för små bromshandtag - fila/bända upp?

slice me nice

Aktiv medlem
Jag skaffade mig nyligen ett par såna här bromshandtag
XposureCleaverLevers-Pair.jpg ht=260

men när jag skulle montera dem på mitt bockstyre igår märkte jag till min stora förvåning att de var lite lite för små för att få på.
Jag funderade på att bända till dem lite, men då får man istället problemet att skruvhålen inte ligger i linje längre så att det inte går att sätta fast dem. Ett alternativ skulle kunna vara att fila upp dem lite på väl valda ställen. Vad tror happy, går det? De är inte mycket för små, bara någon millimeter. Evans cycles säger att materialet är "Forged construction with hard anodized hardware", vad de nu menar med det. Kommer de rosta direkt om jag slipar bort ytskiktet?

I värsta fall får jag väl skaffa mig ett par andra bromsreglage, men dom här skulle passa så bra till den vita styrlindan...

MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Brosha upp dom
>
> /7svein

Det där var ett verb jag aldrig hört förr och följdaktligen inte förstår

slice me nice skrev:
> Evans
> cycles säger att materialet är "Forged
> construction with hard anodized hardware", vad de
> nu menar med det. Kommer de rosta direkt om jag
> slipar bort ytskiktet?

Det är med 99% sannolikhet en aluminiumlegering -> rostar inte.

slice me nice skrev:
> MR hyde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brosha upp dom
> >
> > /7svein
>
>
> Det där var ett verb jag aldrig hört förr och
> följdaktligen inte förstår

Kan liknas vid en kort rundfil som monteras i borrmaskinen och används för att vidga hål med.

Mät först bockstyret och se hur mycket material som behöver tas bort och följdaktligen hur mycket material som blir kvar, samt tänk över hur skarpa böjarna är och hur mycket handtagets fäste måste bändas upp för att kunna passera styrets böjar, och om det verkligen går att bända upp dom så mycket när du tagit bort så mycket material utan att dom går sönder.

Har du ett rent track-styre med mycket mjuka böjar, så kanske - kanske - det går, i annat fall skulle jag nog inte ens lägga ner besväret på att chansa. Det är i de flesta fall rätt osannolikt att det lyckas... har själv varit inne på den här idén och måttat och haft mig men gett upp redan på ritbordet.

Ett bockstyre brukar vara omkrint 24.6mm tjockt, det där handtaget är gjort för 22.2mm, det innebär att du måste öppna upp handtagets fäste 2,4mm - det är rätt mycket i sammanhanget. Och då har jag inte räknat med att det med så snäv passform kommer att klara böjarna på ett normalt bockstyre...

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
> Mät först bockstyret och se hur mycket material
> som behöver tas bort och följdaktligen hur
> mycket material som blir kvar, samt tänk över
> hur skarpa böjarna är och hur mycket handtagets
> fäste måste bändas upp för att kunna passera
> styrets böjar, och om det verkligen går att
> bända upp dom så mycket när du tagit bort så
> mycket material utan att dom går sönder.
>
> Har du ett rent track-styre med mycket mjuka
> böjar, så kanske - kanske - det går, i annat
> fall skulle jag nog inte ens lägga ner besväret
> på att chansa. Det är i de flesta fall rätt
> osannolikt att det lyckas... har själv varit inne
> på den här idén och måttat och haft mig men
> gett upp redan på ritbordet.

Just de här bromsreglagen är ganska tjocka i den delen som i så fall behöver filas upp, så att de går sönder är nog ingen risk. De var dessutom ruskigt billiga, så om jag inte lyckas har jag inte förstört något av värde, förutom min tid då möjligen. Det är inget trackstyre, men det har ganska mjuka böjar så det borde gå att ta sig förbi den hyfsat enkelt. Jag gör ett försök och går det inte får jag komma på någon annan lösning på problemet (antagligen köpa nya handtag)

slice me nice skrev:
> Jag skaffade mig nyligen ett par såna här
> bromshandtag
>
> men när jag skulle montera dem på mitt bockstyre
> igår märkte jag till min stora förvåning att
> de var lite lite för små för att få på. /.../

Men till nästa gång vet du att bockstyren är 23,8 och mtb/bmx/standard 22 mm.

Naugas skrev:
> slice me nice skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skaffade mig nyligen ett par såna här
> > bromshandtag
> >
> > men när jag skulle montera dem på mitt
> bockstyre
> > igår märkte jag till min stora förvåning
> att
> > de var lite lite för små för att få på.
> /.../
>
> Men till nästa gång vet du att bockstyren är
> 23,8 och mtb/bmx/standard 22 mm.

Ja det har jag helt klart lärt mig nu. Jag kanske får köpa crossbromsreglage istället... Nån som behöver vita bmxreglage? ;)

Tänk på att crossbromsreglage inte fungerar med v-bromsar eller mekaniska skivbromsar som inte är specifikt avsedda för canti/lvg-handtag. Dom drar olika mycket vajer.

Niko/Frost skrev:
> Tänk på att crossbromsreglage inte fungerar med
> v-bromsar eller mekaniska skivbromsar som inte är
> specifikt avsedda för canti/lvg-handtag. Dom drar
> olika mycket vajer.

Jag har caliperbromsar så det borde funka med crosshandtag. Ikväll gör jag ett försök att fila bmxhandtagen, går det inte lägger jag en beställning på ett par såna här
BromsreglagehosCyclecomponents.jpg ht=300

(http://www.cyclecomponents.com/2/sv...ge/tektro-rl720-cross-bromsreglage-24-mm.html)
Det verkar inte finnas många crossreglage som inte är svarta, så jag får väl spraymåla dem vita. Eller är det någon som vet en butik där det finns silvriga eller vita (och billiga)?.

Tror bättre slipa hoprullad sandpapper me runt pinne ca. 15-20 mm diameter än att fila blir svårt att få runt. :)

Senast redigerad av en moderator:
Har köpt mitt härifrån .Fast å andra sidan har jag bara ett vänster reglage på fixien . <http://velosolo.co.uk/index.html> .Grymt trevliga att ha och göra med iallafall och snabba att skicka .

I förrgår kväll gjorde jag slag i saken, köpte filar på Classe och körde igång. Efter en timmes handarbete satt de vita vackra bmxbromshandtagen och förgyllde bockstyret. Eftersom jag ändå redan köpt dem var det värt mödan, men hade jag vetat det i förväg hade jag nog skaffat ett par bromshandtag som passade från början...

är det smidd alu det handlar om vilket det är här så skulle jag kilat in två-tre mynt i klämman för att vidga den en smula medan jag lirkat på handtagen. Ibland (ej här) funkar tricket att sätta skruven från andra hållet och sedan lägga en bricka mellan och skruva tills klämman vidgas - suveränt på vissa styrstammar. En brotch är att föredra absolut då man vill ha hålet runt så att det greppar bra på styret.

Du får ju visa bild på hela hojen din! :)

Rudan skrev:
>
> Du får ju visa bild på hela hojen din! :)

Så gärna!

IMG_0234.JPG ht=544

IMG_0235.JPG ht=544

IMG_0236.JPG ht=544

Jag hade helst haft bromskablarna under styret istället för över, men det blev svårt med frambromsen då. Fick en för snäv vinkel för vajern att klara av där höljet slutar (syns om man tittar noga på första bilden), så jag tyckte det blev snyggast med båda kablarna över istället för en på varje sida om styret.
Som så många andra här på forumet ber jag om ursäkt för den något kassa kvaliteten på bilderna, de är tagna med mobilen.

Det kommer bli nya pedaler så småningom också med tillhörande skor. Jag köpte toe strapsen när jag just hade köpt cykeln. Jag tänkte först ha den som stadsräser, men ångrade mig senare och ville ha den som träningsredskap istället. Storleken på ramen är som många andra 80-talare enorm (särskilt med tanke på mina 177 cm), men det funkar. Har inte mätt storleken, men det är precis att jag kan stå över toppröret utan att det gör ont.

Snyggt men kan du svänga åt höger med den korta vajjern till bakbromsen ?
Vad är det för sadel du har på den Ritchey WCS marathon/steem ?

Road_Runner skrev:
> Snyggt men kan du svänga åt höger med den korta
> vajjern till bakbromsen ?
> Vad är det för sadel du har på den Ritchey WCS
> marathon/steem ?

Att svänga går alldeles utmärkt. Vajern ser kort ut på bilden, men jag följde Sheldon Browns råd att man ska kunna svänga ända tills styret tar i ramen så det är lugnt.

Sadeln är en BBB BSD-08 Anatomic Design. Sadelstoplen vet jag faktiskt inte vad det är för fabrikat, något noname kanske. Den var billig iallafall, Sportson beställde hem den åt mig.

Jag får nog äta mina ord och min skepsis i den här tråden, det där såg ju ut att ha lyckats riktigt bra. Blev väldigt stiligt på hojen med, grattis!

Niko/Frost skrev:
> Jag får nog äta mina ord och min skepsis i den
> här tråden, det där såg ju ut att ha lyckats
> riktigt bra. Blev väldigt stiligt på hojen med,
> grattis!

Tackar! Har lagt några timmar och några pengar, kul att fler än jag uppskattar den!

Premiärrundan förutom några små testrundor gick i förrgår med i stort sett fullgott resultat. 47km Benareby utan missöden!
Den väger inte jättelite precis, men ändå rejäl skillnad mot mtb:n (för att inte tala om rullmotståndet)

Tillbaka
Topp