För smalt nav/body efter konvertering till 12s, DT Swiss.

Claudelin

Medlem
Jag har ett hjulset med DT Swiss 240 nav och 11sp body för Shimano. Köpte en ny body för 12sp Microspline. Dock blev det några mm smalare axelbredd än på mina DT Swiss GR1800 med 370 nav. Följden blir att bakhjulet inte är helt centrerat mot kedjestag och seatstays. Det kom lite närmare drivsidan. Det går att köra men stör lite att se det.

Är det normalt/vanligt och går det att åtgärda? Typ distans eller annan body?

Det låter som det är fel. Äntligen har du köpt fel body eller monterat fel.

Då skulle jag tänka att det borde passa. Det finns dock många olika versioner. Är allt EXP?

Jag plockade loss båda bodys från 240 navet samt 370 navet och jämförde. Det är olika modeller och 370 bodyn är längre 🤔 Annars precis samma endcap.

Jag tänker att ramen och kanske hjul eller fler delar kommer ta skada av att monteras "snett". Allra helst köper vi ju cyklar med små toleranser.

Hos Bike24 ser jag 9 olika DT body till MicroSpline och thru axle. Har du ett modellnummer till bodyn du köpte?

Och har dina ratchet en eller två fjädrar?

Nu har jag läst på lite och der verkar finnas en MSR, Microspline Road, som ser ut att vara identisk med vanlig microspline men som ska konvertera just från lvg nav till mtb/gravel. Har klickat hem en nu så får vi se om det löser problemet. Såg att det sitter en MSR på hjulet som kom med graveln.

Tillbaka
Topp