Förbudsskyltar på Fornstigen

AndreasVH

Aktiv medlem
Jag var här för 3-4 veckor sedan och kan inte påminna mig att jag såg detta:

DA82F05E-8D07-4081-971D-F0EF9093E0C9.jpeg

Någon som vet mer? Nu är jag här och tänker väl fortsätta, men vi får väl se om jag stöter på någon.

Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.

För att förbudet skall vara giltigt så måste reservatsföreskrifterna skrivas om. Det gör man inte i en handvändning och jag känner mig rätt säker på att ryktet om att det var på g hade spridits som en löpeld. För säkerhets skull kan du kolla på någon av de officiella informationsskyltarna om reservatet vid entréerna. Står det inte något om cykelförbud på dessa så är det en privatperson som satt upp skyltarna på eget bevåg.

Senast ändrad:
I Skötselplanen för Lovön nämns "Cykling i terräng förekommer på vissa stigar och leder, exempelvis längs
Fornstigen. Det är viktigt att se till att konflikter mellan cyklister och gående minimeras. Detta kan till exempel göras genom att cyklisternas hastighet hålls nere genom stigarnas utformning samt att förstärkning av stigar görs där slitage uppkommer."

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...490434/Lovo_2014-03-17_beslut_skotselplan.pdf

Jag tror inte att de kan frångå skötselplanen utan att få en ändring godkänd och publicerad.

Har läst i en liknande tråd på en kommunsida om deras elljusspår kring cykling, och där framkom att de enda som får sätta upp förbudsskyltar är kommunen och de enda skyltar som är giltiga är riktiga vägskyltar. Dvs det måste sitta en förbudsskylt likadan som det skulle sitta på en gångväg inne i stan. Inget annat gäller utan då är det allemansrätten som gäller vilket tillåter cykling i skog men inte på tomtmark.
Tomtmark definieras som mark som syns från huvudbyggnaden på tomten, så privatägd skog gäller inte som tomtmark tex.

Aron sa:
... För säkerhets skull kan du kolla på någon av de officiella informationsskyltarna om reservatet vid entréerna. Står det inte något om cykelförbud på dessa så är det en privatperson som satt upp skyltarna på eget bevåg....

Kollade precis infoskyltarna och de såg ut som vanligt.

Hittills har jag mött en trevlig kvinna med två hundar, en stiglöpare, samt en ryttare på en av de större vägarna. Vi önskade varandra en trevlig dag, så inga konflikter än i alla fall! :)

AndreasVH: skönt att höra.

http://www.lovohembygd.com/

"En hembygdsvän får aldrig ge upp, aldrig sitta med armarna i kors och absolut inte nöja sig med att bara bli förargad över vandalernas framfart!"

Det här gänget verkar ju iaf rätt drivande i att få ett cykelförbud för Fornstigen.....citatet ovan är inte uttryckligen riktat mot cyklister på Fornstigen, men det är väl inte alltför långsökt att kopplingen görs.

Kanske skall notifiera länsstyrelsen om detta?
Aldrig att det skulle vara okej att spika fast skyltar i träd för övrigt. Det ingår inte i allemansrätten och borde straffas.

I vilket fall som helst, är det inte sanktionerat så kommer deras planer att förbjuda cykling hamna i sank då det är dom som är vandalerna.

Vad är anledningen till gnället? Har det buskörts där, eller försöker de göra en höna av en fjäder?

Själv har jag aldrig haft problem på Fornstigen, men jag kör å andra sidan väldigt lugnt.

Eller är det kanske det gamla vanliga att ”stigen förstörs”?

ponx sa:
Jag tolkar bilden som en elcykel. Men det är ju trist om det är förbud och man får sig en kärve 5.56 av högvakten när man kommer till parkeringen.

Elcykel... Hastighet... Dåligt omdöme... Vandrare.

Finns några som rejsar trimmade elcyklar på leder i full kareta "men jag hinner stanna!" Så det kommer närmre och närmre...

Vad jag hört så börjar det luta mot ett förbud mot cykling på Fornstigen. Hembygdsföreningen har lobbat hårt mot SFV, som från början var ganska öppna för cykling, samt att flera idioter har tränat inför CV och typ kört över folk (enligt anekdoter).

Stockholms Stigcyklister drar i det, men tyvärr så går det just nu åt fel håll.

Håller man sig till det vanliga nåt man cyklar där; sakta ner, heja och le så kanske det kan vända.

