Force 22 eller ultegra 6800

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

funderar på att byta ut min gamla Sram Rival grupp på cykeln och ersätta den med antingen en Sram Force 22 eller Shimano Ultegra 6800.

Jag vet inte riktigt vilken grupp som kan tänkas vara trevligast. Har läst en del recensioner och både 6800 och Force har då fått bra betyg så det finns inte mycket att gå på där...

Är det någon som har lite input angående någon av dessa två grupper?

Förnuft och känsla :-)

Prestandamässigt är de väl rätt likvärdiga så förnuftsmässigt är det "1-1"

Det är alltså läge att gå på känsla:
Shimano och SRAM har lite olika karaktär. Shimano "smeker i" växlarna medan SRAM "slänger i" växlarna. Fördelen med Shimano är att de är tystare, medan SRAM känns "tydligare".
SRAM passar de med lite mindre händer bättre än Shimano, men det är också en fråga om smak.

/K

jo, det är ju det som gör det lite svårt att komma fram till ett klokt beslut. På pappret är de ytterst likvärdiga och jag har inte direkt möjlighet att testa. Spontant känns det som force ligger lite över Ultegra men det är mer min subjektiva känsla.

Att jämför nya force med mina 2a gen rival blir nog lite haltande då mycket har gjorts om, det är väl kanske inte så mycket mer än double tap som är kvar

Jag gillar verkligen ergonomin i Srams reglage men lyckades aldrig riktigt få framväxeln på min förra hoj med Red 22 att fungera perfekt. Trots kedjefångare hände det lite för ofta att kedjan slängdes förbi lilla klingan. Mycket möjligt att det bara var jag som inte hade tillräcklig kompetens dock.

I jämförelsen får man väl även ta hänsyn till priset. Även om tillverkarens rekommenderade pris är likvärdigt mellan grupperna så är Ultegra betydligt lättare att hitta med större rabatter. Force kostar åtminstone någon tusing mer.

Den som känns bäst. Shimano har väl nackdelen/fördelen med att du kan bromsa och växla samtidigt. För mig var det en stor nackdel då jag hela tiden råkade bromsa när jag skulle växla upp.

Det är väl den största skillnaden. Jag drar växelspaken mot styret och det går inte med shimano.

landen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tricket är ju att köra Ultegra framväxel,
> men resten SRAM.

För 10-delat går det bra, när båda hade samma konstruktion på framväxeln och lika mycket vajerdragning. För 11-delat där de skiljer betydligt mer har jag svårt att tänka mig att det fungerar? Åtminstone måste det bli kedjeskrap i någon ände då Sram helt tagit bort trim-positionerna.

Jag gjorde samma sak, hade gamla rival på min förra pendlare och har numera force22 på nya. Visserligen är det hyRd och jag kör en singelklinga men i stort sett är det samma ;)
Den stora skillnaden mellan grupperna i mitt tycke är framväxeln, yaw är grymt bra och imo den bättre mekaniska framväxeln.
6800 framväxeln är också grymt bra, men trimlägen?

I övrigt är det mer tycke och smak med ergonomi och känsla. Eller om man så vill, att växla med en del av bromsen eller bara en växelspak.

Gillade du double tap så är väl saken klar?
[Personligen har jag svårt att förstå varför man inte gillar det :-) ]
Att det smiskar i växlarna med fart och kläm är väl bara trevligt.

Har personligen inte yaw men har aldrig hört något om att det inte skulle funka fint rätt inställt. Redan på de gamla (10d) är ju trimläget på lillklingan lite onödigt faktiskt.

Håller med kommentaren om att det är lätt att råka bromsa när man växlar om bromsarna är kort ställda och man är ovan (vilket jag varit då jag lyckats med det på Shimano).

Tjena!

Jag kör mina bromsar riktigt tight och har då aldrig lyckats bromsa av misstag när jag växlat, med Shimano. Inte ens på crossen. Vad gör ni för fel?

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jag kör mina bromsar riktigt tight och har då
> aldrig lyckats bromsa av misstag när jag växlat,
> med Shimano. Inte ens på crossen. Vad gör ni
> för fel?
Antagligen trycker vi inte enbart i sidled utan råkar trycka lite inåt oxå (eftersom man håller runt reglaget). Det handlar väl om att få in någon reflex på att räta ut fingrarna eller något. Men jag förstår att Shimano gått ifrån det på de elektretiska.

Men jag är som sagt ganska ovan och föredrar SRAM och nöjer mig med Campa (men har hitintills inte velat köpa något med Shimano - därav ovanan).

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> för fel?

+1

Gillar man double-tap så kör SRAM. Annars Shimano.
Jag gillar verkligen känslan av att smälla i växlarna med SRAM, men jag har svårt för double-tap. Och eftersom jag redan hade 105 på pendlarhojen så blev det Ultegra på lvg-cykeln. Sedan SRAM på mtb.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> för fel?

Testa dra reglaget i en rörelse som om du knyter näven, då kommer du bromsa och växla. Samma rörelse använder du när du ska gripa tag i saker.

Inte vi som gör fel, utan det är vad vi lärt oss. Gripa tag i saker med händerna är samma rörelse som double-tap har.

Låter förnuftigt?

BjornR skrev:
>
> Testa dra reglaget i en rörelse som om du knyter
> näven, då kommer du bromsa och växla. Samma
> rörelse använder du när du ska gripa tag i
> saker.
>
> Inte vi som gör fel, utan det är vad vi lärt
> oss. Gripa tag i saker med händerna är samma
> rörelse som double-tap har.
>
> Låter förnuftigt?

Tjena!

Ursäkta min franska, men hur fan har du händerna på styret?? Jag tycker D-T är irriterande då jag måste dra ihop fingrarna först, innan jag kan växla, då det är ett bromshandtag iväg. Eller vrida handen. Beroende på om man ligger i bocken eller i hoodsen.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Ursäkta min franska, men hur fan har du händerna
> på styret?? Jag tycker D-T är irriterande då
> jag måste dra ihop fingrarna först, innan jag
> kan växla, då det är ett bromshandtag iväg.
> Eller vrida handen. Beroende på om man ligger i
> bocken eller i hoodsen.

Låter som om du har svårt att växla upp med Shimanoreglagen.
Eftersom vi har svårt att växla ner så kanske vi ska bygga en tandem?

Mayhem skrev:
> Jag gillar verkligen ergonomin i Srams reglage men
> lyckades aldrig riktigt få framväxeln på min
> förra hoj med Red 22 att fungera perfekt. Trots
> kedjefångare hände det lite för ofta att kedjan
> slängdes förbi lilla klingan. Mycket möjligt
> att det bara var jag som inte hade tillräcklig
> kompetens dock.

Var det en yaw-växel? Isf kanske du gjorde som jag, monterade den för rakt. Den ska ju sitta jättesnett för att den ska funka bra. Cerro fixade till den och efter så har den växlat toppen.

emmer skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Låter som om du har svårt att växla upp med
> Shimanoreglagen.
> Eftersom vi har svårt att växla ner så kanske
> vi ska bygga en tandem?

Tjena!

Va? Varför skulle jag ha svårt för det? På Shimano behöver jag ju bara klicka till på inre spaken. Räcker med att peta ner långfingret.
Aldrig haft problem med Shimanos reglage på nått sätt.

Tackar för allt! trots detta har jag såklart inte lyckats bestämma mig ;)

är det någon som sett force/6800 till nått riktigt bra pris någonstans?

Jag hittade bästa pris på force 22 på Amerikanska ebay när jag byggde ihop cykel för exakt ett år sedan. Utan vevparti tror jag att jag gav drygt 450usd med frakt... sen har du ju absolut inte samma garantimöjligheter, vilket självklart bör väga in i ditt beslut!

Tror dock att priset i "vanliga" webbutiker sjunkit en del sedan dess.

Senast ändrad:
lugosi skrev:
> Jag hittade bästa pris på force 22 på
> Amerikanska ebay när jag byggde ihop cykel för
> exakt ett år sedan. Utan vevparti tror jag att
> jag gav drygt 450usd med frakt... sen har du ju
> absolut inte samma garantimöjligheter, vilket
> självklart bör väga in i ditt beslut!
>
> Tror dock att priset i "vanliga" webbutiker
> sjunkit en del sedan dess.

450USD var riktigt lågt. Tull å moms åkte du på antar jag.

Mantel hade force utan vevar, men ok pris på Ultegra. Sram verkar vara "dyrt" i europa :(

Jag har force22 nu på min nya cykel och körde innan på ultegra 6700.

Ergonomiskt tycker jag verkligen om force22. Trevligt och lättjusterade broms/växelreglage. Jag tycker om double-tap och som någon annan sagt så är det ett skönt och ordentligt "snapp" när man lägger i växlarna. Något jag föredrar jämfört med shimanos mer "tvekande" sätt att få i en ny växel.

Den största nackdelen tycker jag är bromsarna. Ultegrabromsarna är allt ett par snäpp vassare än force, både gällande modulation och kraft. Själv tycker jag inte att de sämre bromsarna är en dealbreaker men iaf.

squarepusher skrev:
> lugosi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hittade bästa pris på force 22 på
> > Amerikanska ebay när jag byggde ihop cykel
> för
> > exakt ett år sedan. Utan vevparti tror jag att
> > jag gav drygt 450usd med frakt... sen har du ju
> > absolut inte samma garantimöjligheter, vilket
> > självklart bör väga in i ditt beslut!
> >
> > Tror dock att priset i "vanliga" webbutiker
> > sjunkit en del sedan dess.
>
>
> 450USD var riktigt lågt. Tull å moms åkte du
> på antar jag.
>
> Mantel hade force utan vevar, men ok pris på
> Ultegra. Sram verkar vara "dyrt" i europa :(

Kollade nu, och det var 470 usd som också var utgångsbudet. Säljaren märkte den som gåva (på eget bevåg och inte min begäran, kan tilläggas) så varken tull eller moms, men det är ju inget man kan eller ska räkna med att "slippa" heller. Sen var väl dessutom dollarn svagare då, så ja - jag var riktigt nöjd!

Med risk för att gå lite off topic så känns det som att man göra betydligt mycket fler och bättre klipp på Amerikanska eBay jämfört med den Engelska, även om det också medför en större risk.

Edit: För att återgå till diskussionen så föredrar jag personligen ergonomin i DoubleTap över Shimanos. Ogillar verkligen att behöva dra i bromshandtaget för att växla, det känns bökigt och krångligt (och på min CX som hade Shimano - lite halvfarligt nästan).
Dock gillar jag verkligen Shimanos växelförare, att växlingarna "flyter" på ett annat sätt, men antar att det är nackdelen med DoubleTap-designen. Sen är ju SRAM betydligt lättare, vilket också är trevligt för oss internetcyklister även om skillnaden kanske är liten i praktiken ;)

Till nästa projekt kommer jag personligen att välja mellan Di2 och eTap, och jag har förhoppningar om att elektroniken tar bort nackdelarna jag listat ovan för båda leverantörer - så där får nog priset avgöra helt.

Senast ändrad:
Mayhem skrev:
> Jag gillar verkligen ergonomin i Srams reglage men
> lyckades aldrig riktigt få framväxeln på min
> förra hoj med Red 22 att fungera perfekt. Trots
> kedjefångare hände det lite för ofta att kedjan
> slängdes förbi lilla klingan. Mycket möjligt
> att det bara var jag som inte hade tillräcklig
> kompetens dock.
>
> I jämförelsen får man väl även ta hänsyn
> till priset. Även om tillverkarens rekommenderade
> pris är likvärdigt mellan grupperna så är
> Ultegra betydligt lättare att hitta med större
> rabatter. Force kostar åtminstone någon tusing
> mer.

Har visserligen inte red22. Men sista 10-delade versionen av red. Alltså borde den ha samma teknik. Inte tappt kedjan på 3 år, så tror det är svårt att dra en slitsats där. Yaw funktionen gör den ju klart bättre än gamla, därmed inte sagt att den är felfri. Men det är väll inget.

Angående reglagen. Smaksak. Personligen tycker jag om dubbletap och tycker formen på sram är bättre. Men det är ju höst personligt. Kör själv hydro versionen sen två år, så man har glömt av lite hur bromsförmågan var innan.

Senast ändrad:
lugosi skrev:
> Ogillar verkligen att behöva dra
> i bromshandtaget för att växla

Jag gör fel som trycker bromshandtaget rakt åt sidan för att växla alltså?

Det enda jag har upptäckt, efter att ha gått från Red till Ultegra, är att jag ibland rör bromshandtaget lite när jag växlar ner så den inte växlar ner utan att jag får ta ett extra tag och specifikt undvika att skjuta på bromshandtaget.

eketjall skrev:
> lugosi skrev:
> > Ogillar verkligen att behöva dra
> > i bromshandtaget för att växla
>
> Jag gör fel som trycker bromshandtaget rakt åt
> sidan för att växla alltså?

Snacka om semantikproblem. Men visst, för all del. Tekniskt sett drar bromshandtaget i kabeln när du trycker det åt sidan - bättre?

Svårt att säga om det ena är bättre än det andra. Men jag ångrar inte att jag valde Force22 till racern i våras. Som nämnts så tycker jag att det är skönt att inte behöva röra "bromsen" vid växling,och att kunna dra "växelspaken" närmare styret är fint när man har små händer. Ingen uppfattning gällande bromsarna då jag kör med Rival22 som har plats för lite större däck, tänkte prova 30mm framåt våren.

lugosi skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > lugosi skrev:
> > > Ogillar verkligen att behöva dra
> > > i bromshandtaget för att växla
> >
> > Jag gör fel som trycker bromshandtaget rakt
> åt
> > sidan för att växla alltså?
>
> Snacka om semantikproblem. Men visst, för all
> del. Tekniskt sett drar bromshandtaget i kabeln
> när du trycker det åt sidan - bättre?

Så det du menade var egentligen; Ogillar verkligen att behöva trycka på bromshandtaget för att växla?

eketjall skrev:
> lugosi skrev:
> > eketjall skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > lugosi skrev:
> > >--------------------------------------------------
> > > > Ogillar verkligen att behöva dra
> > > > i bromshandtaget för att växla
> > > Jag gör fel som trycker bromshandtaget rakt åt
> > > sidan för att växla alltså?
> > Snacka om semantikproblem. Men visst, för all
> > del. Tekniskt sett drar bromshandtaget i kabeln
> > när du trycker det åt sidan - bättre?
> Så det du menade var egentligen; Ogillar
> verkligen att behöva trycka på bromshandtaget
> för att växla?
Om jag får tro så tror jag han menar att han ogillar att använda bromsen för att växla.
Fast egentligen är det ju inte dummare än gamla saxomat där man använde växelspaken för att frikoppla :-)

Själv håller jag sällan händerna på bromsen hela tiden, så för mig är double-tap helt optimalt för jag aldrig behöver flytta händerna för att växla - bara de (relativt) få gångerna jag bromsar - annars är det ju alltid samma position oavsett vilket håll man ska växla åt....
När jag körde Shimano upplevde jag att jag ofta fick flytta fingrarna för att ömsom växla upp, ömsom ned.

Helt klart en smaksak och smaken är ju som bekant som baken - en del har betydligt mer än andra....

e120guru skrev:
> Själv håller jag sällan händerna på bromsen
> hela tiden, så för mig är double-tap helt
> optimalt för jag aldrig behöver flytta händerna
> för att växla - bara de (relativt) få gångerna
> jag bromsar - annars är det ju alltid samma
> position oavsett vilket håll man ska växla
> åt....
> När jag körde Shimano upplevde jag att jag ofta
> fick flytta fingrarna för att ömsom växla upp,
> ömsom ned.
>
> Helt klart en smaksak och smaken är ju som bekant
> som baken - en del har betydligt mer än andra....

Ja, flytta fingrarna får man naturligtvis göra lite grann, men jag behöver aldrig flytta händerna (byta grepp) för att växla oavsett om jag håller på hoodsen eller i bocken.
Jag har bara erfarenhet av 105, 5800. Kan det vara så att möjligheten att justera reachen på reglagen steglöst är en betydande skillnad mot hur det var tidigare när man fick använda kilar?

eketjall skrev:
> Kan det vara
> så att möjligheten att justera reachen på
> reglagen steglöst är en betydande skillnad mot
> hur det var tidigare när man fick använda kilar?

Helt klart en förbättring mot hur det varit (eller ytterligare ett tecken på att Shimano inte alltid är på banan :-) ) men inget avgörande för funktionen att man växlar ner med bromsen och upp med ett reglage som sitter där det sitter.

emmer skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Kan det vara
> > så att möjligheten att justera reachen på
> > reglagen steglöst är en betydande skillnad
> mot
> > hur det var tidigare när man fick använda
> kilar?
>
> Helt klart en förbättring mot hur det varit
> (eller ytterligare ett tecken på att Shimano inte
> alltid är på banan :-) ) men inget avgörande
> för funktionen att man växlar ner med bromsen
> och upp med ett reglage som sitter där det
> sitter.

Asså, förklara för en som int begrip.
Min broms sitter där den sitter lika mycket som spaken/paddeln innanför. Båda kan föras åt sidan och båda rör sig mot bocken när man bromsar.
Är inte skillnaden mellan SRAM och Shimano bara att istället för att föra bromshantaget åt sidan så gör man även den rörelsen på paddeln/spaken innanför?
Det är en skillnad på "exakt" 8mm på ett 5800 reglage.

eketjall skrev:
> Är inte skillnaden mellan SRAM och Shimano bara
> att istället för att föra bromshantaget åt
> sidan så gör man även den rörelsen på
> paddeln/spaken innanför?
Mnja... Rörelserna är helt separerade.
(Med tankte på tidigare enormt ordalydelserigida och stereotypa tolkning så kanske man måste tillägga att paddeln viker sig inåt när man bromsar.)
Så vill man så kan man hålla paddeln invid styret om man vill hålla bra grepp nere i bocken.
(Är väl tänkt för tokspurt, och sånt sysslar inte jag med men finner det väldigt användbart ändå.)
Och bromsen sitter där den sitter. Enkelt att bromsa kraftigt från hodsen utan att det händer något annat, och enkelt att växla ner från hodsen utan att det händer något annat.

Det blir lite som att tro att Campareglage och Shimano med musöron skulle vara samma sak.
Fast där är skillnaden inte preferens och vana utan mer skillnaden mellan rena skiten och något som fler borde ha råd att få njuta av (och med tanke på Campas brifterpriser har faktiskt fler det).

Att de heter 22 innebär att man kan anväda ALLA 22 växlar. Minsta fram minsta bak. Stora
fram största bak,det klarar inte Shimano.

fast jag tror slitaget är den stora anledningen till att man inte kör hela kassetten på en klinga. Har Sram lyckats lösa detta? Sedan blir det mycket böjpåkänning på kedjans länkar när den dras snett så jag antar att 22 bara har garanterad funktion med deras egna kedjor(?). Trist för knäna att dra av en kedja.

Senast ändrad:
Mange. skrev:
> Shimano hade ju samma system för mtb tidigare,
> där man kunde växla med bromshandtaget.

Tjena!

Jag älskar Shimanos lvg-reglage.. Men dom där jävla mtb-reglagen är fan helt fantastiskt dåliga..

Tillbaka
Topp