Förlåt... Ytterligare en 1x konvertering.

94tibe14

Medlem
Jag vet, det finns redan en uppsjö av dessa trådar på sidan men eftersom alla cyklar har olika förutsättningar och den uppsjö av komponenter som finns passar olika med varandra så kör jag ett race här.

Sambon har precis köpt en beg MTB och älskar det redan, snart fyller hon år och jag tänkte ge henne en 1x konvertering i present (hur oromantiskt, jag vet) då hon nämner ofta att det hade varit lättare och roligare att köra med. Cykeln är en Scott Scale 970, 2018/2019-isch.

Info om drivlinan idag är:

SLX bakväxel (bild)
Någon sorts blytung kassett 10-delad 11-38
Vevparti med 2x 28-36 (bild)

Anledningen är inte endast att spara vikt och slippa framväxel, kassetten bak har även "hajfenor" på de mellersta klingorna och behöver då bytas, om jag förstått rätt? (bild)

Så, min tanke är att göra om den till något i stil med 10-delad 11-38 bak av lättare material, singelklinga fram med 32/34t (också gärna lättare än de billiga som sitter på idag) och ta bort främre växel+reglage helt. Även ny kedja lär få åka på när man ändå gör resterande.

Har väl egentligen ingen satt "budget" så sätt, men runt tusenlappen/strax över kan vara rimligt utan att kräva värstingdelar?

- Vad behöver jag tänka på när det gäller val av kassett? (Mer än att den största inte får vara mer än 38 och endast 10-delad)
- Kommer jag behöva byta lager till vevarmarna, och om inte, hur vet jag att de nya passar det gamla vevlagret?
- Kommer man kunna välja om den nya singelklingan ska sitta där före detta yttre klingan satt? Risken blir annars att den är större än den förra innerklingan och gå emot ramen? (Bild)

Mvh Tim
SLX.jpgKassett.jpgVevparti.jpgUtrymmet.jpg

freddag

Aktiv medlem
bakväxeln är egentligen specad för max 36, men det funkar även med en 11-42-kassett om du skruvar in b-skruven max eller eventuellt byter till en längre. helt vanlig m4-skruv. men det fungerar ännu bättre med en s k "goatlink".

vevlagret behöver inte bytas om det inte är slut/grusigt. köp bara en ny narrow wide-klinga.

sätt narrow wide-klingan på yttre platsen. vissa lägger brickor i mellan för att få in klingan lite, men det är onödigt.

min rekommenderade inköpslista:

elvadelad kedja för att den är billigast och funkar fint med 1x10.

edit: du behöver alltså inte nya vevarmar, som det låter lite som att du funderar på.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Varför inte större än 38? Jag skulle satsa på nya Deore 10. 11-42 bak. Du behöver en enkelklinga fram, en ny bakväxel, en nt kassett och en ny kedja. Ny vajer och hölje till bakväxeln kan man ju kosta på sig.
Klart bättre lösning än att köra den gamla bakväxeln med goatlink eller andra fulhack.
Om man räknar på rekommenderade utpriserna för nya Deore så bör du landa på under 1300. Klingan som Freddag länkar blir klockren. Jag skulle dock köpa en Shimanokedja.

94tibe14

Medlem
bakväxeln är egentligen specad för max 36, men det funkar även med en 11-42-kassett om du skruvar in b-skruven max eller eventuellt byter till en längre. helt vanlig m4-skruv. men det fungerar ännu bättre med en s k "goatlink".

vevlagret behöver inte bytas om det inte är slut/grusigt. köp bara en ny narrow wide-klinga.

sätt narrow wide-klingan på yttre platsen. vissa lägger brickor i mellan för att få in klingan lite, men det är onödigt.

min rekommenderade inköpslista:

elvadelad kedja för att den är billigast och funkar fint med 1x10.

edit: du behöver alltså inte nya vevarmar, som det låter lite som att du funderar på.
Hej! Underbart med utförligt svar, tack! Men är då inte kassett orginal tro? Det sitter en 38 på i dagsläget och säljaren sa att den var samma sen början. (Iomed att du sa att växel är gjord för max 36? Jag storstädade just hela cykeln och vevlagret låter smörmjukt och fint, så det behöver inte bytas. Vevarmarna tänkte jag ev byta av rent estetiska + viktmässiga skäl, men det är iofs en större peng trots allt. Ev om man hittar "nybeg" här på happy och att det inkluderar en 30/32/34 tandad osv.

Tjena!

