Födelning HT/FS

Födelning HT/FS
Har tänkt att köpa en cykel pronto för att cykla i sthlms södra förorter, en canyon grand canyon xc, men börjar få känslan här att "alla" byter till FS, är det någon som har en känsla på fördelningen mellan HT/FS på MTB snubbarna ute på stigarna?

Har läst alla som frågar ang. HT/FS men tyckte det vore intressant att få en uppfattning om vad de erfarna väljer till syvende och sist...

Födelning HT/FS
Strunta i vad "alla andra" cyklar på. Tittar du vad "andra" cyklar på så är det fixie eller odämpad SS i stockholm, och massor med slaglängd i gbg.. märkligt...

Ska du ha en cykel för mestadels skogsåka, kan du välja en FS. Är det mer ansad åkning, grusvägar etc., välj HT, eller en cyklokross kanske ?!

Själv har jag haft heldämpat i skogen sen 2003 och kommer nog inte att välja HT igen. Möjligen en i titan...

Födelning HT/FS
Finns det tunnelbana? Då ska du ha HT med 105-130 mm slag fram.
Finns det ingen tunnelbana eftersom stan du bor i ligger i ett träsk? Då kan du ha en HT med 130-160 mm slag framtill. Inget som klarar dy så bra som en 160mm gaffel.

Födelning HT/FS
I Uppsala saknar du trovärdighet utan en tialram i skogen. Du kan få dispens om du kör med en dirtram i stål på minst 2,5kg på episka turer runt lunsen.

Jag känner en skön polarisering krypa närmare...

Födelning HT/FS
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> I Uppsala saknar du trovärdighet utan en tialram
> i skogen. Du kan få dispens om du kör med en
> dirtram i stål på minst 2,5kg på episka turer
> runt lunsen.

Nej nej ... i Uppsala är det vanligast med FS - även Mongoose förekommer. De bästa har FS så vitt jag vet.

Födelning HT/FS
Orv skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I Uppsala saknar du trovärdighet utan en
> tialram
> > i skogen. Du kan få dispens om du kör med en
> > dirtram i stål på minst 2,5kg på episka
> turer
> > runt lunsen.
>
> Nej nej ... i Uppsala är det vanligast med FS -
> även Mongoose förekommer. De bästa har FS så
> vitt jag vet.

Fortsätt ljug för dig själv. Plötsligt står du där ensam, övergiven i ditt hopplösa gungande.

Födelning HT/FS
Som sagt, det sitter inte i cykeln hur kul man har (fast det är klart att fina grejor är kul).

Jag hör verkligen inte till "de erfarna" men jag har en tung heldämpad och en (hyfsat) lätt helstel utan växlar. Båda har sin charm men jag kan nog säga att fullgung är skonsammare mot kroppen. Den helstela är dock "spralligare" även om jag inte kan köra den lika fort och länge på stökiga stigar.

/Johan

Födelning HT/FS
Glöm alla gamla indelningar, vi bör för tydlighetens skull gå över till nya beteckningar:

Stockholmsjonne (innerstad): Racerfixie
Stockholmsjonne (ytterstad): Stel SS-mtb
Uppsalacykel: Trialram med dämpad framgaffel att köra i skogen
Linköpingscukel: 29:er
Götelaborjshoj: HT med 160-gaffel
Åremonster: FS med så mycket slag det bara går. Och 203:or, minst.
Resten/obygden: Landsvägsracer?

Födelning HT/FS
JojjeM skrev:
> Jag hör verkligen inte till "de erfarna" men jag
> har en tung heldämpad och en (hyfsat) lätt
> helstel utan växlar.

