Fördelar med cykling

_Calle_

Ny medlem
Fördelar med cykling
Hallå!

Jag håller på med en uppsats om ämnet mat och hälsa, så jag valde "cykling är nyttigt"... I vilket fall som helst så skulle jag vilja ha lite fördelar med cykel som motionsform jämtemot löpning simning osv..
Ex När du tränar cykel så spelar det inte så stor roll vad du väger, för att belastningen på knäna är lindrig jämtemot t.ex. löpning. Cykling kan genomföras inom många olika moment såsom Mtb, landsvägscykling, spinning osv...

Det är den typen av fördelar som jag vore tacksam för

Mvh Calle

Fördelar med cykling
MTB-cykling är så roligt att jag inte ens ser det som träning.
Att kroppen mår bra av det är bara en bonus.

Tycker bland det skönaste är att när man kommer ut i skogen är allt lugnt och fridfullt.
Inga bilar, dator eller skola man behöver tänka på. Det är avkopplande på sätt och vis. Trots att det är fysiskt ansträngande.

Om man jämför med andra aktiviteter är cyklingen klart skonsammare för leder (iaf mina).
Kör man dessutom någorlunda tekniskt får även överkroppen styrka. Framför allt när man kör utför.

Nackdelarna med cykling å andra sidan att om man enbart kör landsväg/xc så behöver man komplitera med någon typ av överkroppsträning.

Ingen expert i ämnet kan jag lägga till.

Fördelar med cykling
Cykling är skonsamm träning, men det är mest aerob träning, konditionsträning. Bra för hjärtat och man får massor med mitokondrier och dom är bra att ha massor av. Blodets syreupptagningförmoga ökar, man får mer uthållighet och lägre vilopuls. Man blir glad av alla endorfiner som sprutar ut i kroppen!
Tyr att kroppen är smart, tack vare det så efter varje träningstillfälle då muskler utsatts för slitage(och det gör dom vid varje tillfälle då man anstränger dom) så överkompenserar dom , allstså bygger upp lite mer muskelmassa än det fanns före träningen för att vara på säkra sidan vid nästa ansträngning. Smart va?
Dessutom tränar man inte bara just vid träningstillfället utan även ett par timmar efter, då kroppen "fortsätter" att "träna", alltså efterförbränningen av kalorier, kolhydrater fortsätter då vi vilar. Det är också smart! Men just därför är det ¨å viktigt att äta rätt och snart efter varje träning. Ge musklerna vad dom behöver för att kunna bygga upp sig snabbt och smärtfritt. Mat och vila bygger upp muskler efter träning.

Tränar man med Happy i skogen så gäller inte allt detta. Då är det farlig träning med hårdare ansträngning för hela kroppen. Hela kroppen får en genomgång och blåmärken :) Då blir det konditionsträning+uthållighetsträning+styrketräning och koordinationsträning vilket är mycket bra.

Senast redigerad av en moderator:
Fördelar med cykling
_Calle_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå!
>
>
> Jag håller på med en uppsats om ämnet mat och
> hälsa, så jag valde "cykling är nyttigt"... I
> vilket fall som helst så skulle jag vilja ha lite
> fördelar med cykel som motionsform jämtemot
> löpning simning osv..

Om du ska skriva en uppsats med en vetenskaplig ansats och använda dig av intervjuer utgår du lämpligast ifrån litteratur som bidrar med teorier. Dessa teorier kan du försöka belägga eller förkasta genom en egen studie och se om du kan bidra med ny kunskap. Om du till exempel har en egen tes om att cykling är skonsam för knänaa så försöker du hitta forskning om detta. Du kanske hittar studier på idrottshögskolan som verkar relevant för din egen lilla undersökning. En av forskarna kanske har en tes att det inte kan påvisas att friidrottare kan rehabiliteras bättre genom att cykla än simma exempelvis. Du kanske misstänker att den forskaren inte har uteslutit möjligheten att de rehabiliterande friidrottarna använde fel kadens (varvtal på pedalerna) och sålunda därför läkte sämre än om de hade haft rätt kadens.

Därför gör du en studie som avgränas till att försöka se om det är någon skillnad pä hur väl friidrottarnas skador läker då de använder olika kadens. Du kan på så sätt kullkasta den tidigare forskningen genom att påvisa att den forskaren gjorde sin undersökning på rehabiliterande idrottare som cyklade på fel kadens!

Säg till när du har vunnit Nobelpriset för banbrytande cykelforskning!:-D

Fördelar med cykling
Fördelen med cykel är att det är dyrt, det är koolt, det är grumjigt, man kan posa, man kan låssas att man är proffs med rätt utrusting osv sov!

Fördelar med cykling
Att det är roligare än all annan träning gör att man _vill_ cykla mer och mer. Att man dessutom kommer ut långt, ser mer av naturen, kan hålla på och cykla hela dagen om man vill, det gör det ännu roligare. Det finns t.ex. få löpare som kan vara ute och springa långturer på 6-8 timmar.

