Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

Då var det klart. Det får ikke bli spår i snön och det finns fina grusvägar.
Är det ok med fotspår i snön? I så fall förklara gärna varför.

Länsstyrelsens svar är ju så jävla dumt bara. Jag fattar inte.

Säger de alltså att vandring inte ger slitage? Hur uppstod då stigen till att börja med?

Ingen har företräde men gud förbjude om ett däckspår syns i snön. Då får man inte den rätta vandringsledskänslan. Men alla är välkomna.

Jag tror inte länstyrelsen riktigt jobbat igenom detta.
Jag drar mina egna slutsatser men de tål inte offentlighetens skarpa ljus.

SVT har också ändrat sin rubrik på det gårdagens reportage:
1611597121918.png

jmfr idag
1611597149806.png

Här en post om spänger från ansvariga på Sörmlandsleden, och lite deras inställning till cyklister.
Screenshot_20210125-195726.png
Screenshot_20210125-200114~2.png

Trådar som behandlar stigcykling på deras FB-grupp stängs också så fort det blir för mycket diskussion.

Här en post om spänger från ansvariga på Sörmlandsleden, och lite deras inställning till cyklister.
Visa bilaga 466432Visa bilaga 466434

Trådar som behandlar stigcykling på deras FB-grupp stängs också så fort det blir för mycket diskussion.
Vad har Paul för roll i Sörmlandsleden? En person som uppmuntrar till att skjuta cyklister kan man ju hoppas inte har någon form av ansvar utan kan sorteras bland andra troll.

Jag rättar mig själv. Han sitter som suppleant i styrelsen för sörmlandsleden. Vem kontaktar SVT?

Senast ändrad:
Vidare att de inte tillåter diskussion bland sina medlemmar. Det är alltså en ledning och moderatorer som bestämmer vad som ska tyckas. Blir svårt att påverka en sån förening genom sitt medlemskap...
Screenshot_20210125-201251~2.png

Jaha, då är nog skyttegravarna grävda sedan länge och här sitter vi och diskuterar helt i onödan.
Spången säger väl allt.

Visa bilaga 466432

Rätt trist.

Men en positivt aspekt är att min son tycker om utmaningar och såna spånger och har lärt sig cykla dom på SML.

Visa bilaga 466432Visa bilaga 466434

För att vara djävulens advokat här, så säger han faktisk inte att cyklister ska skjutas, utan endast att vildsvin som bökar runt alltför mycket skjuts.
I frågan i övrigt anser jag att hänsyn och samarbeta mellan de två(flera) brukargrupperna skall utövas.

Så vad gör vi? Rent konkret... på riktigt? Att fortsätta hävda sin rätt kommer inte leda till att det blir bättre.

Jag gräver vidare och hittar lite gamla stadgar.
http://sormlandsleden.se/media/1755/09-inbj-arsmote-o-forslag-till-stadgar-okt-1980.pdf
Nån som är medlem och har några färskare?

Jag läser det som att de kanske inte följer sina egna stadgar genom sitt uppträdande på sociala medier och hur de har jobbat med cykling överhuvudtaget.
Visa bilaga 466448
Då är det ju bra att Friluftsfrämjandets MTB-avdelningar ute i landet växer sig större och starkare!

Det är nog långsiktig opionsbildning av lugna sansade personer som gäller. Finns nog också hopp om att det är en generationsfråga.

Alternativt, sponsra några ungdomar med virke och vilda historier om feta dropp.

Vilket som borde funka.

Nix, organiserat är inte ok.

Men tycker att alla bör spontancykla på leden. Ju mer ju bättre.

Ja, varför försöka hitta en lösning när man kan förvärra det hela och försämra för alla. Snart bygger de hinder och börjar anstränga sig på riktigt för att försvåra för och hindra cyklister. Bilden på spången var nog bara en förvarning för vad som komma skall.

Ja, varför försöka hitta en lösning när man kan förvärra det hela och försämra för alla. Snart bygger de hinder och börjar anstränga sig på riktigt för att försvåra för och hindra cyklister. Bilden på spången var nog bara en förvarning för vad som komma skall.
Jaddu... Jag har i runda slängar 60mil till leden. Så jag kommer nog inte spontancykla där väldigt mycket... Men när man ser SLs inställning kan jag bara önska de som försöker närma sig dem, lycka till. Det kommer att behövas. Verkar helt sjukt inskränkt.

Så vad gör vi? Rent konkret... på riktigt? Att fortsätta hävda sin rätt kommer inte leda till att det blir bättre.

Vi behöver en dialog med SL, förslagsvis med hjälp av en föreningen som representerar gruppen - t.ex. Stockholms Stigcyklister som tidigare har varit ypperliga på att föra sån här typ av dialog .

Dock verkar den föreningen ha blivit lite sömnig på senaste?

Vi behöver en dialog med SL, förslagsvis med hjälp av en föreningen som representerar gruppen - t.ex. Stockholms Stigcyklister som tidigare har varit ypperliga på att föra sån här typ av dialog .

Dock verkar den föreningen ha blivit lite sömnig på senaste?
Jag var med och startade föreningen men bor inte i Stökholm numer så jag tyckte inte jag var relevant längre. Jag tror styrelsen skulle behöva hjälp, jag vet att det finns kontakter som byggts upp och att det pågår arbete som inte synts utåt tillräckligt mycket.

Anyway, jag tog kring 2016 kontakt med Sörmlandsleden för föreningens räkning att ta över etappansvar som då utannonserades (etapp 2 kanske?), men fick bara ett nej och att de tillsatt en annan ansvarig. Försökte inte mer efter dess, fanns så mycket annat att dra i. Var dock tydlig med att skriva att vi hade mycket mankraft och att vi gärna hjälpte till att sköta om de leder som nyttjas.

Det är nog långsiktig opionsbildning av lugna sansade personer som gäller. Finns nog också hopp om att det är en generationsfråga.

Alternativt, sponsra några ungdomar med virke och vilda historier om feta dropp.

Vilket som borde funka.

Njae, det verkar finnas folk i alla åldrar som är rätt enkelspåriga i den där sammanslutningen. Det räckte ju med en snabb titt den där facebookgruppen för att inse att det knappast handlar om att det är slitaget, utan det är de två hjulen som folk stör sig på...

Tror vi har ett väldigt motstånd. Uppföljningsintervjun visar ju att Länsstyrelsen i Sörmland tar rollen som företrädare för SL. Tystnadskulturen visar vilken typ av organisation det handlar om.

Jag känner allt mer oro.

Vad har de för laglig rätt till leden egentligen? Varför inte skapa en förening som heter Sörmlandsleden cykelförening som verkar mot vandrare som förstör leden?

Räcker ju med att visa de sneda spångarna och några fotspår i snön och mejla SVT och varna för att det snart kommer se ut som sopbergen vandrarna lämnar efter sig på Kebnekaise.

Vad har de för laglig rätt till leden egentligen? Varför inte skapa en förening som heter Sörmlandsleden cykelförening som verkar mot vandrare som förstör leden?

Räcker ju med att visa de sneda spångarna och några fotspår i snön och mejla SVT och varna för att det snart kommer se ut som sopbergen vandrarna lämnar efter sig på Kebnekaise.
Hur menar du nu? Då måste vi ju anstränga oss, ordna markägaravtal och annat. Jobbigt ju!
Bättre att snika på nån som redan gjort allt jobb och hävda allemansrätten! Skit samma om de får sina avtal uppsagda och tvingas riva allt de byggt upp, stigarna finns ju kvar ändå!

Tror vi har ett väldigt motstånd. Uppföljningsintervjun visar ju att Länsstyrelsen i Sörmland tar rollen som företrädare för SL. Tystnadskulturen visar vilken typ av organisation det handlar om.

Jag känner allt mer oro.
Ja, om man likställer däckspår i snö med sådan förstörelse som är olaglig och i nästa andetag klumpar ihop cyklister med alla som i övrigt förstör och skräpar ner, samt blandar in subjektiva intryck om cyklistera eventuella hastigheter (jag håller högre snittempo när jag springer än cyklar min hemmarunda) så har jag svårt att se henne som en expert.

Hur menar du nu? Då måste vi ju anstränga oss, ordna markägaravtal och annat. Jobbigt ju!
Bättre att snika på nån som redan gjort allt jobb och hävda allemansrätten! Skit samma om de får sina avtal uppsagda och tvingas riva allt de byggt upp, stigarna finns ju kvar ändå!

De verkar ju vilja ha orörd natur, så det vore väl det bästa?

jag tror också på långsiktigt lågintensivt arbete. vara löjligt trevliga irl och på nätet. sammanställa alla våra bra argument och skapa ett eget sätt att prata om frågan och plugga de formuleringarna. inte inta försvarsställning, tvärtom hålla oss till vårt eget språk och svara på frågor som politiker.

vi sitter på alla bra kort, för vi är de vettiga.

nu spånar jag bara:
vi tycker det är fantastiskt med friluftsintresset som exploderat med corona. vi befattar oss inte med frågan om hur vi ska lösa "problemet", utan hur vi kan fånga upp intresset från alla nya vandrare och cyklister. hur kan vi få dem att fortsätta även efter pandemin? hur kan vi få det att öka ännu mer?

vi älskar friluftsliv av alla de sorter och det är bara roligt med olika sätt att ta sig fram över terrängen. nybörjare i naturen kommer trampa i klaveret, det är inget konstigt, vi hjälper varandra att plocka upp skräp.

vi frågar oss inte hur vi ska "bevara" stigarna på exakt den nivå av slitage de hade innan coronan. frågan är hur vi kan organisera stigfixandet på mysigast sätt så att folk vill delta så att vi kan förbättra stigarnas skick så att de blir bättre än nånsin. då kan vi få frilufsandet av alla de sorter att fortsätta öka.

det här är ett unikt tillfälle för folkhälsan och för folk att återfå kontakten med och uppskattningen för naturen. vi får inte slarva bort det här genom att börja bråka internt. vi vill välkomna människor i skogen, så många som möjligt från olika samhällsklasser. självklart är folk olika och kommer vilja besöka stigar och leder på olika sätt. genom att vara öppna för det sänker vi trösklarna för olika grupper i samhället att delta.

vi vill ha en jämställdhetsprincip i allemansrätten. det är helt grundläggande för att inte få människor att känna sig ovälkomna.

det ska vara enkelt att göra rätt. samma regler för alla omotoriserade i skogen. det ska inte kräva att behöva rota fram en obskyr pdf på länsstyrelsens hemsida för att veta vad som är tillåtet. mer likartade regler i naturreservaten. antingen är alla omotoriserade tillåtna eller ingen alls. ett tydligare system med reservatsföreskrifter kommer locka fler ut i naturen och förstå reservatens storhet och varför det är viktigt att skydda mer natur.

elcyklar är ett fantastiskt nytt hjälpmedel för fysiskt funktionssatta att ta sig ut i naturen. att sliter lite mer på infrastrukturen tycker vi är värt med tanke på demokratiseringen av friluftslivet. samtidigt behöver vi förtydliga terrängkörningslagen så att inte människor med fullt fungerande kroppar gör crossbana av stigar och leder. det lättaste och tydligaste sättet att upprätthålla gränsen är att kräva läkarintyg för all motoriserad framfart. enbart naturvårdsvakt och polis ska ha rätt att kräva detta såklart. vanligt skogsfolk hälsar glatt och förutsätter att andra följer reglerna.

mer cykelleder! sverige är unikt med vår allemansrätt och stora sammanhängande skogar. potentialen för turism är enorm, vilket vissa orter och regioner redan förstått. vi vill att så många som möjligt av befintliga leder varsamt cykelanpassas, lättare omvägar runt allt för knepiga partier bör anläggas där det är möjligt. det tillgängliggör även leden för mindre spänstiga vandrare. spångarna bör standardiseras och breddas och inbjuda till cykling och underlätta möten. skogen ska bli tillgängligare än nånsin.

osv osv. det ska inte vara nån hejd på oss när vi går igång med snacket!

Senast ändrad:
jag tror också på långsiktigt lågintensivt arbete. vara löjligt trevliga irl och på nätet. sammanställa alla våra bra argument och skapa ett eget sätt att prata om frågan och plugga de formuleringarna. inte inta försvarsställning, tvärtom hålla oss till vårt eget språk och svara på frågor som politiker.

vi sitter på alla bra kort, för vi är de vettiga.

nu spånar jag bara:
vi tycker det är fantastiskt med friluftsintresset som exploderat med corona. vi befattar oss inte med frågan om hur vi ska lösa "problemet", utan hur vi kan fånga upp intresset från alla nya vandrare och cyklister. hur kan vi få dem att fortsätta även efter pandemin? hur kan vi få det att öka ännu mer?

vi älskar friluftsliv av alla de sorter och det är bara roligt med olika sätt att ta sig fram över terrängen. nybörjare i naturen kommer trampa i klaveret, det är inget konstigt, vi hjälper varandra att plocka upp skräp.

vi frågar oss inte hur vi ska "bevara" stigarna på exakt den nivå av slitage de hade innan coronan. frågan är hur vi kan organisera stigfixandet på mysigast sätt så att folk vill delta så att vi kan förbättra stigarnas skick så att de blir bättre än nånsin. då kan vi få frilufsandet av alla de sorter att fortsätta öka.

det här är ett unikt tillfälle för folkhälsan och för folk att återfå kontakten med och uppskattningen för naturen. vi får inte slarva bort det här genom att börja bråka internt. vi vill välkomna människor i skogen, så många som möjligt från olika samhällsklasser. självklart är folk olika och kommer vilja besöka stigar och leder på olika sätt. genom att vara öppna för det sänker vi trösklarna för olika grupper i samhället att delta.

vi vill ha en jämställdhetsprincip i allemansrätten. det är helt grundläggande för att inte få människor att känna sig ovälkomna.

det ska vara enkelt att göra rätt. samma regler för alla omotoriserade i skogen. det ska inte kräva att behöva rota fram en obskyr pdf på länsstyrelsens hemsida för att veta vad som är tillåtet. mer likartade regler i naturreservaten. antingen är alla omotoriserade tillåtna eller ingen alls. ett tydligare system med reservatsföreskrifter kommer locka fler ut i naturen och förstå reservatens storhet och varför det är viktigt att skydda mer natur.

elcyklar är ett fantastiskt nytt hjälpmedel för fysiskt funktionssatta att ta sig ut i naturen. att sliter lite mer på infrastrukturen tycker vi är värt med tanke på demokratiseringen av friluftslivet. samtidigt behöver vi förtydliga terrängkörningslagen så att inte människor med fullt fungerande kroppar gör crossbana av stigar och leder. det lättaste och tydligaste sättet att upprätthålla gränsen är att kräva läkarintyg för all motoriserad framfart. enbart naturvårdsvakt och polis ska ha rätt att kräva detta såklart. vanligt skogsfolk hälsar glatt och förutsätter att andra följer reglerna.

mer cykelleder! sverige är unikt med vår allemansrätt och stora sammanhängande skogar. potentialen för turism är enorm, vilket vissa orter och regioner redan förstått. vi vill att så många som möjligt av befintliga leder varsamt cykelanpassas, lättare omvägar runt allt för knepiga partier bör anläggas där det är möjligt. det tillgängliggör även leden för mindre spänstiga vandrare. spångarna bör standardiseras och breddas och inbjuda till cykling och underlätta möten. skogen ska bli tillgängligare än nånsin.

osv osv. det ska inte vara nån hejd på oss när vi går igång med snacket!
Det var ett för bra inlägg för att bara ge en tumme upp!

Det värsta är ju sista inlägget med snöspåren. Om spårbildning där man känner att det kan komma en cykel i hög hastighet och att det också handlar om att minska olycksrisken...

Tjena!

Dubbelpostat detta för det är värt att uppmärksammas!

Upptäckte precis en väldigt rolig sak! Damen som representerar SL säger att markägaren kan säga upp avtalet.
Markägaren, på den biten av leden hon pekar på, har en hemsida. På hemsidan så står det att cykling är en väldigt bra sak i deras skogar, även naturreservatet nån kilometer därifrån.
Markägaren är alltså Nyköpings Kommun.

Bevisar min tes om att SL bara pratar för sig själva och att snacket om markägaren bara är bullshit.

Den där Paul Schlyter har jag rykt ihop med på intärnätet ett par ggr, oerhört inställsam och otrevlig man.
Det var jag, som från början när jag gick med i deras fejsbokgrupp som inte förstod att gevären skulle riktas mot mig, som påpekade och önskade att man kunde flytta ihop plankorna på vissa spänger utmed SML då hjulen försvinner ned mellan dem. Han tog då upp spången som finns på bild längre upp här, och menade att klarar jag inte den så borde jagsluta cykla. Jag klarar spången, och idagär den mer trasig än någonsin, så dem underhåller ju inte heller det dem åstadkommit på långa vägar. Senare efter sommaren så hade hux flux planken blivit lite tajtare mellanrum över några dagar..... sen kom ett argt inlägg där jag taggades och minsann anklagades för att ha byggt om spängerna, och detta var minsann inte okej, det kallades för skadegörelse... ?‍♂️. Nån månad in på hösten så var vi ute o gruppcyklade jag o några till, då var d en person som frågade mig om jag blev nöjd med avståndet mellan plankorna.... ???, en person hade i som tysthet läst mina inlägg och sedan gjort slag i saken och tajtat till plankorna, byggt bredare kurvor så man kan svänga när spången svänger, mm..
Det var lite humor ?

Senare efter sommaren så hade hux flux planken blivit lite tajtare mellanrum över några dagar..... sen kom ett argt inlägg där jag taggades och minsann anklagades för att ha byggt om spängerna, och detta var minsann inte okej, det kallades för skadegörelse... ?‍♂️. Nån månad in på hösten så var vi ute o gruppcyklade jag o några till, då var d en person som frågade mig om jag blev nöjd med avståndet mellan plankorna.... ???, en person hade i som tysthet läst mina inlägg och sedan gjort slag i saken och tajtat till plankorna, byggt bredare kurvor så man kan svänga när spången svänger, mm..
Det var lite humor

Då blir min son inte glad. Han tycker om stegade spånger, cykla spång med en planka (eller två med för stor mellanrum) och tajta svänger nedför intill spångar (som jag inte klarar). Nu är det för enkelt!

Intressant! Har du någon länk till kommunens sida om detta, alltså där de skriver att man gärna får cykla där.

Tjena!

Upptäckte precis en väldigt rolig sak! Damen som representerar SL säger att markägaren kan säga upp avtalet.
Markägaren, på den biten av leden hon pekar på, har en hemsida. På hemsidan så står det att cykling är en väldigt bra sak i deras skogar, även naturreservatet nån kilometer därifrån.

Bevisar min tes om att SL bara pratar för sig själva och att snacket om markägaren bara är bullshit.

Tjena!

Intressant!

Länka gärna så kan vi ju iaf delge SVT för att möjligen nyansera deras rapportering lite..

Intressant! Har du någon länk till kommunens sida om detta, alltså där de skriver att man gärna får cykla där.
Ja, jag är också nyfiken på om de verkligen explicit säger att de uppmuntrar till cykling på specifikt Sörmlandsleden, eller om det är en mer generell uppmaning utan att nämna Sörmlandsleden. Jag tror på det senare.

Fast markägaren var ju något fruktansvärt upprörd och ville inte ha slitage på snön?
Om det inte stämmer och det bara rör sig om enskilda människor som vill ha förfogande över mark de inte äger så faller det hela i ett annat ljus?

Under rubriken:
Lägerplatser & vindskydd
Vindskydd och lägerplatser i Nyköpings kommun och utmed Sörmlandsleden.

Under rubriken:
Lägerplatser & vindskydd
Vindskydd och lägerplatser i Nyköpings kommun och utmed Sörmlandsleden.

Tjena!

Oj! Den var ännu bättre än den jag hittade!

Tillbaka
Topp