Focus Fat Boy och alternativ

marxos

Medlem
Hej på er!
Jag är minst sagt nybörjare i den här svängen, eftersom jag ny är i färd att köpa min första mtb. De fleste milen kommer gå på asfalt, mellan Hägersten och Kungsholmen. Dock är jag fast besluten om att prova stigar och annat varhelst jag kan hitta sådant. Nu till mina köptankar.

Började på Cykloteket och blev inte överdrivet imponerad, av varken cyklar eller personal. I dag var jag dock på TCM och blev väl omhändertagen. Fick prova en Focus Fat Boy (8000kr), som jag (helt utan referenser) måste säga att jag gillade. Pga stängning hann jag inte prova lillebror Focus Black Hills (7000kr), och någon Cube Acid (8500kr) fanns inte inne i rätt storlek.

Min fråga är nu alltså om ni har någon uppfattning om ovan nämnda alternativ, och om Fat Boy kan vara en bra nybörjarhoj för en sådan som jag. Har ni annars något tips på en bra hoj för dessa pengar (ca 6000-8000kr) som finns att köpa i Sthlm. Postorder är inte intressant, eftersom jag behöver kunnandet på plats.

Vet att denna tråd inte är helt unik till sin karaktär, men hoppas ändå att ni har tålamod att besvara mina frågor.

Your soon to be partner in crime

Har cyklat på en Focus Fatboy sen i juni förra året och har bara gott å säga om den. Var i ungefär samma läge som dig, ville han en nybörjarhoj som tål lite stryk.

Cykeln har gått i skogen minst en gång i veckan sedan jag köpte den och har funkat utan större missöden, det mesta som gått sönder får skyllas på skrot bakom styret.
Det enda som pajat som jag själv inte orsakat e styrlagret.

Jag tyckte 07:an var relativt prisvärd när jag köpte den (7995kr)
08:an kostar ju samma men som har slängt på en XT växel bak och en något bättre framdämp och det e ju trevligt :-) Sen så går det ju alltid å byta framdämp om man tröttnar på Darten, vilket jag gjort nyligen.

Fatboy är ett bra alternativ som första MTB, men det finns ju även andra i den prisklassen, t.ex.
Nishiki Team för 8995kr http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

Finns också en hel del trådar om nybörjarcyklar, denna t.ex.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/791894

Du lär nog hitta fler om du söker lite på forumet

Hoppas att det här hjälper dig lite

Senast redigerad av en moderator:
Tack, Sverker för att du delger dina erfarenheter. Just gaffeln verkar ju vara en sådan sak som är ytterligare ett snäpp sämre på Black Hills (jämfört med Fat Boy). Det verkar ju också vara just gaffeln som är snäppet bättre på Cube Acid, men för mig börjar utgiften bli smärtsam redan vid 8000kr.

BrSimon, jag har ju hört det resonemanget förut. Tycker dock att en "helstel" cykel måste kännas rent smärtsam att cykla på om det börjar bli dåligt underlag. Även om de flesta milen går på gata (har ju tänkt pendla till jobbet dagligen) så har jag hört att det ska finnas en del roliga skogspartier här i krokarna.

Tack iaf, för feedback. Blir en prov- och eventuell shoppingrunda nästa helg.

Har börjat fundera i de banor du antyder, BRsimon. Kan tänka mig att jag efter två mils cyklande om dagen inte är överdrivet intresserad av att ta mig iväg för att köra i skogen. Roligare då med någon avstickare ibland. Det tråkiga med cykelcrossen är dels bockstyret, som gör den väl kompromisslös i stan och dels det höga priset. Finns ju inga cx med skivbroms för vettiga pengar. Vet inte om jag är beredd att lägga över tio loppor. Möjligen skulle isf en snygg hybrid vara ett alternativ. Ska kolla lite mer på både hybrider och cykelcross. Men delge mig gärna era erferenheter under tiden.

Min veliga karaktär har åter tagit mig till MTB. Har hamnat ungefär där jag var i februari, och ska köpa en Fat Boy eller motsvarande. Jag vill gärna köpa från en tillgänglig butik, och då ligger Pedalogerna nära till hands. Där har de föreslagit Focus Fat Boy alternativt Giant Terrago 1. För att på något sätt begränsa det som kan bli många alternativ känns det smidigt med just dessa två. Säljaren på Pedalogerna vurmade för Giant, men jag är inte övertygad. Cyklarna är ju på pappret ganska lika (bortsett från ex gaffel). Erfarenheter och ogrundade åsikter mottages därför varmt även nu, ett par månader senare.

Det blev lite tyst, vilket jag kan förstå. Kan väl bli tröttsamt med detta "första-cykel-tjat". Tänkte dock göra ett nytt försök, med tre cyklar inblandade. Har lagt till Cube Acid, för att jag helst skulle ha en cykel i det mindre modebetonade svart.

Cube Acid
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1150

Focus Fat Boy
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1102

Giant Terrago 1
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1291

Komponenterna är ju ganska lika, även om jag har dålig koll på om Terragons dämpare möjligen är strået vassare. Det är alltså främst er uppfattning om fabrikat (eller handlare: TCM vs Pedalogerna) som kan avgöra. Lite feedback så jag kan bestämma mig vore oerhört tacksamt. Andra förslag är självklart inte uteslutna, men de måste gå att köpa i butik i Stockholm.

/Jonathan

Har du inte funderat på begagnat? För 8k får du (enligt mig) mycket mer hoj för pengarna och din nya cykel är ju snart begagnad ändå.
Av ditt behov att döma skall du i vart fall se till att du köper en gaffel som är låsbar. Köp dessutom gärna till ett par extra hjul och släng på ett par 1,3" slicks så går det lätt att byta från skog till safalt och vice versa. Du får ett par hyggliga hjul från Tyschkland för under lusentappen.

(Nej, detta skriver jag inte för att jag själv har en cykel till salu, är mitt standardinlägg i köpa cykeltrådar)

Jag vill gärna köpa nytt av samma skäl som jag inte köper från nätet. Ser gärna att jag har en koppling till en affär som ställer upp när jag väl köpt hojen. Blir det en andra hoj kan den mycket väl bli begagnad eller importerad. Men tack för tipset, Bruce. Låsbar gaffel har alla tre alternativ, om jag inte misstar mig helt.

Tillbaka
Topp