Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aron sa:... För säkerhets skull kan du kolla på någon av de officiella informationsskyltarna om reservatet vid entréerna. Står det inte något om cykelförbud på dessa så är det en privatperson som satt upp skyltarna på eget bevåg....
ponx sa:Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.
MTB... hög hastighet.... vandrare.... dåligt omdöme.... Tror det är en minst lika sannolik bakgrund till skyltarna. Jag har i alla fall inte drabbats av någon farlig elcyklist där, inte ens sett en ofarlig dito, men det är ju ett klent statistiskt underlag.NickPick sa:ponx sa:Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.
Elcykel... Hastighet... Dåligt omdöme... Vandrare.
Finns några som rejsar trimmade elcyklar på leder i full kareta "men jag hinner stanna!" Så det kommer närmre och närmre...
Lejon sa:MTB... hög hastighet.... vandrare.... dåligt omdöme.... Tror det är en minst lika sannolik bakgrund till skyltarna. Jag har i alla fall inte drabbats av någon farlig elcyklist där, inte ens sett en ofarlig dito, men det är ju ett klent statistiskt underlag.NickPick sa:ponx sa:Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.
Finns några som rejsar trimmade elcyklar på leder i full kareta "men jag hinner stanna!" Så det kommer närmre och närmre...
Men jag har faktiskt sett ganska uppenbara fula stigar på vårarna som är lätt att koppla ihop med cykling när det är som blötast och lerigast, det tror jag har med skyltarna att göra (även om jag inte håller med om att det är ett problem att en stig blir en något bredare stig tillfälligt.)
Cykling med gaffelvinkel >80° förbjuden?AndreasVH sa:Jag var här för 3-4 veckor sedan och kan inte påminna mig att jag såg detta:
Någon som vet mer? Nu är jag här och tänker väl fortsätta, men vi får väl se om jag stöter på någon.
Att låta stigarna få vila under den blöta perioden tycker jag är en bra idé. De senaste vårarna har antalet veckor från snösmältning till att stigarna blivit torra varit ca 3-4 veckor. Kör grus eller asfalt under den tiden och få en bra grund att utgå från.Lejon sa:Men jag har faktiskt sett ganska uppenbara fula stigar på vårarna som är lätt att koppla ihop med cykling när det är som blötast och lerigast, det tror jag har med skyltarna att göra (även om jag inte håller med om att det är ett problem att en stig blir en något bredare stig tillfälligt.)
Örjan Lax sa:Skyltar med förbud mot skyltning.?
Borde klassas som nedskräpning, framför allt i ett naturreservat.VättleBökaren sa:Aldrig att det skulle vara okej att spika fast skyltar i träd för övrigt. Det ingår inte i allemansrätten och borde straffas.
+1JPL sa:Lejon sa:MTB... hög hastighet.... vandrare.... dåligt omdöme.... Tror det är en minst lika sannolik bakgrund till skyltarna. Jag har i alla fall inte drabbats av någon farlig elcyklist där, inte ens sett en ofarlig dito, men det är ju ett klent statistiskt underlag.NickPick sa:ponx sa:Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.
Men jag har faktiskt sett ganska uppenbara fula stigar på vårarna som är lätt att koppla ihop med cykling när det är som blötast och lerigast, det tror jag har med skyltarna att göra (även om jag inte håller med om att det är ett problem att en stig blir en något bredare stig tillfälligt.)
Det här har ju dragits några gånger här på forumet, och jag har inga empiriska underlag att referera till. Men det skiter jag i då jah utgår från min erfarenhet; det finns idiotiska människor på alla förekommande fordonstyper, men det är övervägande större andel riskmoment bland elassisterade cyklar. Säkerligen av flera orsaker men tex att möjligheten att hålla ett förhållandevis tungt ekipage i hastighet runt 25 km/h även för en oerfaren cyklist som dessutom har en otympligare farkost att manövrera är högre med en elassisterad.
Utöver det så är min bild att andelen rättshaverister som lärt sej skrika ut ”källa på det?” och anse att allt är svart eller vitt och är det tillåtet så är det tillåtet, jag tänker inte underordna mej fotgängare...osv är förhållandevis överrepresenterat bland de som framför elassisterade cyklar jämfört med icke elassisterade.
Det är en jävla skillnad på att ha rätt och få rätt, så under tiden man utreder om det är okunniga korkskallar som skriker efter cykelförbud, så kan vi cyklister uppfostra varandra i att visa respekt och sträva efter så lite friktion som möjligt med andra som njuter av skog och stigar.
Apropå sandlåda...VättleBökaren sa:Dom kanske skall förbjuda hembygdsföreningen från att medverka i diskussionen med tanke på hur dom leker sandlåda.
