Förbättringsförslag för HappyMTB forum

dabr

Ny medlem
Tycker någon att något kan förbättras i detta forums uppbyggnad? Det är ett stort forum som bör struktureras upp på något sätt tycker jag.

Jag har ett par förslag (hoppas ingen blir sur, tänkte bara säga vad jag tycker):
1. Kategorier passande för olika trådar, t ex
-Turer
-Happy Rides
-Inhemska turer
-Utlandsturer

-Tävlingar

-Träning och mat

-Meckande
-Underhåll av cykeln

-Cykelnytt

osv osv, men ni förstår idén =)

2. Som någon nämnde tidigare så kanske man bör kunna "blockera" en viss användare och slippa läsa dennes inlägg och trådar.

Det finns säkert någon som har fler förslag eller har förbättringsförslag på mitt förbättringsförslag :).

Var nu lite schyssta, dabr har bara varit medlem sedan igår så han har nog inte haft chansen att se ett forumuppdelnings-förslag mer än en eller två gånger sedan dess.

dabr skrev:
-------------------------------------------------------
> 2. Som någon nämnde tidigare så kanske man bör
> kunna "blockera" en viss användare och slippa
> läsa dennes inlägg och trådar.

Ja, det hade varit grymt om man typ kunde klicka på "Dölj användarens inlägg" vid de användare man inte vill läsa inlägg ifrån.

dabr skrev:
> Så finns det ingen som håller me mig? :,(

jo, men de har lärt sig att det inte är värt att yttra sig. det slutar alltid med att alla kommer fram till att vi gillar det som det är. ungefär.

dabr skrev:
> Det finns säkert någon som har fler förslag
> eller har förbättringsförslag på mitt
> förbättringsförslag :).

Det finns ett förslag liggande som är bra och skulle låta användaren själv välja mellan en sorterad, alt. osorterad startvy. Vad som saknas(vad jag vet) är tiden att skriva om koden för att sjösätta detta.

Jag yttrade det för 2dgr sedan tror jag det var. Och det blev samma seriösa svar som du fick dabr.

Men dabr jag håller med dig. Tycker det är jäkla röra! Om det nu inte är genomförbart, måste det finnas en massa duktiga kodare som har Cykelintresse och vill hjälpa till.

Utan kategorier tror jag man missar rätt mycket viktig info.

marcus_ec skrev:

> Utan kategorier tror jag man missar rätt mycket
> viktig info.

Den enda viktiga info jag ser är tillkännagivandet om att happy ligger nere ett par timmar på fredag, allt annat är väl relativt oviktigt utom för vissa :)

Vill man veta något specifikt finns sökfunktionen!

Ni får ursäkta om responsen inte blir den ni förväntar er. Förslag om uppdelning av Happy kommer upp någon gång i månaden, alltid från nyregistrerade användare som inte provat Happy särsklit länge.
Ge det lite tid, ett par månader, och som om ni gillar "röran" bättre när ni vant er.

dabr skrev:
> Så finns det ingen som håller me mig? :,(

Håller med dig helt, svider i ögonen varje gång man kollar forumet.
Varför är jag kvar, jo för att happy är störst och man enkelt får den hjälp man kan tänkas behöva..
Men att det kommer bli ändring på kan du glömma!
Av den enkla anledningen att De som bestämmer/beslutar helt enknelt inte vill ändra.

Fråga till jomper: är det mindre jobb rent underhållsmässigt på denna typ av "plattform" än på standardmodellen som finns på i stort sett alla andra forum?

[edit] Fick för mig jomper var den som håller i happy? =)

Senast redigerad av en moderator:
marcus_ec skrev:
> Utan kategorier tror jag man missar rätt mycket
> viktig info.

Det där är en villfarelse som många tycks leva med. Jomper & Co är dock förståndiga och förstår att det inte är så enkelt. Det är faktiskt lika lätt att "missa" något när man inför kategorier. Den absolut enskilt största faktorn för god sökbarhet, oavsett kategorier eller ej, är tydliga och förklarande rubriker. Men det är ju upp till oss alla.

