Flyga med Cykel

phredhe

Ny medlem
Flyga med Cykel
Är det någon som har erfarenhet av att ta med cykeln på planet? I sommar hittade jag lite billiga biljetter till grekiska öar med Apollo som även säljer enkelbijetter. Antingen flyger man med Novair eller SAS. Det kostar 600 / 400 kr att ta med cykeln och det är nästan lika mycket som biljetten själv. Fråga är om man vågar lasta på sin ögonsten och hur man i så fall ska packa den?

/Fredde

Flyga med Cykel
Tyckte jag såg någon tråd som diskuterade detta, testa och sök lite... :)

http://happymtb.org/forum/search.php?1

Batmans cykel borde ju kunna flyga?!
batcycle804.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Flyga med Cykel
Jag var tillräckligt nöjd med min väska att jag köpte 16 st. Snälla, köp en från Dr. Spoke, killarna vill har tillbaka sitt kontor!

Flyga med Cykel
Man kan hyra en lådda att stoppa cykeln i. Finns nog att hyra både i butiker och på klubbarna. Hyrde själv på Cyklig i Solna för nåt år sen och då kostade det 500/vecka har jag för mig. Det var en väldigt rejäl och stooor cykelväska som man kunde fylla med leksaker på hemresan också :-) Riktiga leksaker till barnen menar jag alltså...
Klart att det var ju en del pengar, men jag flög till USA och bytte plan tre gånger på vägen så det kändes lite extra tryggt att ha en rejäl lådda då. Är du lagd åt risktagarhållet går det säkert bra å packa hojen i en rejäl pappkartong annars.

Tjipp/JT

Flyga med Cykel
Hej! Mitt första inlägg här på Happy..

Jag jobbar som lastare på Arlanda och har nog lite koll på det här. Lite fakta och tips.

Allt som lastas i planet hamnar på samma ställe och är det proppfullt i lastutrymmet som det brukar vara på charterkärrorna så kommer din cykel alltså trängas lika våldsamt som alla andra väskor så ett hårdcase är att rekommendera. Ömtåliga saker lastas alltså inte i något speciallastrum. Lastrummen i dom stora planen är väl runt 140 cm höga och de grejjer som hamnar underst där får ju bära en del vikt.

Allt som du checkar in i "specialbagageincheckningen" kommer ner till sorteringen och lastas på samma vagnar som allt som inte är extra ömtåligt. Anledningen till att man checkar in ömtåliga och otympliga saker på ett speciellt ställe är att om de skulle åka ner på det vanliga bandet är risken större att de går sönder eller fastnar där. Specialbagagebandet går rakt genom röntgen och sedan ner till sorteringen. Det är alltså inte en gräddfil till någon speciell extra varsam hantering av just de saker som checkas in där.

Om du ska fylla med leksaker på hemresan rekommenderar jag dig att inte packa lådan med en massa onödigt tunga grejer. En jättestor otymplig cykelcase inte är helt lätt att bära och stuva in i flygplan och är den dessutom jättetung är risken större att den går sönder om någon tappar den. Håller man på att tappa något hyffsat lätt så är det lättare att rädda det än om det väger bly. Då släpper jag garanterat taget istället för att förstöra min rygg. En vanlig arbetsdag lyfter vi många hundra väskor per person och det är ganska många lyft av ett kolli från incheckningen tills dess att sakerna kommer fram i ankomsthallen på nästa flygplats så risken att vi tappar någon av dessa hundratals väskor är ju ganska stor.

Tänk på att väskor kan falla av vagnarna vi kör ut dom på till planen och från lastbanden som vi skickar in allt i planen med och skulle det hända är det ju bra om allt är ordentligt paketerat.

Nu brukar just cykellådorna inte väga så väldigt mycket men jag har ju lyft ett gäng barnvagnar och golfväskor fullproppade med tunga drickbara grejjer som varken har med barn eller golf att göra och bara gör det mindre troligt att vagnen eller klubborna är hela eller torra efter resan. Förresten vet väl alla att man inte får ha något i flytande form i det incheckade bagaget. Jodå det är sant. =) Flygplan är ganska känsliga saker och det är inte helt bra om det skulle läcka ut något i lastrummen.

Sen vill jag ju bara påminna om att alla vi som jobbar som lastare och "kastar väskor i den där krossen" är korkade grobianer och inte förstår vad vi håller på med för något.. =) Nejdå vi är snälla killar och tjejer allihopa och är det extra ömtåliga saker som cyklar så är vi naturligtvis extra försiktiga.

Trevlig resa!

Flyga med Cykel
Jag kan ju bara tillägga att mina erfarenheter från förra sommaren är att en opackad cykel får mycket anständig behandling på flygplatsen och på planet, till skillnad från anonyma väskor.
Min inställning är att ingen packare misshandlar en cykel med flit.

Flyga med Cykel
David: Tack för de lugnande orden, härligt att få reda på lite hur det verkligen fungerar! Men då vågar man alltså att packa sin cykel i lite wellpapp/rörisolering då, på de ömtåligaste ställena, så den ser ut som en cykel fortfarande? Är det korrekt uppfattat att den då inte kommer att hamna under allt annat bagage på planet, vilket den kan göra om den är packad i en hardcasecykelväska? Fortfarande lite osäker på hur jag ska paketera cykeln inför flygningen Arlanda-Geneve nu i september...

/Leo

Flyga med Cykel
Den kommer antgligen att hamna överst och finns det plats hamnar den nog för sig själv. Även om den ligger i en case hamnar den nog överst, jag ville bara beskriva lite vad som kan hända. Rörisolering låter bra om den skulle slå emot något. Plocka bort bakväxeln så örat inte böjer sig bara.

Mvh David

Flyga med Cykel
Billigast är en kartong som cyklar kommer levererade i. Du kan nog få en gratis hos din cykelhandlare och den brukar räcka till både dit- och hemresan. Montera ner cykeln och lägg delarna på avsed plats i kartongen och tejpa på utsatta ställen.

Flyga med Cykel
Jag har just köpt mig ett mjukt fodral av typen "nylonväska med vadderade sidor", eftersom jag var för snål för att köpa ett hard-case. Blir ändå lite tveksam till att skicka den på flyget, även om det skrevs att de får en ganska mild behandling ifall personalen ser att det är en cykel så känns det dels som att det kanske inte alltid framgår av en anonym väska vad dess innehåll är eller att den skulle palla för en eventuell olycka såsom att falla av en vagn. Kanske skulle resonera annorlunda med MTB:n men racern känns så skör.

Kan man checka in den på något speciellt sätt som ökar mina chanser? Är nog beredd att betala lite extra antar jag, det blir definitivt dyrare att köpa nya delar.

Flyga med Cykel
Jag flög till Bryssel tidigare i vår med enbart bubbelplast som var tejpad till en påse. Lite extra vid växeln och runt rören. Fungerade utmärkt. Inga repor eller konstigheter på cykeln. Kommer göra likadant senare i sommar. Det som fick mig att inse att det är så man skall göra var när jag åkte med Bernt Johansson till Italien förra hösten. Han åkte med enbart en vanlig plastpåse a la barnvagnspåse. Inget annat! Inga som helst problem. Så åkte han alltid som proffs, sa han. De andra som hade hårdskalsväskar hade diverse skavanker på framför allt väskan men endel tom på cykeln.

Flyga med Cykel
Nu har jag gjort en liten "provpackning" av cykeln. ;-) Köpte helt enkelt rörisolering på närmaste byggvarushus, billigt och lätt. Det är bara att ta av pedalerna och bakväxeln, samt vrida styret, sen är det klart för flygtransport. Lite gul/svart tejp runt här och där så ska väl cykeln hålla sig hel ner till Geneve. Så här såg testet idag ut, blir nog en liten bit isolering till vevarna+styret också sedan:
bikeprot.jpg

/Leo

Flyga med Cykel
Nja, sadeln för sitta där den sitter, kanske lite bubbelplast på den. Växeln skruvar jag av och kedjan får åka i resväskan. Framskärmen håller för vadsomhelst då det är rätt mjuk plast, så den får allt sitta kvar.

Såg faktiskt en bild på pinkbike eller mtbr, en Bullit med liknande rörisolering på, men inte lika mycket. Den användes med isoleringen på! :-)

/Leo

Flyga med Cykel
"Hej och gokväll till kvällens program om tejp- och rörisoleringsmissbrukare. Ikväll ska vi få se en som verkar lida av denna högst ovanliga åkomma, som ibland inträffar t.ex. när någonting dyrbart ska flygfraktas, så som en cykel. Personerna som utför sådana här handlingar är ytterst skygga men vi har lyckats fånga en på bild, otroligt men sant! Över till bilderna!"

104_0401_2.jpg

Ser ut som det gått vilt till med tejpen?

104_0402_2.jpg

Slutresultatet, en bombsäker inpackning av cykel?!

/Leo

Flyga med Cykel
Leo Skrev:

> Slutresultatet, en bombsäker inpackning av cykel?!

