Flyga med cykel

Berga88

Medlem
Flyga med cykel
Hej! Någon som har tagit med cykel på sistone?

Skall resa med Air Berlin och British airways. Någon som har erfarenhet från dessa? Ingår 23 kg packning i resan, kanske går att utnyttja.

Är inne på att flyga med eget packet av cartong och plast. Någon som har gjort det?

Flyga med cykel
Här är mitt paket. Har varit ett antal gånger på GC, en gång med en FS i Frankrike och en gång med min cykel i Frankrike. Håller än och nu har jag fixat fler bitar rörisolering för att snabba på packning och uppackning. Larsaw lånade den när han åkte till Frankrike med sin FS Enduro och han satte ytterligare en rem runt mitt på lådan. Det buktade nog mer när det blev bredare inuti. Fördelen med det hela är att det är ett ganska lätt paket. Jag får med skor, pump, verktyg mm utan att gå över 20 kg med lvg och min lvg är jättestor.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2357102/2357331

Flyga med cykel
@Berga88. Du skickade PM men min brevlåda är konstant full.

Svar till frågorna.

Jag betalar alltid extra för lådan som specialbagage. Brukar kosta ca 700kr tur och retur. I mitt fall tror jag den är för skrymmande för att gå som vanlig väska även om jag inte skulle ha annat bagage.

Min låda är 1350x800x200mm och cykeln är i storlek 60. Kartongen är en vanlig cykelkartong från en handlare. Min är till LVG. Tror man kan få ett vettigare mått, kompaktare och bredare med en mtb-kartong om man har en mindre cykel. Jag bär min väska med en lastrem och en handduk som jag har i handbagaget. Är det längre sträckor tar man en bagagevagn. Jag är inte mindre smidig än mina vänner med fina väskor. Ibland är det till och med tvärtom när man bär på axeln och underlaget är kass.

Vågar inte svara på olika bolags villkor. Bättre du kollar själv så du inte sitter i skiten nånstans på grund av mig.

Flyga med cykel
Hadde en gäst som flög German Wings och då betalde han 400 sek extra för cykel.
Krav på Kartong och max 32kg från Arlanda med dom.
Jag ska flyga hem från Bergen i Augusti med Norwegian och det var typ samma pris fast inget krav på kartong, så jag har köpt plastveskor från Wiggle som jag ska använda, kommer då linda lite bubble plast rundt cykeln och sen håppas på det bästa.

Flyga med cykel
Men hur är det med det här cykelväskorna som säljs. Går dessa som fritt bagage? Alltså ingen extra kostnad för specialbagage.

De kanske inte går att komma ner i de dimensionerna, för fritt bagage. Synd att vissa bolag endast uppger Max vikten och inget dimensioner.

Flyga med cykel
Kan tyvärr inte svara på frågan. När jag reser behöver jag ha ytterligare ett bagage och jag har hjälmen i handbagaget för att vara säker på att den inte blir skadad. Sen tror jag att de hanterar specialbagage lite annorlunda. Att det typ är lite för otympligt för att jonglera med alla andra blyväskor som kastas på varandra.

Flyga med cykel
Flyga med cykel
Om cykelväskor går som specialbagage eller ej beror på bolag. När jag flög med SAS i fjol bokade man bara en extra väska á 23 kg och checkade in den. Man fick dock lämna den vid specialbagageinlämningen p.g.a. storlek. Med andra bolag kan du behöva boka cykelväskan som specialbagage. Tyvärr är det lite av en djungel så det lönar sig att kolla vad det är som verkligen gäller.

Flyga med cykel
En sak som jag tror man verkligen ska försöka undvika i möjligaste om man flyger med cykel är (korta) mellanlandningar. Åtminstone om man vill att cykel och resenär ska komma fram samtidigt, något som känns önskvärt på en cykelresa.

Flyga med cykel
Jag får nog gilla läget, biljetterna är bokade. Reser med AirBerlin + AliItalia sedan hemresa med Vueling. Bredd + Höjd + Längd får max vara 205 cm. Om vi uppfattat det rätt.

Tillbaka
Topp