[Förbättring Köp & Sälj]

cubist

Medlem
[Förbättring Köp & Sälj]
Tänkt att skicka in lite förslag kring förbättring på Köp & Sälj.
I dag upplever jag att det helt enkelt ta för mycket tid att hitta saker man är intresserad på.
Detta är på grund av att där finns inte tillräckligt med filtreringsmöjligheter. Vilken är på grund av att inläggsformuläret saknas några viktiga fält att filtrera på.

De nya fält och filtreringsmöjligheter som jag skulle vilja se är:
- Prisklass t.ex. [ange pris] till [ange pris]
- Ramstorlek t.ex. 15-16" (S), 17-18" (M), 19-20" (L), 21-22" (XL) etc
- Typ t.ex. MTB, Cross, Racer, Fixie
- Hjul t.ex. 26", 27.5", 29" etc

Jag tror att med detta kommer det vara behjälplig för folk att köpa och säljer mer effektivt!

[Förbättring Köp & Sälj]
"Dela upp foru.. jag menar, köp o sälj i kategorier?!" (möjlig chipstråd) ;)

Äh det är väl bara jag som kollar flera gånger om dan o har koll på allt nytt i köp o sälj.. :)

Senast ändrad:
[Förbättring Köp & Sälj]
+1 på cubist inlägg. Jag är emot uppdelning av forumet men tycker att en bättre sökfunktion skulle vara mycket bra för användbarheten av köp&sälj.

[Förbättring Köp & Sälj]
Jag föreslår att man lägger in en funktion där man bara tänker ungefär vad man vill köpa och så läser datorn mina tankar och visar de annonser som matchar.

[Förbättring Köp & Sälj]
Jag har lite svaga funderingar på någon form av öppet "Fråga-Svar"-fält för annonserna. Det slutar antagligen bara i någon form av nätmobbing av säljaren :-(

[Förbättring Köp & Sälj]
Isåfall vil jag ha en separat det i köp å sälj av beg chipspåsar ev nya oöppnade eller halvätna hmm luktar uppdelning igen men seriöst tror det kan funka bara separera olv från estrella

[Förbättring Köp & Sälj]
Johan_Olsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 9 av 10 cyklar saknar info om ramstorlek. Så en
> ruta för de hade varit önsvärt.

+1 på den. I cm!

[Förbättring Köp & Sälj]
Nicathu skrev:
> Det hade varit skönt om man kunde spara annonser
> man är intresserad av...

Köp direkt istället ;)

[Förbättring Köp & Sälj]
Vad får er att tro att alla annonsörer kommer lyckas fylla i alla fält korrekt? Redan med dagens begränsade möjligheter blir det ju till och med fel...

[Förbättring Köp & Sälj]
Tycker det är värre med dem som misslyckas med att trycka på mejla annonsören på mina annonser, vad gör vi åt det? Va va va?

[Förbättring Köp & Sälj]
fredrikw skrev:
> Vad får er att tro att alla annonsörer kommer
> lyckas fylla i alla fält korrekt? Redan med
> dagens begränsade möjligheter blir det ju till
> och med fel...

Den evige misantropen...

[Förbättring Köp & Sälj]
geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Vad får er att tro att alla annonsörer kommer
> > lyckas fylla i alla fält korrekt? Redan med
> > dagens begränsade möjligheter blir det ju till
> > och med fel...
>
> Den evige misantropen...

Du får nog slå upp det där ordet och se vad det betyder. Att konstatera att folk är ganska dåliga på att skriva annonser är inte att hata det mänskliga släktet, i alla fall inte för mig.

Förresten, var det inte du som trodde du skulle få en trasig ram bara för att du mejlar tillverkaren? =)

[Förbättring Köp & Sälj]
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > Vad får er att tro att alla annonsörer
> kommer
> > > lyckas fylla i alla fält korrekt? Redan med
> > > dagens begränsade möjligheter blir det ju
> till
> > > och med fel...
> >
> > Den evige misantropen...
>
> Du får nog slå upp det där ordet och se vad det
> betyder. Att konstatera att folk är ganska
> dåliga på att skriva annonser är inte att hata
> det mänskliga släktet, i alla fall inte för
> mig.
>
> Förresten, var det inte du som trodde du skulle
> få en trasig ram bara för att du mejlar
> tillverkaren? =)

Jag använde ordet helt korrekt. Ditt inlägg är bara ett bland väldigt, väldigt många där du har samma tråkiga syn på dina med/motmänniskor.

[Förbättring Köp & Sälj]
Nicathu skrev:
> Det hade varit skönt om man kunde spara annonser
> man är intresserad av...

CTRL+D?

[Förbättring Köp & Sälj]
He he, du är för rolig geologen.

Min poäng är snarare att ett mer komplext system för annonsering inte kommer att lösa det problem som trådskaparen är ute efter. Det handlar inte om en negativ syn på människor utan ett enkelt konstaterande över hur annonserna ser ut idag. Komplexiteten kan lätt öka antalet fel, och då blir filtreringsfunktionen meningslös då man ändå inte kan lita på att de som sätter in annonserna har lyckats pricka in rätt, så man får ändå söka som man gör idag.

Men visst, tolka du det som misantropi. Själv tycker jag att det är mer misantropi att tro att alla är ute efter att lura en och misstro andras intentioner. Som att tro att en kundtjänst skickar ett internmejl till fabriken om att den där frågvise snubben i Göteborg ska få en defekt ram.

[Förbättring Köp & Sälj]
Om man gör så att man aktivt måste välja ett (eller flera) från varje kategoriseringsalternativ och inte kan gå vidare till nästa steg utan att ha valt nåt, då minskar förmodligen risken för fel till nära noll.

[Förbättring Köp & Sälj]
Det finns två typer av fel här, och din lösning adresserar endast ett av dessa, nämligen risken att informationen inte ens skulle finnas med. Det andra typen är att fel information läggs in. Det kan göras av okunskap (annonsören man vet inte svaret själv), slarv (annonsören skriver eller väljer fel) eller i de fall då det är färdiga kategorier att det antingen fattas rätt kategori eller att en annons kan falla inom flera av kategorierna som finns att välja mellan. Det är denna andra typ som gör att det kan bli en skenbar noggrannhet i annonser och filtreringar, men i realiteten kommer man ändå att sitta och söka på fritext bara för att vara säker på att inte missa något.

[Förbättring Köp & Sälj]
geologen skrev:
> Om man har med alternativet "okänt/jag vet inte"
> så slipper man nog även det mesta av det
> problemet.

Det är förstås en tänkbar hypotes. Huruvida den är sann eller inte vet jag inte, men jag gissar att det fortfarande kommer vara ett tillräckligt stort antal personer som tror sig veta fastän det är fel för att det ska bli för dålig precision i filtrerna.

Sedan är ju frågan hur denna "okänt/jag vet inte" ska hanteras vid filtrering, ska den matcha allt eller bara sig själv? Om det ska matcha allt är ju tvingande kategorier inte så relevanta längre eftersom man ändå inte får den information som efterfrågas, ska det bara matcha sig själv är det ju knappast någon som kommer att söka på det. Vem letar efter en ram med okänd storlek?

Poängen här är ju att det är meningslöst att öka komplexiteten om det ändå kommer att vara så att man för säkerhets skull ändå kommer att söka på fritext för att inte missa något.

Nä, nu ska jag ut och cykla istället. Men bara för att förstärka din idé om min misanstropi så kan jag meddela att jag idag cykla ensam.

[Förbättring Köp & Sälj]
geologen skrev:
> Om man har med alternativet "okänt/jag vet inte"
> så slipper man nog även det mesta av det
> problemet.

Jag skulle gissa (anekdotisk bevisföring baserat på de tjänster jag byggt) att det blir det valet man använder, vilket då förtar hela vinsten plus att det blir ännu svårare att hitta. Är det extremt enkelt att fylla i ökar chansen att man faktiskt lägger annonsen vilket är mer värdefullt (fler träffar = fler annonsintäkter). Däremot kan man försiktigt förbättra den, utan att förstöra enkelheten som hela happy bygger på.

P

[Förbättring Köp & Sälj]
Jaja, kanske är det så. Jag läser bara på K&S när nån skriver om det i trådar här. Varken köper eller säljer begagnat själv.

[Förbättring Köp & Sälj]
JT skrev:
> Ska man vara tvungen att lämna ramstorlek även
> om man inte säljer en ram (eller cykel)?

ja,
borde även finnas en ruta för, om det är färg matchat eller happykorrekt

[Förbättring Köp & Sälj]
Minsta motståndets lag dikterar att om man lägger in en massa valideringar i formuläret kommer folk antingen klicka i fel eller helt enkelt skita i att lägga in annonsen (här).

[Förbättring Köp & Sälj]
rayy skrev:
> Nicathu skrev:
> -----
> > Det hade varit skönt om man kunde spara
> annonser
> > man är intresserad av...
>
>
> CTRL+D?