Förbannade DHX air! Stuck down...

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> På ebay säljer odm ju nästan bara väldigt
> mjuka fjädrar, i alla fall alla jag hittat. Vem
> fasen kör med en 350 fjäder??

Lätta snubbar som jag tex. ;)

Ola

Westman skrev:
>Har du redan ett XT-vevparti,

eller så har man ett sånt här ;)

xtrvev.jpg ht=204

edit: kanske funkar bäst för lätta personer dock.

Senast redigerad av en moderator:
Robin skrev:
> Manji: 300? Det låter som vad många kör på
> sina Sundays :)

Hehe, kanske det...

Lotta, när får man se hojen i helfigur? :-)

Mvh

-M-

Fässberg skrev:

>
> Fast du har la ingen hoj med dämpning bak nu??

Mycket väl formulerat fråga!:)

Ola

Edit: dubbelpost

Miche skrev:
> I vilket fall har jag funderat på titanfjäder i
> 2 år fram och tillbaka men kommer inte längre.
> Däcken är kanske bäst att spara på i första
> hand.
>
> Westman: Instämmer det med fjäderkonstanten.

Nu kryper fysikern i mig fram!
Hooke's lag som säger att kraften för att trycka ihop en fjäder växer linjärt med förskjutningen från ändläget är en approximation.

Förvisso en väldigt bra sådan för just metallfjädrar men det är fortfarande bara en approximation. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ngt motsvarande statisk friktion i en fjäder som gör att det krävs en större kraft än vad Hookes lag beskriver för att få den att börja röra sig från ett statiskt läge.

Sen finns det med all säkerhet interna förluster i metallen som ger förluster. Detta är dämparens jobb, där man kan kontrollera parametrarna, fjädern ska vara så nära förlustfri det bara går.

Hur stora dessa effekter är i verkligheten och om de skulle vara mindre för just titan jämfört med vanligt fjäderstål vet jag inte, men att säga att de inte finns för att man approximerar en fjäder på ett visst sätt på gymnasiefysiken tycker jag är magstarkt :)

Fjäderns konstant beräknas vid tillverkning efter diametern på materialet och antalet lindningar / täthet. Man tar även hänsyn till fri längd och komprimerad längd och diametern på fjädern vid beräkning.

Att fjädrarna varierar vid uppmätning, även fast de har exakt samma uppmärkning skulle jag vilja hävda att det beror på ojämn tillverkningskvalitet hos stålet.

Att de har ännu sämre tillverkningskvalitet hos titanfjädrarna finner jag orimligt, även om jag är öppen för möjligheten att det är så.

Om man inte har möjlighet att testa flera olika fjädrar kan det vara bra att räkna förs och även mäta fjädern man skall använda. Men sannolikheten säger mig att det är lättare/ billigare att köpa tre stycken olika och bara testa sig fram. Det är inte säkert att fjädern man räknat sig fram till nödvändigtvis är den som kommer att kännas bäst.

//K

edit: många diametrar

Gött nördig diskussion det här blev då!

kebarb skrev:
> Att de har ännu sämre tillverkningskvalitet hos
> titanfjädrarna finner jag orimligt, även om jag
> är öppen för möjligheten att det är så.

Haha. På avd. "Så kan det inte, men det KAN vara så." :)

Och visst, Hookes lag är en approximation, men en ganska bra sådan. Jag kan inte heller tänka mig att man dimensionerar fjädrarna så att vi rör oss i närheten av brottgräns etc vilket gör att vi borde vara i den "approximativt linjära" delen av fjäderkurvan.Att känna skillnaden på den marginella avvikelsen tycker JAG är magstarkt.

Men visst, det finns audiofiler som känner ifall 250Hz-bandet är ställt något för lågt så varför inte.

Jag skulle dock vilja att man testar fjädrarna på samma hoj och samma dämpare innan man kan säga att en titanfjäder är känsligare genom att ha testat någon annans hoj med annan dämpare. Felkällorna är för många. Men det är en annan femma.

Lotta : Skön hojteaser. XTR på lekhoj är klart godkänt!

Peace out.

Tillbaka
Topp