Jo, kan inte tänka mig att det finns någon mer "erfaren" skogshojare än du - i alla fall inte det senaste året ;)

Födelning HT/FS
Orv skrev:
> Jo, kan inte tänka mig att det finns någon mer
> "erfaren" skogshojare än du - i alla fall inte
> det senaste året ;)

Det var ju snällt sagt och det stämmer ju i viss mån. Fast jag har inte erfarenhet av många olika cyklar eller många typer av cykling som andra som hållit på mycket längre här :)

/Johan

Födelning HT/FS
Jag tänkte skriva "I Stockholm snackar man, i Göteborg handlar man." men jag skiter i det. ;-)

Välj cykel efter den typen av cykling du gillar bäst. Det innebär kortfattat att du kan välja mellan både HT och FS, båda typerna funkar för all slags cykling. Sen kan den ena vara roligare på något medans den andra är roligare på något annat. För min del så har jag lika kul på båda typerna av cyklar, i samma slags terräng, så jag kör både HT och FS i Göteborg.

Sen finns det ett visst motstånd mot HT med långa(130-160mm) gafflar, hos vissa, medans andra gillar det. Likväl finns det de som gillar helstelt, singlespeed, 29", svetto-XC, racer, CX, downhill, freeride och allt annat. Så, till slut blir det hur snurrigt som helst. Lycka till i cykelvalet! ;-)

/Leo

Födelning HT/FS
Stackars bigBernt!

Men tyvärr så är det nog bara testa själv och se vad man gillar. Man kan gilla båda. Allt har ivf sina fördelar och nackdelar.

För att fatta det lite kort.

En HT är kvickare och mer responsiv men är stötigare och kräver mer teknik för att rulla fort över stock och sten. Cykeln blir dessutom lättare, billigare och du slipper lite service.

En fullgungare är lite trögare och följsammare. Den rullar mycket lättare över stock och sten och så fort det lutar på utför är den nästan alltid snabbare. Den har troligen större imponeringsfaktor på dina vänner.

Ingen här på forumet vet vad du vill ha. Förutom jag dårå,...men jag säger inget...=D

Födelning HT/FS
Ja ha, de e' bara och bita ihop och skaffa en helstel SS då... :) tänkte ett tag att jag skulle se sådär lagom hi-tech ut med blå glänsande M-Frame brillor, lycra och stötdämpare som är slumpmässigt utplacerade över hojen. Välrakad, lite lukta gott på hakan. Men, men helstelt har väl sin tjusning, de e ju vad jag hojjat på innan så jag vet ju vad det innebär i varje fall, måste jag ta bort kransarna för att klassas som SS eller räcker det med att kapa växelwiren?

Födelning HT/FS
Ville: Tack, jag tror det summerar det hela rätt bra, tror att en fullgung skulle passa mig bra så att man inte blir mörbultade efter en lång runda.

Frågan är då om en Canyon nerve xc 4.0 räcker i fråga om kvalitet...

Födelning HT/FS
JAg personligen har ingen koll på canyons olika modeller men vet att dte är vettiga hojjar till bra priser. Jag tror säkert den duger. Men slänger du upp en länk så är det större chans att fler tittar på den och ger sitt........För det har du ju märkt i denhär tråden att ju fler som tycker är ju ALLTID bättre....:\..hehe

Willier. Jag ber om ursäkt..jag gjorde mitt bästa för att styra upp det hela i sista meningen men jag misslyckades tydligen..:)

Födelning HT/FS
Allt beror ju på hur och var du ska cykla! Cyklar du på stigarna med stök & bök runt exempelvis Hellas, är mitt råd definitivt en heldämpad! Mycket snällare mot ryggen. Ska du bara trampa runt på grusväg och släta stigar, så är en HT nog att föredra.

Födelning HT/FS
bruse skrev:

> definitivt en heldämpad!
> Mycket snällare mot ryggen.

Visst, det kan säkert stämma för vissa. Men man skall nog inte utgå från att alla tänker att bara för att man har en sadel så skall man konstant använda den. Även du och din rygg mår nog inte så dåligt av att lyfta lite mer på rumpan. Bättre balans kommer på köpet

Vill man vara maximalt "snäll" mot ryggen så är det ju typ en fotölj som gäller. Och det är det nog inte många som defentift rekomenderar..:)

Födelning HT/FS
s skrev:
> Tangentbordscykling är inte heller bra för
> ryggen i längden.

