Förkyld på Mallis! Vad gör man?

Selast

Ny medlem
Vaknade igår här i Alcudia och kände mig lite snuvig men inget seriöst. Körde en kort runda och tog det sedan lungt. Nu på morgonen är jag ännu snorigare och känner mig täppt i hela huvudet. Detta är ju ingen bra grej med tanke på att jag är här för att cykla och cykla mycket...

Är det någon erfaren Mallis resenär bland Er som vet vad jag kan fråga efter på apoteket i form av dundermedicin så jag blir frisk så snabbt som möjligt, allra senast imorgon? Tack på förhand i så fall.

Edit: Jag har alltså ingen feber eller ont i halsen, vad jag är ute efter är något som tar bort snoret ur huvudet, decongestant heter det på engelska men jag har ingen aning om vad det kan kallas för här

Senast redigerad av en moderator:
Den medicinen gör det nog inte bättre som cyklist varken på kort eller på lång sikt. Eller annars gör den det; aka Verpalu

Har slagit ut en bihåleinflammation med en dunderpenicilin i Australien en gång i tiden. Det gick snabbt över, men man dansade ju knappast på borden dagarna efteråt. Det lär ju inte heller funka på en förkylning...

Efter en luftrörskatarr första dagen på träningsläger på Cypern har jag ett råd, och det handlar dessvärre inte om hur du ska kunna cykla där nere utan snarare om ekonomisk skademinimering. Gå till en läkare så snabbt som möjligt för att få läkarintyg på att du är sjuk. Har du det kan du få pengar tillbaka för din outnyttjade resa via någon reseförsäkring eller resetillägg i din hemförsäkring om du har någon. Läkaren kan bara skriva intyg från den dagen du besöker henne/honom, så det är bättre att gå dit så snart som möjligt.

Jag är inte ute efter något dopingpreparat utan nått som eventuellt finns på apoteken här som rensar upp i näsa och huvud från snor. Apoteken här har ju en liten annan roll än hemma, mer rådgivare än hanterare av recept. Dessutom säljs ju prylar här, typ starkar Voltaren, utan recept här som man bara får med recept hemma.

Har du en förkylning så är det en virusinfektion, att temporärt rensa bort symtomen påverkar ju inte infektionen, och det är denna som du ska vara försiktig med, snoret är ju i sig inte problemet.

Det finns två, kanske 3, grejer som funkar:

1) Allerginässpray - kolla fass.se / apoteket.se vad ex otrivin mfl har för aktiva ämnen.
2) Saltspray - köp en förpackning (helst med mint i), skölj genom näsan *upprepade gånger*.
3) Beror helt på hur det sitter, men du kan lösa slem i luftvägarna med acetylsystein (receptfritt tom i sverige)

Börja med saltsprayen, kör sedan allerginässpray, upprepa med saltsprayen tills det börjar lätta.

Men risken är att du faktiskt är sjuk, och då kommer det sätta sig på kroppen direkt när du börjar cykla. Men det märker du ju.

Är det bara snoret du vill bli av med är det väl bara att cykla. Fysisk aktivitet brukar ju sätta fart på rinnandet

Tack för tipsen! Ska dra till Farmacia nu och se vad dom kan trolla fram. Mollo, intressant förslag, vore det inte så att familjen är med så... ;-)

+1 på fredrikw. Se till att få intyg.

Om det fanns ett botemedel mot förkylning så skulle jag vara den första att ta den.

Satt just i Alcudia med förkylning förra februari. Vill du verkligen dölja symptomen och cykla på så kan jag rekommendera en cocktail av Sudafed och Flumil Forte.

Frisk blir man förstås inte, och som alla vet riskerar man att bli jävligt mycket sjukare av ansträngning med virus i kroppen. För att minimera risken för hjärtmuskelinflammationer och sånt - vänd så fort du ser en skylt mot ett kloster (dvs håll dig på platten)...

alcudia1-098.jpg

Koka upp en halv liter vatten med en knapp tesked salt (utan jod). Skölj sedan näsan tre gånger per dag. Blandningen ska vara knappt fingervarm för bästa effekt. Låt det verka ett tag och snyt sedan ut skiten. Det rensar bihålor och man slipper snoren på någon dag.

Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> Koka upp en halv liter vatten med en knapp tesked
> salt (utan jod). Skölj sedan näsan tre gånger
> per dag. Blandningen ska vara knappt fingervarm
> för bästa effekt. Låt det verka ett tag och
> snyt sedan ut skiten. Det rensar bihålor och man
> slipper snoren på någon dag.

Nässkölj? Då skulle jag hellre ta gaybaren

n%C3%A4ssk%C3%B6lj.jpg

En kanna sangria, en solstol och en filt. Sen är det bara att kroppen får göra sitt ;)
Å vill man inte köpa färdig så kan man alltid koka ihop sin egen;)

http://www.receptcentralen.se/drinkar/sangria/

Sen kan man alltid prova med "Esberitox" Men de bör man kanske ta innan, när man känner att något är på gång. Men dom ska även lindra när man väl sitter i/med skiten.

Krya på sig.

Körde med förkylning för några år sen, de utvecklades till bihåleinflammation och luftrörskatarr eftersom jag tränat med förkylning.
Hade gått snabbare att vila ett par dagar och kört lite lugnt på platten.
Sen bor jagi iofs alltid i Palma, finns lite mer att göra där.

JLarsson skrev:
> Pastis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Koka upp en halv liter vatten med en knapp
> tesked
> > salt (utan jod). Skölj sedan näsan tre
> gånger
> > per dag. Blandningen ska vara knappt fingervarm
> > för bästa effekt. Låt det verka ett tag och
> > snyt sedan ut skiten. Det rensar bihålor och
> man
> > slipper snoren på någon dag.
>
> Nässkölj? Då skulle jag hellre ta gaybaren
Jaha du har egen erfarenhet av det? :P

Själv har jag bara kört det i näsan.

Pastis skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Pastis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Koka upp en halv liter vatten med en knapp
> > tesked
> > > salt (utan jod). Skölj sedan näsan tre
> > gånger
> > > per dag. Blandningen ska vara knappt
> fingervarm
> > > för bästa effekt. Låt det verka ett tag
> och
> > > snyt sedan ut skiten. Det rensar bihålor och
> > man
> > > slipper snoren på någon dag.
> >
> > Nässkölj? Då skulle jag hellre ta gaybaren
> Jaha du har egen erfarenhet av det? :P
>
> Själv har jag bara kört det i näsan.

Tips att köra näsan först?

Var på Lofoten och dök för ett par år sedan. Blev dunderförkyld efter första dyket. Fick ett tips av en lokal tungdykare som jobbade på plattform. "Gå ner till havet och sätt näsan under vattenytan....andas in..."(så gör man tydligen om man jobbar på oljeplattform, nässpray är gay..) Det hjälpte i ett par dagar sedan var skallen full med snor igen.

Miss Lycka skrev:
> Har inte Dr. Fuentes mottagning på Mallis?

Shit! Tänkte inte på det, tror till och med att han är från Palma! Då kan man ju säkert både bota förkylningen och sen bli lika bra som Contador i ett och samma piller!

Det blir en lite kortare avslutningsrunda idag på förmiddagen då jag inte har vare sig feber eller ont i halsen. Det har jag fått godkänt på av frugan som är sjuksköterska.

Tack för alla bra, och mindre bra, tips i alla fall.

Nämen va nu då. Fram med sangrian, solstolen och en filt. Å vila. Du är ju sjuk. Vet du inte hur dåligt en man mår som är riktigt förskyld.

Köttet är tydligen sjukt luftrörsvidgande i Spanien. Så 1kg kött om dagen borde rensa bihålor och näsa ordentligt.

Bare et godt råd:

Hvis man vil have erstatning af ens reseforsikring er det altid en god ide at ringe til dem først og få dem til at rådgive at man går til lægen. Jeg fik at vide at mit forsikrings selskab at de kun giver 50 % erstatning hvis man ikke har ringet til SOS rådgivning og istedet selv opsøger lægen.

Tillbaka
Topp