Förberedelser, Maxi Avalanche 2011

buggen

Ny medlem
Det är så att jag ska åka Maxi Avalanche i Åre denna sommar och jag ska vara i Åre vecka 30 och 31. Jag tänker då träna så mycket som möjligt inför tävlingen och vill ha era tips/erfarenheter kring förberedelser innan tävlingen. Framför allt skulle jag vilja veta genom vilka leder tävlingsbanan sträcker sig igenom så jag kan träna specifikt på den sträckan. Det kanske är någon som vet vilka typer av leder tävlingsbanan är. Jag har för mig att det inte är så mycket maskinbyggt utan mer stigar och liknande, är det så? Isåfall är det kanske mer värt att träna på mer tekniska leder. Jag är tacksam för alla svar kring era erfarenheter/tips för förberedelser innan tävlingen eller hur man ska vara förberedd på plats, med reservdelar eller liknande.
Det skulle också vara kul om de som har åkt Maxi Avalanche tidigare kunde nämna sina tider och ungefärlig skill på downhill så jag har en tid att sikta på och träna för! :)

Har nyligen köpt en Demo 8 09 och har en viss erfarenhet av downhill då jag har hyrt cykel en vecka per sommar tre år i rad.

Banans sträckning är:
200m upp ovanför kabintoppen börjar det. Där är det skitknepigt att hitta vettiga linjer. Det är ibland smalt, och det är masstart. Sen är det Easy Rider ner till Hjulingen. Där den slutar tar du dig ner till Bräckebäcksleden via mestadels transportsträcka. Kan vara läge att faktiskt vila benen lite här. Sen är det French Connection som gäller. Här är det mycket trampa och delvis tekniskt i kombination med flack terräng. Flyt här är asviktigt, annars tröttar man ut sig något fruktansvärt. Och krafterna kommer att behövas! För där French Connection tar slut tar Solstigen vid. Här är det värt att kunna sina linjer och ha orken att trampa. Början är uppför och pulsen hög. Här passerar man många som inte orkar längre. En annan viktig faktor för det här med att kunna linjerna här är att det bitvis går fort när det väl börjar slutta utför. Riktigt jävla läskigt asfort! Och rötterna är många och ibland stora. Man vill absolut inte ramla i 50 knyck bland skravlet här! Och som sagt, det är bra omkörningstillfällen. Därefter är det ner i Tjärnis. Här går det inte fort, men det är brant och bitvis ganska tekniskt. Inte så farligt om man söndagsåker lite slött, men när mjölksyran sprutar åt alla håll och man nästan har tunnelseende så fallerar tekniken. Då är det bra att veta hur kurvorna skall tas. Här är det nästan omöjligt att köra om, men där den möter DH-spåret så blir det bredare igen. Därefter är det mestadels transportsträcka ner till torget. Gott om utrymme att spurta... om man orkar. :)
Jag körde förra året på en Demo 8 och med min amatörnivå så körde jag på ungefär 20 minuter och var nöjd med det. Då startade jag absolut längst bak.

Lycka till!

Bra träning är att leta upp vettiga linjer i starten och hela easy rider samt hjulingen. Det är där banan är som bredast och du får nästan aldrig den linje du tänkt. Ena gången kan du testa att köra på vänster sida av banan hela tiden, nästa gång höger. Osv osv. Vill du vara effektiv så tränar du högzon för sig och lågzon för sig.

Tack så sjukt mycket! Precis det svar jag ville ha. :) Schysst att du också skrev hur banan går. Riktigt användbart info! :D

Tillbaka
Topp