Fler fördelar är att man kan cykla med en massa andra happycyklister, träffa nytt folk, resa utomlands och cykla osv osv.

/Leo

Fördelar med cykling
_Calle_ skrev:
för att belastningen på knäna
> är lindrig jämtemot t.ex. löpning.

Detta gäller bara om du springer fel och cyklar rätt.

Men det stämmer nog in på typ 90 % så du kan nog köra med det:)

Fördelar med cykling
Ville skrev:
> _Calle_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> för att belastningen på knäna
> > är lindrig jämtemot t.ex. löpning.
>
> Detta gäller bara om du springer fel och cyklar
> rätt.
>

Det där vore intressant att veta mer om. Någon somhar "hard facts" i frågan? Jag har ofta funderat på påståendet att cykling är mindre slitande på knäna jämfört med löpning.

Fördelar med cykling
Om du jämför cykel med löpning så är nog den största fördelen att det inte sliter så på kroppen.
Om du tar en löpare som börjar att springa så har han/hon ett löpsteg som förändras med takten att han/hon blir bättre det är en oerhörd påfrestning på kroppen att hela tiden ändra löpsteg.
Men tar du cykel så har du samma rörelse hela tiden oberoenda om du blir bättre eller inte.
Detta gör att du inte stressar kroppen så som du gör med löpning.
Det är väldigt lätt att dra på sig skador med löpning om man bara ångar på.
Men inte på Cykel.

Givet vis kan man få skader på cykel med men i jämförelse mellan cykel och löpning så ligger det en större risk att skada sig vid löpning

Senast redigerad av en moderator:
Fördelar med cykling
Mattias L skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > _Calle_ skrev:
> >
>
> > -----
> > för att belastningen på knäna
> > > är lindrig jämtemot t.ex. löpning.
> >
> > Detta gäller bara om du springer fel och
> cyklar
> > rätt.
> >
>
> Det där vore intressant att veta mer om. Någon
> somhar "hard facts" i frågan? Jag har ofta
> funderat på påståendet att cykling är mindre
> slitande på knäna jämfört med löpning.
>
> /Mattias
>
> http://www.ettannatlopp.nu - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Vet itenvad du anser är hard facts. Men egna erfarenheter och lite sunt förnuft brukar funka långt:)

Fördelar med cykling
Jag hade väldigt kort om tid vid mitt förra inlägg. så jag kan ju klargöra lite.

Våra kroppar är gjorda för att röra oss på två ben. springa, hoppa och gå. Får man sedan ont i knäna av att göra detta så borde man fundera om det inte görs fel någon stans. Och med tanke på att hela skoindustirn i princip är gjord för att du skall springa fel så tror jag att det kan vara lite idé att se hur man springer.......Där är väll det jag kallar sunt förnuft:)

Cykling är något våra kroppar inte är gjorde för. Här måste vi anpass cyklen för att passa våra kroppar. Gör vi fel så blir det fel. Och av mina erfarenheter så finns det mcyket som kan göras fel på en cykel för att du skall få dåliga knän. Heldämpat är faktiskt en av sakerna. Det kräver lite extra fundering för att inte förstöra knäna på en sådan.

Fördelar med cykling
På en rätt inställd cykel och med rätt skor så sliter inte cykling på knäna. Kolla på proffsen som cyklar ett antal tusen timmar under karriären, skulle det slita på knäna så skulle de ju vara helt förstörda och knappast kunna gå när de blir äldre.

Det är nog lättare att ställa in cykeln rätt än att hitta rätt skor,löpsteg,underlag och träningssätt för löpning för att slippa knäproblem.

Fördelar med cykling
Ted_B skrev:
> På en rätt inställd cykel och med rätt skor så
> sliter inte cykling på knäna. Kolla på proffsen
> som cyklar ett antal tusen timmar under karriären,
> skulle det slita på knäna så skulle de ju vara
> helt förstörda och knappast kunna gå när de blir
> äldre.

Och alla millioner löpaer som springer då?, vad bevisar de?.......Fårgan var inte vad som pajjade knäna ovh vad som inte pajjade knäna. Utan om något var skonsammare än något annat. Att man kan cykla och sprinag utan att pajja knäna om man vet hur man skall göra är inga probbs.

> Det är nog lättare att ställa in cykeln rätt än
> att hitta rätt skor,löpsteg,underlag och
> träningssätt för löpning för att slippa
> knäproblem.

Det beror nog på vem man frågar. han som vet har inga problem. Men för alla andra är det nog lika svårt. Men helt klart så gör ju skoindustirn det inte lätt för oss när 99% av alla skor inte är gjorda att springas i på ett vettigt sätt.

Tillbaka
Topp