Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

Just föreningen Sörmlandsleden brukar till och med skriva ut att man ska gå över markägarna marker med stöd av allemansrätten när de inte har lyckats få fram avtal själva. Då föreslår de inte någon rutt, men å andra sidan brukar inte de orange markeringar vara bortplockade.

Hehe, lite öl från markägarna när man är ute och cyklar vore inte fel ! Men som nämnts innan, det mest trista här är att kommuner & organisationer påstår att vissa lagar inte gäller ... Ungefär som att påstå att det är helt ok med bankrån.

Tjena!

Fast nu är det så att stora delar av vandringslederna, i Sverige, är väldigt gamla stigar som funnits långt innan någon kom på idéen att skicka ut massa orange stolpar.

Sen är det inte helt lätt att skapa en egen cykelled, för ska jag börja göra det och få ihop något med en bra längd så måste jag kontakta flertalet markägare för att få deras tillstånd. Det räcker ju med att en av dom är emot så skapar det ett problem med dragningen. Dessutom då skapa mer slitage i skogen. Helt i onödan där det redan finns jättebra stigar.

Jag blir irriterad av att någon försöker skapa ensamrätt på saker som själva inte byggt från början. Tror ganska få procent av Sörmlandsleden är skapade av föreningen. Kan dock ha fel.
Men här i närområdet försökte en förening stoppa mtb-cyklister från att använda en stig som dom markerat. Dom hävdade att dom skötte om den, medans det under närmare fem års tid var jag och ett gäng andra Mtb-cyklister som rättar till trasiga broar, fått markägare att flytta på stora vindfälle som gjorde att det inte gick att ta sig fram utan att klättra igenom en stor gran t.ex.
Nu har vi en väldigt bra syn på MTB från kommunens sida så dom höll med. I ett annat fall med grinig markägare så föreslog jag (mer eller mindre på skämt) att kommunen skulle köpa marken så vi kunde få cykla där utan problem. Det var precis vad kommunen gjorde.
Så ja, det finns negativa markägare, men det stora flertalet runt omkring här är positiva.
Det finns även stigar som varit väldigt roliga cykelstigar innan någon fått för sig att
"underhålla" stigen, fylla surhålen med grus, bygga spång och måla blå märken på träden.

Det är bra att du kör den, där mellan Hemfosa och Segersäng kommer du verkligen få se hur mycket Sörmlandsleden verkligen har slitit med att få fram en fin led... ???.
Lycka till! Det där är gjort på 3.5h. Ta med vatten och allt du behöver för det finns inget längs vägen tyvärr.

Misery loves company ? eller 5:2 som fotfolket säger!
Började ju jättefint, sen en sketjobbig klättring på Boberget och nästa kulle var plockepin upp, följt av geggträsk och vindfällen, ja nä, den sträckan önskar jag ingen cyklist!
Bjöd dock på ett fint foto!
Men mellan Segersäng och Ösmo var det proppagandacykling och nakenbad för att skrämma några vandrare. Ja just det, är ju knappt inga som går Sl
Vi mötte faktiskt 5st enkom/par och alla hälsa gladeligen.
20200801_125817.jpg

OK, här har vi ett problem...

Jag gissar att föreningen Sörmlandsleden inte har gett Ceres tillstånd att använda deras karta. Kan ha fel, men det här ser ut som copyrightintrång. Och för att vara tydlig, det är en sak att som privatperson själv använda en fritt tillgänglig karta och något annat att som förening distribuera den.

Men jag kan ha fel, kanske gav SL en cykelklubb tillstånd att använda kartan för en cykeltävling på vandringsleden?

Jag gissar att föreningen Sörmlandsleden inte har gett Ceres tillstånd att använda deras karta. Kan ha fel, men det här ser ut som copyrightintrång. Och för att vara tydlig, det är en sak att som privatperson själv använda en fritt tillgänglig karta och något annat att som förening distribuera den.

Men jag kan ha fel, kanske gav SL en cykelklubb tillstånd att använda kartan för en cykeltävling på vandringsleden?

Jag hoppas också att de fått tillstånd från samtliga markägare, för det där är organiserat och går defintivt inte under allemansrätten.

Det enda de har rättigheter till på den kartan är loggan.
Övrig data är garanterat ”lånad” även från deras sida.

Jag hoppas också att de fått tillstånd från samtliga markägare, för det där är organiserat och går defintivt inte under allemansrätten.
Detta racet har arrangerats i över 10år.
Så de har nog helt torrt på fötterna vad gäller tillstånd.

Och gillar man MTB då är detta ett helt sjukt bra lopp som bitvis är riktigt tekniskt. ?

Det enda de har rättigheter till på den kartan är loggan.
Övrig data är garanterat ”lånad” även från deras sida.
Svar nej, föreningen Sörmlandsleden har markerat själva leden på kartan, samt diverse saker som är bra att veta när man vandrar, exempelvis källor. Dessutom verkar deras etappkartor nuförtiden endast vara tillgängliga för medlemmar som betalat avgift.

Kartan i grunden är möjligen allmänt tillgänglig, men cykelklubben har gjort det bekvämt för sig genom att använda SL:s egen version med diverse tillägg.

...och det här är ju förstås ett annat problem, ja.

Kul tråd, jag tycker att det visar på att den helt suveräna gamla Allemansrätten behöver förtydligas lite nuförtiden.

Den är under attack från två olika sidor, dom som vill begränsa mer mkt och förbjuda, och en del som vill överutnyttja och inte bryr sig så mkt om dom orsakar skador eller störningar för andra.

Ska bli kul att se vad som händer. Säkert en massa mer bråk & pajkastning tyvärr.

Den verkar vara framställd av Office Data i Södermanland AB, och Föreningen Sörmlandsleden har copyrighten.

Vet någon om tävlingen faktiskt har tillstånd? För större evenemang utan tillstånd är som sagt inget som faller under allemansrätten. Framförallt är det väl precis sådant som kan skapa konflikter med både andra cyklister och vandrare.

Vet någon om tävlingen faktiskt har tillstånd? För större evenemang utan tillstånd är som sagt inget som faller under allemansrätten. Framförallt är det väl precis sådant som kan skapa konflikter med både andra cyklister och vandrare.
Man får ju verkligen hoppas och utgå från det.

Med tanke på att det krävs licens så är det ju inget litet svartrejs utan ett uppstyrt och seriöst arrangemang som har många år på nacken. Eller är ni oroliga för alla tävlingar? Lida Loop går ju på Sörmlandsleden på ett par ställen, är ni lika fundersamma då? Jag tror vi ska lita på de hårt slitande klubbar som arrangerar tävlingar åt oss cyklister istället för att indirekt misstänkliggöra dom på det här sättet.

Med tanke på att det krävs licens så är det ju inget litet svartrejs utan ett uppstyrt och seriöst arrangemang som har många år på nacken. Eller är ni oroliga för alla tävlingar? Lida Loop går ju på Sörmlandsleden på ett par ställen, är ni lika fundersamma då? Jag tror vi ska lita på de hårt slitande klubbar som arrangerar tävlingar åt oss cyklister istället för att indirekt misstänkliggöra dom på det här sättet.
Tror nog mest att folk tycker det är konstigt, då SL berkar väldigt militanta mot cyklister.

Misstänkliggöra? Syftar du på mitt inlägg så ställde jag en fråga. Är svaret att de har tillstånd är det bra.

Klart att en seriös klubb som arrangerar en stor återkommande tävling har alla tillstånd som behövs!

Det intressanta är ju att sl inte vill ha cykling där, så troligast är som nämnts att dom har bra markägarkontakter, å då kan inte sl göra ett skit!

Sl skulle aldrig kunna säga ja, utan det är markägaren som bestämmer, precis som när man arrangerar en orienteringstävling.
Sedan får man hoppas dom har en bra dialog med sl, ingen aning om hur organisationen är uppbyggd, men gissar på små lokalföreningar som sköter sin sträcka.