Varför inte större än 38? Jag skulle satsa på nya Deore 10. 11-42 bak. Du behöver en enkelklinga fram, en ny bakväxel, en nt kassett och en ny kedja. Ny vajer och hölje till bakväxeln kan man ju kosta på sig.
Klart bättre lösning än att köra den gamla bakväxeln med goatlink eller andra fulhack.
Om man räknar på rekommenderade utpriserna för nya Deore så bör du landa på under 1300. Klingan som Freddag länkar blir klockren. Jag skulle dock köpa en Shimanokedja.
Jo gärna mer än 38, trodde inte växeln skulle klara det? Jag kör ju själv på 11-50 och använder aldrig 50, men upp mot 44 eller liknande skulle hon nog uppskatta! Min grundtanke är om inte framgick att behålla bakväxel som ser rak och fin ut, medans resterande delar av drivlinan är slitna. Rätta mig om jag har fel med tex mittenklingorna på kassetten ser slut ut? 1300kr kan helt klart vara okej för min tanke!

freddag

Aktiv medlem
Tjena!

rejält mycket dyrare procentuellt, men visst, inte jättedyrt :) lite synd att byta fullt fungerande bakväxel bara, och 1x10 med goatlink fungerar jättefint, "fulhack" låter sunkigare än vad det är.

Kneecap

Aktiv medlem
rejält mycket dyrare procentuellt, men visst, inte jättedyrt :) lite synd att byta fullt fungerande bakväxel bara, och 1x10 med goatlink fungerar jättefint, "fulhack" låter sunkigare än vad det är.
Tjena!

Det var inte just Goatlink jag syftade på när jag skrev fulhack, det var att köra med längre b-skruv. Goatlink är bättre, men för 180:- till så får man en bakväxel som fungerar bättre än så. SLXen kan sälja för en hunka så skiljer det ännu mindre.

Kneecap

Aktiv medlem
Hej! Underbart med utförligt svar, tack! Men är då inte kassett orginal tro? Det sitter en 38 på i dagsläget och säljaren sa att den var samma sen början. (Iomed att du sa att växel är gjord för max 36? Jag storstädade just hela cykeln och vevlagret låter smörmjukt och fint, så det behöver inte bytas. Vevarmarna tänkte jag ev byta av rent estetiska + viktmässiga skäl, men det är iofs en större peng trots allt. Ev om man hittar "nybeg" här på happy och att det inkluderar en 30/32/34 tandad osv.

Jo gärna mer än 38, trodde inte växeln skulle klara det? Jag kör ju själv på 11-50 och använder aldrig 50, men upp mot 44 eller liknande skulle hon nog uppskatta! Min grundtanke är om inte framgick att behålla bakväxel som ser rak och fin ut, medans resterande delar av drivlinan är slitna. Rätta mig om jag har fel med tex mittenklingorna på kassetten ser slut ut? 1300kr kan helt klart vara okej för min tanke!
Tjena!

Finns 11-46 till Deore också.

freddag

Aktiv medlem
Men är då inte kassett orginal tro? Det sitter en 38 på i dagsläget och säljaren sa att den var samma sen början.
det kan den kanske vara? scott kanske tänjde gränsen lite.

Vevarmarna tänkte jag ev byta av rent estetiska + viktmässiga skäl, men det är iofs en större peng trots allt.
och kanske inte flest gram/kr om du vill lätta cykeln.

Det var inte just Goatlink jag syftade på när jag skrev fulhack, det var att köra med längre b-skruv
om en jämför nya deore med längre b-skruv så närmar sig nästan prisskillnaden oändligheten, procentuellt :) om en tänker att övriga delar är slitdelar som går på ett annat konto än uppgraderingskontot.

94tibe14

Medlem
Hmm, hänger inte riktigt med i svängarna med "fulhack" och "Goatlink", om vi säger såhär då.

Vi behåller vevarmar, bakväxel och vajrar+höljen.

Vi kör ny Kassett, framklinga och kedja + ev förlängare av bakväxeln (=fulhack?)

Vad skulle ni kör på för antal tänder fram vs bak, inkl möjligheten med "fulhack" för 200kr som tidigare länkats, och hur vet jag att framklingan kommer passa med hålen på nuvarande vevarmar?

Tim

freddag

Aktiv medlem
Hmm, hänger inte riktigt med i svängarna med "fulhack" och "Goatlink", om vi säger såhär då.

Vi behåller vevarmar, bakväxel och vajrar+höljen.

Vi kör ny Kassett, framklinga och kedja + ev förlängare av bakväxeln (=fulhack?)