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu. Lugna ner dig nu.ooms sa:+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen, utifrån det är nog inte steget långt till att skita i annat också. Men strava-hetsare och annat bidrar nog också till en negativ bild, är nog inte många av dessa som saktar ner och visar hänsyn när ett nytt KOM är i sikte. En stor orsak till konflikter är nog dessa grupper, som just anser "jag har lika stor rätt vara här som alla andra, och tänker inte underordna mig någon", utan en tanke på att i i skogen på stigar och leder så är det cykeln som är det snabbare och "tyngre" trafikslaget och därmed bör visa mest hänsyn mot andra. Samtidigt sitter säkert samma personer och ondgör sig över att bilar inte visar hänsyn mot cyklister ute på vägarna...
VättleBökaren sa:Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu. Lugna ner dig nu.ooms sa:+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen, utifrån det är nog inte steget långt till att skita i annat också. Men strava-hetsare och annat bidrar nog också till en negativ bild, är nog inte många av dessa som saktar ner och visar hänsyn när ett nytt KOM är i sikte. En stor orsak till konflikter är nog dessa grupper, som just anser "jag har lika stor rätt vara här som alla andra, och tänker inte underordna mig någon", utan en tanke på att i i skogen på stigar och leder så är det cykeln som är det snabbare och "tyngre" trafikslaget och därmed bör visa mest hänsyn mot andra. Samtidigt sitter säkert samma personer och ondgör sig över att bilar inte visar hänsyn mot cyklister ute på vägarna...
Och du menar alltså på fullaste allvar att om någon "skiter" i en regel så skiter dom plötsligt i andra regler per automatik? Så om du kör 100 km/h på en 90 väg så kör du mest troligt mot rött också? Menar du att det faller helt naturligt?
Jag skulle vilja påstå att alla som inte saktar ner tillräckligt för att passera en gående med gånghastighet är "hetsare" och har inget med varken strava eller annat. Det finns dom som inte visar hänsyn oavsett vad dom använder för att ta sig fram, cykel, skateboard, rullskridskor, moped eller permobil.
Den negativa bilden du pratar om borde tillämpas på samtliga i så fall. Jag tror det mer handlar om att en minoritet folk har bestämt sig för att ett visst slag av andra folk inte hör hemma i deras världsbild och att det då inte spelar någon roll om hur dom beter sig. Det enda som spelar någon roll är att dom ens existerar. Fascistfasoner med andra ord.
Till skillnad från skogen så har cyklar i de flesta fall alternativ mot att befinna sig på en bilväg. Jag har aldrig haft problem med biltrafiken på något sätt, kanske för att jag samspelar med dom istället för att agera rättshaverist.
Och detsamma gäller ju i naturen, aldrig att jag skulle stressa någon annan med flit. Det har hänt att folk blivit stressade av att se mig dock och det gör mig ledsen för det är fördomar jag gärna slipper se.
Och ja, det är verkligen sandlåda att anklaga någon för att ha "cykelagenda" när dom inte får som dom vill.
Allemansrätten är helig och skall inte inskränkas på bara för att man inte vill se stigcyklister. Om vi skulle gå den vägen så kan vi ju lika gärna inskränka på skogsmullars rätt att krama träd för det vill ju vissa inte heller se.
Brando sa:
Mårten sa:Det här brevet till SFV från hembygdsföreningen känner jag ger en vink om vad som hänt.
http://www.lovohembygd.com/wp-content/uploads/2019/03/Brev-till-SFV-002.pdf
Ja, människor med mer livserfarenhet än de flesta. Eller var det nåt annat du ville säga?Valhalla_ sa:Mårten sa:Det här brevet till SFV från hembygdsföreningen känner jag ger en vink om vad som hänt.
http://www.lovohembygd.com/wp-content/uploads/2019/03/Brev-till-SFV-002.pdf
Undertecknat
Bertil Ottoson, 81 år
Alex Lind af Hageby, 50 år
Anders Florgård, 76 år
Clas Florgård, 75 år
Kolla in medelåldern
Ja för ju äldre man blir, desto mer rätt har man!ooms sa:Ja, människor med mer livserfarenhet än de flesta. Eller var det nåt annat du ville säga?
Det brukar vara så att dom som har mycket att anmärka på gärna drar sig till positioner där dom känner att dom har någon form av makt.Valhalla_ sa:Mer livserfarenhet förvisso, men också mer bitterhet, minskad flexibilitet och lyhördhet, och ett sämre humör. "Surgubbar". Men lyckligtvis blir alla inte så. Men de fyra herrarna ovan tycks vara sådana.
VättleBökaren sa:Jag önskar verkligen vi hade direktdemokrati i detta landet så vi kunde omrösta om allt som en kontinuerlig process. Då kunde vi helt enkelt frågat ALLA i landet vad dom tycker om cykling i naturen och huruvida elcyklar skall tillåtas och vart dom skall vara tillåtna..
Nej, herrejösses, kan inte du vara snäll och berätta för mej som kan så lite jämfört med dig?VättleBökaren sa:Du vet inte vad direktdemokrati är va?