grävet liknar ett blått spår i Järvsö?

Jag tycker helt klart det är värt att lägga en dag på att cykla i flobban om man är i Stockholm.

Har bara varit där en gång men tycker det var riktigt skoj.
Lite blandade spår med diverse hopp och berms och även lite mer stökcykling om man vill ha det.
Lyckades tom. bryta armen i DH-spåret efter ytterst tveksamt spårval ner i en stenkista.

Tack för alla svar!

Frågan är dock, om man ändå tagit sig 50 mil till Stockholm (från Göteborg) med familjen, är det värt å "offra" en dag turistande i hufudstaden för å åka till denna bikepark å hyra en DH-cykel..

Kanske skall gå på min första intuition om att det kanske är bättre å spara "en dag på cykelkontot" till man kan åka till Järvsö Bikepark eller liknande istället.

Dock frugan som faktiskt föreslagit från början att jag skulle ta mig en dag i Flottsbro :-D

Senast ändrad:
Är det badväder har flottsbro en trevlig strand för familjen att hänga på. Flottsbro är tillräckligt bra för att en dag där i min mening knappast kan ses som slösad. "Dont't let perfect be the enemy of good enough" som dom säger.

Om du är van med bilkörning så åk upp tidigt på morgonen till Järvsö, och kör en heldag, och sen tillbaka till Stockholm på kvällen. 3,5 timmar enkel väg enligt google maps.

Jag skojade mest. Svinotta kanske är att se solen komma krypande medan man cyklar? Det är fint i alla fall.

Edit: fel tråd men hyfsat relevant ändå.

Senast ändrad:
lindengbg sa:
Tack för alla svar!

Frågan är dock, om man ändå tagit sig 50 mil till Stockholm (från Göteborg) med familjen, är det värt å "offra" en dag turistande i hufudstaden för å åka till denna bikepark å hyra en DH-cykel..

Kanske skall gå på min första intuition om att det kanske är bättre å spara "en dag på cykelkontot" till man kan åka till Järvsö Bikepark eller liknande istället.

Dock frugan som faktiskt föreslagit från början att jag skulle ta mig en dag i Flottsbro :-D
Du får alltså permis från vanliga astråkiga semesteraktiviteter där din fru föreslår att du ska cykla. Är du galen? Klart du ska göra det. I Flottsbro hyr de ut endurocyklar, inga dubbelkronade hojar med coil liksom. Förra året var det Focus 27,5or som man kunde hyra. Alternativt så säger du till frugan att du är i Flottsbro men i själva verket är du i Järvsö över dagen ;)

roskai sa:
lindengbg sa:
Tack för alla svar!

Du får alltså permis från vanliga astråkiga semesteraktiviteter där din fru föreslår att du ska cykla. Är du galen? Klart du ska göra det. I Flottsbro hyr de ut endurocyklar, inga dubbelkronade hojar med coil liksom. Förra året var det Focus 27,5or som man kunde hyra. Alternativt så säger du till frugan att du är i Flottsbro men i själva verket är du i Järvsö över dagen ;)

+1

1000 spänn på att du hellre svettas i Flottsbro än på Drottninggatan/Gamla stan vid lunchtid.

wukkaN sa:
roskai sa:
lindengbg sa:
Tack för alla svar!

+1

1000 spänn på att du hellre svettas i Flottsbro än på Drottninggatan/Gamla stan vid lunchtid.

+2 eller så kan du gå upp och ner för hagatippen en heldag , drömma och säga till frun att du cyklat. Mångfalt bättre än att turista inne i stan..

Hyrcyklarna i flottsbro är enduros, inte full on downhillcyklar. Bra att veta om man tänkt att åka dit för att prova på downhillcykling.

Har inte mycket erfarenhet av DH mer än yxbacken i norrköping. Men flottsbro var skitkul för en annan på en enduro hoj, rekommenderar det och då åkte jag alla linjerna med varierat resultat :)

roskai sa:

Du har helt rätt, bara å tacka å ta emot! :-)

Hade varit kul med dubbelkronat å ren DH men får se detta som en mysig cykeldag och testa ren DH vid senare tillfälle.

Vi kommer som det ser ut att ta tåg upp till Stockholm och bo på hotell centralt. Hur tar jag mig smidigast ut till Flottsbro med lokaltrafik? Går det något käckt pendeltåg ifrån Centralen?

Senast ändrad:
lindengbg sa:
roskai sa:

Hade varit kul med dubbelkronat å ren DH men får se detta som en mysig cykeldag och testa ren DH vid senare tillfälle.

Vi kommer som det ser ut att ta tåg upp till Stockholm och bo på hotell och bo på hotell centralt. Hur tar jag mig smidigast ut till Flottsbro med lokaltrafik? Går det något käckt pendeltåg ifrån Centralen?

Pendeln från Centralen till Huddinge och sen buss 714 därifrån. tider hittar du på http://sl.se

Vikdork sa:
lindengbg sa:
roskai sa:

Vi kommer som det ser ut att ta tåg upp till Stockholm och bo på hotell centralt. Hur tar jag mig smidigast ut till Flottsbro med lokaltrafik? Går det något käckt pendeltåg ifrån Centralen?

Pendeln från Centralen till Huddinge och sen buss 714 därifrån. tider hittar du på http://sl.se

Toppen, tack!

Var i Flottsbro igår, lederna var väldigt fina och väl underhållna, första gången jag testade endurospåret också.

Flottsbro är fint för en som jag, som inte hoppat så mycket. De har lagom stora steg mellan de olika hoppen så det är lätt att köra en "progression session". För mig ledde det, något oväntat, till att jag plötsligt clearade det största hoppet på freeridespåret, från att på morgonen endast ha haft knähöga tabletops i repertoaren. Kul! Rekommenderas!

Här är ytterligare en film från Flobban :) Väldigt roligt spår som passar de flesta som cyklar utför!

Åkning börjar vid 00:20.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp