Fördelning av svårt och enkelt

jocke_tuffing

Aktiv medlem
Hej!

Just nu tillåter inte livet långa episka äventyrsturer men däremot möjligheter till att fantisera om att träna sig till en snabbare mtb-cyklist.

Jag funderar lite över hur man kan fördela andelen av det man upplever tekniskt och det man upplever som lätt för att få bra träningseffekt för att bli snabbare i typ ett långlopp.

Med tekniskt menar jag underlag där koncentrationen i stor grad får läggas på att hantera cykeln och kroppen. Uppförsbackar kan innebära extremt hårt tramp för att komma upp medan man i nedförsbackarna måste rulla ner och jobba ordentligt med armarna för att komma ner helskinnad.
Och med lätt menar jag helt enkelt lätta stigar och vägar där man i princip bara behöver koncentrera sig på att trampa. Och där man kan trampa hur hårt eller lätt man önskar.

Jag kan nästan justera intensiteten på mina slingor så upplevelsen av jobbighet blir den samma oavsett om jag kör tekniskt eller lätt.
Men det kan vara påfrestande för sinnet att länge köra tekniskt. Och rätt tråkigt att köra tekniska slingor på låg intensitet eftersom jag ibland måste krypa fram i uppförsbackarna.

Jag verkar snitta på knappt en timme per dag och jag tror jag kör 30-40% av tiden där jag upplever att det är tekniskt.
En vecka kör jag 4 x 4 minuter på lätt underlag i hög intensitet och 2 x 25 minuter medelhög till hög intensitet i tekniskt.
Resten av tiden tar jag det rätt lugnt med inslag av fart.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

/Olov

hamnade sinkadus i en lokal snabbgrupp något halvår efter att jag började med mtb. råkade träffa på ledaren för den gruppen ute i skogen, föreslog att vi skulle ta sällskap, visste inte vem han var:))

det var lätt nedför så kom inte alltför långt efter. köksvägen in liksom.

i gruppen sedan bara att hänga med for dear life. både uppför och nedför.

mycket utvecklande.

Långloppscupen har inget tekniskt. Träna på att cykla fort i klunga.
Långloppen är precis så tekniska som dom ska vara. Även om det förekommer mycket få utmanande partier håller jag inte med om att det inte skulle vara bra att ha vässat sin teknik. Det krävs för att man ska vara fräsch nog att hänga med och kanske till och med föra klungan.

Långloppen är precis så tekniska som dom ska vara. Även om det förekommer mycket få utmanande partier håller jag inte med om att det inte skulle vara bra att ha vässat sin teknik. Det krävs för att man ska vara fräsch nog att hänga med och kanske till och med föra klungan.

Långloppen är väl överlag lagom tuffa så det håller jag med om.
Visst är teknik alltid bra, men man ska vara bra dålig på att cykla stig om man får lucka till den framför på llc-stig imho. Lägger man ett pass i veckan på vanlig svensk stig så täcker man in det. Om man har begränsad antal timmar i veckan på att träna så tror jag inte det är värt att offra för många av dem på sadelstopp och kurvteknik t ex för att kapa tid på LLC.

Långloppen är väl överlag lagom tuffa så det håller jag med om.
Visst är teknik alltid bra, men man ska vara bra dålig på att cykla stig om man får lucka till den framför på llc-stig imho. Lägger man ett pass i veckan på vanlig svensk stig så täcker man in det. Om man har begränsad antal timmar i veckan på att träna så tror jag inte det är värt att offra för många av dem på sadelstopp och kurvteknik t ex för att kapa tid på LLC.

Du får nog lägga dig lite längre fram i ledet . Det är alltid på dom teknisk bitarna hårdkörning görs , luckor uppstår och loppen till stor del avgörs.

Edit . Men är iofs sällan pga av bristande teknik luckorna uppstår utan mer pga av hårdkörningen av dom starkare som vill bli av med dom svagare ...

Senast ändrad:
Du får nog lägga dig lite längre fram i ledet . Det är alltid på dom teknisk bitarna hårdkörning görs , luckor uppstår och loppen till stor del avgörs.

Edit . Men är iofs sällan pga av bristande teknik luckorna uppstår utan mer pga av hårdkörningen av dom starkare som vill bli av med dom svagare ...

Det är väl för det är ett led, skapas en lucka så fastnar de andra bakom. Men det skapas med kraft, inte för att någon bromsar för två rötter.

Ja precis.

det är väl som på trefilsvägarna för bilar; bromsklossarna saktar in på enfilspartierna, kanske vill hämta igen sig lite, för att sedan öka farten (frenetiskt) där det är fritt för omkörning.

och det upprepar sig..

det är väl som på trefilsvägarna för bilar; bromsklossarna saktar in på enfilspartierna, kanske vill hämta igen sig lite, för att sedan öka farten (frenetiskt) där det är fritt för omkörning.

och det upprepar sig..
Precis man vill ju inte att dom som ligger efter bufflar sig före när man vet att tempot ändå kommer gå ner snart igen och man isf får ställa sig på bromsen

och det upprepar sig..

Så är det, man får alltid vila på sin plats i kön på stigen och sen kommer zwiftarna i full fart på grusen. Gäller att komma så långt fram så det är jämnare.

Tillbaka
Topp