För stor eller för liten ram?

plawsworth

Aktiv medlem
God middag,

Jag spanar på lite olika cyklar och jag är 185cm lång med ben på 84cm. Enligt kalkylator online fick jag då att optimal storlek på ram vore 56. Men modellen jag kollar på finns i 54 och 58. Frågan är då vill man ha för stor eller för liten ram när man inte lyckas pricka exakt rätt?

God middag,

Jag spanar på lite olika cyklar och jag är 185cm lång med ben på 84cm. Enligt kalkylator online fick jag då att optimal storlek på ram vore 56. Men modellen jag kollar på finns i 54 och 58. Frågan är då vill man ha för stor eller för liten ram när man inte lyckas pricka exakt rätt?
vänta till du hittar en hoj som passar? Vet ej vad du tänkt lägga, men att köpa en cykel som inte passar är inget vidare.

Jag har tittat på bl.a. https://www.bikester.se/serious-gravix-one-M806822.html?vgid=G1132127&cgid=36901 och lite andra udda märken på bikester.se för att ha och pendla på cykelbana året runt till jobbet. Min elcykel ogillar nämligen regn har det visat sig... :D
Kortslutning? ? som sagt, för stor eller för liten är lite pest eller kolera. Måste den vara ny? I nuläget är det ont om delar och därmed ont om nya cyklar på hyllorna. En beggad i den prisklassen är inte dumt. Och kanske lättare att hitta storlek?!

Jag föredrar helt klart en för liten ram än en för lång. På en för lång så kan man behöva byta till kortare stam för att inte bli för utsträckt. Medans en kortare är lättare att kompensera med sadeln.

Utan geometri tabell blir det svårt att göra rekommendationer.

Men problemet är löst: bara 54 cm finns på lager.

Jag mättade lite på bilden. Jag får på 54 cm reach till ungefär 395 mm och stack till 590 mm. Det skulle vara ok till din längd. Kanske behöver en lite längre stam än den 80 mm som följer med.

Kortslutning? ? som sagt, för stor eller för liten är lite pest eller kolera. Måste den vara ny? I nuläget är det ont om delar och därmed ont om nya cyklar på hyllorna. En beggad i den prisklassen är inte dumt. Och kanske lättare att hitta storlek?!
Jovars man märker att det är mycket som är ej i lager och beg. tipset är inte helt fel så tittar på det parallellt!

Jovars någon kortslutning då fukt som syns under displayen och därefter så stänger motorn av sig och nya displayen klarade typ 36h utomhus då det regnade (min fars elcykel som är tio år gammal superbillig Kina har överlevt ute i alla år) så ger inte mycket för Evobike cyklar numera om än väldigt bra support. Men skaffade elcykel för att lätt dra släp med barn, grill osv på somrarna och för det ända målet har man kommit långt och snabbt.

Men med ny jobb situation då jag kan cykla till jobb blev man ju sugen på en pålitlig cykel, men när man bara ägt gamla slitna damcyklar och två tunga enkla MTB cyklar som ung så inser man snabbt att cykelvärlden är lika komplex för mig som datorvärlden är för mina vänner när dom frågar en om råd men ack så kul att försöka sätta sig in i något nytt!

Jag föredrar helt klart en för liten ram än en för lång. På en för lång så kan man behöva byta till kortare stam för att inte bli för utsträckt. Medans en kortare är lättare att kompensera med sadeln.
Lite så jag tänkte i min egen skalle också. Sen har jag förvisso inte ens reflekterat över tanken att man ens kan byta stam, som sagt mycket kvar att lära sig här för undertecknad.

Tillbaka
Topp