Säg då att de flesta lokalföreningarna tycker att det är helt okej med några enstaka cyklister, vilket vi får hoppas, men sen sitter det en surgubbe i ett torp som byggt spängger i 58 år och svär över alla cyklister, den lilla rösten kan räcka för att sl inte vill ha cyklister på leden, fast de flesta inte bryr sig.

Är ju trots allt så att de som vandrar även cyklar en del! Förståelse åt båda håll!

Bara en tanke ?

Nja, var inte så säker på det. Sörmlandsleden sökte iaf kontaktuppgifter till arrangören när jag försynt frågade om tillstånd. (De fick länk till Ceres)
/David

Klart att en seriös klubb som arrangerar en stor återkommande tävling har alla tillstånd som behövs!

Det intressanta är ju att sl inte vill ha cykling där, så troligast är som nämnts att dom har bra markägarkontakter, å då kan inte sl göra ett skit!

Sl skulle aldrig kunna säga ja, utan det är markägaren som bestämmer, precis som när man arrangerar en orienteringstävling.
Sedan får man hoppas dom har en bra dialog med sl, ingen aning om hur organisationen är uppbyggd, men gissar på små lokalföreningar som sköter sin sträcka.

Säg då att de flesta lokalföreningarna tycker att det är helt okej med några enstaka cyklister, vilket vi får hoppas, men sen sitter det en surgubbe i ett torp som byggt spängger i 58 år och svär över alla cyklister, den lilla rösten kan räcka för att sl inte vill ha cyklister på leden, fast de flesta inte bryr sig.

Är ju trots allt så att de som vandrar även cyklar en del! Förståelse åt båda håll!

Bara en tanke ?

Nja, var inte så säker på det. Sörmlandsleden sökte iaf kontaktuppgifter till arrangören när jag försynt frågade om tillstånd. (De fick länk till Ceres)
/David

Se där, väck den hund som sover, så blir det ännu mer gnäll om oss cyklister ?

Jag sa tillstånd skaffar man av markägarna, sedan hoppades jag att dom har en bra dialog med sl, om inte kanske för att det sitter surgnetar på den sträckningen och då helt enkelt kör över dom med markägarnas goda vilja, det man inte vet lider man inte av.

Fått nytt svar, Sörmlandsledens underhållsansvarig var informerad. Dock märkligt att undanbe (förbjuda) cykling men acceptera 50 tävlande.

Over and out i frågan.

Se där, väck den hund som sover, så blir det ännu mer gnäll om oss cyklister ?

Jag sa tillstånd skaffar man av markägarna, sedan hoppades jag att dom har en bra dialog med sl, om inte kanske för att det sitter surgnetar på den sträckningen och då helt enkelt kör över dom med markägarnas goda vilja, det man inte vet lider man inte av.

Det kan ju också vara så att Sörmlandsleden känner att dom vill vara tydliga med sin ståndpunkt för att dom inte vill lyfta frågan om tillstånd från markägarna igen, men att det i praktiken inte är något problem att cykla på leden. Och att vi sitter och ältar det här helt i onödan.

Fått nytt svar, Sörmlandsledens underhållsansvarig var informerad. Dock märkligt att undanbe (förbjuda) cykling men acceptera 50 tävlande.

Over and out i frågan.
Det där är väl höjden av hyckleri. De av oss som nöjes/fikacyklar är inte välkomna. Men hets-cykling i lycra går bra.
Suck!

Det kan ju också vara så att Sörmlandsleden känner att dom vill vara tydliga med sin ståndpunkt för att dom inte vill lyfta frågan om tillstånd från markägarna igen, men att det i praktiken inte är något problem att cykla på leden. Och att vi sitter och ältar det här helt i onödan.
Fast det är ett problem då vandrarföreningar smäller upp skyltar som vänder opinion mot cykling.

Tillbaka
Topp