Förbannade DHX air! Stuck down...

Lotta B

Aktiv medlem
Åååh, nu har min dhx förlorat all returdämpning, propedal och en hel del fjädringsväg, blir så jäkla sur. Så medans min cykel står ledsen och jag väntar på svar från biketoyz, så kanske nån vet om man förlorar garantin om man ger sig på att göra air sleeve maintenancen själv? Jag tänker mig också att man skall ha den där kallväderspackningen och då är det ju lika bra att nån annan fixar det i så fall. Kommer man att våga använda den när termometern närmar sig nollan i framtiden, känns inte alls så just nu, suck.

Så, nu känns det aningen bättre :)

Jag vet inte hur det är med garantin på din dämpare, men en manualutgåva till DHX-air eller om det var rp23 har med en beskrivning till hur man fixar stuck-down.

Så jag skulle säga att det bara är att fixa, verkar ju inte direkt svårt att utföra.

En droppe dämparolja i luftkammaren sägs dessutom bota problemet.

Fox har videos på webben som visar hur man gör air sleeve-service så det kan knappast göra garantin ogiltig. Jag körde hela förra vintern med kallväderspackningar utan problem så jag anser att de funkar. Det är superenkelt att byta packningar och utföra air sleeve-service så om Biketoyz är sega och/eller din garanti gått ut är det bara att göra själv.

http://mickegillarcyklar.blogspot.com/2007/12/air-sleeve-service.html
http://mickegillarcyklar.blogspot.com/2008/01/lngre-test-fox-float-vinterpackningar.html

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför lär aldrig Fox sin läxa att fixa problemet om det är så enkelt?

Vet inte, men det är en av anledningarna att jag håller mig till coil (och helst borta från Fox men nu har jag ju skaffat två nya dämpare från dem - D'oh!). En andra är att min Vanillas bussningar käkat upp ena innerbenet.

Obed skrev:
> Varför lär aldrig Fox sin läxa att fixa
> problemet om det är så enkelt?

För att det är ett skämtföretag. Jävla lallande fånar.

Kan ju passa på att varna er att skicka dämparen till officiella Fox-servicen i Danmark som den hamnade via Cykelcity. Mekanikern kan tydligen inte se om dämparen är irreparabel utan utför service ändå. Det var 1400kr till ingen nytta.

Fox rekommenderar FLOAT-olja i kammaren när man utför service och det är brukligt med detta. Har man ofta problem med stuck down eller skall köra i jäkligt kallt väder så kan jag rekommendera 10-20wt olja istället.

Ref: http://service.foxracingshox.com/

Det kommer smälla duktigt när du skruvar av luftcylinder, försök dra ut dämparen så mycket det går först och töm all luft ur den. Dra sedan ut den så mycket det går igen och kolla om du kan pysa ut ytterligare lite luft. Sedan är det läge att skruva isär den.

Skyddsglasögon/öronkåpor och handskar på, ta bort distanserna i nedre öljetten och trä igenom en trasa som kan fånga luftburken och skruva sedan av luftburken (moturs). Rekommenderar en avdragare med gummiband (samma typ som till luftfilter, inte med metallband) för att dra av luftburken, du vill inte ha din hand på den när den sticker.

På med en ny huvudpackning inuti samt de två hjälpshimsen som sitter på var sida den. Packningskit finns att köpa i butik/ på webben. Man kan klara sig utan att byta denna men den får sig ofta en törn när trycket släpper. Pytsa i olja. Skruva tillbaks luftkammaren.

Done.

Preacher skrev:
> Det kommer smälla duktigt när du skruvar av

Jag har aldrig petat på en sådan där dämpare så det här kan vara fel, men kan man inte pysa luften mellan kamrarna med en nål?

Det här låter ändå ganska ok, tack för goda råd. Obed, fy fasen det verkar inte kul, bra att veta. Cyclecomponents har rebuild-kittet ifall någon annan behöver ett.

Jag fick en impuls att byta dämpare för att slippa problem i framtiden, men jag gillar den ju när den funkar. Låg vikt och propedal, kan inte se att det finns någon ersättare med rimligt pris.

Kom att tänka på att dämparen gurglar lite eftar att den slutat funka vilket den aldrig gjort tidigare, och att det är onormalt mycket olja på dämparkolven. Det verkar ju som om det har kommit luft i dämparenheten där oljan finns, och olja i luftdelen? I så fall måste det bli ett garantiärende, så att oljan kan bytas för det kan man väl inte direkt fixa själv?

Tnt: Du kommer inte åt packningen med något innan trycket utjämnas. Det är ju designat med en tryckkammare i åtanke samt en "slav" där trycket varieras genom att luftburken rör sig på pistongen.

Men "serviceability" finns ju inte då de inte riktigt räknade med detta problemet. :)

Lotta B: Troligen så har smörjoljan som vanligtvis är i huvudkammaren följt med förbi huvudpackningen och pressas ut på dämparkolven. Den dammpackning/tätning som sitter där dämparkolven går in är inte byggd för att vara trycksatt under någon längre period.

Dammpackningen/tätningen som sitter ytterst ingår också i servicekitet och du skall troligen byta dem samtidigt som huvudpackningen (quadseal:en, som sitter på dämparkroppen och tätar mot luftburken)

Edit: Alltså så är det troligt att resten av din dämparenhet är ok, den behöver bara nya packningar och en skvätt olja. Mårten har en poäng här med, rekommenderad mängd olja är 2ml i luftkammaren sedan, många smäller i 5ml eller mer, not good.

Senast redigerad av en moderator:
Obed skrev:
> Varför lär aldrig Fox sin läxa att fixa
> problemet om det är så enkelt?
>
Det är verkligen intressant, första gången jag hörde om problemet var år 2003 och om en liten stund är det år 2009. De verkar sakna kompetens inom pneumatik ;-)

Lotta B: Hoppas att det löser sig med dämparen, surt iaf. när sånt händer.

En till ventil på luftburken för att blöda ur luft i fall som detta känns inte som supermycket begärt nej.

Men då börjar det väl bli för mycket grejor att hålla reda på för "weekend warrior"-gänget. ;)

It´s alive! Det var inte svårt, krävdes lite starka nypor ibland bara. Inte fel att veta hur dämparen faktiskt ser ut och funkar inuti :)

Tackar...

Funderar på att slänga på en titan fjäder på min DHX 5 för att få ner vikten på min redan superlätta FR/DH-rigg.

nu ska du inte vara sån Fässberg :) Dessutom måste man fylla titankvoten med någon pryl på varje hoj. Det har jomper sagt så det måste vara sant.

Miche skrev:
> Fässberg: Men det är intressant att veta hur mycket jag skulle kunna spara.

Lika mycket som en titanfjäder kostar, ungefär. ;)

the_TnT skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fässberg: Men det är intressant att veta hur
> mycket jag skulle kunna spara.
>
> Lika mycket som en titanfjäder kostar, ungefär.

Man tjänar alltså vad en titanfjäder kostar?

Timothy skrev:
> Man tjänar alltså vad en titanfjäder kostar?

Det vet jag inte om du gör, men man sparar den summan. Ja, om man inte köper en alltså.

Mice: Väg den fjädern du har på idag och kolla sedan vad en titan väger.... skillnaden är inte stor, i alla fall inte med tanke på vad den kostar...

Du kör väl med dh slangar? Släng dom och kör med vanliga slangar, mkt lättare och billigare :)

Edit: Generellt sätt så "sparar" du strax under 200 gram.. Så de 200 grammen kommer kosta ca 10 kr styck :)
Värt uppgraderingen? Tja har man för mkt pengar så.....

Fässberg skrev:
> Mice: Väg den fjädern du har på idag och kolla
> sedan vad en titan väger.... skillnaden är inte
> stor, i alla fall inte med tanke på vad den
> kostar...
>
Jag har ingen noggran våg men det är kanske värt att väga den ändå.