NickPick sa:
ponx sa:

Finns några som rejsar trimmade elcyklar på leder i full kareta "men jag hinner stanna!" Så det kommer närmre och närmre...
MTB... hög hastighet.... vandrare.... dåligt omdöme.... Tror det är en minst lika sannolik bakgrund till skyltarna. Jag har i alla fall inte drabbats av någon farlig elcyklist där, inte ens sett en ofarlig dito, men det är ju ett klent statistiskt underlag.
Men jag har faktiskt sett ganska uppenbara fula stigar på vårarna som är lätt att koppla ihop med cykling när det är som blötast och lerigast, det tror jag har med skyltarna att göra (även om jag inte håller med om att det är ett problem att en stig blir en något bredare stig tillfälligt.)

Lejon sa:
NickPick sa:
ponx sa:

MTB... hög hastighet.... vandrare.... dåligt omdöme.... Tror det är en minst lika sannolik bakgrund till skyltarna. Jag har i alla fall inte drabbats av någon farlig elcyklist där, inte ens sett en ofarlig dito, men det är ju ett klent statistiskt underlag.
Men jag har faktiskt sett ganska uppenbara fula stigar på vårarna som är lätt att koppla ihop med cykling när det är som blötast och lerigast, det tror jag har med skyltarna att göra (även om jag inte håller med om att det är ett problem att en stig blir en något bredare stig tillfälligt.)

Det här har ju dragits några gånger här på forumet, och jag har inga empiriska underlag att referera till. Men det skiter jag i då jah utgår från min erfarenhet; det finns idiotiska människor på alla förekommande fordonstyper, men det är övervägande större andel riskmoment bland elassisterade cyklar. Säkerligen av flera orsaker men tex att möjligheten att hålla ett förhållandevis tungt ekipage i hastighet runt 25 km/h även för en oerfaren cyklist som dessutom har en otympligare farkost att manövrera är högre med en elassisterad.

Utöver det så är min bild att andelen rättshaverister som lärt sej skrika ut ”källa på det?” och anse att allt är svart eller vitt och är det tillåtet så är det tillåtet, jag tänker inte underordna mej fotgängare...osv är förhållandevis överrepresenterat bland de som framför elassisterade cyklar jämfört med icke elassisterade.

Det är en jävla skillnad på att ha rätt och få rätt, så under tiden man utreder om det är okunniga korkskallar som skriker efter cykelförbud, så kan vi cyklister uppfostra varandra i att visa respekt och sträva efter så lite friktion som möjligt med andra som njuter av skog och stigar.

Lejon sa:
Att låta stigarna få vila under den blöta perioden tycker jag är en bra idé. De senaste vårarna har antalet veckor från snösmältning till att stigarna blivit torra varit ca 3-4 veckor. Kör grus eller asfalt under den tiden och få en bra grund att utgå från.

Den där formuleringen om "reservatsförvaltarens dolda cykelagenda" tyckte jag var intressant, och visar ju rätt tydligt på vilken nivå de har lust att lägga diskussionen.

Dom kanske skall förbjuda hembygdsföreningen från att medverka i diskussionen med tanke på hur dom leker sandlåda. Och det är många klockor som ringer om att det är just dom som spikat upp skyltarna.

Låter väldigt mycket som "Om inte vi får som vi vill så gör vi som vi vill ändå".

JPL sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
ponx sa:

Det här har ju dragits några gånger här på forumet, och jag har inga empiriska underlag att referera till. Men det skiter jag i då jah utgår från min erfarenhet; det finns idiotiska människor på alla förekommande fordonstyper, men det är övervägande större andel riskmoment bland elassisterade cyklar. Säkerligen av flera orsaker men tex att möjligheten att hålla ett förhållandevis tungt ekipage i hastighet runt 25 km/h även för en oerfaren cyklist som dessutom har en otympligare farkost att manövrera är högre med en elassisterad.

Utöver det så är min bild att andelen rättshaverister som lärt sej skrika ut ”källa på det?” och anse att allt är svart eller vitt och är det tillåtet så är det tillåtet, jag tänker inte underordna mej fotgängare...osv är förhållandevis överrepresenterat bland de som framför elassisterade cyklar jämfört med icke elassisterade.

Det är en jävla skillnad på att ha rätt och få rätt, så under tiden man utreder om det är okunniga korkskallar som skriker efter cykelförbud, så kan vi cyklister uppfostra varandra i att visa respekt och sträva efter så lite friktion som möjligt med andra som njuter av skog och stigar.
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen, utifrån det är nog inte steget långt till att skita i annat också. Men strava-hetsare och annat bidrar nog också till en negativ bild, är nog inte många av dessa som saktar ner och visar hänsyn när ett nytt KOM är i sikte. En stor orsak till konflikter är nog dessa grupper, som just anser "jag har lika stor rätt vara här som alla andra, och tänker inte underordna mig någon", utan en tanke på att i i skogen på stigar och leder så är det cykeln som är det snabbare och "tyngre" trafikslaget och därmed bör visa mest hänsyn mot andra. Samtidigt sitter säkert samma personer och ondgör sig över att bilar inte visar hänsyn mot cyklister ute på vägarna...

ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen, utifrån det är nog inte steget långt till att skita i annat också. Men strava-hetsare och annat bidrar nog också till en negativ bild, är nog inte många av dessa som saktar ner och visar hänsyn när ett nytt KOM är i sikte. En stor orsak till konflikter är nog dessa grupper, som just anser "jag har lika stor rätt vara här som alla andra, och tänker inte underordna mig någon", utan en tanke på att i i skogen på stigar och leder så är det cykeln som är det snabbare och "tyngre" trafikslaget och därmed bör visa mest hänsyn mot andra. Samtidigt sitter säkert samma personer och ondgör sig över att bilar inte visar hänsyn mot cyklister ute på vägarna...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu. Lugna ner dig nu.
Och du menar alltså på fullaste allvar att om någon "skiter" i en regel så skiter dom plötsligt i andra regler per automatik? Så om du kör 100 km/h på en 90 väg så kör du mest troligt mot rött också? Menar du att det faller helt naturligt?

Jag skulle vilja påstå att alla som inte saktar ner tillräckligt för att passera en gående med gånghastighet är "hetsare" och har inget med varken strava eller annat. Det finns dom som inte visar hänsyn oavsett vad dom använder för att ta sig fram, cykel, skateboard, rullskridskor, moped eller permobil.
Den negativa bilden du pratar om borde tillämpas på samtliga i så fall. Jag tror det mer handlar om att en minoritet folk har bestämt sig för att ett visst slag av andra folk inte hör hemma i deras världsbild och att det då inte spelar någon roll om hur dom beter sig. Det enda som spelar någon roll är att dom ens existerar. Fascistfasoner med andra ord.

Till skillnad från skogen så har cyklar i de flesta fall alternativ mot att befinna sig på en bilväg. Jag har aldrig haft problem med biltrafiken på något sätt, kanske för att jag samspelar med dom istället för att agera rättshaverist.
Och detsamma gäller ju i naturen, aldrig att jag skulle stressa någon annan med flit. Det har hänt att folk blivit stressade av att se mig dock och det gör mig ledsen för det är fördomar jag gärna slipper se.

Och ja, det är verkligen sandlåda att anklaga någon för att ha "cykelagenda" när dom inte får som dom vill.
Allemansrätten är helig och skall inte inskränkas på bara för att man inte vill se stigcyklister. Om vi skulle gå den vägen så kan vi ju lika gärna inskränka på skogsmullars rätt att krama träd för det vill ju vissa inte heller se.

Hur lång tid tar det att cykla om gående när man cyklar i gånghastighet? Oändlig tid... så det faller på sin egen orimlighet. Ju snabbare man cyklar desto kortare tid slipper de se och störa sig på cyklisten, och omvänt. Win-win :)

VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu. Lugna ner dig nu.
Och du menar alltså på fullaste allvar att om någon "skiter" i en regel så skiter dom plötsligt i andra regler per automatik? Så om du kör 100 km/h på en 90 väg så kör du mest troligt mot rött också? Menar du att det faller helt naturligt?

Jag skulle vilja påstå att alla som inte saktar ner tillräckligt för att passera en gående med gånghastighet är "hetsare" och har inget med varken strava eller annat. Det finns dom som inte visar hänsyn oavsett vad dom använder för att ta sig fram, cykel, skateboard, rullskridskor, moped eller permobil.
Den negativa bilden du pratar om borde tillämpas på samtliga i så fall. Jag tror det mer handlar om att en minoritet folk har bestämt sig för att ett visst slag av andra folk inte hör hemma i deras världsbild och att det då inte spelar någon roll om hur dom beter sig. Det enda som spelar någon roll är att dom ens existerar. Fascistfasoner med andra ord.

Till skillnad från skogen så har cyklar i de flesta fall alternativ mot att befinna sig på en bilväg. Jag har aldrig haft problem med biltrafiken på något sätt, kanske för att jag samspelar med dom istället för att agera rättshaverist.
Och detsamma gäller ju i naturen, aldrig att jag skulle stressa någon annan med flit. Det har hänt att folk blivit stressade av att se mig dock och det gör mig ledsen för det är fördomar jag gärna slipper se.

Och ja, det är verkligen sandlåda att anklaga någon för att ha "cykelagenda" när dom inte får som dom vill.
Allemansrätten är helig och skall inte inskränkas på bara för att man inte vill se stigcyklister. Om vi skulle gå den vägen så kan vi ju lika gärna inskränka på skogsmullars rätt att krama träd för det vill ju vissa inte heller se.

