"För hög" sadel för att undvika mjölksyra?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej bullen!

Min kollega har sin sadel ungefär 5cm högre än hon borde (enligt 109% metoden) och har, förmodligen av denna anledning, sadeln tippad framåt tämligen rejält och sitter enligt egen utsago långt fram på sadeln (jag har en cm kortare insteg och kan knappt cykla på hennes cykel utan att sänka sadeln). När jag påpekade hur orimligt jag tyckte att detta var så svarade hon var tvungen att ha sadeln så högt för att inte få mjölksyra. Hon tävlar på elitnivå inom sin idrott och har träning i princip varje kväll så hon vill av förklarliga skäl inte dra på sig onödigt mycket mjölksyra under dagen.

Hon får såklart ha sadeln hur hon vill men kan det ligga något i detta, dvs. att en "för hög" sadel ger mindre mjölksyra eller handlar det främst om vilken inställning man är van vid?

Senast ändrad:
Mängd mjölksyra styrs av hur mycket du tar i och inte av hur du sitter.

Dock så passar det vissa att sitta längre fram över vevlagret än bakom. Dessutom påverkar det vilka muskelgrupper som arbetar mer än andra. Möjligt att det är det som kan göra skillnaden.

Kulhavy är proffs och sitter kanske mindre proffsigt?!

p5pb13664065.jpg

Ville sa:

Dock så passar det vissa att sitta längre fram över vevlagret än bakom. Dessutom påverkar det vilka muskelgrupper som arbetar mer än andra. Möjligt att det är det som kan göra skillnaden.

Kulhavy sitter helt klart fel!

Jo alltså jag tycker att det låter som en skum förklaring från min kollegas sida men jag är ju inte allvetande, därav frågan. Det viktiga är såklart att hon har fel och att jag har rätt.

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Ville sa:

Kulhavy sitter helt klart fel!

Jo alltså jag tycker att det låter som en skum förklaring från min kollegas sida men jag är ju inte allvetande, därav frågan. Det viktiga är såklart att hon har fel och att jag har rätt.

Vid typ 18% uppför så sitter han helt plötsligt rätt igen ;)

landen sa:
+1 :) resten av tiden står han ändå upp och cyklar.
Nästan rätt, förutom att cykeln är (minst) 10 cm för kort.
Sadeln 4 cm för långt bak och stammen 6 cm för lång.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
landen sa:
Precis, tänk vad överlägsen han skulle kunna vara på en Vitus!

Lejon sa:
Sixten Fors sa:
landen sa:
Precis, tänk vad överlägsen han skulle kunna vara på en Vitus!
Kanske inte just Vitus (som inte sysslar med XC, för tillfället?) men det finns några XC FS som är lite längre än mellanmjölk iaf. utan att för den skulle bli jättehöga. Lär komma fler inom något år.

Spark RC: ST 540, Stack 606, Reach 474 (referensen)
BMC 4Str: ST 510, Stack 615, Reach 485
Sniper XC: ST 538, Stack 593, Reach 490
Santa Blur: ST 520, Stack 612, Reach 490

Bilagor

• BlurCC.png
    BlurCC.png
    88.8 KB · Besök: 65
DarthVidar sa:
Hej bullen!

Min kollega har sin sadel ungefär 5cm högre än hon borde (enligt 109% metoden) och har, förmodligen av denna anledning, sadeln tippad framåt tämligen rejält och sitter enligt egen utsago långt fram på sadeln (jag har en cm kortare insteg och kan knappt cykla på hennes cykel utan att sänka sadeln). När jag påpekade hur orimligt jag tyckte att detta var så svarade hon var tvungen att ha sadeln så högt för att inte få mjölksyra. Hon tävlar på elitnivå inom sin idrott och har träning i princip varje kväll så hon vill av förklarliga skäl inte dra på sig onödigt mycket mjölksyra under dagen.

Hon får såklart ha sadeln hur hon vill men kan det ligga något i detta, dvs. att en "för hög" sadel ger mindre mjölksyra eller handlar det främst om vilken inställning man är van vid?

Om hon sysslar med löpning så finns nog garanterad effekt av hur man positionerar sadeln, vilket många triatleter drar nytta av. Läs på t ex:

http://www.220triathlon.com/news/explained-itu-vs-uci-saddle-positioning/7828.html

En triathloncykel kan alltså ha sadelspetsen 5cm framför vevpartiet, en uci-godkänd cykel 5cm bakom vevpartiet. Om man har mindre höftvinkel så ska detta alltså underlätta för löpning.

Jag tror iofs inte att vinkeln på sadeln spelar roll för detta. Jag skulle nog satt horisontalvinkeln till noll oavsett. Om inte annat för att det ser bättre ut.

Så länge man inte vickar på röven som en pinuppa (sadel för högt) eller har knäna utåt som en ledbruten disponent (sadel för lågt) när man trampar så får man väl ha sadeln som man vill?
Lutar den mycket framåt så får man ont i knäna och lutar den mycket bakåt får man ont i mellangärde och skrev. Men det är väl saker man kan önska sig kan man tro med tanke på hur det ser ut för många...

Tillbaka
Topp