FMT hur gick det?

FMT hur gick det?
Skit kan man sammanfatta hela helgen. Vaknade helt död på lördagen och ville inte alls springa det 5km lopp som jag tänkt. Slet mig runt på grymt syrastinna ben (kom inte alls runt på planerade 18 min, långt ifrån, 18.31 blev det i motvinden), öppnade dessutom alldeles för fort så jag tvärdog efter 3km. Sen var det dags att sätta sig i bilen upp till Ludvika (nästan 7h - pust).

På tävlingsdagen kände jag mig helt slut och ville inte alls cykla 11,2km. Dan Dryer, jag är en av tjejerna då som tränger mig fram i elitledet och tar plats fast jag vet att jag inte har en chans mot killarna som står där. Det är möjligt att vissa kan tycka att jag borde ställa mig längre bak i leden, men jag tycker faktiskt inte det. Igår kunde jag dock lika gärna ställt mig i sista startledet kändes det som. Direkt efter starten kände jag mjölksyra - shit vad benen var slitna (jag brukar kunna tävla två dagar i rad dock inte den här helgen). Nåväl, efter 15km rasade cykeln ihop. Första tanken var "ja, nu kan jag bryta". Lyckades dock få ihop cykeln hyfsat men förlorade 7min!!!! Sju minuter och allt häng - fanns ju inte en klunga att hänga på. Dessutom är jag rent USEL på att köra om i skogen. Faktum är att knappt kör om i skogen utan ligger där bak och muttrar i något lustempo (jag är för dålig helt enkelt). Gissa om jag tappade tid. Desto slitigare var det på grusvägarna dock. Tror dock att jag körde hyfsat på slutet - synd att inte loppet var två - tre mil längre. Till råga på allt vurpar jag 2km innan mål och blir sedan omkörd av 2! tjejer som legat som plåster på mig i flera mil (åtmistone en) och hamnar 7:a. Sluttiden blev 5.06 - en tid jag helst vill glömma. Trodde verkligen aldrig att jag skulle köra så dåligt, hur sliten jag än är. Loppet består ju bara av grusväg och det borde gynna mig. Nåväl, mycket träning och nytt tokstressigt jobb (typ 150%) tar väl ut sin rätt.

Camilla

FMT hur gick det?
Hur kommer det sig att du inte tycker det? Själv brukar jag få stå i led tre eller fyra bara för jag saknar årslicens. Och det är inte så lätt att köra upp sig till topp 50 när det ligger brudar före och bromsar ;) Men skämt och sido, håller med om att de bästa tjejerna ska vara i elitledet. Men att övriga årslicensare ska stå före.. det är ju lite väl orättvist. Det som är det fina på finnmarken är just det att de har en vettigare seedningsgrund än alla de andra långloppen.

Senast redigerad av en moderator:
FMT hur gick det?
jag tycker att alla ska stå i fållor baserade på tider på tidigare lopp. och UCI-poäng då såklart. oavsett kön. är det inte mest praktiskt och bäst för alla om alla startar med folk som är ungefär lika snabba? mindre trängsel, jämnare tempo mm.

synd att inte alla placerar sig i fållorna efter förmåga utan efter ambitioner. tjejer är i minoritet i dessa sammanhang. de rasar ändå i fältet under masterstarten, värre är det med alla som ska tränga sig bakifrån trots omkörningsförbud!

stratfållorna för elit borde se ut som i svenska cupen, eller långa lugnet. trängsel ska inte få förstöra dagen för många cyklister.

FMT hur gick det?
Körde in på 4,26. Min bästa tid hittils. Förbättrade min förra tid med 10 minuter och/eller 23 placeringar. Hade nog kunnat köra bättre om jag varit lika fräck som öijer och knuffats mer i fållan (att man aldrig lär sig?). hann upp till top 40 innan första backen, sen låg jag där resten av loppet, körde jämt och blev 30. Inga stora missöden, lite krampkänningar och en fin närkontakt med crossbanan (eller hur? Oskar?.) annars inget. Men det känns ju att man inte låg på latsidan igår :) längtar redan till nästa år! Då ska ni få!

