För kort kedja?

j0han

Ny medlem
För kort kedja?
Bytte nyligen kedja, kortade ner den nya kedjan så att den var exakt lika lång som den gamla. (bytt från Shimano till SRAM) På med kedjan, kollade så att växeln såg någorlunda ok ut, och sen ut och testade lite. Till mitt stora förtret verkade det som att den kuggade över när jag tryckte till ordentligt och fick gung i cykeln. Provade fram och tebax, justerade växlarna till vansinne. Provade till slut att korta ner kedjan ytterligare en länk, och då blev det genast bättre. Dock inte helt bra, kruxet nu är att kedjan egentligen ser för kort ut, så jag vågar inte kapa ytterligare en länk. Någon som har några förslag på vad jag skall göra?

/Johan

För kort kedja?
en ny kassett tror jag skulle avhjälpa problemet. Att korta kejdan för att den ska få ett högre tryck på kassetten är ingen bra lösning.

För kort kedja?
När kedjan slits och blir längre sliter den i sin tur snabbare ner dreven på kassetten. Precis som Rock säger, måste nog, dessvärre, kassetten bytas.

För kort kedja?
Ok, då till nästa sak. Kan jag lägga till en länk så att jag får tillbaks den till utgångslängd, utan att riskera sämre hållbarhet? Så länge kedjan är ny borde det väl inte vara några problem va?

För kort kedja?
j0han skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, då till nästa sak. Kan jag lägga till en
> länk så att jag får tillbaks den till
> utgångslängd, utan att riskera sämre
> hållbarhet? Så länge kedjan är ny borde det
> väl inte vara några problem va?

Nej, det blir inte bra. Du måste byta kassett. Den du har är insliten i förhållande till din gamla kedja.

För kort kedja?
bugge skrev:
-------------------------------------------------------
> j0han skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, då till nästa sak. Kan jag lägga till en
> > länk så att jag får tillbaks den till
> > utgångslängd, utan att riskera sämre
> > hållbarhet? Så länge kedjan är ny borde det
> > väl inte vara några problem va?
>
>
> Nej, det blir inte bra. Du måste byta kassett.
> Den du har är insliten i förhållande till din
> gamla kedja.

Jo, givet att jag byter kassett såklart. Skulle helst vilja behålla min oanvända kedja till den nya kassetten, men skulle vilja ta tillbaks kedjan till utgångslängd. Kan man helt enkelt lägga till en/flera länkar utan att behöva oroa sig för att de tillagda länkarna (eller snarare nitarna) har sämre hållbarhet?

För kort kedja?
Precis min tanke också, släng på ett kedjelås så har du fått en länk och funktionen på samma gång. ^^
Tänk på att möta hur sliten kedjan är sen så har du också en bra uppfattning om hur sliten kassetten är.
Lycka till

/Rickard

Tillbaka
Topp