Förlänga billig framgaffel.

JBogevik

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att starta upp en renovering av en Biltema X-Dirt 20" (Yeti mini-ARC) till min brorsdotter, den kommer egentligen bara få en uppfräschning men i samma veva så tänker jag ge den lite mera attityd.

Ett av de experiment som jag skulle vilja ge mig på är att förlänga framgaffeln en aning, vet någon här om det ens är möjligt för en halvt händigt hemmasnickrare?

Det är trial and error med ett sånt bygge. Barn- och juniorcyklar står som spön i backen och många har ibland just inget andrahandsvärde alls efter några år. Det är inte svårt att hitta delar/ organdonatorer.

De såldes i 24" och 26" med kompatibla gafflar. Utan skärm kan ju 24" - gaffeln fylla sitt/ ditt syfte.

Kul projekt! Jag går själv i tankar kring att köpa en X-dirt till dottern och gaffla upp med en 24" gaffel för jag tycker den är lite låg i fronten. Men det lär väl sluta med standardutförandet misstänker jag.

Vilken av modellerna är det? Den med rakt eller böjt överrör?

Edit: Jag ska nog utöka budgeten lite inser jag nu, efter att ha klämt lite på hojarna på biltema.. Åtminstone behövs nya bromsar och vevar, kanske även nya hjul med dubbelbottnade fälgar. Men bromsarna var värst, skittröga. Mek skivbromsar på barncyklar är skitdåligt. Kanske blir det ett custombygge, får se.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp