Förbättra sin DH-hjälm

Tomcat1

Aktiv medlem
Förbättra sin DH-hjälm
Vart kan man gå någonstans för att få lite input på sin hjälm och möjlighet att stärka upp den?

Alla roliga svar som en båttillverkare som gör glasfiber-båtar i Tallinn kan vi lugna oss med och istället koncentrera oss mot Huvudstaden och/eller Svea rike.

Förbättra sin DH-hjälm
En hjälm är ett system som är byggt för att fungera tillsammans. Om du förstärker upp skalet så absorberar det inte smällen tillsammans med EPS skummet och blir betydligt mindre säkert, farligt till och med.

Förbättra sin DH-hjälm
Jag tog ut alla kuddar och tyckte inuti att man borde kunna styva upp konstruktionen, alltså lägga in mera material(av något slag)

Förbättra sin DH-hjälm
Ett kort svar: Låt hjälmen vara.
Ett alternativt svar: Köp en MC-hjälm i kolfiber om du inte litar på en cykelhjälm.

Förbättra sin DH-hjälm
Skalet skall gå (lite) sönder vid en rejäl smäll. Skalets söndring/deformering tar upp en del av krockenergin. Om du förstärker skalet så måste den energin ta vägen någon annanstans, t.ex. din hjärna. Lycka till...!

Förbättra sin DH-hjälm
En hjälm ska gå sönder för att absorbera så mycket som möjligt av smällen.

En liten story från min erfarenhet med hjälmar och crasher... Innan mtb så åkte jag en del skateboard, downhill skateboard(longboard) för att vara mer specifik. Tävlade en del och där kunde farten vara 90km/h+ men det gick såklart fel i hemmabackarna ovanför Båstad. Jag åkte av brädan i en sväng som man tar i runt 50-55km/h med huvudet rakt in i stolpen på ett vägräcke. Jag lyckade få frakturer på 3 kotor och ett par år med rehab och morfin, fast inga huvudskador. Doktorn sa att en av kotorna (C5?) har nerverna som styr andningen och hade smällen bara varit lite större så hade den gått av och jag hade dött direkt, sen om det är sant vet jag inte men det är vad han sa...

När jag sen kollade på min fina dyra kolfiber hjälm så hade själva skalet lixom splitrats upp (fast var fortfarande i en bit) och blivit mjukt precis typ som en stolpes avtryck, och eps skummet på insidan hade samma avtryck en bra bit in och blivit mjukt. Hade min hjälm varit "förstärkt" eller modifierad så hade jag förmodligen dött.

Förbättra sin DH-hjälm
I en modern hjälmkonstruktion är flexig inte lika med dålig. Hjälmens uppgift är att absorbera kollisionskrafterna. Det gör den genom att fördela kraften över ett större område (mer material). Flexet hjälper också till att absorbera de första milliskekunderna när krafterna är som störst.

Det finns goda skäl till att riddarhjälmar i stål inte används längre...

Förbättra sin DH-hjälm
Aron sa:
I en modern hjälmkonstruktion är flexig inte lika med dålig. Hjälmens uppgift är att absorbera kollisionskrafterna. Det gör den genom att fördela kraften över ett större område (mer material). Flexet hjälper också till att absorbera de första milliskekunderna när krafterna är som störst.

Ja, Big Pharma patenterade hela konstruktionen och gömde undan tekniken eftersom den var för effektiv. Det blev inga skallskador att medicinera. Eller hur det nu var.

Förbättra sin DH-hjälm
Luthman Photography sa:
Aron sa:

Ja, Big Pharma patenterade hela konstruktionen och gömde undan tekniken eftersom den var för effektiv. Det blev inga skallskador att medicinera. Eller hur det nu var.
Tvärt om. Krossad skalle är svårt att medicinera. Diverse annat brutet men skallen hel så man har kroniskt ont däremot.

Förbättra sin DH-hjälm
Tomcaten sa:
Bra svar.

Men betyder detta att kolfiber är att föredra över glasfiber?

Inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur hjälmen är konstruerad. Det går att göra en dålig hjälm i kolfiber, genom att tex göra den stenhård, och vise versa. Kolfiberhjälmen är dock sannolikt lättare. Och helt säkert dyrare.

Men finns det någon som använder glasfiber till MTB-hjälmar? Det brukar vara formblåst plast.

Förbättra sin DH-hjälm
Tomcaten sa:
Jag tog ut alla kuddar och tyckte inuti att man borde kunna styva upp konstruktionen, alltså lägga in mera material(av något slag)
Skön tisdagstrollning!
(hoppas man, för du kan inte på allvar mena att du ger dig på att fulmodda krockollonet också?)

Förbättra sin DH-hjälm
Aron sa:
Tomcaten sa:
Bra svar.

Men betyder detta att kolfiber är att föredra över glasfiber?

Inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur hjälmen är konstruerad. Det går att göra en dålig hjälm i kolfiber, genom att tex göra den stenhård, och vise versa. Kolfiberhjälmen är dock sannolikt lättare. Och helt säkert dyrare.

Men finns det någon som använder glasfiber till MTB-hjälmar? Det brukar vara formblåst plast.
Den formblåsta plasten innehåller väl någon sorts armering?

Förbättra sin DH-hjälm
Rattnalle sa:
Plast är väl alltid en polymer? Eller menar du någon plastfiber? Jag trodde nog faktiskt det var lite glasfiber i skalet på fullfacehjälmar men det kanske det inte är.

Jag skojade lite. En polymer är ju en lång molekyl som på sitt egna lilla sätt blir en slags armering. Det finns säkert glasfiberhjälmar, men de lär kosta därefter eftersom väven måste läggas för hand, eller med en jättedyr maskin. Konstruktionsprincipen är samma som för kolfiber. Att bara tillföra lite glasfiber till plastsmeten tror jag inte att många skulle våga. Fibrerna kan hamna hur som helst, och lägger de sig parallellt i stället för att överlappa riskerar man att hjälmen får punkter som är svagare än man planerat. Men det kanske finns någon som löst detta på något fiffigt sätt.

Förbättra sin DH-hjälm
Aron sa:
Rattnalle sa:
Plast är väl alltid en polymer? Eller menar du någon plastfiber? Jag trodde nog faktiskt det var lite glasfiber i skalet på fullfacehjälmar men det kanske det inte är.

Jag skojade lite. En polymer är ju en lång molekyl som på sitt egna lilla sätt blir en slags armering. Det finns säkert glasfiberhjälmar, men de lär kosta därefter eftersom väven måste läggas för hand, eller med en jättedyr maskin. Konstruktionsprincipen är samma som för kolfiber. Att bara tillföra lite glasfiber till plastsmeten tror jag inte att många skulle våga. Fibrerna kan hamna hur som helst, och lägger de sig parallellt i stället för att överlappa riskerar man att hjälmen får punkter som är svagare än man planerat. Men det kanske finns någon som löst detta på något fiffigt sätt.

Tar man tex denna, https://www.100percent.com/products...fSrc=2454422126650&nosto=productpage-nosto-1, så står det "Featuring a Fiberglass Composite shell". Den räknas kanske inte till vad du kallar mtb-hjälmar.

Förbättra sin DH-hjälm
Man blir ju ändå lite irriterad över att världens hjämtillverkare inte tänkt på att fråga expertisen på happy innan de slänger ihop en kruka på måfå så där!

Och det där Luthman berättade om Big Pharma och stålhjälmar är ju bara superläskigt, sånt borde ju vara olagligt!

Mvh
Lord Helmet

Förbättra sin DH-hjälm
latest

Förbättra sin DH-hjälm
Det kan nog bli den här hjälmen som har ett mera strykjärns-liknande utseende som ser ut att skydda mera vid halsen o käke samt ge ett mera motståndskraftigt skydd vid en head-on kollison.

Bilagor

• O_Neal_Blade_Helmet_carbon_gm_signature[1920x1920].jpg
    O_Neal_Blade_Helmet_carbon_gm_signature[1920x1920].jpg
    45.6 KB · Besök: 132
Förbättra sin DH-hjälm
Snyggt

Men du får väl köpa dig en crosshjälm då? De borde vara gjorda för större smällar. Men på sommaren blir det kanske onödigt varmt.

Förbättra sin DH-hjälm
Förbättra sin DH-hjälm
weldion sa:
Hälsingland sa:
Tomcaten sa:
Det blir jävligt varmt här i Mars 2020 https://kingdomenduro.com/

Har man vithetsbrillorna på sig så ser det nästan lite sjukt ut att ett gäng memils (med baggy shorts) ska komma och leka i Afrika med cyklar motsvarande ett par (eller kanske fler) årslöner för invånarna.

Ett gäng kolonisatörer på mtb liksom
Va?

Kan väl inte vara så svårt att hänga med på vad jag menade? Svarta afrikaner i plåtskjul passar upp på vita män på dyra cyklar som vill ut på äventyr.

Det var ju inte särskilt allvarligt menat, jag lyssnar för mycket på p3 och har en massa vänsterblivna på jobbet ?. Vi hade en liknande diskussion på senaste julbordet, av typ 300 i lokalen var de enda som var av lite brunare sort diskplockare.

Förbättra sin DH-hjälm
Aron sa:
Rattnalle sa:

Man kan gjuta eller laminera kolfiber/glasfiber. Därtill kan man använda olika långa kolstavar, kolpulver eller ”kolbollar”. Om man gjuter så kan man givetvis bland ”smeten” innan man gjuter och då kan man få en förutsägbar placering på armeringen. Polymeren använda som bindemedel, inte utifrån dess armerande egenskaper.

Alltså: Kol/glas (armering) + bindemedel = armerad komposit.

Man kan alltså inte säga ”kolfiber som kolfiber”.

Förbättra sin DH-hjälm
Tomcaten sa:
Vart kan man gå någonstans för att få lite input på sin hjälm och möjlighet att stärka upp den?

Alla roliga svar som en båttillverkare som gör glasfiber-båtar i Tallinn kan vi lugna oss med och istället koncentrera oss mot Huvudstaden och/eller Svea rike.

Hur mycket knarkar du egentligen och vad är det för tunga grejer du drar i dig?

Tillbaka
Topp