Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar

JPL

Aktiv medlem
Börjar bli trist att bara ha hjul med innermått runt 22 mm. Fungerar utmärkt på släta snabba stigar med lite stök, men vid lite mer utmaningar utför med stök och tvära kurvor så är det enerverande med krängande däck och vurpor som följd. Jag är för gammal för att kroppen ska palla en massa vurpor numer, och stukat självförtroende i utförskörning pga hjul/däck-problem är trist.
vurpa.jpg
Så vad finns det för tips från kollektivet?
  • 29", Boost
  • Shimano 11-delat
  • Hjulpar/set helst.
  • Ingen j-a byggsats, jag hinner inte bygga hjul.
  • relativt lätta hjul, under under 1800 g /paret rimligt?
  • Innermått fälg 25-30 mm.
  • Bra hållbarhet, betalar hellre något gram eller någon krona extra för att slippa rikta, skruva, mecka.
  • TL, vill helst slippa extra tejp och skräp för att köra TL.
  • Kommer inte köra full-skale-bomba-utför så att det ska i några korvar i hjulen. Tänk hederlig stig-cykling med tekniska inslag varvat med partier av såväl xc som enduro.
Hit me!

Jozerof

Medlem
Så du tänker att svindyra lätta XC hjul men som ändå ska tåla enduro och vara breda så inte däcken kränger kommer hindra dig från att vurpa i framtiden ?

Jag är helt inne på din linje, återkom med vad du hittar för jag vill ha likadana :D

n3wton

Aktiv medlem
Ska du märka skillnad behöver du nog upp till 30 mm inner, är min helt ovetenskapliga åsikt. Satte precis på ett bakhjul med 25 mm inner där det tidigare satt 30 mm inner, och det blir sladdrigare helt klart. Spelar ju roll vilka däck man har såklart, men 30 mm är mitt magiska nummer.

Du kommer kunna köra hur fort som helst i kurvorna med nya hjul. Helt ovurpbart med bredare fälgar. (Kurvhastigheten sitter i huvudet på mig med, så det är bara att intala sig att det funkar så funkar det).

LDG

Medlem
Billigaste alternativet är väl insert i däcken som trycker ut mot fälgkanten? typ Rimpact som är 50mm bred.
Men 30id fälg är najs.

Maakus

Aktiv medlem
Har samma serie till min 27.5:a.
10/10 would buy again.

30mm innerdiameter
1818g (strax över viktbudget)
Straight pull ekrar.
Samma ekrar fram som bak och höger vänster. Man får med 5 reserv.
Färdigtejpade och med TL-ventil monterade

120 premium POE.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Newmen-hjulen ser riktigt intressanta ut. Synd att min tyska är usel. Såg inget om vikten, vet du mer? Finns det 11-delade kassetter för microspline?
Tur att Google är så bra då :-)
25mm: https://translate.google.com/transl...ww.slowbuild.eu/mtb-29/1400-gr-newmen-x-a-25/
30mm: https://translate.google.com/transl...slowbuild.eu/mtb-29/newmen-sl-a-30/&sandbox=1

Du kan alltså få ner 25mm-hjulen till 1400gr, men då kostar det lite mer.. Frågan om det finns 11-delade kassetter för microspline får nån annan nog svara på dock.

Mer info (på engelska) finns fö på Newmens sida, här: https://www.newmen-components.de/en/ ..X.A.25 anges till 400g/29", och 30mm till 535g/29". Slowbuild kan verkligen rekommenderas att köpa från dock.

yonsson

Aktiv medlem
Jag kör med DT Swiss E1700 30mm bak för att kunna ha 54 i POE och WTB i29 fram. Båda funkar klockrent. Kan tänka mig att de flesta 29mm/30mm fälgarna är schyssta så länge du inte har krav på POE. Det där med tejp lär du dock få leva med, hur ska det tätas utan tejp?

JPL

Aktiv medlem
Jag kör med DT Swiss E1700 30mm bak för att kunna ha 54 i POE och WTB i29 fram. Båda funkar klockrent. Kan tänka mig att de flesta 29mm/30mm fälgarna är schyssta så länge du inte har krav på POE. Det där med tejp lär du dock få leva med, hur ska det tätas utan tejp?
Ja, med fälgar som är utförda för tl utan tejp, som tex mina första crossmax sx jag hade för typ 10 år sedan när man rullade runt på 26”. Borde väl finnas många som kör med sådana kompatibla fälgar i sitt sortiment?!

NLC

Aktiv medlem
Ja, med fälgar som är utförda för tl utan tejp, som tex mina första crossmax sx jag hade för typ 10 år sedan när man rullade runt på 26”. Borde väl finnas många som kör med sådana kompatibla fälgar i sitt sortiment?!
Att tejpa en fälg är väl ungefär lika svårt som att linda ett bockstyre, dvs det räcker med lite noggrannhet och tålamod.

