flytta bak sadeln ?

• Trådstartare Trådstartare orb
  • Start datum Start datum

orb

Ny medlem
flytta bak sadeln ?
Nu vart den äntligen här efter lång väntan.
Dock käns den aningen kort.. och då sadeln redan sitter ganska långt bak på den.. undrar jag om det är möjligt att sätta en vinklad sadelstolpe (setback?!) så jag på så vis förlänger ytterligare.. benen pallar vinkeln.. men hur blir det med den bakflyttade tyngdpunkten på cykeln ?

Bilagor

• GT-Ruckus1.JPG
    GT-Ruckus1.JPG
    37.8 KB · Besök: 107
flytta bak sadeln ?
Höj sadeln, vinkla den rätt (inte peka nedåt som nu) och skaffa en riktig styrstam så skall du se att du får annan sittställning.

flytta bak sadeln ?
inget är justerat på cykeln då jag bara precis har bankat ihop den.
styrstam, styre, sadel skall beställas så fort ekonomin tillåter.
cykeln skall användas till en blandning av allt.. xc skall jag ha en annan till..
<b>går</b> det att sätta en vinklad stolpe eller blir tyngdpunkten för galen ?

flytta bak sadeln ?
orb skrev:
-------------------------------------------------------

> går det att sätta en vinklad stolpe eller blir
> tyngdpunkten för galen ?

Det är ont om sadelstolpar med mer setback, men det kommer inte att påverka tyngdpunkten jättemycke om du får bak baken 1 cm till. Om du dessutom sätter på en lite längre styrstam så får du fram överkroppen lite och då sitter tyngdpunkten på rätta stället igen.

/rikard

flytta bak sadeln ?
Den där sadelstolpen på bilden ser redan ut att ha ordentlig offset, tror inte du hittar så mycket mer ens på en "vinklad" stolpe. Som nån annan redan sa så får du en annan krök på ryggraden med sadeln mindre framåtvinklad, vilket gör att du upplever hojen som mindre kort. Det är också mycket en vanesak.

flytta bak sadeln ?
Den här stolpen har ganska mycket setback. <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=139&artnr=FSA063-272r&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>
Men jag tror mer på att byta styrstammen.
/J

flytta bak sadeln ?
bigmollo:
det är 1" seatback (eller 30mm) vilket är samma på.. kalloy stolparna.. om det nu är en sådan som sitter på.

flytta bak sadeln ?
burner:
ja om det är som du säger borde man kanske borde skämmas iom att jag själv har en fsa carbon seatback stolpe som jag numera har kapat av.

men men.. 35 var det inte 25,4 säger du..

flytta bak sadeln ?
Tack för alla svar.. jag testar med att justera sadeln och sätta dit en redig styrstam. räcker inte det så får jag väll testa med den från cc.
stolpen jag har nu är en halvkilosklump för 50:- bara så jag kunde få ihop skrället ;P

flytta bak sadeln ?
KÖP INGEN SETBACK TILL DEN om du vill cykla xc, då klarar du inga uppförsbackar om du inte har grymt bra teknik. det blir ganska mycket bakåtvikt ändå (jättebra i nedförsbackar) så jag skulle tipsa om annan styrstam istället för sadelstolpen. Säger det av erfarenhet så inget jag bara slänger ur mig.

flytta bak sadeln ?
jag vet inte hur man skall mäta.. men om jag mäter från centrum av styret till centrum där skruven sitter i styrstammen så är det ca 65mm. vinkeln är ca 45º. (skall väll tillägga att sadel, styre och styrstamm kommer från min gammla äckliga cre#5¤ent edge.. och är bara lånade tills nya grejjer kommer..)

flytta bak sadeln ?
65 mm är ju ganska kort, men om du köper en stam som är 100mm så blir det en STOR skillnad, och så behöver inte stammen ha en 45 gradig lutning, de räcker nog gott och väl med 10 grader..

flytta bak sadeln ?
man blir lite lurad av den skarpa vinkeln så den ser ut att gå längre ut än vad den gör.
det får bli 100mm eller längre.. och en vinkel på 10º och sen kan jag variera höjden så det blir bra med spacers för jag har inte kapat så mycket ännu.
sadeln får sitta där den sitter.

Tack som fn för alla tipps =)

flytta bak sadeln ?
F.Y.I.
Jag började med det enkla att sätta vinkeln bättre på sadeln och det gjorde jäkligt stor skillnad på hur cykeln kändes. Lite ner och fram med styret så blir det guld =)

flytta bak sadeln ?
orb skrev:
-------------------------------------------------------
> F.Y.I.
> Jag började med det enkla att sätta vinkeln bättre
> på sadeln och det gjorde jäkligt stor skillnad på
> hur cykeln kändes. Lite ner och fram med styret så
> blir det guld =)

Ja, man skall alltid lyssna på Rippas råd. Det blir bäst så :)

flytta bak sadeln ?
Så.. bytte styrstam med tjejen temporärt;P
Allt för att göra rippa nöjd =) och så rätt han hade..
Go är den att cykla på nu. Tänk att storleken kan ha sådan betydelse (4cm längre nu) ;P
Nu är det bara lite finlir kvar, ska ju byta till en mer hoppvänligare sadel och ett bredare styre med.. =)

Jag har aldrig trampat i snö med mtb tidigare.. men har blivit så sugen och inspirerad av att kolla alla fina bilder som så många skickat in.. och blev nu förvånad över hur bra det går att bara brassa på genom snön med fint grepp och allt. Hoppas nu bara snön får ligga ett tag till så man hinner med några fina turer =)

Bilagor

• GTnatt.JPG
    GTnatt.JPG
    50 KB · Besök: 49
Tillbaka
Topp