squarepusher skrev:
-------------------------------------------------------
> lugosi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hittade bästa pris på force 22 på
> > Amerikanska ebay när jag byggde ihop cykel
> för
> > exakt ett år sedan. Utan vevparti tror jag att
> > jag gav drygt 450usd med frakt... sen har du ju
> > absolut inte samma garantimöjligheter, vilket
> > självklart bör väga in i ditt beslut!
> >
> > Tror dock att priset i "vanliga" webbutiker
> > sjunkit en del sedan dess.
>
>
> 450USD var riktigt lågt. Tull å moms åkte du
> på antar jag.
>
> Mantel hade force utan vevar, men ok pris på
> Ultegra. Sram verkar vara "dyrt" i europa :(
Kollade nu, och det var 470 usd som också var utgångsbudet. Säljaren märkte den som gåva (på eget bevåg och inte min begäran, kan tilläggas) så varken tull eller moms, men det är ju inget man kan eller ska räkna med att "slippa" heller. Sen var väl dessutom dollarn svagare då, så ja - jag var riktigt nöjd!
Med risk för att gå lite off topic så känns det som att man göra betydligt mycket fler och bättre klipp på Amerikanska eBay jämfört med den Engelska, även om det också medför en större risk.
Edit: För att återgå till diskussionen så föredrar jag personligen ergonomin i DoubleTap över Shimanos. Ogillar verkligen att behöva dra i bromshandtaget för att växla, det känns bökigt och krångligt (och på min CX som hade Shimano - lite halvfarligt nästan).
Dock gillar jag verkligen Shimanos växelförare, att växlingarna "flyter" på ett annat sätt, men antar att det är nackdelen med DoubleTap-designen. Sen är ju SRAM betydligt lättare, vilket också är trevligt för oss internetcyklister även om skillnaden kanske är liten i praktiken ;)
Till nästa projekt kommer jag personligen att välja mellan Di2 och eTap, och jag har förhoppningar om att elektroniken tar bort nackdelarna jag listat ovan för båda leverantörer - så där får nog priset avgöra helt.