Förklara SRAMs drev/body please...

frippegubben

Aktiv medlem
Halloj!
Jag är ny i SRAM-världen vad gäller kassetter och bodys. Har hittills alltid haft shimano men fick nu SRAM på en cykel jag köpte och jag fattar inte vad jag ska/måste köpa för att få till det...
Nuvarande setup är 1x11 med 11-42 och mina ben vill gärna ta klivet upp till 50-51 för att inte krokna när det blir brant, eller åtminstone 46.
Jag hittar inte några SRAM-kompatibla kassetter som har 11-46 eller 11-51 som på shimanosidan. Finns det inte mer än 42?
Så, då börjar jag kolla på att gå över på 12-delat istället, men lyckas inte förstå vad som skulle kunna vara kompatibelt med den body som sitter på hjulet idag. Kan jag välja vad som eller bara vissa kassetter?
Funderingar går också att istället köpa ny body/kassett och gå till shimano även här, men jag misstänker att SRAMs bakväxel inte klarar mer än 42 så då åker jag på att byta både bakväxel och reglage om jag t ex skulle köpa 11-delad 11-51 från shimano.
Jag försöker alltså hitta en vettig väg till ny utväxling, helst utan att spendera hela julklappsbudgeten... Och inte minst, att förstå vad som är kompatibelt med vad i SRAM-världen...

Dubbelkolla vilken body du har, bara för att du har sram behöver det inte betyda att du har en sram xd body.

Det finns 11delade i den rangen du önskar

Om du nu har 11-42 kassett har du en (vanlig) Shimano HG-body. Så Shimano kompatibela kassetter passar. Men vet inte hur mycket mer din bakväxel tar. Tror inte att en Sram 11-delat bakväxel tar 46t.

Som annan skrev, kolla vilken body du har. Sannolikt är det shimanobody eftersom du skriver 11-42-kassett och då kan du använda alla kassetter som har 11T som minsta kugge. Sannolikt kan du gå upp till 11-46 utan att byta något, men om du ska ha 11-50 så är det risk för att du behöver byta cagen (armen på bakväxeln) till en längre.
Alla kassetter med 10 eller 9 som minsta kugge kräver XD-body som du antagligen inte har.

Det är ju fördelen med att jobba hemma, man kan ju springa ut i garaget och klämma på cykeln lite när jobbet känns jobbigt(!)...
Jag fick med en beg kassett som jag bara antog var identisk med den som sitter på, och den är 10-42 (inte 11-42 som jag skrev) och har inte alls samma splines som shimano. Lite splines i botten, sen en gänga, sen slätt och lite splines på minsta drevet. Jag antog att detta är SRAM XD, men kan förstås inte svära på att det är samma som sitter på hjulet utan att plocka isär det. Tyvärr var den sliten så jag kan inte utläsa modellbeteckning på den (inte heller på den som sitter på cykeln).
Så troligen XD-body, sorry om jag lurade nån. Bakväxeln är GX.

Finns endel 11 delade XD kassetter, tex Garbaruk är schyssta och där finns det paket med kassett och cage om du vill gå upp till 50

Finns endel 11 delade XD kassetter, tex Garbaruk är schyssta och där finns det paket med kassett och cage om du vill gå upp till 50
Mmm, men tittar jag på priserna där så hamnar man över 3000:- för kassett och cage, och 600 till om man behöver köpa garbaruks löphjul (kollade bike24).
Då kan jag lika gärna köpa komplett 12-delad GX-grupp för ungefär samma peng och kanske få lite tillbaka om jag säljer det 11-delade. Och förmodligen ännu billigare om jag överger SRAM helt och köper shimanobody+grupp (förutsatt att det går att byta till annan body).

Mmm, men tittar jag på priserna där så hamnar man över 3000:- för kassett och cage, och 600 till om man behöver köpa garbaruks löphjul (kollade bike24).
Då kan jag lika gärna köpa komplett 12-delad GX-grupp för ungefär samma peng och kanske få lite tillbaka om jag säljer det 11-delade. Och förmodligen ännu billigare om jag överger SRAM helt och köper shimanobody+grupp (förutsatt att det går att byta till annan body).
Med SRAM GX så kan du köra E-thirteen 9-46 utan problem, men där går gränsen för vad bakväxeln klarar i omfång på kassetten. Behöver du komma lite lägre i pris så kan du titta på Sunrace 10-46 som kostar drygt tusingen

Du behöver bara köpa en garbaruk 11-46 kassett. Inget mer behövs. Körde shimanos urusla 11-46 i ett år med GX-bakväxel. /edit: Eller 10-46, orkar inte lista ut vilket frihjul från tidigare meddelanden.

Senast ändrad:
Sunracekassetten kan ju vara en lagom kompromiss att börja med, och om det inte räcker får jag kanske offra toppfarten genom att gå ner ett steg på framdrevet!
Jag hade inte sett att det fanns såna, tack för alla tips!

Tillbaka
Topp