Force vs Ultegra?

Force vs Ultegra?
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte gamla red bara blivit nya force? eller
> har de sparat in på materiell o därmed inte
> sänkt vikten?

Inte en aning, storklingan påminner om red än gamla force. I produktbeskrivningen står det att nya force har kolfibervevar samt kolfiber i reglagen.

Det diffade inte heller många gram mellan red å force i vikt. Då force estetiskt åassade bättre till mitt kommande bygge så tryckte jag precis på köpknappen på gruppen.

Force vs Ultegra?
supreeme skrev:
> Skiljer det alltså något på ex 2013 å 11? Vart
> köper man billigast?

Det är inte många som säljer nya force 2013, men bike-24 säljer för 924€ tror jag. Annars finns gxp versionen på tyska ebay för 879€ plus 9€ i frakt. Merlin säljer äldre varianten av force för 6500 med fri frakt till sverige, dock gxp.

Men force 2013 har fetare klingor och kolfiberdetaljer på reglage och vevparti om jag fattat det rätt.

Force vs Ultegra?
Force 2013 har teknik från förra Red. Jag tror faktiskt att de har ärvt Zero Loss-reglagen (kortslagig växelpaddel), det är i så fall skäl nog att söka den nya gruppen tycker jag.

Force vs Ultegra?
Yes, den har zero loss enligt srams hemsida o förstår jag det hela rätt ska den nya gruppen för 2013 väga under 2000g också.

Yes Andreas. Jag köpte ett 2013 groupset. Har dock såld kedjan och kassetten till förmån för en superlätt kassett på 103g vilket inte ens red slår :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    33.9 KB · Besök: 33
Force vs Ultegra?
Ah. Skyst!
Det får nog bli en sådan grupp för mig med.

Kassetten, är det densamma som du hade förut?
Lätt, men hur stark är den då?

Force vs Ultegra?
Näh, en annan. Men som du också vet så kommer den hålla bra för mig och mina kommande "out-of-service-pass" när jag inte är hemma med lillen ;)

Hållbarheten tvekar jag inte på, dock slitstyrkan. Fast å andra sidan byter jag Sällan kassett för att den är sliten.

Force vs Ultegra?
Hur är det med force 2013 framväxeln? Vrider den sig lite när man växlar för att undvika kedjeskrap, eller är det fortfarande bara red som gör det?

(eller är jag helt ute och cyklar?)

Force vs Ultegra?
Appel skrev:
> Hur är det med force 2013 framväxeln? Vrider den
> sig lite när man växlar för att undvika
> kedjeskrap, eller är det fortfarande bara red som
> gör det?
>
> (eller är jag helt ute och cyklar?)

Jag tror att SRAM åtgärdade det io deras RED 2012-grupp. Sedan om det "smittat" av sig på Force 2013 vet jag inte. Det verkar som att FORCE 2013 fått mycket från RED 2011.

Force vs Ultegra?
Såhär står det om SRAM Force 2013 på SRAM's hemsida: "The SRAM Force Front Derailleur achieves the critical balance between positive downshifts and light-action upshifts. It features a unique design maximized for 10 speed drivetrains. Working in tandem with the SRAM Force DoubleTap® controls, the SRAM Force Front Derailleur allows you to trim your shifting on the big chainring for seamless gear changes. One size fits all on the SRAM Force Front Derailleur: utilizing a standardized design that shifts perfectly with both traditional-size chainrings as well as the popular compact-size ring sets.

SRAM actuation maintains proper balance between upshifting and downshifting"

Hur tolkar ni det gällande "vridningen"? Jag vill tro att den är uppdaterad till det bättre. Däremot har jag inte sett så många som har FORCE 2013 än. Blir jag den första?

På SRAM RED 2013 finns det något som heter Yaw som dock inte verkar finnas på 2012. Om jag förstår det hela rätt så "vrider" sig växelföraren så man ev. slipper kedjeskrap plus att den har en chain catcher typ. Men enligt produktbeskrivingen på Sram Red 2012 så "vrider" sig framväxeln också, men det står inte Yaw på växeln samt att den är typ 25g lättare än 2013 RED.

Senast ändrad:
Force vs Ultegra?
Vad jag kunnat läsa mig till så har Force 2013 inte RED 2012's "yaw"-funktion.
Det som är nytt verkar vara lite mer kolfiber i reglagen som nu även har "zero loss", "wi-fli"-bakväxel och nytt vevparti.