Vad skulle ni kör på för antal tänder fram vs bak, inkl möjligheten med "fulhack" för 200kr som tidigare länkats, och hur vet jag att framklingan kommer passa med hålen på nuvarande vevarmar?

Tim
vevarmarna har vad jag kan se shimanos asymmetriska 96bcd-mönster och passar med alla klingor som passar m6000, m7000 och m8000. bl a den klingan jag länkade.

svårt för oss att svara på hur många tänder fram användaren vill ha. 30 är kanske en bra start. det är inte någon jätteskillnad med 32. 34 kanske börjar bli stort. köp hem 30 och 32 och sälj sen den som passar sämst?

94tibe14

Medlem
vevarmarna har vad jag kan se shimanos asymmetriska 96bcd-mönster och passar med alla klingor som passar m6000, m7000 och m8000. bl a den klingan jag länkade.

svårt för oss att svara på hur många tänder fram användaren vill ha. 30 är kanske en bra start. det är inte någon jätteskillnad med 32. 34 kanske börjar bli stort. köp hem 30 och 32 och sälj sen den som passar sämst?
Rent till användning så finns inga svinhöga krav, vi kör en blandning av grusvägar och lättare stigcykling, dvs inga extrema utväxlingar behövs. Tänkte mer om det fanns tand-kombinationer bak och fram som spelade bra ihop om man inte kräver en viss typ av utväxling utan bara en bred möjlighet till utväxlingar i "Mittenspannet"

freddag

Aktiv medlem
Rent till användning så finns inga svinhöga krav, vi kör en blandning av grusvägar och lättare stigcykling, dvs inga extrema utväxlingar behövs. Tänkte mer om det fanns tand-kombinationer bak och fram som spelade bra ihop om man inte kräver en viss typ av utväxling utan bara en bred möjlighet till utväxlingar i "Mittenspannet"
tror inte du behöver oroa dig så mycket för den saken. men är det mycket grusväg skulle jag kanske gå mot 34. men då räkna med att hoppa av i nån dödsbacke på stigen.

94tibe14

Medlem
tror inte du behöver oroa dig så mycket för den saken. men är det mycket grusväg skulle jag kanske gå mot 34. men då räkna med att hoppa av i nån dödsbacke på stigen.
Äh fan, 32 blir bra! Tror jag kör på den inköpslistan trots allt, ett bar lättare vevarmar får vänta om jag inte springer på ett par begagnade i nyskick! Stort tack!

Anders P

Medlem
Jag skulle valt en ovalklinga med inbyggda spacers fram. Brickor fungerar också. Då får du rätt kedjelinje vilket ger mindre slitage på på kedja och drev. Jag tycker oval fungerar bättre särskilt uppför om man inte har väldigt lätt utväxling (stor kassett).

94tibe14

Medlem
en ny vajer kan du åtminstone unna dig :) https://www.bike24.com/p2266278.html

och glöm inte kassettverktyg, kedjepiska och det lilla löjliga verktyget för förspänning av vevlagret, om du inte har.
Kan iofs vara en idé med vajer till det priset... haha! Jag kommer nog lämna in delarna och cykeln hos en kille i stan som tar ganska lindriga priser och är mycket trevlig, har inga av verktygen nämligen och bor i en lägenhet som redan nu har för många sår från cykelmeck i vardagsrummet.

94tibe14

Medlem
Jag skulle valt en ovalklinga med inbyggda spacers fram. Brickor fungerar också. Då får du rätt kedjelinje vilket ger mindre slitage på på kedja och drev. Jag tycker oval fungerar bättre särskilt uppför om man inte har väldigt lätt utväxling (stor kassett).
Oval känns lite overkill, det är som sagt till sambon som inte vet om det heller så tror jag spelar safe! Men kan vara ett roligt byte för framtiden!

NLC

Aktiv medlem
Nu verkar TS ursprungsfråga vara besvarad men jag är fortfarande nyfiken på vilka 11-38 10 kassetter som finns. 11-36 har jag sett och med nya HG-500 11-42

freddag

Aktiv medlem
det är nog en 11-34 på, men jag såg inte meningen med att gaffla om det. men det gjorde ni.

att tillverkare specar större kassetter än shimano rekommenderar förekommer. vitus sentier 2020 har deore m6000 och 11-46-kassett.

NLC

Aktiv medlem
Mest nyfiken då många verkar förtjusta i att skaffa samma utväxling igen istället för att fundera på vad man behöver.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer