Focus Fat Boy och alternativ

marxos

Medlem
Hej på er!
Jag är minst sagt nybörjare i den här svängen, eftersom jag ny är i färd att köpa min första mtb. De fleste milen kommer gå på asfalt, mellan Hägersten och Kungsholmen. Dock är jag fast besluten om att prova stigar och annat varhelst jag kan hitta sådant. Nu till mina köptankar.

Började på Cykloteket och blev inte överdrivet imponerad, av varken cyklar eller personal. I dag var jag dock på TCM och blev väl omhändertagen. Fick prova en Focus Fat Boy (8000kr), som jag (helt utan referenser) måste säga att jag gillade. Pga stängning hann jag inte prova lillebror Focus Black Hills (7000kr), och någon Cube Acid (8500kr) fanns inte inne i rätt storlek.

Min fråga är nu alltså om ni har någon uppfattning om ovan nämnda alternativ, och om Fat Boy kan vara en bra nybörjarhoj för en sådan som jag. Har ni annars något tips på en bra hoj för dessa pengar (ca 6000-8000kr) som finns att köpa i Sthlm. Postorder är inte intressant, eftersom jag behöver kunnandet på plats.

Vet att denna tråd inte är helt unik till sin karaktär, men hoppas ändå att ni har tålamod att besvara mina frågor.

Your soon to be partner in crime

Har cyklat på en Focus Fatboy sen i juni förra året och har bara gott å säga om den. Var i ungefär samma läge som dig, ville han en nybörjarhoj som tål lite stryk.

Cykeln har gått i skogen minst en gång i veckan sedan jag köpte den och har funkat utan större missöden, det mesta som gått sönder får skyllas på skrot bakom styret.
Det enda som pajat som jag själv inte orsakat e styrlagret.

Jag tyckte 07:an var relativt prisvärd när jag köpte den (7995kr)
08:an kostar ju samma men som har slängt på en XT växel bak och en något bättre framdämp och det e ju trevligt :-) Sen så går det ju alltid å byta framdämp om man tröttnar på Darten, vilket jag gjort nyligen.

Fatboy är ett bra alternativ som första MTB, men det finns ju även andra i den prisklassen, t.ex.