Fördelar med att gått ner i vikt/storlek

Tänkte bolla lite tankar och idéer och se vad ni andra tror och tycker.

Jag skadade mig för 1,5 månad sedan, tappade aptit och har gått ner 10kg, både fett och muskler, främst på överkroppen. Har nu när jag börjat cykla lite noterat flera fördelar.

1. När en backe kommer behöver jag inte lägga på så mycket kraft för att ta mig uppför, går rejält mycket lättare, här finns det nog ingen som tycker annat heller.

2. Jag sitter lättare på sadeln, vilket medför mycket skönare rundor.

3. Kläderna sitter bättre och snyggare :-)

4. Det som kanske är lite kontroversiellt och svårt att avgöra. Jag har ju gått ner 10kg, vilket gör att vinden kan utgöra en större motkraft mot mig när det blåser motvind. Däremot har jag tappat ganska mycket muskler och fett på överkroppen, så att frontytan minskat en hel del. Idag blåste det ganska mycket och jag upplevde det inte som att vinden tog tag i mig som vanligt, utan smet runt kroppen mycket lättare och jag behövde inte ta i så mycket för att hålla farten trots 5-6m/s i motvind. Borde jag känna denna skillnad, eller känns det bara så? Idag cyklade jag MTB, kanske inte får riktigt samma effekt med racer då man där sitter mer ihopkrupet.

Jag gillart iaf, bara att "låta bli" att gå upp nu igen när aptiten och energin är tillbaka :-)

OscarWilde skrev:
-------------------------------------------------------

> 1. När en backe kommer behöver jag inte lägga
> på så mycket kraft för att ta mig uppför, går
> rejält mycket lättare, här finns det nog ingen
> som tycker annat heller.

Detta är ju en tydlig och trevlig fördel. Nästan varje gång jag kör ett motionslopp, märker jag hur de kraftigt byggda gossarna, en del med lite övervikt och en del välmusklade, som på platten rastade mig eller höll jämt, får det j-ligt svettigt när backen börjar bli brant. Trevligt!

OscarWilde skrev:
> 4. Det som kanske är lite kontroversiellt och
> svårt att avgöra. Jag har ju gått ner 10kg,
> vilket gör att vinden kan utgöra en större
> motkraft mot mig när det blåser motvind.
> Däremot har jag tappat ganska mycket muskler och
> fett på överkroppen, så att frontytan minskat
> en hel del. Idag blåste det ganska mycket och jag
> upplevde det inte som att vinden tog tag i mig som
> vanligt, utan smet runt kroppen mycket lättare
> och jag behövde inte ta i så mycket för att
> hålla farten trots 5-6m/s i motvind.

Nej. Vindens motkraft har minskat, eftersom du har en mindre kropp nu. Utför har du mindre vikt som driver på, vilket nog kan upplevas som att vinden "tar" mer, men det är en illusion, utan det är den minskade vikten som skiljer.

På platten är det snarare så att du tappat en hel del effekt genom inaktivitet och viktminskning, så trots lägre luftmotstånd så är du relativt sett ännu svagare.

geologen skrev:
> OscarWilde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 4. Det som kanske är lite kontroversiellt och
> > svårt att avgöra. Jag har ju gått ner 10kg,
> > vilket gör att vinden kan utgöra en större
> > motkraft mot mig när det blåser motvind.
> > Däremot har jag tappat ganska mycket muskler
> och
> > fett på överkroppen, så att frontytan
> minskat
> > en hel del. Idag blåste det ganska mycket och
> jag
> > upplevde det inte som att vinden tog tag i mig
> som
> > vanligt, utan smet runt kroppen mycket lättare
> > och jag behövde inte ta i så mycket för att
> > hålla farten trots 5-6m/s i motvind.
>
> Nej. Vindens motkraft har minskat, eftersom du har
> en mindre kropp nu. Utför har du mindre vikt som
> driver på, vilket nog kan upplevas som att vinden
> "tar" mer, men det är en illusion, utan det är
> den minskade vikten som skiljer.
>
> På platten är det snarare så att du tappat en
> hel del effekt genom inaktivitet och
> viktminskning, så trots lägre luftmotstånd så
> är du relativt sett ännu svagare.

Ja relativt sätt är jag helt klart svagare nu, men planen är att få tillbaka styrkan och uthålligheten nu med träning, men behålla den nuvarande vikten. Det är ju först då jag kan märka av den verkliga skillnaden, vilket jag får hoppas blir ännu tydligare då :-)

10 kg på 1,5 månad... Det blir jag lite orolig över, en ganska stor viktnedgng. Hoppas du känner dig bättre.

Det jag märker mest när jag gått ner lite i vikt, både på cykel och kropp är precis som du nämner, styrkan uppför. Sen så kan det möjligen upplevas som något bättre aerodynamiskt.