Iofs är det så. Folk som kör för fort kör ofta emot rött, myglar med skatten, misshandlar folk och så vidare. Det finns på riktigt ett samband med att folk som bryter emot vissa regler är mer benägna att bryta emot andra regler. Med andra ord - lita inte på någon som bryter emot regler- de är troligen kriminella in i själen.

Livet blir enklare om man kategoriserar människor utifrån en enda observerbar faktor (tex att man är elcyklist) och sedan förutsätter att alla andra som också är elcyklister är likadana vad avser allt annat också. Är man elcyklist så är man kriminell på alla sätt helt enkelt.
Det blir så rörigt om man ska hålla på och tro att folk både kan ha goda OCH dåliga egenskaper samtidigt.

Mer livserfarenhet förvisso, men också mer bitterhet, minskad flexibilitet och lyhördhet, och ett sämre humör. "Surgubbar". Men lyckligtvis blir alla inte så. Men de fyra herrarna ovan tycks vara sådana.

ooms sa:
Ja, människor med mer livserfarenhet än de flesta. Eller var det nåt annat du ville säga?
Ja för ju äldre man blir, desto mer rätt har man!
Därför vi alla skall lyssna uteslutande på gamla texter för dom människorna är ju äldre än vad dom som föddes på 1900 talet är.
Vi borde alla läsa bibeln helt enkelt och följa den till punkt och pricka, det löser alla världens problem.

Det handlar nog mer om att ju äldre du blir, desto mer orubblig blir du i dina tankesätt och vägrar resonera utifrån andra människors perspektiv. Jag själv som bara är i 30års åldern märker ju av hur jag mer och mer tycker att saker som varit förr var bättre än dom är idag. Det kommer liksom med åldern att man tänker tillbaka på hur bra det var innan det fanns människor som faktiskt ville leva livet istället för att bara tråga på med samma saker dag ut och dag in tills den sköna pensionen faller in.

Och en sak till då, jag har väldigt sällen träffat på någon som är ung (alltså under 40 år) som klagat på andras aktiviteter. Men i alla år sedan 90 talet har äldre klagat på det ena och det andra. Det är inte fördomar, det är statistik.
Eller kan du ge exempel på något där det finns fler unga än äldre som klagar på vad andra gör? Om vi bortser från unga som klagar på vad äldre bestämmer att dom INTE får göra, som till exempel cykla där allemansrätten borde råda.

Och nej, en minoritet skall inte få bestämma om du frågar mig. Jag önskar verkligen vi hade direktdemokrati i detta landet så vi kunde omrösta om allt som en kontinuerlig process. Då kunde vi helt enkelt frågat ALLA i landet vad dom tycker om cykling i naturen och huruvida elcyklar skall tillåtas och vart dom skall vara tillåtna.
Jag är väldigt säker på att en överväldigande majoritet är för cykling i skogen och för att elcyklar skall klassificeras som helt vanliga cyklar och därför ha samma rättigheter och skyldigheter som vanliga cyklar.

Valhalla_ sa:
Mer livserfarenhet förvisso, men också mer bitterhet, minskad flexibilitet och lyhördhet, och ett sämre humör. "Surgubbar". Men lyckligtvis blir alla inte så. Men de fyra herrarna ovan tycks vara sådana.
Det brukar vara så att dom som har mycket att anmärka på gärna drar sig till positioner där dom känner att dom har någon form av makt.

VättleBökaren sa:
Jag önskar verkligen vi hade direktdemokrati i detta landet så vi kunde omrösta om allt som en kontinuerlig process. Då kunde vi helt enkelt frågat ALLA i landet vad dom tycker om cykling i naturen och huruvida elcyklar skall tillåtas och vart dom skall vara tillåtna..

Ja, det vore nog jätteenkelt att fråga ALLA i landet. Som kompletterande info i tråden/ämnet kanske du ordnar det?

VättleBökaren sa:
Du vet inte vad direktdemokrati är va?
Nej, herrejösses, kan inte du vara snäll och berätta för mej som kan så lite jämfört med dig?
I övrigt tar jag inte debatten längre än så här eftersom du är anonym användare, och det undviker jag oftast.

Vem har sagt att jag är anonym?
Det är skillnad på att inte ha personliga detaljer på nätet och att vara helt anonym. Eftersom jag erbjuder guiding i Vättlefjäll så skulle jag snarare säga att jag är nätsmart.

Och det hjälper verkligen inte ditt argument att vara otrevlig.

Tillbaka
Topp