Forerunner 305, någon som använder för cykling?

Hej alla!
Jag har funderat på att skaffa en garmin forerunner 305 och ha som cykeldator och som löparklocka. Har kommit fram till att det är det bästa alternativet för att få reda på distans/fart vid löpning och vid cykling och det enda som man slipper footpod med. Men jag har lite funderingar över hur exakt den visar hastigheten när man cyklar. Hittar den satelliter när man cyklar i tät skog eller borde man köpa till fart-och kadens sensorn som finns som tillbehör direkt?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har bara kört den på landsväg och då fungerade det i alla fall bra med mottagningen. Kan inte säga något om hur den funkar tät skog, så egentligen borde jag väl inte ens ha uttalat mig...

Jag brukar ha en Forerunner 305 vid skogscykling. Det är inga problem med satellitkontakt, däremot är hastighetsmätaren "seg" att ändra sig - vid snabba ändringar i hastighet tar det en stund innan klockans hastighetsvisning hänger med. För att avläsa momentan hastighet brukar jag därför titta på min enkla cyckeldator (med avläsning via en magnet på en eker).

Det jag använder klockan mest till är att hålla koll på pulsen och att titta på kartor efter uppladdning av ett pass till datorn.

Jag har haft min i drygt 2 år och är nöjd. Det kan som du säger vara lite si och så med hastigheten i tät vegitation, men ser man till medel så är det helt ok, man kan få lite konstiga toppat och dalar ibland.
Tycker äve den är lite seg att uppdatera hastigheten, t.ex om man åker fort i en nedförsbacke så är det sällan om får rätt max hastighet om jag jämför med "vanlig" cykeldator som jag körde med tidigare.
Och så är ju höjdmätningen tyvärr på gps också... så den kan o princip visa lite vad som hellst om man är i tät skog, är det öppet så är det "hyffsat" men inte helt 100.

Jag använder en sådan för lvg cykling. Fungerar utmärkt.

Har bara cyklat lite MTB men hade inga problem med det heller.

Har även använt den på orientering och laddat upp loggningen på en orienteringskarta.
Visade mina vägval med riktigt bra precision.

/Pilen

Jag har en och är väldigt nöjd. Använder den sporadiskt och tycker att den fyller sitt syfte. Byggkvaliteten är toppen.

Hastigheten får du direkt in i klockan utan tillbehör.

Kadens sensorn köpte jag till men tyckte det var rätt onödigt för skogs cykling.
På landsväg kanske det finns nytta med en sådan.

Jag använder även pulsband.

Displayen går att dela upp i 1, 2, 3 eller 4 parametrar
samt ett par olika sidor man kan bläddra mellan.
Men 4 parametrar kan bli rätt plottrigt i skogen.

/Pilen

Nu har jag ju inte 305:an men jag tycker hastighetsmätningen på 705:an blir ganska trist utan hastighetssensor (seg som nänts ovan). Den kombinerade hastighets/kadenssensorn tycker jag är klart värd pengarna. Speciellt om man cyklar i skogen.

Hastighetsmätaren som bygger på GPS-datat är inte mycket att ha, vill man ha momentan mätning så krävs hastighetssensor.

I övrigt mycket nöjd med min 305:a för lvg/mtb/löpning.

Hur är det med storleken?
Är den för otymplig att använda som pulsmätare vid annan träning, typ innebandy?

Den känns rätt stor när man kränger på den första gången men efter ett par gånger bryr man sig mindre. Den fungerar nog för innebandy, om inte annat kan man ju ha den i fickan på brallorna (iaf om man har köpt till setet med kardborebandet som gör att själva klockan lätt går att fästa och ta av från bandet.)

305:an har en funktion som gör att hastigheten mäts som ett löpande medlevärde av flera datapunkter, hur många som ska användas går att ställa in. Vill minnas att det är 4 nivåer och den står på nivå 3 från början vilket är näst mest "utsmetning" av farten. Ändra till 1 eller 2 och hastigheten kommer justeras betydligt snabbare vid fart ökning. Nackdelen är att du kan uppleva att hastigheten åker upp och ned när du håller jämn fart pga att mätningen inte alltid är så exakt.

Tycker du funka bra för cykling och utmärkt för löpning!

310XT är ett alternativ på en nyare modell som verkar ha en kombination av funktioner från 305 och 405 + bättre batteritid.

En fråga angående kadens sensorn.

Om man monterar cykeln på en trainer inomhus.
Får man då ut ,förutom kadens, hastighet från samma sensor?

/Pilen

Pilen skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga angående kadens sensorn.
>
> Om man monterar cykeln på en trainer inomhus.
> Får man då ut ,förutom kadens, hastighet från
> samma sensor?
>

Jepp.
/G

Tillbaka
Topp