En annan fördel är rörligheten, och att kunna ligga i bocken länge. I början på säsongen när man är lite lönnfet så känns det alltid jobbigare att cykla aerodynamiskt.

Den enda nackdelen som jag ser det är att jag upplever det som om de som är tyngre har lättare i utförsbackarna, alltså tror jag att vikten är viktigare än aerodynamiken utför (har säkert fel).

pewe skrev:
> 10 kg på 1,5 månad... Det blir jag lite orolig
> över, en ganska stor viktnedgng. Hoppas du
> känner dig bättre.

Tack, det är bättre, mått rätt kass. Bruten handled (opererad 2ggr), axel ur led och bristningar i ljumsken. Blev en del värktabletter vilket gav noll aptit.. kanske gått upp något igen, men det handlar om 1kg, räknar med kanske 2kg till innan jag är tillbaka helt. Vilket då skulle ge -7kg iaf.

OscarWilde skrev:
> pewe skrev:
> -----
> > 10 kg på 1,5 månad... Det blir jag lite
> orolig
> > över, en ganska stor viktnedgng. Hoppas du
> > känner dig bättre.
>
>
> Tack, det är bättre, mått rätt kass. Bruten
> handled (opererad 2ggr), axel ur led och
> bristningar i ljumsken. Blev en del värktabletter
> vilket gav noll aptit.. kanske gått upp något
> igen, men det handlar om 1kg, räknar med kanske
> 2kg till innan jag är tillbaka helt. Vilket då
> skulle ge -7kg iaf.

Hm, om du har varit sjuk/skadad så har du alltså förlorat en massa muskler... dessa väger sannolikt en del. Så att du skulle kunna hålla din vikt och samtidigt bli stark är nog inte realistiskt. Så skit i vikten och titta på mått och prestation istället...

Imho...

thomalin skrev:
> OscarWilde skrev:
> -----
> > pewe skrev:
> >
>
> > -----
> > > 10 kg på 1,5 månad... Det blir jag lite
> > orolig
> > > över, en ganska stor viktnedgng. Hoppas du
> > > känner dig bättre.
> >
> >
> > Tack, det är bättre, mått rätt kass. Bruten
> > handled (opererad 2ggr), axel ur led och
> > bristningar i ljumsken. Blev en del
> värktabletter
> > vilket gav noll aptit.. kanske gått upp något
> > igen, men det handlar om 1kg, räknar med
> kanske
> > 2kg till innan jag är tillbaka helt. Vilket
> då
> > skulle ge -7kg iaf.
>
> Hm, om du har varit sjuk/skadad så har du alltså
> förlorat en massa muskler... dessa väger
> sannolikt en del. Så att du skulle kunna hålla
> din vikt och samtidigt bli stark är nog inte
> realistiskt. Så skit i vikten och titta på mått
> och prestation istället...
>
> Imho...

Så är det ju.. benmusklerna ska tillbaka, även om jag där tappat mindre än överkroppen. Men uppskattningsvis är 5-7kg fett, vilket syns. Men du har helt rätt, strunta i vågen, men fettet ska inte tillbaka iaf... (hoppas jag)

Är 176cm och i höstas vägde jag 75kg, inte på något sätt överviktig utan ser mig som rätt vältränad (nåja, har ju ialf sportat större delen av mitt 33åriga liv) men bestämde mig för att göra ett litet experiment med min vikt under vinter och denna säsongen Mtb tävlande.
Från Oktober till Maj gick jag ner till 64,5kg med hjälp av rätt hård cykelspecifik träning och kost. Fick hjälp med bra upplägg av Aktivitius och en kostrådgivare. Resultatet blev att jag vid 64,5kg hade bra tryck i uppförs backarna i Maj men saknade uthållighet helt, på lopp under 1,5tim så funkade det rätt bra men återhämtningen var ett helvete efter race, där jag mådde rätt kasst i någon dag eller så.
Gick stegvis kontrollerat uppåt i vikt och har nu landat på ca69-70,5kg och nu funkar allt känns det som=).
Tillåter mig att om det är långt mellan racen knalla upp till 72kg för att 1,5 vecka innan tävling åter gå ner 2kg.
Mao så upplever JAG att med lägre kroppsvikt orkar jag mer, har mer att sätta till i backarna och känner mig smidigare på cykeln under tekniska partier. Men 64kg var för lite för att ha reserver kvar att ta av när det börjar bli riktigt tungt.
Möjligt att denna vinter efter CX säsongen så testar jag något annat koncept.......=).

Mindre muskler kräver mindre syre åtgång. Är nog den största anledning till att du presterar bättre när det blir trögt.

Tillbaka
Topp