Förhindra cykelstöld, igen ...

robin_bockman

Aktiv medlem
Den senaste av alla trådar var låst så vi försöker igen, med ett gäng, dvs minst 2 byglar och en rejäl rostfri kätting runt något, plus framhjul och sadelstolpe avtaget, får den stå kvar inne i stan under jobbtid?

Just ta av framhjulet känns som ett rätt bra sätt att få den rätt svårsåld, att sen wattmätaren för 4k kan monteras av på 10 sekunder kan vi ju hålla tyst om ...

1711057400685.png

Alternativt välj en mindre attraktiv cykel som pendlarhoj om du inte har ett säkert förvar arbetstid?

Det är synd om alla, som inte kan skilja "Ditt" ifrån "Mitt"!
Kan låta som en försonande attityd. Men dessa människor förtjänar inget annat än förakt...

Tror mer i signalvärdet. Är man proffstjuv så skiter man i en cykel fastlåst med D1000.

det som senast rapporterades i frågan är att tjuvar som säljer åtråvärda stulna cyklar taggar dem så de lätt kan spåra upp och stjäla dem ännu en gång.

det är ju bra att det nu finns lås som tar upp till ett par minuter och kanske ett kapskivebyte att forcera. det lär väl omdirigera majoriteten tjuvar, men något särskilt bra skydd är det fortfarande inte.

köp en brompton och eller ta in cykeln. och förringa inte nöjet av en sleeper.

Jag har läst så många håninlägg, att jag väljer nog att fortsatt polera upp en felprisad Scott eller Specialized istället. Få coola "kepskungar" vill väl förknippas med de lönnfeta asfaltsgubbarna ändå..

Jag har läst så många håninlägg, att jag väljer nog att fortsatt polera upp en felprisad Scott eller Specialized istället. Få coola "kepskungar" vill väl förknippas med de lönnfeta asfaltsgubbarna ändå..
Fast mitt lokala cykelknyckargäng har de senaste året enbart stulit Scottcyklar i grannskapet, medan betydligt finare cyklar fått stå kvar. Jag antar att det pga välkänt betraktas som premiummärke i pundarkretsar.

det gör de nog bara om de inte lyckats sälja?

de stjäl förstås som pfaff säger de cyklar som potentiella köpare förstår sig på och använder som sökbegrepp på internetmarknaden. som t ex monark karin. sveriges mest stulna cykel.

tjuvars taggar av sålda stulna cyklar dök upp igen i mitt flöde..

alltså med syfte kunna stjäla och sälja den ytterligare en gång. ack ja.
.

GPS-tracker kanske? Även här på landet, så är det stöldligor som gör inbrott på adresser med tävlingscyklar. De hittar väl resultatlistor. Skriv gärna i den tråden om trackers.

Om de har vinkelslip med sig spelar låsen ingen roll. Jag såg när en knarkare snodde en elcykel med en vinkelslip. Jag tror inte polisen hann dit.

Själv har jag nyligen investerat i ett Knog bike alarm. Har du cykeln inom bluetooth räckvidd så får du en pushnotis så fort nån rör cykeln. Sen kan du även spåra cykeln via Apples system om nån snor den. Inte hunnit testa än om det funkar bra eller inte. Det kan bli lite obehagligt att springa ut och gå i clinch med nån med vinkelslip också.

Senast ändrad:
tjuvars taggar av sålda stulna cyklar dök upp igen i mitt flöde..

alltså med syfte kunna stjäla och sälja den ytterligare en gång. ack ja.
.
cirkulär ekonomi

Fast risken är att folk sluta köpa stulna cyklar om de bara blir stulna direkt

Jag vet inte. Om ens cyklar blir stulna ofta vill folk inte lägga mycket pengar på cykeln.

Utländska studenter i Nederländerna köper ofta cyklar från tjuv, som brukade vara drogmissbrukare. De sade att alla nederländare gjörde så. Då behövde jag förklara att inte alla nederländare gör så. Och i Nederländerna är det straffbart att köpa en för billig cykel för att den då troligtvis är stulen.

Jag vet inte. Om ens cyklar blir stulna ofta vill folk inte lägga mycket pengar på cykeln.

Utländska studenter i Nederländerna köper ofta cyklar från tjuv, som brukade vara drogmissbrukare. De sade att alla nederländare gjörde så. Då behövde jag förklara att inte alla nederländare gör så. Och i Nederländerna är det straffbart att köpa en för billig cykel för att den då troligtvis är stulen.
Jag är ju från Uppsala, där fanns det en kultur med olåsta cyklar på stan, behövde man en så tog det 5minuter att leta upp en olåst i ett cykelställ, priserna för dom vraken var nog runt vad en innerslang kostar, en tidig och privat variant av kommunala hyrcyklar ...

Intressant!! Orkar du berätta mer om hur det funkar rent praktiskt? Finns det en gräns för vad som är "för billigt" eller är der subjektivt?
Är resultatet inte bara att tjuvarna höjer priset? Eller funkar det bra och är en del av lösningen på problemet?

Intressant!! Orkar du berätta mer om hur det funkar rent praktiskt? Finns det en gräns för vad som är "för billigt" eller är der subjektivt?
Är resultatet inte bara att tjuvarna höjer priset? Eller funkar det bra och är en del av lösningen på problemet?
Alltså jag är från Uppsala, cyklar fanns bara, ville man ha en så fanns det en olåst inom 50 meters radie, då kostade dom dock ungefär en innerslang, en prehistorisk privat variant av Stockholms stads millionregn ...

Alltså jag är från Uppsala, cyklar fanns bara, ville man ha en så fanns det en olåst inom 50 meters radie, då kostade dom dock ungefär en innerslang, en prehistorisk privat variant av Stockholms stads millionregn ...
Jag syftade mer på @Berk haha.
Jo men liknande "lånesystem" har jag hört att det ska finnas i lund bland studenterna med. Och är alla med på det och cyklarna kostar lika mycket (lite) och är i samma kassa skick kan det ju funka. Men man vill ju inte få en trevlig cykel stulen liksom....

Jag syftade mer på @Berk haha.
Jo men liknande "lånesystem" har jag hört att det ska finnas i lund bland studenterna med. Och är alla med på det och cyklarna kostar lika mycket (lite) och är i samma kassa skick kan det ju funka. Men man vill ju inte få en trevlig cykel stulen liksom....
Konstaterade man att det fanns ett lås så gick man vidare, allt löste sig på 10 minuter ...

I staden där jag studerade cyklade på eftermiddagen och kvällen kring alla torgar personer som frågade om man ville köpa en cykel för 25 floriner. Senare blev det 25 euro. Tydligen för billigt, då kan alla vara säkert att det är stoldsgods. Jag vet inte om det finns en formellt gräns. Men rekommendation brukade vara att inte köpa en cykel för mindre än hälften av andrahandspriset. Vanliga nederländska cyklar är, eller åtminstone var, mycket lika, så priserna på begagnade fungerande cyklar varierar(ade) inte så mycket.

EDIT: för att förtydliga, tror inte att det är straffbart att köpa en billig begagnad cykel. Men om det visar sig att cykeln var stulen är man straffbar om man har köpt den för billig. Då kan man inte hävda att man inte visste att cykeln var stulen. Så om man köper en billig begagnad cykel i Nederländerna måste man be om kvitton (som såklart är bra generellt).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp