Focus - Tysk kvalité?

Korven

Ny medlem
Focus - Tysk kvalité?
Halloj!

Börjar närma mig mitt första riktiga cykleköp efter många är på en kass gammal mtb. Men men. Tänkte mig en Focus Black hills http://www.pedalogerna.com/product_...d=573&osCsid=604c2fd9ec93f939906f7e73649a079c
Känns som om det är mycket cykel för dom pengarna och det är helt rätt prisklass för mig. Hur står sig märket Focus mot andra märken såsom Kona, scott, mfl?
Vill ju inte vara en sån där grön snubbe som frågar massa dumma frågor, men ni kan ju gärna skriva nåt klokt om cykeln också... =D

Focus - Tysk kvalité?
Som pendlar hoj kan man köpa billigast möjliga tycker jag.

Specen ser helt okej ut i mina ögon, mycket bättre än vad jag köpte som förstahoj för ca 6000 kr för ca 6 år sedan, men jag var nöjd med den cykeln i cirka 2 år och om jag inte vore så prylgalen så hade den räckt mycket längre än så.

Provcykla lite och känn efter så du sitter bra på den, känns det bra så är det ett klart rekommenderat köp, Focus är en tysk "fulcykel" men de kommer mer och mer verkar det som.

"fulcykel"= okänt märke, företrädesvis från Tyskland, men inte nödvändigtvis sämre än andra kända märken, ofta bara billigare och mer cykel för pengarna.

Focus - Tysk kvalité?
Lite fulcykel är det väl eftersom de oftast beställs över internet här i Sverige. Men jag skriver ju att de säljs mer och mer i Sverige, de har ju faktiskt en importör här, Tidans cykel tror jag det är, och det verkar vara en bra importör också, seriöst folk som jobbar där.

Focus - Tysk kvalité?
Länken går till en affär i sthlm som av happy har fått 4.5 gubbar i betyg. Att en sån affär säljer cyklarna måste ju visa på något?

Focus - Tysk kvalité?
Jag kan inte uttala mig om alla Focusmodeller. Men åtminstone två som jag ägt kan man återfinna som andra märken. En gick sönder och den andra håller för allt.

Focus - Tysk kvalité?
Per skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inget om Fokus, men föreställer mig att det
> snarare är Taiwanesisk kvalitet än tysk.

Självklart är det taiwanesisk kvalitet, men det är ett tyskt märke.

Jag blir så trött på amerikanska siter där de blir alldeles förfärade när deras amerikanska cykel är tillverkad i Taiwan, men vem är bäst?

Den amerikanske svetsaren som tillverkar 5 ramar om dagen eller den taiwanesiske som har svetsat många tusen ramar?

Jag vet hur de jobbar i USA, de kan/vågar inte ta initiativ överhuvudtaget så allting där går långsamt och kostar alltså pengar, värre än att bygga oljeborrplattformar i Norge, där de för övrigt är sjukt noggranna med varje liten bult som skall dras dit.

Focus - Tysk kvalité?
Jag har en Focus Black Forrest och jag är helt nöjd!(jag har bytt ut framgaffeln och lite smått) OK jag är inte en helvild stigcyklist men har testat cykeln flera gånger på "soft" Happy-ride och den klarade helt suverent!
Men helt klart, jag drömmer också om en och annan cykel märken.....men nu har jag ganska mycket för ganska lite pengar!
//Friskis

Focus - Tysk kvalité?
Ted_B skrev:

>
> Jag vet hur de jobbar i USA, de kan/vågar inte ta
> initiativ överhuvudtaget så allting där går
> långsamt och kostar alltså pengar, värre än att
> bygga oljeborrplattformar i Norge, där de för
> övrigt är sjukt noggranna med varje liten bult som
> skall dras dit.

Hehe, USA är ju den så kallade "Fordismens" födelseland där produktionen skulle rationaliseras enligt löpandebandprincipen. Kritik mot denna produktionsprocess kan man hitta i tex Moderna Tider av Chaplin. Det är ju ganska intressant om det har skapats en nisch i USA som nu har börjat söka sig tillbaka till det "genuina hantverket": Man vet att det inte går att konkurrera med de asiatiska tigrarna beträffande hastighet och pris med deras löpande bandproduktion och koncentrerar sig mer på att profilera sig med hantverksmässiga produktionsprocesser.

Focus - Tysk kvalité?
På focus First team, ligger dämparen innuti ramen? isåfall måste den ju se ut om magura cykeln på mässan. Nån som sett den på riktigt? (gäller generellt för First-ramarna ser det ut som)

Focus - Tysk kvalité?
har inte provat first-cyklarna men en i spårvägen har ju tävlat ca 15-20 tävlingar på en sån säsongen-05. de har fått bra kritik i pressen med. frän lösning och väldigt lätt att komma åt låsning oxå. Angåeende övriga focusmodeller körde jag på en raven expert förra året och va nöjd med den. Flera klubbkompisar kör några andra andra modeller av samma märke. Alla riktigt prisvärda. /O

Focus - Tysk kvalité?
Fast när man kollar på en cykel så är det väl i stort sett bara ramen, styret, fälgarna och däcken som kommer från tillverkaren. resten är komponenenter från andra tillverkare. Har en cykel bra specc på sina komponenter borde den vara okej... sen är det klart att svetsningar osv kan hålla olika mått. Har jag helt fel nu eller?

Focus - Tysk kvalité?
Hej.
Focus sälj av många seriösa cykelhandlare. Ewalds MTB, TCM, Tidans Cykel och många många fler.
Importören, Stefan Johansson på AB Cykeldistribution är importör av märket.

Cross-cyklarna hör till de absolut bästa, efter vad jag hört av dom som använder dom.

Focus - Tysk kvalité?
Ja du Korven det är faktiskt inte så jättemånga tillverkare om man ser till hela markanden som kan stoltsera med att ha tillverkat sina ramar själva i en egen fabrik, oftast är det ganska så höga priser på cyklar där ramen är gjord på andra ställen än Taiwan eller Kina. Samma fabrik kan tillverka ramar till massvis av olika märken, ibland med olika rör och lite olika mått, efter märkets designers ordinationer. Resten av delarna på en cykel kommer också ofta från fabriker som tillverkar saker åt flera märken, speciellt sadelstolpar, styrstammar och styren är sånt som det trycks olika märkens logotyper på trots att de görs på samma löpandeband. Det som görs i Tyskland på Focushojjarna är designen på ramen och lacken och komponenterna väljs ut, kanske gör man endel av monteringen där också. Men tillverkningen vågar jag satsa ganska mycket på att de inte har hand om själva. Därmed inte sagt att de är dåliga på något sätt, men den som tror att en cykel är gjord i ett visst land där märket har sitt huvudkontor blir nog besviken.

Focus - Tysk kvalité?
Asientillverkat har enorma variationer. Det avgörande är att kostnaden per enhet blir mycket lägre. Jag har inget mot ramar eller komponenter från Taiwan. Tvärtom: om en kines jobbar tio timmar för samma kostnad som en amerikan jobbar en timme är chanserna ganska goda att kinesens slutresultat blir bättre än amerikanens. Några av de allra bästa amerikanska hojarna är svetsade på Taiwan, t ex Santa Cruz o Specialized, och numer även delar av Titus.

Focus - Tysk kvalité?
Jag har kört på First TEAM 05 och ska även köra en sån i år. Jag är grymt nöjd med den rammen. Att dämparen satt i överröret gjorde så att inte så mycket skräp flög upp på dämparen så den var väll skyddad där. (Behövde aldrig serva bakbakdämparen under tiden jag hade cykeln). First TEAM hade 100mm fjädringsvägg fram och 90-100bak så den åt upp alla stötar riktigt bra men var ändå som en hardtail på asfalten. Kör även på en Cross Expert och en Black Raider som vintercykel. Har varit mycket nöjd med dom cyklarna. Jag köpte alla mina cyklar på <http://www.tcmcykel.se> som jag varmt kan rekomendera.

rejser skrev:
> På focus First team, ligger dämparen innuti ramen?
> isåfall måste den ju se ut om magura cykeln på
> mässan. Nån som sett den på riktigt? (gäller
> generellt för First-ramarna ser det ut som)

Focus - Tysk kvalité?
Okej, men det förstår jag att dom sällan har egna fabriker. Men man kan ju ha olika krav för det... Men jag tycker det låter bra.. Ska kolla på dom när dom kommer in till pedalogerna i slutet av veckan, klämma och känna lite. Jag är inte ute efter en cykel för 20-30 tusen utan snarare 6-8 tusen. Så det känns som om man får mycket för pengarna om köper en Focus.

Focus - Tysk kvalité?
Tyskarna har en del att lära på designen. Så här bra kan "Taiwanramar" se ut, samtliga i stål.

laraza.jpg

salsalaraza.jpg

Genesis_Steel2.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Focus - Tysk kvalité?
+1

Ska nog krossa spargrisen och beställa en sån när jag har råd, men det får nog bli instegsmodellen :) Vill ju ha den till sommaren!

Focus - Tysk kvalité?
42Hz skrev:
> Blev nästan sugen på en Focus när jag såg
> denna! :-)
>
>

riktigt grym, vilken modell är det?

Tillbaka
Topp