FMT hur gick det?
För att kraftigt förskjuta medeltiden i denna tråd: 7:32 inkl en punka vid 8.3 km. Hade tagit med två slangar, men när jag kom till Sunnansjö upptäckte jag till min förtvivlan att sadelväska gått upp (!!!) och att innehållet i form av en slang, multiverktyg, reservbatterier till cykeldator m m trillat ur :-(

Så under de återstående 105 km fick jag en tillfällig gudstro som verkade hjälpa att ta mig vidare utan ytterligare en punka. Efter målgång återgick tron på högre makter till en mer normalateistisk nivå...

Nån höjdmätare hade jag inte, men väl en puslmätare som påstod att jag förbrukat 6600 kcal.

--David

FMT hur gick det?
Min pulsmätare påstod att jag förbrukat 7800 kcal.Fast jag väger kring 100 ,så det gjorde inget.Måste slänga bort rissäcken som följer mig överallt=)

FMT hur gick det?
Då borde vi setts !
Rullade in på 5.28, ungefär halvtimmen över vad jag hoppats på.
Kramp i benen och allmänt orkeslös blev denna dag TUNG !
Har dock inget att skylla på, inte ens den krånglande ryggen veckan innan utgjorde några hinder under loppet.
Men ... vi hade ivajefall tur med vädret :-)

/ Lars

FMT hur gick det?
Lefty: såg en F???? med lefty efter målgång (lutad mot staketet) din??
annars såg jag inte en enda Cannondale i spåret, jag tappade kedjan i första asfaltsbacken, framväxeln
fick nog en törn i startfållan när cykeln välte.
vid nervxl till lillen så hoppade den av (3-4 ggr irriterande)
Nästa år sub5??
/Ricke

FMT hur gick det?
Ricke : Var nog inte min då (alufärgad Scalpel med Lefty) eftersom den hamnade platt på gräset efter målgång, liksom sin ägare !
Just nu är motivationen under 0%, men ...
om knappt ett år så står man där säkert pånytt med SUB 5 i sikte.

Mvh / Lars

FMT hur gick det?
Skam!

Mellan Norhyttan-Långvasselheden (innan Skattlösberg), så sa mina lår.
- Stopp och belägg du har inte druckit tillräckligt med vatten!
- Jag? sade jag i stor förvåning. Det har jag visst det!
- Nähädu! Så nu tänker vi krampa, så det så!

Så vägen till S-berg gick i snigelfart, väl framme i S-berg så fick jag massage som inte gjorde något direkt. När jag närmade mig Ljungåsen så kändes det bättre, väl framme i G-berg så kände jag ingenting.
Tryckte i mig 2 korvar med bröd som gjorde susen. Vägen hem från G-berg gick fort, det kan jag lova.

Tid? 7:59, är jag sämst här på forumet? :)

Jag tittade på datorn på min faktiska cykeltid och den var på 6:24!?
Undrar nu egentligen om jag har blivit bortförd av UFO's eller något, jag har alltså stått stilla i 1:35!!
Fattar nada!

Jaja, nya tag till nästa år!

FMT hur gick det?
Med lite taktiska omkörningar och små fulgrejer så går det alltid att köra om i mastern.
Jag har sällan problem att ta mig längst fram i masterstarterna. Svårare är det dock att hålla sig längst fram.. Men det lär man sig också efter ett tag.

Jag var faktiskt i ledningen i loppet ett tag.
Trots att jag hade försökt få mig själv att ALDRIG vara i täten. Iaf inte innan dammen.
Tjipp tjohej.
Nu låg jag bland dom 5 första när första asfaltsbacken var avklarad och det började gå utför på grusväg.
Och visp så var jag med längst fram. :-)

Micke: ställ dig bakom mig nästa år så fixar jag biffen åt dig. ;)

FMT hur gick det?
Kom in på 6.28 och är nöjd med det, förbättrade mitt pers med 20 minuter trots det bitvis tungrullade underlaget.
Var förhållandevis pigg hela vägen, det enda problemt var skav i rumpan, värre änn vanligt, vilket visade sig bero på grus i byxorna. Blir inget cyklat denna vecka och jag står gärna och jobbar om det går :-)))

FMT hur gick det?
Oijer.. masterstart = omköringsförbud. vi hederliga spårvägar får ju lida för sådana som dig. tur att vi alltid kör om dig senare under tävlingarna i varje fall :)

FMT hur gick det?
Är det verkligen omkörningsförbud?!

Är det inte bara så att det är förbjudet att passera masterlinjen, vilket innebär att i klungan får man köra om hur mycket man vill - bara man inte bryter masterlinjen. Eller har jag fattat helt fel?