> Du kör väl med dh slangar? Släng dom och kör
> med vanliga slangar, mkt lättare och billigare
> :)
>
Jag kör med helt vanliga slangar. Däremot har jag tunga fäljar och 36H bak.

> Edit: Generellt sätt så "sparar" du strax under
> 200 gram.. Så de 200 grammen kommer kosta ca 10
> kr styck :)
>
Skulle vara kul att få ner hojjen till 16.5 kg men inte till varje pris.

> Värt uppgraderingen? Tja har man för mkt pengar
> så.....
>
Det är väl det man inte har.

Lotta B: Beklagar att jag har kapat din tråd lite.

Fässberg skrev:
> På ebay säljer odm ju nästan bara väldigt
> mjuka fjädrar, i alla fall alla jag hittat. Vem
> fasen kör med en 350 fjäder??

Balfa bb7 är väl nere på 350-375 fjädrar för lite lättare åkare.

Edit: Justefan, Iron Horse Sunday kör ju med skitmjuka fjädar. Typ 300-350.

OskarH skrev:
> Balfa bb7 är väl nere på 350-375 fjädrar för
> lite lättare åkare.

Strålande, då köper jag en sådan för att kunna köpa billiga titanfjädrar ;)

Jag funderade lite på detta tidigare, på vilken del grambesparingen är billigast. Kom fram till att vevparti, däck och slang var de billigaste besparingarna. Har du redan ett XT-vevparti, en I-fly sadelkombo, Pro2-nav, 823-fälgar etc. på din DH-rigg kan du ju smälla på en för att spara 0.2kg, annars är det bättre att lägga de 2 tusenlapparna på något av det andra där du kan spara mer.

Eller köp ett par single ply-däck för 600 spänn och spara 0.6kg som känns jäkligt mkt mer eftersom det är roterande massa.

Sammanfattat, titanfjäder är bling men inte värt det om man inte redan lättat allt annat. Å andra sidan är viktbesparingen större ju större fjäderkonstant du kör med. En 300-fjäder i titan är ju ingen idé att köpa men en 650 sparar desto mer.

En titanfjäder är inte bara lättare utan gör också dämpningen mycket känsligare. Känner stor skillnad när det gäller att suga upp små stötar när jag jämfört min och Jons cyklar.

Hmm det där med att dämpningen skulle bli känsligare var det väl någon på mtbr som slog hål på.
Då det visade sig att titanfjädrar var felmärkta i större utsträckning än stålfjädrar. Så de som tyckte att deras cyklar upplevdes "känsligare" i stort sett bara fick en mjukare fjäder :)

Var du tvungen att lägga fram det så pedagogiskt Westman? Räckte det inte med att jag sa att det var kasst typ ;)

Robin : det där är fysikalisk myt - fjäderkonstanten säger hur hård fjädern är, samma fjäderkonstant ska kräva samma kraft för att tryckas ihop samma längd. Oavsett material. Om det sen inte känns så i praktiken så kan det vara t ex felmärkning. Har du testat att montera hans fjäder på din dämpare och se om den fortfarande känns känsligare?

Fässberg : haha. Kasst är det ju inte om man redan lättat allt annat ju.

Westman skrev:
> Robin : det där är fysikalisk myt -
> fjäderkonstanten säger hur hård fjädern är,
> samma fjäderkonstant ska kräva samma kraft för
> att tryckas ihop samma längd. Oavsett material.
> Om det sen inte känns så i praktiken så kan det
> vara t ex felmärkning. Har du testat att montera
> hans fjäder på din dämpare och se om den
> fortfarande känns känsligare?

Nu är väll iof fjäderkonstanten inget mått på hur snabbt ett material reagerar. Är du 100% säker på att det du säger stämmer?

I vilket fall har jag funderat på titanfjäder i 2 år fram och tillbaka men kommer inte längre. Däcken är kanske bäst att spara på i första hand.

Westman: Instämmer det med fjäderkonstanten.

Tillbaka
Topp