— hjulen då? Jag får frossa av vinda hjul och skulle aldrig sända mina hoj med flyg utan att skydda hjulen. Bäst är väl en hard case, men de är dyra, så vi bruka använda kartonger vi får från vår LBS. De brukar hålla för två tre resor tur o retur. Eftersom cykelhandeln normalt slänger kartongerna hojarna levereras i kan man oftast få fatt på nya kartonger var som helst i världen.

image001.jpg

Våra hojar på en indisk taxi

France20030.jpg

Fixade nya kartonger i en cykelbutik i Geneve, packade hojarna utanför, och tog en taxi till flygfältet

126_2623.jpg

Förpackning hemma

mallorca32.jpg

och på Mallorca

Vi har flugit med hojarna i sådana här lådor många gånger, tre gånger till Asien, en till Teneriffe, tre till Mallorca, o s v, och hittills, peppar peppar ta i trä, har vi inte haft minsta skador i frakten.

Per

Flyga med Cykel
Det gick faktiskt över förväntan med min rörisoleringspackning av cykeln, den kom fram hel och den kom hem hel. Däremot har jag lärt mig en nackdel, det är att man inte kan undkomma att betala cykelfrakt om man kommer med cykeln såhär. Tobe lyckades med undret att skicka sin cykel både dit och tillbaka utan att betala för cykelfrakt eller övervikt, 18kg Bullit+kläder i en cykelkartong gick bra. Så nästa gång blir det en cykelkartong av den enkla anledningen, man kan spara pengar på det! :-)

Däremot var det lite mer omild behandling av cyklarna nere i Verbier vissa dagar, när vi lastade in 6-8 cyklar i en Toyota minibuss för att ta oss tillbaka upp. Två ekerbrott antagligen pga det, en gick av med en smäll i bussen. Men lite sånt får man räkna med, nästa år tar jag med lite fler reservekrar...

/Leo

Flyga med Cykel
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gick faktiskt över förväntan med min
> rörisoleringspackning av cykeln, den kom fram hel
> och den kom hem hel.

Det var ju väl det, undrade just, tror att när det syns att det är en hoj så är de lite försiktiga och behandlar den som en sådan. Vi brukar skiva saker på lådorna, o en gång när vi landade i Dehli upptäckte vi att SAS-lastarna hade skrivit "lycka till i Indien SAS-lastarna" på lådan, trevligt :)

> Däremot var det lite mer omild behandling av
> cyklarna nere i Verbier vissa dagar, när vi
> lastade in 6-8 cyklar i en Toyota minibuss för att
> ta oss tillbaka upp.

Urgh, var det en vanlig taxi då eller? Vi åkte sådan här ngn gng i Downieville, när vi inte orkade trampa.

126_2698.jpg

Per

Flyga med Cykel
Har en fråga till alla er beresta cyklister. Är sugen på att åka till Teneriffa under den sura vintern. Skulle det kosta något extra att ta med hojen? Skulle resa med Always. Skulle ni ta med racern eller mtbn till Teneriffa?

Flyga med Cykel
Henry Skrev:
> Har en fråga till alla er beresta cyklister. Är
> sugen på att åka till Teneriffa under den sura
> vintern. Skulle det kosta något extra att ta med
> hojen?

Ja, men ganska överkomligt, 300 SEK el så för vardera riktning, lyssna med resebyrån.

> Skulle resa med Always. Skulle ni ta med
> racern eller mtbn till Teneriffa?

Racern, vi hade MTB o tyckte inte vi hittade någon bra singletrack, bodde på Playa Les Americas, finns lite bilder här http://www.lowdin.nu/MTB/teneriffe99/album1.html Såvitt jag förstår är den bästa MTB-åkningen på Lanzarote, har dock ingen egen erfarenhet.

Per

Flyga med Cykel
Hej,jag har läst en del av inläggen. Jag ska ta med cykel på flyg från Östersund. Så det går alltså att ta med cykeln på flyget ?

Jag ska alltså checka in på "Extra ömtåliga saker" `? Blir det någon extra kostnad för cykel ?
Tror ni det håller om man gör som Leo gjorde ?

Edit : (flyget jag flyger med är väldigt litet med, runt bara 30 personer). Blir det problem tror ni?

//Mvh Max

Flyga med Cykel
Jag antar att du ska till Åre Mountain Mayhem?

Då antar jag vidare att det är fler som kommit på idén att ta med cykeln på flyget och att det således kan bli lite fullt?

Ring till flygbolaget och fråga, eventuellt kan du boka in en 'cykelplats' redan nu?

Annars får du väl ta tåget eller försöka lifta med någon Tokholmare som ska bila dit.

Flyga med Cykel
Nu när den här gamla tråden vaknat kan jag lika gärna lägga till det absolut viktigaste knepet när det gäller cyklar på flyg, nämligen:
Kom tidigt. Oberoende om du har packat cykeln i rörisolering, en hård väska eller låter den flyga naket så ökar chanserna för att allt ska funka om du ser till att checka in först av alla. Eller som sagt redan har bokat ditt extrabagage hos flygbolaget.