Force vs Ultegra?
Någon som har kört sram force 2013? har köpt mig en cross med force o bakväxen funkar lite så där, problemet är, växlar man från minstsa o upp ett drev så fukar det bra men ska man växla till nästa så står den oftast bara o "hackar" klätrar aldig upp på tredje drevet, tryker man lite till på reglaget klätrar den över tredje o till fjärde och släpper man rglaget då så går den ner på tredje, tryker inte reglaget till andra klickt, växlar man vidar så funkar det som det ska likaså tilbaks inga problem, har provat spänna o säppa på vajern men problemet kvarsår, så nu har jag satt dit en annan kasset som jag hoppas o få testa under helgen, någon som har någon annan teori om vad det kan beropå.

Force vs Ultegra?
LC4 skrev:
> Någon som har kört sram force 2013? har köpt
> mig en cross med force o bakväxen funkar lite så
> där, problemet är, växlar man från minstsa o
> upp ett drev så fukar det bra men ska man växla
> till nästa så står den oftast bara o "hackar"
> klätrar aldig upp på tredje drevet, tryker man
> lite till på reglaget klätrar den över tredje o
> till fjärde och släpper man rglaget då så
> går den ner på tredje, tryker inte reglaget till
> andra klickt, växlar man vidar så funkar det som
> det ska likaså tilbaks inga problem, har provat
> spänna o säppa på vajern men problemet
> kvarsår, så nu har jag satt dit en annan kasset
> som jag hoppas o få testa under helgen, någon
> som har någon annan teori om vad det kan beropå.

Vajerspännning eller snett växelöra!

Force vs Ultegra?
grump skrev:
---------------
>
> Vajerspännning eller snett växelöra!

Att det va någon tröghet eller flex i vajern/höljet va väl min första tanke, har hållt på några timmar och juserat fram o tilbaks,utn att det blev bra,blev bara sämre på de andra dreven, felet är ju på ett o samma ställe hela tiden.
Växeln/växelörat sitter som det ska kan inte se att det är snett.

Force vs Ultegra?
Behövs inte så mycket snedhet med ett växelöra för att det ska bli knas oavsett fabrikat.

Edit: autocorrect

Senast ändrad:
Force vs Ultegra?
grump skrev:
> Behövs inte så mycket snedhet med ett växelöra
> för att det ska bli knas oavsett fabrikat.

+1

Jag har nu bytt växelöra på en av mina cyklar, läs mer här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2054143/2083921#msg-2083921

Men jag har även skaffat en sådan här
493080_1.jpg

Cyclus control gauge for derailleur hanger - rosebikes.se

Den används så här:
Park Tool - Rear Derailleur Hanger Alignment

Och jag hade nytta av den, tro mig!
Nu kommer jag att använda den på resten av cyklarna.

/Håkan

Force vs Ultegra?
bosune skrev:
> Funkar det med shimanoverktyg på sram, avdragare
> mm?
> Eller måste man köpa en uppsättning till sram
> också?

Till gxp vevlagret är det Shimanos Hollowtech II verktyg som gäller, sen använder man en 8mm hexnyckel för att både dra ihop vevarmarna och dra isär dem, så någon avdragare används inte.

Force vs Ultegra?
bosune skrev:
> Funkar det med shimanoverktyg på sram, avdragare
> mm?
> Eller måste man köpa en uppsättning till sram
> också?

Ja. Nej.

Force vs Ultegra?
HåkanC skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behövs inte så mycket snedhet med ett
> växelöra
> > för att det ska bli knas oavsett fabrikat.
>
> +1
>
> Jag har nu bytt växelöra på en av mina cyklar,
> läs mer här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2054143/20839
> 21#msg-2083921
>
> Men jag har även skaffat en sådan här
> http://media1.roseversand.de/product/370/4/9/49308
> 0_1.jpg
> Cyclus control gauge for derailleur hanger -
> rosebikes.se
>
> Den används så här:
> Park Tool - Rear Derailleur Hanger Alignment
>
> Och jag hade nytta av den, tro mig!
> Nu kommer jag att använda den på resten av
> cyklarna.
>
>
> /Håkan

Har nu kollat växelörat och det värkar stå som det ska, ser inte ut som det är ett justeringssak, ser mer ut som det är kasset/kedja som inte funkar på nått vis (kasset PG1070 kedjaPC1091)sätter man dit annan kedja eller kassat så blir det bätre,srams komponenter är kanske inte kompatibla med varan, fudera på handtaget ett tag men det är väl mindre troligt, felet är ju på en o samma växel alla andra växlar fungerar.

Tillbaka
Topp