Folksam och cykelhjälmar

Folksam och cykelhjälmar
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför bara hjälmtvång för cyklister?
> Kollade
> > vad VTI hade forskat fram och kan visa denna
> > tabell:
> >
> http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R615.pd
>
> > f
>
>
> Den rapporten är på 70 sidor och har massor av
> tabeller. Vilken tabell tänker du på?

Ursäkta. Jag trodde länken gick till den. Skall vara 12b som finns på sid 28.

Folksam och cykelhjälmar
Veloce skrev:
>
> Ursäkta. Jag trodde länken gick till den. Skall
> vara 12b som finns på sid 28.

Aha. Bilister hade 10 359 vårddagar för skallskada medans cyklister bara hade 6163 vårddagar (varav 1299 gällde kollision med motorfordon). För hjärnskakning hade bilister 13 483 vårddagar medan cyklister bara behövde 11 515 (varav 2648 gällde kollision med motorfordon).

Visst har cyklister högre risk eftersom bilister kör så många fler mil, men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv vill man ju spara så många skador som möjligt.

Det trafiksäkerhetsdiskussionen missar är skadligheten i stillasittande. Personer som åker bil till jobbet löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt, enligt en svensk studie.
http://sydsvenskan.se/bil/article431174/Bilpendlare-riskerar-hjartinfarkt.html
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:212031

Folksam och cykelhjälmar
Erik Sandblom skrev:
> Det trafiksäkerhetsdiskussionen missar är
> skadligheten i stillasittande. Personer som åker
> bil till jobbet löper 70 procents större risk
> att drabbas av hjärtinfarkt, enligt en svensk
> studie.

Dom stillasittande dör väl inte mindre för att dom har hjälm på sig? Så varför ska dom vara med i trafiksäkerhetsdiskussion.

Folksam och cykelhjälmar
Turbo skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Det trafiksäkerhetsdiskussionen missar är
> > skadligheten i stillasittande. Personer som
> åker
> > bil till jobbet löper 70 procents större risk
> > att drabbas av hjärtinfarkt, enligt en svensk
> > studie.
>
> Dom stillasittande dör väl inte mindre för att
> dom har hjälm på sig? Så varför ska dom vara
> med i trafiksäkerhetsdiskussion.

Jag tror trafiksäkerhetsdiskussionen har ökat tröskelhöjden för många att börja cykla. Det är direkt kontraproduktivt. Det finns flera studier som säger att ökad cykling ökar trafiksäkerheten för cyklister.
http://www.ecoprofile.se/910_1390_Nederlanderna:_Varldens_sakraste_cykelland.htm

Svenskar och folk i västvärlden cyklar i allmänhet alldeles för lite. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från sina arbeten, källa infrastrukturpropositionen 2008 sidan 150. Åttio procent av befolkningen över 30 år är otillräckligt fysiskt aktiva varav 15-30 procent är helt fysiskt inaktiva.
http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.aspx?articleid=3866573

Det gäller även USA. Hälften av befolkningen i USA bor inom fem miles från sina arbeten, så även de skulle kunna cykla mycket, mycket mer.
http://1world2wheels.org/get-involved

Folksam och cykelhjälmar
Jag ser inte någonstans en kommentar till vilken typ av hjälm som hjälper för vilken typ av "olycka".
De så populära hjälmarna som används i dag skulle jag vilja kalla "cykelkepsar" och de hjälper så vitt jag förstår i stort sett inte alls annat än vid fall på hjässan. Jag har nu iofs en sådan sedan många år, men den användes sällan, eller aldrig annat än när jag skulle ut i skogen med MTB'n, för stadstrafik fick den helt enkelt hänga kvar i hallen. DH hjälmar osv kan kanske vara nyttigare, men, handen på hjärtat, hur många cyklar till och från jobb i en sådan?
B!

Folksam och cykelhjälmar
Mr B skrev:
> De så populära hjälmarna som används i dag
> skulle jag vilja kalla "cykelkepsar" och de
> hjälper så vitt jag förstår i stort sett inte
> alls annat än vid fall på hjässan.

De är så pass "breda" att de även skyddar vid fall åt sidan, det vet jag av egen erfarenhet. Körde omkull i förra veckan och landade med höger axel först på asfalten, dunkade huvudet i gatan så hjälmen sprack i sidan. Nu hade nog inte huvudet spruckit om jag inte haft hjälm, men skrapmärkena i sidan av hjälmen hade garanterat suttit på huvudet och örat.

Folksam och cykelhjälmar
Min Raptor (MET) bygger möjligen 1.5-2cm runt om, knappt en halv vid öronen. (De senare är iofs inte så känsliga, även om skrapsår på dem kan vara obehagliga.)
Problemet som jag ser det är just att de sitter (ska sitta) som en gubbkeps. Gubben / gumman som trillar, trillar mer rakt ned än framåt, och hjälmen gör föga nytta. Barn som stört dyker när de kört på en trottoarkant, ner i en grop, osv, plöjer en fåra med hakan / näsan med utslagna tänder som följd snarare än dundrar med hjässan före. De skador jag har sett är närmast som en regel förknippade med att den utsatte haft hjälm på sig, och chockade anhöriga förstår inte hur det kunde gå så illa, "jag menar, han/hon hade ju hjälm..."

