Flyga med cykel - KLM

Adhocalias

Aktiv medlem
Flyga med cykel - KLM
Jag och en kompis ska på en cykelresa i oktober och ska flyga med KLM. När vi bokade cykel som specialbagage (mot extrakostnad) såg jag att de hade helt orimliga måttbegränsningar:

Cykeln, inklusive förpackning, får ha en maximal vikt på 23 kg och ett maximalt mått på 176,5 x 23 x 101,5 cm.

Bredden får alltså vara max 23 cm… Vilket är ungefär halva bredden mot min cykelväska - och väldigt mycket mindre än alla transportväskor på marknaden.

Nån som flugit med cykel med KLM i någorlunda närtid och vet om det här är ett problem i praktiken, eller om jag kan sluta noja över att bli nekad att ta med cykeln?

Flyga med cykel - KLM
De stod ju inte där med måttbandet när jag besökte de. Men att jag flög första klass kan ha gjort en viss skillnad eftersom jag hade övervikt på två av tre bagage.
Så mitt råd är att du med flyger så och jag resonerade även att eftersom jag hade mellanlandning i Amsterdam(på väg till Latin-amerika) eftersom de givetvis bryr de sig mera om 1a klass resenärer, tar mera hand om special-bagage och hoppar inte sönder väskorna på rasten.

Flyga med cykel - KLM
De stod ju inte där med måttbandet när jag besökte de. Men att jag flög första klass kan ha gjort en viss skillnad eftersom jag hade övervikt på två av tre bagage.
Så mitt råd är att du med flyger så och jag resonerade även att eftersom jag hade mellanlandning i Amsterdam(på väg till Latin-amerika) eftersom de givetvis bryr de sig mera om 1a klass resenärer, tar mera hand om special-bagage och hoppar inte sönder väskorna på rasten.
Hade gärna flugit 1:a klass, men ska långhelg till Nice och siktar på att resan billigt snarare än Med stil. Får plats med alla cykelkläder i handbagaget.

Har flugit ekonomiklass rätt många gånger med cykel och den har hållit hittills (och jag har aldrig varit med om den här måttbegränsningen heller).
Ring och fråga? Det är nog inte så noga.
Gav upp efter två timmar i telefonkö. Fick inte ens veta vilken plats jag hade i kön…

Tillbaka
Topp