För snabb vänsterhand (ej snusk)

fellow

Ny medlem
Efter en härlig 180 graders samt applåd av förbipasserade insåg jag att jag måste göra något åt geometi.
Min Cyclepro Pinnacle (11 kg) är helt enkelt för ofta på framhjulet, och det vill jag helst undvika. Jag lyckades flyga över styret då det var helt plant underlag med hjulen pekandes rakt fram, så något måste vara helt galet med setupen. Något liknande har aldrig hänt med min gamla MTB, som iofs var 6 kg tyngre men kördes mycket agresivare än nya cykeln.

Har en styrstam på 13 cm och +15 grader uppåt, styret är ca 8 cm under sadelhöjd. Hittade en justerbar 0-60 graders som är 11 cm lång av det renomerade märket Biltema. Kommer detta hjälpa mot vorpor samt mindre ont i händerna/nacken/ryggen? Läste här på forumet att cykeln kommer bli mer nervös om man kortar styrstammen, men gäller detta i mitt fall då den redan är nervös och kastar mig frammåt helt oprovocerat?

På din beskrivning låter det som att styrstammen är för lång eller att du bara är ovan vid den nya hojjen.

Det viktigaste är att du har rätt geometri och lär dig hantera cykeln därefter. Fel geometri och/eller ovana vid de belastningar man utsätts för ger upphov till de symptom du nämner.

En kortare styrstam ger generellt en snabbare och mer direkt styrning. För att motverka en snabbare styrning kan du därför kombinera kortare styrstam med bredare styre. Då kommer du fortfarande få en mer direkt styrning men bibehålla styrutslaget samt få en mer upprätt ställning.

Generellt ska du sitta ungefär 45 grader framåtlutad från sadeln. Vinkeln mellan bröstkorg och armar ska då vara ungefär vinkelrät. Är den inte det och du sitter alldeles för utsträckt så lägger du alldeles för stor tyngd på händerna vilket orsakar _minskad kontroll_ samt stora påfrestningar på överkroppen. För freeride ska du sitta lite mer upprätt än vid xc.

För att räkna ut ungefär vilken ramstorlek och styrstam som passar dig rekommenderar jag följande sida:
<http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp>

Kvarstår problemen när du har rätt geometri rekommenderar jag att utveckla din åkstil. Lägg tyngdpunkten längre bak när du bromsar. Genom att placera dig lågt och långt bakom sadeln, strax över bakhjulet, kan du göra extremt kraftiga inbromsningar utan att flyga över styret. Då är det snarare greppet som sätter gränsen för hur kraftig inbromsning du kan göra. Se även till att utnyttja bakbromsen till fullo.

Vad har du för gaffel på? Har du en låg stel gaffel så gör det att cykeln blir mer orolig och risken/chansen för endo ökar markant, jämfört med om du har en dämpargaffel, som är högre ----> styret högre upp ----> din vikt hamnar lite längre bak. Dessutom ger en högre gaffel en något flackare gaffelvinkel vilket gör cykeln mer stabil i styrningen (vissa säger kanske trög), samt att det blir svårare att endoa (nytt verb?).

Alltså: Vad har du för gaffel idag? Hur gammal är ramen? Gamla ramar gjordes för lägre gafflar. Är ramen ny är vinklarna säkerligen anpassade för att det ska sitta en dämpargaffel på.

Att byta gaffel är en dyr uppgradering, men det kan absolut vara värt några lakan.

Men du kanske har en bra ram-gaffelkombination redan och då kan du ju bortse från detta inlägget.

Chip!

Det är låg stel gaffel som sitter som original. Cykeln är en Cyclepro Pinnacle årsmodell 1999-2000. Tror jag kommer att testa å byta styre till Biltemas kolfiber (modell freeride) och först efter det byter styrstam. Förhoppningsvis kommer styret lite högre upp och det blir svårare att göra bort sig. Kan nog inte bli värre än det är nu ;).

Tillbaka
Topp