Följande fiktiva dialog får illustrera varför detta är så viktigt:

Du står vid incheckningen fem minuter innan dom stänger och ber så snällt du kan om att att din hoj ska komma med.
Personen vid incheckningsdisken lovar att försöka, och det här är vad som händer utmed vägen. Kom ihåg att det bara är den första personen i berättelsen som du möter öga mot öga, för alla andra blir det bara ett extra problem.
" Vi ska försöka få den med"
" det blir ett specialkolli till på DK 541"
" Har du plats för en ytterligare?"
" dom jävla idioterna verkar aldrig kunna lära sig att säga till i tid om specialincheckning"
" Shit! Tror du den höll?"
" En cykel! Hur fan ska jag få plats med en cykel NU? Ring incheckningen och säg att det är fullt."
" Kom inte dom här med? Äh, dom får väl åka med nästa"
" Var det dom här som skulle till Stuttgart?" "Jag vet inte, hör med Lasse, han har koll på sånt där."
" Dom ringer och frågar om en cykel som skulle åkt med DK 541 till Lanzarote, dom har inte hittat den"
" Vi var tvungna att lyfta bort den, det var tre barnvagnar och en rullstol som skulle med. Den står nog där bredvid golfbagarna. Den stod där förut i alla fall."

Skämt åsido, lastning av flygplan är knepiga saker. Det finns en god anledning till att dom är noga med vikten på bagaget, och om man ökar möjligheterna för flygplatspersonalen att göra ett bra jobb under mindre tidspress så ökar chanserna för att cykeln kommer fram och i användbart skick.

Flyga med Cykel
Max.K Skrev:
> Jag ska alltså checka in på "Extra ömtåliga saker" ?

Nej, det heter Specialbagageincheckning tror jag, det brukar vara ett särskilt ställe, men checkar först in normalt och får stickers o taggar, o sedan går man dit, se Davids inlägg ovan.

Kan appropå det berätta att när vi flög till Indien hade vi cyklarna i kartonger och det var första gången någonsin vi flög med hojar så vi var ganska oroliga, och hade (som man alltid bör göra) skrivit ut tydligt att det var personligt bagage, typ "This bike is going to India" och med vilka flight nummer. När vi kom fram till New Delhi upptäckte vi att de trevliga SAS-lastarna hade skrivit en hälsning på kartongen: "Lycka till i Indien, SAS-lastarna".

> `? Blir det någon extra kostnad för cykel ?

Vet inte om de väger längre på inrikesflyg, eller räknar med att det jämnar ut sig, om de väger beror det på hur mycket övrigt bagage du har, vem som råkar sitta i incheckningen, om du verkar vara en omtyckbar person, etc, etc. Räkna med att du kan behöva betala. Fast sannolikheten att du slipper är ganska stor.

Sist vi hade överviktsproblem var i Zurich när vi hade åkt skidor, vi hade säkert sjuttio kilo och fick bara har fyrtio. Det blev diskussion, o vi hävdade att pjäxorna var köpta i Schweiz och att skidorna skulle räknas utanför de fyrtio tillåtna, o personen som satt bakom disken frågade på tyska sina kollegor, och vi hörde dem fråga henne var vi hade åkt skidor i Schweiz eller i Österike, o då bröt vi in med en gång o sa att vi självfallet hade varit i Schweiz och inte skulle kunna drömma om att åka någon annanstans. De log o sa att det var ok, det blev ingen övervikt betalning, fast vi anmodades tänka på vikten till nästa gång.

Per

Flyga med Cykel
Utför lite arkeologi, och gräver upp den här tråden.

Har semesterpanik, vill någonstans.
Har hittar flyg till Östersund om är hyfsat billigt.
Har någon flugit med BRA och tagit med sig cykel?
Vad packade du ner den i?

MVH
Myror-i-brallan

Flyga med Cykel
Maakus

Jag skall faktiskt flyga Sthlm - Malmö med BRA imorgon och tar med racern ner. Jag chattade lite kort med kundtjänst i fm då jag läste att maxmåtten L+B+h inte fick vara mer än 158 cm och min kartong som jag så snällt fick från cykelcity har måtten ca 140+22+80.

Jag fick ett lugnande svar att det citat "inte var så stort ju.." och att det bara var att gå till bagageinlämningen som vanligt. Ingen extra kostnad heller om man i övrigt endast flyger med handbagage. Jag tog det säkra före det osäkra och sparade även ner chatthistoriken så jag har något att visa imorgon om det skulle strula:)

Hoppas det hjälper
Mvh

Tillbaka
Topp