Förbud

• Trådstartare Trådstartare pia
  • Start datum Start datum

pia

Ny medlem
Förbud
Jag gillar inte att det finns skyltar som förbjuder cykel i skogen.

Skiter i dem, givetvis.

Men det vore bättre om vi fick bort dem.

Mtb lockar turister, Göteborgs stad ligger efter. Kolla Mölndal, mycket mer inbjudande.

Borde vi kanske säga vår mening? Terra makthavarna?

De måste lyssna om man tar sig ton.

Pia

Förbud
Jag tycker att vi tar bort ALLA vägskyltar. Då hittar ju inte turisterna hem igen. Och då tjänar vi ännu mer pengar. I Colombia kör de en skön grej också. Där kidnappar man turister, får typ en miljon för en tjock gubbe. Fatta va stålars det skulle bli till vår Happy-sekt!!
/J

Förbud
Jag kan ge ett typiskt exempel på tokiga anti-bike skyltar: Cyklar man mot Slätta Damm från Tolered är det cykelförbud. Kommer man från Tuve är det en hänvisningsskylt för cykel mot Slätta Damm. På samma stig.

Jag ser alla anticykelskyltar som omyndigförklarade.

Förbud
pia skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan ge ett typiskt exempel på tokiga anti-bike
> skyltar: Cyklar man mot Slätta Damm från Tolered
> är det cykelförbud. Kommer man från Tuve är det en
> hänvisningsskylt för cykel mot Slätta Damm. På
> samma stig.

Verkar helt fel. Säg till Gatukontoret att det står en felaktig cykelförbudsskylt på stigen, så kanske den försvinner. Påpeka att man hänvisas till stigen från andra hållet.

Förbud
Håller med Pia. Det är tråkigt och sånt främjar inte ett aktivt sverige där det äts allt mer onyttigt och motioneras för lite. Något för makthavarna att tänka på i det långa perspektivet.
Allt ändrar sig, även motionsformen.
Mountainbike behöver ingen dyr infrastruktur vilket torde vara drömmen för vilken makthavare som helst.

Förbud
Har du varit ute vid Torsviken nyligen?

Senaste gångerna jag var där fick jag lyfta hojen över avspärrningar av betong. Eller gå emot förbud mot alla fordon utan tillstånd, och en cykel är ett fordon enligt lag.

Jag tror det var menat mot motoxåkarna, men ändå. Jag kände mig lite småkriminell senast.

Har du hoppat Motox Hill? Jag har bara slirat nedför...

Pia

Förbud
Det finns massor av fotgängare som tycker att cyklar i deras skog är som att kasta pil i hoppborg, och sätter därför upp skyltar på eget bevåg.

Vi hade nån tråd om det här på happy för ett tag sen, och vad jag kommer fram så kan inte cykling förbjudas annat än i naturreservat och i mycket speciella fall, fast jag är inte säker.

Ring till ditt gatukontor och hör om det råder några cykelförbud i skogar i närheten, och sen tar du med verktyg nog för att ta ner alla "cykling förbjuden" skyltar du stöter på :)

Förbud
En gubbe jag avskyr har tydligen gynnat mtb - George Bush. Det känns fasansfullt att han är en av oss, men han har tydligen gjort ett visst arbete för att mtb ska bli större i USA. Hans sport. Visst missgynnas viktiga växt- och djurhabitat. Och vad ska vi tycka om det?

Det vore fint om alla fick tillgång, men ingen fick förstöra.

Men jag nöter hellre asfalt än hotar andra arter. Så allvarlig blev jag!

Pia

Förbud
lleberg skrev:

> Ring till ditt gatukontor och hör om det råder
> några cykelförbud i skogar i närheten,

Läs gärna på först, så argumenten är väl vässade, det gäller att inte väcka sovande björnar. Det gäller att övertyga kommunala och statliga byråkrater om att MTB inte är skadligt för naturen. Eventuella illegala förbudsskyltar skulle jag tänka mig för innan jag tar bort. De bör naturligtvis bort. Men tala först med länsstyrelse och kommun, eftersom det finns en risk att den som satt upp det gör det annars och då påyrkar förbud.

Rättsläget är f ö lite oklart. MTB kan regleras i skötselplaner för naturreservat, och även förbjudas helt i dylika, men cykling kan även regleras i den kommunala trafikstadgan och andra kommunala regelverk.

SAMS är avsett att vara en kamporganistion för att hålla stigarna öppna och kunna bistå med råd och dåd när krav på cykelförbud väcks. Det är beklagligt att SAMS slumrar.

Per

Förbud
Tack för ett välinformerat inlägg, Per!

Hur väcker vi den slumrande SAMS-organisationen? Eller är det ensamkrigare för hela slanten... Ska man vara en mot makten, är det lättare att bara bryta reglerna. Jag menar, vem skulle bötfälla? Om det ens finns böter för cyklist som kommit vilse...

Men principer är principer. Mina skatter betalar för rekreationsområden, så jag kommer att utnyttja dem, men det vore bättre om jag hade rätt att göra det.

Jag ska nog gnälla bort en och annan skylt så småningom!

Pia

Förbud
I Norge startade vi i höstas NOTS, Norsk organisasjon for terrengsykling. Detta efter att det ropades om förbud mot cyklister på stigarna runt Oslo. Problemet var folk som körde som idioter på grusvägarna, därför ville man förbjuda cyklister på stigarna. Logiskt? Inte väldigt. Det luktade mer av att någon hade en agenda att få bort cyklisterna ur skogen därför att de inte var ett naturligt inslag utan störde de klassiska "turgåerne" rent visuellt. Men mot stigcykling hade man inga argument så då fick man ta upp de olyckor och nästan-olyckor som, ursäkta att jag säger det, orsakades av vissa xc-svetton på grusvägarna. (Tänk er själva, fast runda, vill slipa sin tid, kan vinna en del sekunder på att cykla i 60 km/h nerför backarna och hoppas att ingen kommer ivägen bakom svängen. Det blev en del tidningsrubriker när en äldre man blev nerkörd av två cyklister i förrfjor.)

Hur som helst, NOTS startades och vi har redan under vårt första halvår byggt upp kontakter med många av de organisasjoner som ville ha bort oss från skogen. En ödmjuk inställning från vår sida och klara och bra argument har resulterat i att vi nu jobbar *med* våra tidigare antagonister för att komma tillrätta med de verkliga problemen, som inte är stigcykling en varm och torr sommardag två mil från närmsta fotgängare.

Så tipset är, organisera er och knyt kontakter. Visa upp er som ansvarsfulla vuxna och kom med bra argument. Se också om det finns goodwill-aktiviteter ni kan hålla på med. Här i Norge hjälper vi till att underhålla stignätet, något som är väldigt uppskattat av fotvandrarna.

Förbud
Jag tycker Norge verkar så mycket bättre!

Åker kanske dit i sommar.

Göteborg och dumma skyltar får vänta till hösten, men jag ska nog jävlas med Gatukontoret!

Pia

Förbud
pia skrev:

> Hur väcker vi den slumrande SAMS-organisationen?

Det är en bra fråga. Svaret är väl att välja en bra styrelse som är beredd att jobba med rätt saker.

> Eller är det ensamkrigare för hela slanten... Ska
> man vara en mot makten, är det lättare att bara
> bryta reglerna. Jag menar, vem skulle bötfälla? Om
> det ens finns böter för cyklist som kommit
> vilse...

Naturligtvis är det i ett kortsiktigt perspektiv, på längre sikt kan det dock bli bekymmer, i Marin county, där den moderna mountain biken i ngn mening föddes är det närmast totalt förbud att hoja på stig, på Pacific Rim Trail i Sierra Nevada konfiskerar "rangers" framhjulet på fläcken och man åker på 500 USD böter.

prt.jpg

Man riskerar att få framhjulet o 500 USD här

Det kan i värsta fall räcka med en enda cykelhatare som driver en energisk effektiv kampanj för att införa cykelförbud. Det är alldeles klart läge för svenska MTB cyklister att organisera sig och bevaka dessa frågor systematiskt.

Per

Förbud
PIA: haha, javisst är den! Men det skiter jag i, ställer bilen vid avsprrningen, plockar ut hojen
ur bagaget å cyklar fram till de lilla mini moabet!:)

Men kommer man från volvo å svänger in där nånstans så kan man köra längs pipelinensen där vägen är öppen ända fram til lnästan mellan 7-18 eller så:)

Förbud
Den stängda grinden, öppen 7-18 vardagar, påverkar inte mig, jag var där i söndags. Har hittat två andra vägar in även after hours.

Kommer dock ta det försiktigt uppe på Motox Hill, själva högen, när svalorna har ungar.

Fast jag kommer tillbaka minst en gång i veckan, kul område att cykla.

Pia

Tillbaka
Topp