Sen vet jag inte. Det är alldeles för dålig information om exakt hur hjälmarna som säljs ska sitta på användaren enligt min åsikt. Hur ofta ser man inte barn med hjälmar sittande så att de börjar långt bak i nacken?

Jag tror hjälm på det stora hela är bra. Jag tror speciellt på att ge barn heltäckande hjälmar. Men jag tror inte att hjälmar gör ett skit i trafiken, om jag ska vara helt ärlig. Och är det egentligen någon som tror att en hemvändande festprisse är hjälpt av att han hade hjälm på huvudet när han cyklade till festen? När han studsar mellan lyktstolpar husväggar, mötande trafik och trottoarkanter är hans sista tanke att ta på sig hjälmen, den har han ju hängt på styret, med 2 burköl i...
B!

Folksam och cykelhjälmar
saxat från eriks blogg

"Ute på landsvägarna är det kanske svårt att sänka farten ända ned till 30, men mycket av biltrafiken skulle kunna styras om från landsvägar till järnväg och parallela, redan byggda motorvägar. Den som vill färdas snabbt och säkert kan åka 200-300 km/h med snabbtåg eller 800 km/h med flyg"

vilken bil är miljövänligast i 30? jag har för mig att jag hört siffror runt 90-100. Beror ju på utväxling osv.

Här får du nått o googla om

Folksam och cykelhjälmar
Är väll runt 70km/h som rullmotståndet slutar vara den dyra faktorn, och vindmotståndet börjar vara det. Varierar klart lite från bil till bil, mer eller mindre optimalt strömlinjeformat, samt däcktryck och gummiblandning, men i runda slängar...
B!

Folksam och cykelhjälmar
Att åka ensam i bil drar mer energi än att flyga. Om man flyger med SAS Stockholm-Göteborg så släpper man ut 178 gram koldioxid per personkilometer, ungefär lika mycket som en vanlig Volvo S40. På längre sträckor blir flyget snålare, eftersom mest bränsle går åt vid start.

http://sasems.port.se/

Folksam och cykelhjälmar
Johan A skrev:
> Pratar vi fortfarande hjälmar?

Ja. Bilhjälmar från 60-talet.
bilhjalm.jpg ht=165

Folksam och cykelhjälmar
Erik Sandblom skrev:
> Att åka ensam i bil drar mer energi än att
> flyga. Om man flyger med SAS Stockholm-Göteborg
> så släpper man ut 178 gram koldioxid per
> personkilometer, ungefär lika mycket som en
> vanlig Volvo S40. På längre sträckor blir
> flyget snålare, eftersom mest bränsle går åt
> vid start.
>
> http://sasems.port.se/

men om jag behöver ta med mig mer än 20kilo packning? Hur ska du ta dig till o från flygplatsen? hur mycket energi går åt för att serva flygplanet? hur mycket energi går åt för att värma upp flygplatsen? och underhålla landningsbanan?

Är det inte dessutom beroende på hur många som sitter i flygplanet?

Folksam och cykelhjälmar
Forstar inte hur den har traden sparat ut sa toalt. Sjalv flyger jag bra mycket mer an jag cyklar och kor bil - senaste 3 veckorna har jag flugit Uganda-Sverige t/r en gang, Sverige Sydafrika t/r en gang och nu i gar flog jag fran Uganda till Sydafrika igen. Dessutom kor jag stadsjeep i Uganda.

Vad har detta med Folksam och cykelhjalmar att gora?

Sjalv cyklar jag i princip alltid med hjalm - i synnerhet nar jag tranar. Nu nar barnen haller pa och lar sig cykla galler det ocksa att forega med gott omdome - att ha hjalm skall alltid ses som det naturliga for vara barn - om det sedan finns puckon som kor fixed utan bromsar i stadstrafik och inte har hjalm far de val gora det om de vill

Folksam och cykelhjälmar
PerryE skrev:
> Forstar inte hur den har traden sparat ut sa
> toalt. Sjalv flyger jag bra mycket mer an jag
> cyklar och kor bil - senaste 3 veckorna har jag
> flugit Uganda-Sverige t/r en gang, Sverige
> Sydafrika t/r en gang och nu i gar flog jag fran
> Uganda till Sydafrika igen. Dessutom kor jag
> stadsjeep i Uganda.
>
> Vad har detta med Folksam och cykelhjalmar att
> gora?
>
> Sjalv cyklar jag i princip alltid med hjalm - i
> synnerhet nar jag tranar. Nu nar barnen haller pa
> och lar sig cykla galler det ocksa att forega med
> gott omdome - att ha hjalm skall alltid ses som
> det naturliga for vara barn - om det sedan finns
> puckon som kor fixed utan bromsar i stadstrafik
> och inte har hjalm far de val gora det om de vill

sidospår, visserligen. blir en stadsjeep automatiskt en riktig jeep när man sätter den på savannen?