Jo man vill kanske söka specifikt i en kategori. Men alla är emot det.. Vilket jag inte kan fatta? Hur svårt kan det vara. En kategori för racer, mtb, dirt, dh. m.m. Finns det ingen moderator med åsikter?

Måste gå att ändra, för i sökfunktionen finns det sök i alla forum eller sök enbart detta forum. Alltså det måste gå att lägga till fler kategorier.

men vi vill ju inte ha flera kategorier, tycker man att man missar någon information beror det bara på att man inte är inne på forumet tillräckligt ofta :)

marcus_ec skrev:
> Jo man vill kanske söka specifikt i en kategori.
> Men alla är emot det.. Vilket jag inte kan fatta?
> Hur svårt kan det vara. En kategori för racer,
> mtb, dirt, dh. m.m. Finns det ingen moderator med
> åsikter?

Och om du vill leta information om hur du servar ditt Hollowtech II vevlager. Ska du då leta under kategorin mtb, dirt eller dh?

Styrkan ligger ju i kaoset. När jag slöläser trådar så hamnar jag på sånt som jag säkert aldrig skulle se om det var kategoriserat vilket ibland är riktigt kul. Jag skulle nog aldrig försöka på nåt så dumt som 100 armhävningar om det inte vore för en knasig tråd.

Dock är ju förslaget med två vyer bra:

"Tråkig struktur" eller "Kreativt kaos", så kan man sätta det i sin profil så kan andra se vilket typ av person man är :-)

Att man inte vill ändra är för att forumet må vara stort men det är inte i närheten av så stort att det skulle överleva en uppdelning i 10+ kategorier. Den så kallade forumdöden. Dessutom trivs 90%(SCB jobbar för att säkerställa dessa uppgifter och jag har därför ingen referens till detta) av alla som vart här mer än ett år med nuvarande upplägg, så därför händer det inget :)

Det ÄR ju uppdelat! :)

* Förstasidan
* Forum
* Arkiv
* Läsvärt
* Köp & Sälj
* Butiksrecensioner
* Länkbibliotek
* Turtips
* Info

jag tror den stora skillnaden mellan nya happyiter som vill dela upp forumet och äldre som vill ha det som det är, är att när man är ny är man intresserad av en speciell sak, säg mtb t ex. (det vore bara dumt att kategorisera hårdare än så, för ärligt talat, var drar man gränsen mellan AM och XC t ex?)

Sedan, när man hängt här ett tag och tyckt lvg-hojar är för benrakande lycraspejsare (finns iofs inom obskyra mtb-kretsar också, men det är bara konstigt), börjar man tycka att, fan, det finns ganska snygga racer-hojar ändå. Så börjar man kolla de trådarna också. Och CX, vad fan ska man med det till? Jo men det verkar cool. Och klart man måste ha en fixie att köra till jobbet/skolan på!

Vips har man börjat kolla de flesta trådar, utöver de som är "interna" (jag kollar t ex aldrig stockholmstrådar om det itne står "RR" eller likannde så man kan förvänta sig massa smarriga bilder), och då blir det bara jobbigt och man skall behöva hoppa mellan kategorier och grejer, nej fy! Bättre att bara hoppa tillbaka till forumet och surfa runt lite!

(Något annat som kommer med erfarenhet är att lära sig läsa in ironin i folks texter. den dyker upp lite här och var.)

edit: Det borde dock finnas två kategorier, trådar med bilder och trådar utan. För missar man början på en tråd är det ju skittråkigt att läsa ikapp om det inte finns lite nice bilder att titta på, snarare så jag missar information... Man öppnar en populär tråd och scrollar ner till botten för att få en överblick över vad för roliga bilder och liknande det finns (sånt som gör tråden rolig oftast..), finns det inget så brukar det bli "Bah, för mycket text, palla engagera sig..", kvittar nästan hur viktigt det är..

> Och om du vill leta information om hur du servar
> ditt Hollowtech II vevlager. Ska du då leta under
> kategorin mtb, dirt eller dh?

Nej rippa: Då väljer du enkelt sök i alla forum som idag.

Har lärt mig att använda sökmotorn flitigt. Men återstår dock en sak som jag tycker skulle få en egen katergori. Happy rides och dylikt, tror det skulle "dra" lite mer folk med den kategorin lite samlat. Har varit på happy väldigt länge, dock utan mycket medverkan p.g.a att det känns rörigt att hålla sig aktuell. Men det kan nog resten överleva utan.

Men för gemenskapen i skogar och asfalt runtom i landet för happyiter,

Happy Rides Kategori till folket :)
(denna kategori räcker, resten får man lära sig leva med)

marcus_ec skrev:
> > Och om du vill leta information om hur du
> servar
> > ditt Hollowtech II vevlager. Ska du då leta
> under
> > kategorin mtb, dirt eller dh?
>
> Nej rippa: Då väljer du enkelt sök i alla forum
> som idag.

Ok. Då vänder vi på det då. När du postar ett inlägg om hur du servar ditt Hollowtech II vevlager. Hur tänker du då kategorisera det? mtb, dirt eller dh? Get the point? Det är knepigt det där med taxonomier. Frågar du 100 olika användare så kommer du få nästan 100 olika syn på vad som är en kagegori eller inte. Är "äpple" frukt eller mat eller rent av både och, typ.

Tidigare om åren har jag tyckt att det det har funkat som det är nu. Men senaste året så har jag gjort helt om och numera så tycker jag att ett uppdelat forum skulle ge enormt mycket. Som det är nu så är innehållet mediokert jämfört med andra forum som är uppdelade.

Det finns massor med argument för att dela upp fourmet, de flesta argument är säkert dragna...

De som tycker att forumet skall behålla sin nuvarande form är väl bara sånna som tycker att "det skall va som förr" (typ grinig gammal gubbe) och anarkistwannabeer som tycker det är lite wild'n crazy med röra... på internet... hmmm... ja, det är underjord lixom.

Stalle

Jag ser att det finns skilda åsikter (vi är ju alla olika som tur är) och förslaget med 2 valbara vyer skulle gynna även den andra gruppen som inte får sin röst hörd. Det skadar väl inte. bara om man skriver nytt tråd så väljer man kategori det tillhör. "Hur du servar ditt Hollowtech II vevlager" kunna vara i meck kategorin..

Btw, skönt att man kan dölja användarens inlägg :)

bigmollo skrev:
> Det är en livsstil.

..äpplen eller happy?

Man ska kanske skilja på teori om vad som borde vara användarvänligt och känsla för vad som i realiteten är användarvänligt...... tror jag, men vad vet jag egentligen?

Har upplevt en fantasiljon forum på nätet med hyper-mycket inställningsmöjligheter och finesser och kategorisering in absurdum. Dessa brukar bli begränsade till en mycket liten grupp användare, och framför allt självdör många.

Jag har en teori om att skaparna bakom happy har en rätt juste känsla för vad som är "lagom" för att det ska vara attrakativt och tillräckligt få finesser för att tilltala och inte ge känslan "hur-var-det-nu-man-gjorde-nej-jag-orkar-inte-jag-läser/skriver-i-forumet-en-annan-dag". Kanske är forumets utveckling ett bevis på det? (Seriöst rövslickeri för happy-skaparna, eller hur?:)

/JPL

Kung Stalle skrev:
> Tidigare om åren har jag tyckt att det det har
> funkat som det är nu. Men senaste året så har
> jag gjort helt om och numera så tycker jag att
> ett uppdelat forum skulle ge enormt mycket.

Jag har också gjort den pendlingen, men nu har jag svängt tillbaka till att ha det i sitt nuvarande kaos. Det beror mest på hur mycket tid/intresse man har att avsätta till forat. Har man mycket tid/intresse läser man typ allt, har man lite tid/intresse vill man ha det uppdelat och snabbare se guldklimparna och har man minimalt med tid/intresse klickar man upp de trådar som har intressant rubriken i nya flikar en gång i veckan eller mer sällan.

Men som redan är sagt, någon klassisk forumuppdelning (utvöver den vi redan har, jag kollar t.ex. aldrig K&S) kommer det aldrig bli. Däremot vill vi införa kategorisering så att man kan sålla efter kategori om man vill. Exakt vilka är inte bestämt men troligast är det blir få och generella, typ "happyride", "OT" och "resten".

Det som saknas är mycket riktigt någon duktig programmerare som kan och vill genomföra det som behövs.

Vill man prompt ha ett uppdelat forum på en gång kanske http://www.cykelforum.se/ kan vara något? Fast man får göra visst avkall på aktiviteten då...

jag tror bara inte dom orkar. och vi respekterar att de inte orkar, för vi orkar inte heller när dom säger "det går bra om ni gör det". och så uppnås ingen förändring.

cactuz skrev:
> Var nu lite schyssta, dabr har bara varit medlem
> sedan igår så han har nog inte haft chansen att
> se ett forumuppdelnings-förslag mer än en eller
> två gånger sedan dess.

Cactus, min käre vän. Han har bara varit medlem sen igår och börjar REDAN ha åsikter om hur forumet ska se ut! Jag kan berätta att jag höll mig FÖRBANNAT passiv när jag va nyreggad! "hej, jag åker med på eran ride.. ok?" Stolpar in här som han va bonden i lagår'n och börjar mjölka forumet på både det ena och det andra! Se på kidsen som flippar ut tex, ska ha "cred" från första inlägget å tappar konsepterna när ingen ger dom 100% positiv uppmärksamhet. Det va la för helvete ingen som brydde sig om mina inlägg då?! Knappt nu heller! Testa gå in första dan på ett nytt jobb och föreslå radikala förändringar får ni se hur det går? Dabr: Det verkar som du gillar "dölj funktionen". Kör hårt för här kommer den: Jag e ledsen men DU har ett är asocialt beteende, i alla fall nästintill.

Percylurse skrev:
> Jag kan berätta att jag höll mig FÖRBANNAT passiv när jag va nyreggad!

Din förlust. :P

> DU har ett är asocialt beteende, i alla fall nästintill.

Jag skulle nog kalla det ovana vid internetforum, tror ju knappast hen för det för att vara asocial utan för att vara vänlig och konstruktiv. Men ditt bemötande kan klassas som ganska asocialt.

dabr skrev:
> Tycker någon att något kan förbättras i detta
> forums uppbyggnad? Det är ett stort forum som
> bör struktureras upp på något sätt tycker jag.
>
>
> Jag har ett par förslag (hoppas ingen blir sur,
> tänkte bara säga vad jag tycker):
> 1. Kategorier passande för olika trådar, t ex
> -Turer
> -Happy Rides
> -Inhemska turer
> -Utlandsturer
>
> -Tävlingar
>
> -Träning och mat
>
> -Meckande
> -Underhåll av cykeln
>
> -Cykelnytt
>
> osv osv, men ni förstår idén =)
>

Men vi har ju redan en kategori för allt det där!

> 2. Som någon nämnde tidigare så kanske man bör
> kunna "blockera" en viss användare och slippa
> läsa dennes inlägg och trådar.
>

Det kan vi ju redan!

> Det finns säkert någon som har fler förslag
> eller har förbättringsförslag på mitt
> förbättringsförslag :).

Nä jag tycker dom två förslagen var bra, synd att dom redan var upptagna.

Edit:
Eller oj, nu har jag en ide för förbättring!
Jag tycker att det vore förträffligt och överskådligt om man får upp trådar istället för inlägg när man söker :)

Tillbaka
Topp