Förbenade beslutsångest......

Det är lustigt hur folk blir så fort en Cannondale kommer på tal, vi som har/haft dom och som rekommenderar dom anklagas för att vara fanatiska. De flesta jag stött på som klagar på märket har fan knappt sett en irl, svårt att ta sådant löst folk på allvar!

Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lustigt hur folk blir så fort en
> Cannondale kommer på tal, vi som har/haft dom och
> som rekommenderar dom anklagas för att vara
> fanatiska. De flesta jag stött på som klagar på
> märket har fan knappt sett en irl, svårt att ta
> sådant löst folk på allvar!

+1, nä +2

Nicathu skrev:
> Det är lustigt hur folk blir så fort en
> Cannondale kommer på tal, vi som har/haft dom och
> som rekommenderar dom anklagas för att vara
> fanatiska. De flesta jag stött på som klagar på
> märket har fan knappt sett en irl, svårt att ta
> sådant löst folk på allvar!

Det är klart att folk som köper hojjar till överpris måste intala sig att dom är bra. Hur skulle det annars gå?

Och tvärt om förresten... det är så många Cannondalefanatiker som bara har kört på Cannondale så de vet inte vad det har missat (dock inte alltid).

Själv har jag ägt tre Cannondales och kör på en Lefty just nu, så du inte behöver bitcha om det iaf.

Stalle

Bra jag kört en del annat med då :) Som Merida, Specialized, FRM och GT på mtb och F.A.T (var riktigt nöjd med den) och Bianchi (flopp) på lvg. När jag körde Specialized på mtbn så saknade jag min gamla Cannondale, när jag efteråt bytte till en värstingMerida så saknade jag även då Cannondale. Min Cannondale Optimo som jag hade med Fatty var sjukt fin, riktigt bra geometri, riktigt styv gaffel (tyvärr lite åldrig dämpning i just den) och nu efter den är såld har den presterat riktigt fint med sin nya ägare :) Bästa cykeln jag kört på (alla kategorier)

Skogling skrev:
> Ha ha ! Nej men visst är frågeställningen lite
> intressant? Inom cykelindustrin så apar man ju
> efter varandra i parti och minut men en
> leftymotsvarighet verkar inte finnas. Fast den är
> så fantastisk.
> (Jag är övertygad om att den är bra)

Ja fast då förenklar du saken lite. Om du bara ser till enbenheten så är Leftyn bara knas. Men om du blandar in att den har jättefet framaxel, att den har fett styrrör, har lock out osv så skall du ju snart notera att det är saker som först har slagit de senaste fem åren på de andra gafflarna.

Leftyn är nog mest fantastisk i historiska dagar, vill minnas att den kom -99. Först -08 kom RS med fetare axel och Fox tyckte att man skulle vänta till -09 (på XC/trail). Fett styrlager verkar slå på XC/trail-sidan först till i år men har suttit på C-dale med Lefty från start. Lättillgänglig lockout har funnits sen starten. Och så vidare... så -99 var Leftyn lååååångt före allt annat. Men de andra gafflarna är snart ikapp och kanske förbi.

Stalle

"A fanatic will not change opinion, and sadly enough never the subject of discussion..."

Jag undrar bara varför erfarna MTBare måste fråga andra på forumet om råd vilken cykel de ska välja
mellan två kanoncyklar som kommer göra jobbet utmärkt.
Det gäller ju bara att cyklisten gillar sin cykel så att han trampar ofta och mycket.

Och jag gillar min tunga gamla Rush600 med nyservade Lefty, men skulle antagligen
gilla en ny fin Canyon.

da PEF skrev:
> R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag klämde på en ny Scalpel 3 i en cykelaffär
> i
> > veckan. På den skrapade kedjan hela tiden på
> > ovansidan på kedjestaget när man körde stora
> > fram och minsta bak. Det kanske är så man ska
> > tjäna in de där 400 grammen, genom att sakta
> > gnaga igenom kedjestaget?
>
>
> Hörru din clown, satt du på cykeln eller hängde
> den bara i ett mekställ?
> Bakdämparen sagar lite då du sitter på den och
> då kommer kedjestaget lägre i förhållande till
> kedjan. Så är det väl även på din gammla
> förhistoriska Scalpel?
> //P
Men om man går med låst dämpning då?

Gillar verkligen cannondale men huslån och två barn säger köp sid för 350 euro istället för en tre, fyra gånger dyrare lefty.

Båda cyklarna är bra! Sen om du har ens lite tight med dollar och vill ha mest spec för pengarna är väl valet solklart.

Och om det spelar roll vad man haft så har jag haft ett par marin, tre cannondale, en giant, en kona, en specialized och två-tre canyon. Och en scott oxå tror jag. Så märkesinriktad är jag icke. Däremot snål och prismedveten.

Underbar tråd det här! Kul att se att folk brinner för något och är beredda att ta en diskussion, känns nästan lite kontinentalt!

Att prissättningen på Cannondale och vissa andra, oftast amerikanska, märken är grotesk är det väl ingen som förnekar. Men så är det ju med det mesta om man vill ha något litet annorlunda. Köper jag en Porsche 911 kommer vissa påstå att jag är imbecill då en Mitsubishi Evo har liknande prestanda för halva priset och minsann har ett fungerande baksäte. Att jag då försöker förklara att vissa saker är viktiga för mig, tex känsla för detaljer och kvalitét, är ju att kasta pärlor för svin...

Cannondale gör fantastiskt bra cyklar men det finns fler som gör det så vad du än väljer av dessa två så blir du säkert nöjd!

Mea culpa...

Cyklade Cannondale första gången 1992... Har haft flera andra hojar, ungarna har själva valt att åka Scott och jag har provat deras lättingar många gånger ( Ex Scott Scale / RS SID WC ). Inget fel alls men Cannondales gafflar är bra, riktigt bra.

Lika bra att säga det men jag är redan fast och valet är skitenkelt...

Då var den beställd!
En Scalpel 3 med lite små uppgraderingar. Anledningen är garantin. Lux är nog mer prisvärd men kommer att vara för kostsam om något skulle hända. Samt byta drivpaket XTR tar död på plånboken.
Om 2 veckor kommer en ny svartgrön enbent raket till garaget.
Får se om jag blir nöjd, det var inte mycket till provkörning på parkeringen i Malmö.

Scalpel är nog en fin cykel, men på vilket sätt skulle Luxen blivit för kostsam om något hänt?

Canyon har inte livstid på ramen, men ärligt talat: om man kör mycket och kanske tävlar lite också, vem har då cykeln en livstid?

wiknil skrev:
> Då var den beställd!
> En Scalpel 3 med lite små uppgraderingar.

Coolt, grattis! Vad valde du att uppgradera? Btw, du valde verkligen rätt! En cykel som har framhjulet fäst i ett trollspö måste ju vara magisk;-)?

wiknil skrev:
> Då var den beställd!
> En Scalpel 3 med lite små uppgraderingar.

Fint ska det va. Bra val.

lundatok skrev:
> Hur ser korrelationen ut mellan apple fanboys och
> cannondale fanboys?

Hur så? Själv cyklar jag på ett par Cannondales, ringer på iphone och surfar på MacBook Pro

lundatok skrev:
> cannondale fanboys?

1:1

Johan A skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Hur ser korrelationen ut mellan apple fanboys
> och
> > cannondale fanboys?
>
> 1:1

:D

lundatok skrev:
> cannondale fanboys?

Lite nyfiken på varför du frågar?

Som jag tolkar det är personer som köper Cannondale eller Apple produkter lite mer kräsna. Dvs de vill ha produkter med hög finish och bra kvalitet. Det måste väl vara därför de som köper Cannondale också köper Apple produkter? Ja, så måste det va.

Kung Stalle skrev:
> Nä... de som köper Apple och C-dale är lite mer
> n00b5 än andra.
>
> Stalle

+1 :-) T

MTBiker skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Hur ser korrelationen ut mellan apple fanboys
> och
> > cannondale fanboys?
>
>
> Lite nyfiken på varför du frågar?
>
> Som jag tolkar det är personer som köper
> Cannondale eller Apple produkter lite mer kräsna.
> Dvs de vill ha produkter med hög finish och bra
> kvalitet. Det måste väl vara därför de som
> köper Cannondale också köper Apple produkter?
> Ja, så måste det va.

Just!

wiknil skrev:
> Crash replacement. Känns onödigt för dem att ta
> ut sådana summor om olyckan är framme. Hängde
> upp mig på det iaf.

Hur menar du? Canyon har crash replacement ja... Och om su kraschar din canyon får du en ny till kraftigt reducerat pris. Cannondale har inget sådant åtminstone ibte officiellt. Livstids garanti gäller inte där en crash replacement gäller. Så mina fem cent är nog att canyon 2/6 års garanti plus crash replacement är bättre än cadales livstids garanti. Åtminstone om man är en sån som bytr cyklar relativt ofta.

lundatok skrev:
> cannondale fanboys?

Iphone 4 Check
Macbook Pro Check
Cannondale Check

Men för att mitt Cannondaleköp ska anses OK måste jag alltså köpa skitprodukter på andra områden? Lustigt...

Om vi börjar med telefoner så har jag haft fler än de flesta och Iphonen är den jag trivs bäst med och en av ytterst få som funkar utan problem, kort och gott.

Jag köpte den ena bärbara PC´n efter den andra och tröttnade till sist på glödheta batterier, brummande fläktar och att skiten kraschade varje vecka. Har haft min Macbook i ett år nu utan problem...

Cannondale gör sköna hojar och Lefty'n är i dagsläget oslagbar i mina ögon, finns många cyklar som är mer bang-for-the-buck men så är det ju även med bilar och klockor. En pissig quartz håller tiden bättre än en Jaeger LeCoultre och en Daewoo är ett förnuftigare köp än en Lamborghini men vissa saker är åtminstone jag beredd att betala för...

Nicathu skrev
-------------------------------------------
> Men för att mitt Cannondaleköp ska anses OK
> måste jag alltså köpa skitprodukter på andra
> områden? Lustigt...

Vem har påstått det? Har jag missat något?

Johan A skrev:
> Nicathu skrev
> -------------------------------------------
> > Men för att mitt Cannondaleköp ska anses OK
> > måste jag alltså köpa skitprodukter på
> andra
> > områden? Lustigt...
>
> Vem har påstått det? Har jag missat något?

Äh, det är bara jag som är en grinig gubbe ibland;-)

Fan.... Jag som trodde jag hade missat värsta intrigen.. Har för övrigt beställt en Cannondale som snart Da Pef har ollat in lagom för upphämtningen. Sen har jag en iPhone 3GS men den är väl inget att skryta med... Det är ju inte den nya hojen heller för den delen...

Johan A skrev:
> Fan.... Jag som trodde jag hade missat värsta
> intrigen.. Har för övrigt beställt en
> Cannondale som snart Da Pef har ollat in lagom
> för upphämtningen. Sen har jag en iPhone 3GS men
> den är väl inget att skryta med... Det är ju
> inte den nya hojen heller för den delen...

Coolt, vad blev det för hoj?

En CAAD10 med en Specialized S-Works stolpe (bara för att häda) och ett par D-A hjul istället för det smäck som satt på från fabrik.
Kommer väl väga runt 5,5kg +/- några kg..

Tillbaka
Topp