FMT hur gick det?
Landade på en topp hundra placering iaf. Fick starta i Elitfållan för första gången vilket kändes jävligt nice, ställde mig dock självklart i den bakre regionen där jag hörde hemma. Undrar hur Tavell och grabbarna gör eftersom de alltid står längst fram ? Dom kan ju inte gå dit och lägga hojen där kl 8:30 precis ?

FMT hur gick det?
Två sett.
Det ena är att han bär cykeln och går igenom fållan och eftersom att folk har respekt för snabba cyklister och att dom vet att dom är snabba så låter man dom snabba tränga sig.

Det andra är att man går in i fållan framifrån.

FMT hur gick det?
Om Öijer tränar lika mycke som han är ute på nätet skulle han kunna vinna finnmarken nästa år!

FMT hur gick det?
Öijer Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Två sett.
> Det ena är att han bär cykeln och går igenom
> fållan och eftersom att folk har respekt för
> snabba cyklister och att dom vet att dom är snabba
> så låter man dom snabba tränga sig.
>
> Det andra är att man går in i fållan framifrån.
>
>
>
> http://www.cykling.tk

Ok, det låter ju högst rimligt, de som är med och slåss om topplaceringarna ska stå längst fram (det är ju en del stålar med i bilden oxå). Egentligen borde elitledet ha en intern seedning där ingen med högre startnummer får ställa sig före en med lägre, men det blir ju förståss en hel del administration kring det. Vi får hoppas att folk använder sitt sunda förnuft lite mer !

/Stefan

FMT hur gick det?
Fan, nar jag laser era tider och ser min egen tid, da blir jag lite less maste jag saga. Terrangcyklist .. forstar hur du kanner det!

Maste forsoka sluta att jamfora mig med andra. Jag gjorde ett toppenlopp! Har haft det mesta emot mig traningsmassigt, fick det mesta emot mig infor loppet, och blev bistungen tio (!) minuter innan start vilket tvingade mig in i forsta hjalpen depaerna under mer an halva loppet (LOJLIGT, men sant). Vagrade bryta, hade syrrans mobilnummer skrivet pa armen sa att den som eventuellt hittade mig livlos pa banan kunde veta vem de skulle ringa. Var skitdalig, ar det verkligen normalt fran ett bisting??

Hade fem kilo ryggsack med mig ... kanske dags att lara sig att minska pa den vikten?

Ar extremt dalig pa uppforsbacke, och med 1600 hm sa blev ju resultatet darefter. Men for mig var det personbasta, och de sista tio kilometrarna .. JISSES! En stor eloge till oss alla som overhuvudtaget tog oss i mal! Och jag klev av cykeln endast vid ett fatal stallen, de stora uppforsbackarna klarade jag! :))

Eftersom jag hade mina tvivel att klara hela loppet korde jag anda forhallandevis lugnt. Hade krafter kvar pa slutet och spurtade i mal som om jag vann forsta pris! Och det kandes sa! :))

Hojde rosten en gang mot en askadare *skams* ... men jv-l-anamma .. I ovrigt var det toppen med folk som hejade och till och med brydde sig att kolla upp ens namn och skrika "Heja, Minna, det gar jattebra!".

En underbar upplevelse!!

Missade grillfesten for vi kunde inte hitta dit! :(( Till slut var jag sa trott och stressad att vi kopte pizza pa ICA, akte till stugan, at och gick och lade oss vid tio. :))

FMT hur gick det?
> Missade grillfesten for vi kunde inte hitta dit!

Trist, vi undrade vart ni var! Jag har mobilnummer i profilen sedan länge *tipsar för sent*

Next time!

Bra kört, tror tyvärr inte jag såg dig genom kamerasökaren en enda gång?

FMT hur gick det?
Tobbe, ditt mobilnummer hade jag skrivit ut, men lamnat det pa koksbordet i Belgien *grimas*

Hamna pa bild? Nae, da hade du nog vaxt fast i vantan pa mig! :)

Det finns inga uppgifter pa hur manga (om nagon) som brot loppet? Passerade en kille som var verkligen trott, och da var det 15k kvar med den dar taggiga terrangen ... och jag tankte pa honom hela tiden ...

/Minna

FMT hur gick det?
Enligt resultatlistan så gick 1138 kämpar i mål och om jag minns rätt så sa dom att det var 1435 som startade vilket ger ca 300 som blev knäckta av backarna.

Tillbaka
Topp