FLY 12 på Aero styre

Sam00

Aktiv medlem
FLY 12 på Aero styre
Skulle precis beställa en Fly 12 nu efter min nära döden upplevelse. Men tänkte inte på hur jag ska montera den. Fästet är inte samma som på Gopro eller hur?

Nån som vet om det finns nåt sätt att fästa en Fly 12 på ett aero styre? Det handlar om Vision Metron 4d. Lyckades fästa ett vanligt Garmin out front på den smala delen innan jag bytte till Bolt. Wahoo fästet gick också på knappt men passar bara på höger sida.

Cycliq har sitt eget fäste som passar till både dator och deras kamera, men jag kan inte chansa på att den ska passa på den runda delen som de andra fästena ovan.

Har också en Barfly 4 som passar med lite modifikation. Det fästet har alla möjliga adaptrar men står inget om Fly 12. Det har fäste för Gopro dock.

Nu har jag Bolt original fästet på höger sida jämfört med bliden, där Garmin var på vänster.

Screenshot_20200719-124955_Gallery.jpg

FLY 12 på Aero styre
Hm, hur fick du garminfästet runt styret? Har ett sånt på min Systemsix men mitt Garminfäste passar inte runt styret även där det är rundat inne vid stammen?

FLY 12 på Aero styre
Hm, hur fick du garminfästet runt styret? Har ett sånt på min Systemsix men mitt Garminfäste passar inte runt styret även där det är rundat inne vid stammen?
Jag satte fast den utan gummit som man sätter på insidan. Det var ganska knappt att det gick. Men Wahoo fästet var ännu svårare att få på.

FLY 12 på Aero styre
Har föregångaren till den kameran, fungerar perfekt med gopro-fäste. Min sitter under datorfästet...
Fick precis reda på att de har ändrat det nu. Det är inte längre en sån där fena. Man ska ha den här adaptern till go pro fästet som finns på deras Cycliq duo mount(bild1). Då är det tydligen inte säkert att använda min Barfly med goproadapter, och deras adapter på gopro adaptern.

Man måste tydligen använda deras egna duo mount, där fenan är en del av själva fästet och inte en insert. Sen lägger man adaptern på fenan. Men problemet är att jag då måste köpa deras duo mount också, och en adapter. Och jag har ingen aning om det kommer passa mitt styre.

Bild 2: Duo mount
Bild3: Duo mount med adapter

Screenshot_20200825-102735_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200825-102707_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200825-102717_Samsung Internet.jpg

FLY 12 på Aero styre
Då blir det förmodligen ingen Fly 12. Nån som vet om det finns nån annan lösning?

Eller nån som kan rekommendera nån annan front kamera. Budget max 2500kr. Den ska gå att fästa på ett aero styre på nåt sätt.

FLY 12 på Aero styre
Förstår inte problemet. FLY12 är ju GoPro-kompatibel? Däremot är den vad jag förstår avsevärt tyngre än en genomsnittlig actionkamera, varför varken Cycliq endast rekommenderar att man använder deras egna fäste. Men fysiskt passar den "alla"…

FLY 12 på Aero styre
Förstår inte problemet. FLY12 är ju GoPro-kompatibel? Däremot är den vad jag förstår avsevärt tyngre än en genomsnittlig actionkamera, varför varken Cycliq endast rekommenderar att man använder deras egna fäste. Men fysiskt passar den "alla"…
Det är den gamla fly12 som hade fenorna, se bilden nedan. Den nya har en disc som man snurar i likt garmin fästen. Vilket är varför man måste ha adaptern(bild2 nedan) för att fästa på fenorna och kameran på adaptern.

Så den passar på min barfly som har gopro fäste under, men med Cycliq adapter. Jag är bara rädd att den inte håller bra p.g.a tyngden som du nämnde.

Även om jag köper deras egna duo mount som är säkrare, vet jag ändå inte om den passar runt mitt styre i mitten där. Dessutom är både Cycliqs duo mount och adapter slut i lager.

Nån skriver så här i en tråd:

"I'll also mention I have the new Fly12CE, which is smooth all over, except for a plastic-molded circular disc to attach to adapters. It's only the older FLY12 unit (pictured above) that has the two silver extrusions to attache to a fin."

Screenshot_20200825-205211_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200825-102735_Samsung Internet.jpg

FLY 12 på Aero styre
https://bikeshop.se/tillbehor/elekt...MBYRvny0Wa5udiiPQe-lt5oLYv3zsKP0aAoMXEALw_wcB plus min beggade GoPro Session 4. :-) (För att inte göra en annons av detta inlägg, det går såklart att köpa vilken beggad GoPro som helst.)
Ska kolla upp det. Vet inte så mycket om gopro. Det skulle vara bra eftersom den skulla passa på min Barfly 4 utan problem. Den är lättare än Fly 12 eller hur.

