Flytta ut drev som nästan touchar kedjestag

Macacs

Medlem
Tjena!
Jag fick order av farsan att byta till singelklinga fram på hans Cube Reaction Carbon n´ Green (2017) då hans framdrev var skeva.
Problemet var att han ville ha 38T, och nu är drevet ca 2mm från att skrapa i skyddet som sitter på kedjestaget närmast drevet (som är ca 1mm tjockt i en plast/gummiblandning).
Vi blev lite oroliga att drevet kan få en smäll från sidan, bli skevt och skrapa bort skyddet, och i värsta fall förstöra ramen.

Bör vi beställa spacers för att flytta ut drevet någon millimeter eller är det bara mindre drev som gäller?

(ja jag vet, kedjan är extremt skitig på bilden)

Det är från grunden ett Race Face aeffect sl 36x26T, 175mm (cinch), BB30

Bilagor

• rfc.jpg
    rfc.jpg
    510.4 KB · Besök: 205
Att flytta ut drevet med spacer blir nog inte bra, om det ens är möjligt.
Om ni är oroliga så kör på en 36a, såvida inte Garbaruk har till dom där vevarna (Garbaruk har mer offset på större drev och det kan i bästa fall funka)

Jag tror att 2 mm räcker.

Men tror att du kan vända klingan. Eller blir kedjelinjen för dåligt då?

Jag tror att 2 mm räcker.

Men tror att du kan vända klingan. Eller blir kedjelinjen för dåligt då?

om det är en boost klinga så kommer det ju innebära att han flyttar ut klingan 6 mm om han flippar den. Om det ens går.

direct mount klinga. Hur skulle man sätta spacern? Dessutom pajar det kedjelinjen. Ett garbaruk med mindre offset går säkert montera. Baksidan är att kedjelinjen fortfarande blir sämre. Sen är frågan, så stort drev? Visserligen,gammal kan innebära att han vill ha väldigt låg kadens.

Om man flyttar ut drevet säg 2 mm med någon lösning, så kvarstår väl ändå risken att slå i klingan så den blir skev och slår i? Finns ju inget som säger att en sådan smäll gör klingan skev si eller så mycket, så den risken föreligger nog trots flyttad klinga. Därtill behöver man ju trampa för att dra klingan mer än en gång i kedjestaget, och vid en så stor oväntad smäll så lär det första man gör vara att sluta trampa tänker jag.

Jag hade nog inte varit så bekymrad så länge klingan har ett par millimeters frigång. Fast jag hade inte kört 38 fram heller för den delen..?

Så länge det inte tar i är det ju lugnt? Vevpartiet flexar inte möe så går med små marginaler där. Få inte chain suck bara.....

om det är en boost klinga så kommer det ju innebära att han flyttar ut klingan 6 mm om han flippar den. Om det ens går.

Trodde att RF hade mindre offset, men hittade nu att det är 3.25 mm. 6.5 mm flyttning är för mycket.

Garbaruk har ännu mer offset, så det är ingen lösning.

Så länge det inte tar i är det ju lugnt? Vevpartiet flexar inte möe så går med små marginaler där. Få inte chain suck bara.....

Kanske är det bättre för chainsuck, det finns ingen plats. Jag hade lite mer utrymme som tror jag var värre för chainsuck när min bakaxel gick sönder.

Trodde att RF hade mindre offset, men hittade nu att det är 3.25 mm. 6.5 mm flyttning är för mycket.

Garbaruk har ännu mer offset, så det är ingen lösning.

nä flippa blir nog inte bra. I så fall snarare någon klinga med 0 mm offset. Men som sagt sådär för kedjelinje.

Tillbaka
Topp