Folksam och cykelhjälmar
Jag kallar var Nissan X-trail for stadsjeep eftersom den ar inte riktigt lika bra i tuffa forhallanden som lat oss saga en Landcruiser VX limited. For mig ar en stadsjeep en enklare jeep som inte ar riktigt lika val utrustad som en "riktig" jeep. Emellerid har vi kort en del offroad och pa savannen med var x-trail. Dans har pa forumet har a andra sidan en GX limited som ar lite battre for tuffare forhallanden an var Nissan.

Nu ar det definitivt ett sidospar - men jag tycker det ar kul att kora jeep;)

Folksam och cykelhjälmar
captain8track skrev:
> Är det inte dessutom beroende på hur många som
> sitter i flygplanet?

Självklart, men fyllnadsgraden är mycket bättre på flygplan än bussar och bilar. Sannolikt just för att det är förbaskat dyrt att inte ha folk i alla stolar.
B!

Folksam och cykelhjälmar
Här är en annan märklig sak med Folksams pressmeddelande. Folksam skriver "I Sverige drabbas varje år omkring 3 500 cyklister av skallskador i samband med cykelolyckor."
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/142171

Men enligt hjälmforskning på VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut, så är det bara 1500 cyklister årligen läggs in på sjukhus för skallskador till följd av cykelolyckor.
http://vti.se/templates/Page____2913.aspx

Hur kan Folksam få det till 3500 om året när VTI bara räknar till 1500?

Folksam och cykelhjälmar
2000 får skallskador som inte är så allvarliga att de behöver läggas in på sjukhus.

Även om du inte klarar dig helt oskadd med hjälm så är det troligt att skadorna kan reduceras så det räcker med omplåstring och hemgång istället för ett besök på neurokirurgen med påföljande sjukhusvistelse.

Att en hjälm gör att småskador undviks är väl inget konstigt? Det är ju precis vad den är designad för.

Folksam och cykelhjälmar
Sprockets skrev:
> 2000 får skallskador som inte är så allvarliga
> att de behöver läggas in på sjukhus.
>
> Även om du inte klarar dig helt oskadd med hjälm
> så är det troligt att skadorna kan reduceras så
> det räcker med omplåstring och hemgång
> istället för ett besök på neurokirurgen med
> påföljande sjukhusvistelse.

"Besök på neurokirurgen" låter som en överdrift som Folksam skulle bli stolt över.

Vad är skillnaden, i timmar räknat, på att bli omplåstrad på akuten och att "läggas in"? Jag ramlade på huvudet en gång, tappade medvetande och blev ompysslad på sjukhuset i några timmar (det var inte i samband med cykling). Sen kort samtal med läkaren senare på kvällen. Blev jag "inlagd"?

Folksam och cykelhjälmar
Erik Sandblom skrev:
> Vad är skillnaden, i timmar räknat, på att bli
> omplåstrad på akuten och att "läggas in"?

Que? det beror på, som Sprockets skriver, om du behöver besöka neurokirurgen eller inte. Eller menar du att ingen som har skadat sig vid cykling har någonsin behövt neurokirugi?

> Jag
> ramlade på huvudet en gång, tappade medvetande
> och blev ompysslad på sjukhuset i några timmar
> (det var inte i samband med cykling). Sen kort
> samtal med läkaren senare på kvällen. Blev jag
> "inlagd"?

Jag vet inte. Stannade du kvar på akuten? I så fall nej.

Folksam och cykelhjälmar
Brad skrev:
> Erik Sandblom skrev:
>
> > Jag
> > ramlade på huvudet en gång, tappade
> medvetande
> > och blev ompysslad på sjukhuset i några
> timmar
> > (det var inte i samband med cykling). Sen kort
> > samtal med läkaren senare på kvällen. Blev
> jag
> > "inlagd"?
>
> Jag vet inte. Stannade du kvar på akuten? I så
> fall nej.

Jag fick komma till en annan avdelning, ej akuten. Poängen är att jag fick gå efter några timmar. Jämför "bryta armen", det är ungefär lika allvarligt som det jag råkade ut för, men terminologin är betydligt mer skrämmande: "skallskador" och "läggas in på sjukhus" låter betydligt värre än att bryta armen.

Folksam och cykelhjälmar
Jag vet inte var tidsgränsen går mellan "läggas in" och att bara sitta och vänta. Men jag har en känsla av att den blir uppenbar när man väl är där. I min tolkning av "inlagd" så blev du inte det. Nånstans när man flyttas från akuten till en vårdavdelning blir man nog inlagd. Fast jag har aldrig varit inlagd på sjukhus, så jag har inte koll på procedurerna.

Du får väl konsultera dina källor och fråga vad de menar. Men det är för mig en skillnad mellan ett besök som kräver omplåstring (även om det tar tid för att du hamnar sist i triagen) och att "läggas in". Skillnad i tid och allvarlighetsgrad. Och den skillnaden kan mycket väl skapas av hjälmen (eller bilbältet).

Allt detta tal om inläggning gör mig sugen på sill.

Tillbaka
Topp