Kan du pm:a mig din annons så kan jag läsa på lite om Gopro under tiden.

Just det. Fästet du länkade till verkar bra. Jag har en Bolt dock nu. Borde kanske finnas såna till Wahoo också.

FLY 12 på Aero styre
FLY 12 på Aero styre
Köp någon snyggare och mer praktiskt som:

Sen gopro-adapter + cycliqs
Den verkar bra, men problemet är att de inte har adaptern inne på Cycliq. Är inne på Gopro lite nu, men vet inte om de blir för stora att ha på styret.

FLY 12 på Aero styre
Den verkar bra, men problemet är att de inte har adaptern inne på Cycliq. Är inne på Gopro lite nu, men vet inte om de blir för stora att ha på styret.
Aah ok, missuppfattade :)

Tycker inte ritkigt dom fyller samma funktioner - cycliq har lyse och crash detection etc (sparar film om den märker en crash typ)

Dessa har lite olika alternativ med: https://www.racewaredirect.co/shop/

FLY 12 på Aero styre
Praktiskt kanske, men snyggt? Nej deras fästen är nog bland de fulaste på marknaden, tillsammans med RaceWare…
Haha jag menade mer nåt som sitter under en aerobar emot en som sitter runt...

Deras nya är iaf lite lättare, dock helt fel vinkel på mitt Canyon-styre (fick sätta dig lite spacers för att droppa ner det lite).

FLY 12 på Aero styre
Haha jag menade mer nåt som sitter under en aerobar emot en som sitter runt...

Deras nya är iaf lite lättare, dock helt fel vinkel på mitt Canyon-styre (fick sätta dig lite spacers för att droppa ner det lite).
Hur sätter man fast ett sånt fäste du länkade till förresten? Vart fäster man det under styret?

FLY 12 på Aero styre
Aah ok, missuppfattade :)

Tycker inte ritkigt dom fyller samma funktioner - cycliq har lyse och crash detection etc (sparar film om den märker en crash typ)

Dessa har lite olika alternativ med: https://www.racewaredirect.co/shop/
Lyse behöver jag inte för det mesta, men det kanske ändå är bra att ha om man skulle komma hem lite sent. Crash detection visste jag inte om att den hade. Då skulle jag nog helst ta en Fly 12 ändå. Får kanske beställa en sån och se om jag kan få på den, på nåt sätt. Annars får jag sälja den. Jag får rabatt på den ändå. 213 euro med sd kort.

Senast ändrad:
FLY 12 på Aero styre
Nu har jag fått svar från de. De säger att det går bra med barfly/gopro adapter och deras adapter. Så länge man lägger till en sån här tether, så att den inte ramlar ner om det händer att den klickar ur. Undrar hur man gör då. Förmodligen hänger man den runt styret då.

Då blir det nog fly12 men väntar bara på svar om när de kommer få in adaptern.
Screenshot_20200826-103412_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200826-103730_Samsung Internet.jpg

FLY 12 på Aero styre
FLY 12 på Aero styre
Bara nu fick jag veta att adaptern föjer med kameran. Får se hur det funkar med min Barfly 4.

Vad tror ni om den här lösningen annars? Det verkar vara riktat mot Enduro och DH men ser inte varför det inte skulle funka på en lvg cykel. Men förstår inte riktigt om det ersätter en 5 mm spacer eller om det är bara istället för en top cap.

Jag har kapat styrrör, och det sitter bara en 3 mm spacer ovanför stamen. Det vore jättestabilt iallafall, och ingen risk att den ska ramla av.

Screenshot_20200828-154159_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200828-154209_Samsung Internet.jpg

FLY 12 på Aero styre
Den ser ju massiv ut, och heter "top cap", så jag skulle gissa på top cap!
Jag tycker det ser liknande ut som deras datorfästen som ska ersätta 5 mm spacers. Undrar om avståndet till styrlagret blir rätt då. Om det är en top cap så ska man montera det över 3 mm spacern som sitter på då eller hur?

Undrar om det påverkar aerodynamiken mer i den positionen eller om man har det framför och under som styret som det blir med Barfly fästet.

FLY 12 på Aero styre
Barfly 4 fästet jag har passar förresten inte heller på den runda delen rakt av, där Garmin fästet satt. Bara så att folk vet om de skulle ha ett liknande problem med samma styre. Sätter man på det med gummit som är för 31,6mm, så får man inte in skruven. I 35mm läget blir det för stort.

Så min lösning var att sätta några gummiringar jag hittat i garaget, emellan fästet och styret. Har inte kört på det sättet än eftersom jag fortfarande använder original Wahoo Bolt fästet. Men det verkar sitta ganska bra så och datorn/kameran kommer få lite dämpning också. Får se dock om det sitter stabilt nog.

Tillbaka
Topp