Jag vet..:). Dte var därför jag skrev det innom parantes. Jag är rätt skeptisk till att bara sitta på sadeln är bra för ryggen oxå:)

Sen får jag ont i ryggen när jag står upp. Träningsverk...tror det är en bra grej som gör iont:)

Födelning HT/FS
CR1Falun skrev:
> Precis, det funkar inte med bara en cykel. Dock
> kan man helt strunta i heldämpat och köpa en
> cykelcross till.

Ligger mycket i det. Har en gammal damhybrid med bra dubbdäck och den är på sitt sätt hur kul som helst i skogen.

Födelning HT/FS
Jag som låg i samma val i våras blev valet först och främst ekonomi.
I den ekonomi jag hade så fick man inte något kul (Kollade på Scotts FS), men då visste jag inget om märket Canyon, som jag nu skulle köra, och då en FS. Nerve XC.

Min rygg klarar inte av en Hellastur + till och från hellas(knappt 2 mil) utan att kännas som ett lik. Sjukt. Jag har hela 22 höstar och tränar hela kroppen regelbundet under hela året men ryggen vill liksom inte hänga med. Men det är säkert ovana.

FS ifall du vill köra längre och ha mindre ont i rygg.
Men HT känns som man har full kontroll, varje rot känns.

Hejpa!

Ni andra som säger att jag är klen nu, kan jag helt enkelt ha fel teknik eller dåligt tränad korsrygg?

Körde Nationaldagstrampet i sommras och kom överlägset sist och trodde jag skulle dö efter jag kom imål,ryggen höll på att säcka efter första 1,2 milen.
Heder åt er som bröt den dagen, det gör jag nästa gång ifall jag har samma känsla då.
Lida? Fick ett snakebite efter 1.0 mil och tappade bort skivbromseklossen. bara en loop.

Jag vill ha revansch!
Jävla OT det blev nu då.

Födelning HT/FS
Stenström skrev:
> Min rygg klarar inte av en Hellastur + till och
> från hellas(knappt 2 mil) utan att kännas som
> ett lik. Sjukt. Jag har hela 22 höstar och
> tränar hela kroppen regelbundet under hela året
> men ryggen vill liksom inte hänga med. Men det
> är säkert ovana.
> ...
> Hejpa!
>
> Ni andra som säger att jag är klen nu, kan jag
> helt enkelt ha fel teknik eller dåligt tränad
> korsrygg?
>
> Körde Nationaldagstrampet i sommras och kom
> överlägset sist och trodde jag skulle dö efter
> jag kom imål,ryggen höll på att säcka efter
> första 1,2 milen.
> Heder åt er som bröt den dagen, det gör jag
> nästa gång ifall jag har samma känsla då.
> Lida? Fick ett snakebite efter 1.0 mil och tappade
> bort skivbromseklossen. bara en loop.
>
> Jag vill ha revansch!
> Jävla OT det blev nu då.

Om din rygg inte klarar mer än enstaka mil så är något fel (särskilt som du är ung och tydligen iaf inte otränad om jag förstår rätt) antagligen med cykeltekniken eller sittställning. Sitter du väldigt krumt, eller väldigt svankat?

Med min förra SS så kunde jag få problem med ryggen ganska fort, om jag tog i för kung och fosterland, men aldrig med den växlade och iaf inte ännu med min nya SS. Den gamla var väldigt kort, dvs avståndet sadel->styre var lite för litet egentligen, den kan ha spelat in. Hur ser din cykel ut när det gäller det?

Födelning HT/FS
Tack för eran respons.

Det blev en Canyon Nerve XC 6.0... till att börja med... ;)

Mitt beslutsunderlag:
Jag åkte i alperna med en helstel i sommras och höll på att skaka ner i diket med krampande händer och då betämde jag mig för en åtminstone framdämpad.

Sedan har jag kommit fram till (genom era inlägg) att man kan hålla högre fart nedåt med fullsus vilket är +, tänk att susa fram i 150+ nerför ett berg med fossingarna på styret och bara softa.

Tillbaka
Topp