11-delat kassett på microspline-hub går bra så länge du kör XTR 9100 -https://bike.shimano.com/en-US/information/news/new-shimano-xtr-m9100-series-mountain-bike-components-debut-new-.html annars blir det att byta body med steget från 11 sp till 12 sp.

sdx

Aktiv medlem

yonsson

Aktiv medlem
Jag hittade inte en enda sådan fälg när jag letade bakhjul förra sommaren. Men visst, det kanske finns någon specialare. På DT och hos många andra sitter tejpen där från början. Då slipper du tejpa. 😉

kais01

Aktiv medlem
när du nu har problem med burpning och krängande däck; vad är grejen med så smala fälgar som 25-30i när du ändå gör dig omaket att söka upp nya hjul?

och att lägga energi på att hitta färdigtejpade hjul tar mer tid och möda än det är att tejpa hjulen själv:)

Freddie L

Aktiv medlem
Varning: Personangrepp i form av otrevliga tillmälen

Mange.

Aktiv medlem
Att tejpa en fälg är väl ungefär lika svårt som att linda ett bockstyre, dvs det räcker med lite noggrannhet och tålamod.

11-delat kassett på microspline-hub går bra så länge du kör XTR 9100 -https://bike.shimano.com/en-US/information/news/new-shimano-xtr-m9100-series-mountain-bike-components-debut-new-.html annars blir det att byta body med steget från 11 sp till 12 sp.
tillochmed lättare att tejpa än att linda. man behöver ju bara se till att tejpen hamnar rakt i mitten, och sen fram med hårtorken (värmepistol går fortare men då ökar risken för fail) för att få den att tightas till ordentligt

NLC

Aktiv medlem
Endast fälgarnas innerbredd avgör hjulens egenskaper, det är sen gammalt. Däcksstorlek, konstruktion, mönster eller tryck är egalt. Likaså är det en enda innerbredd på fälgen som passar oavsett vilken typ av cykling man företar sig.

kais01

Aktiv medlem
:))

eller varför inte mellanmölken 30-35i? spark gör t ex prisvärda fälgar i 32i. byggs in av ett flertal hjulbyggare.

JPL

Aktiv medlem
Att ha rätt tryck brukar vara ett bra recept för att däcken inte ska kränga av.

Men jag gillar nya hjul också.
Ehhh jo, men rätt tryck för att däck inte ska kränga av är nödvändigtvis inte rätt tryck för andra egenskaper man vill åt.
Hur stora däck?
Vilken tryck?
Hur mycket väger du?
@JPL
Däck kommer troligen variera från 2,25 - 2,4 (referens typ Maxxis och Schwalbe)
Tryck vet jag inte, eftersom det idag är hjulen som begränsar mig. Och det kan också variera beroende på var och vilken cykling som kommer prioriteras.
Vikt pendlar mellan 70-80 kg.

JPL

Aktiv medlem
Det var f-n vad många som måste fokusera på argumentation istf sakfrågan/syftet.... 😀 Alltså jag har haft flera varianter av MaviC Crossmax under åren och de är utan behov av band eller tejp. Jag trodde att det var fler som hade det konceptet, men som jag angav så är det inte ett krav utan ett plus om det finns bara. I övrigt så har jag tolkat det som att det finns ett samband mellan vikt-pris-bredd, och efter hörsägen/googling borde 30 mm medföra en tydlig och tillräcklig förbättring för min del.

Senast ändrad:

Bachten

Ny medlem
Spank oozy 345.. dock för tunga för dina krav, men ingen tejp och känns väldigt stabila

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Facit på vikten på Newmen XA25 med DT350 från Slowbuild. 1660g. Bara några dagars leverans och priset slutade på €404.
3B3D206B-B3EC-433F-B04E-420556C42886.jpeg

JPL

Aktiv medlem
Tur att Google är så bra då :-)
25mm: https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=https://www.slowbuild.eu/mtb-29/1400-gr-newmen-x-a-25/
30mm: https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=https://www.slowbuild.eu/mtb-29/newmen-sl-a-30/&sandbox=1

Du kan alltså få ner 25mm-hjulen till 1400gr, men då kostar det lite mer.. Frågan om det finns 11-delade kassetter för microspline får nån annan nog svara på dock.

Mer info (på engelska) finns fö på Newmens sida, här: https://www.newmen-components.de/en/ ..X.A.25 anges till 400g/29", och 30mm till 535g/29". Slowbuild kan verkligen rekommenderas att köpa från dock.
Alltså fattar jag rätt att det inte verkar gå att få med dt-nav om jag vill ha boost och ”vanlig” shiman-body? Alltså inte microspline. Eller hur tolkar ni andra de val som dyker upp?

zinkpasta

Aktiv medlem
Alltså fattar jag rätt att det inte verkar gå att få med dt-nav om jag vill ha boost och ”vanlig” shiman-body? Alltså inte microspline. Eller hur tolkar ni andra de val som dyker upp?
Vet inte varför det saknas i menyn, men det går fint (jag köpte ett sånt set). Bara att maila. :-)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
On topic då. Jag kom på att jag frågade Slowbuild samma sak som du undrade och fick det här svaret:
”The SL A30 has a delivery time of 2-3 weeks cause all rims on the market are sold out.

You can note during the checkout that you need HG (Shi MTB 10/11).
Beste Grüße

Stefan

slowbuild wheels
Anschrift für Post und Pakete:

sizezero ug (haftungsbeschränkt)
Kleine Oker 30
38707 Altenau

T. +49 (0) 5328 911 87 00”

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer