Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant - jag har fått uppfattningen att detta
> skulle vara i praktiken omöjligt (och därmed
> tvinga fram byte av hela överdelen). För mig med
> en 1"-MTB (och en 80mm Foxgaffel med 1 1/8" som ev
> kommer att skräpa...) är det goda nyheter. Hur
> går det till?
>
> /M
Om vi börjar med att det här är en åtgärd som du gör på egen risk. Skyll inte på mig om du sitter med styrstam och styre löst i handen eller du kör över din egen gaffel inklusive framhjul. Ok?
Jag köpte en beggad Foxgaffel och konstaterade att gaffelröret var för kort, letade efter ny överdel på diverse siter men gav upp. Funderade på BBB-förlängare men tyckte det kändes lite fel. En dag när jag tröttnade tog jag gaffeln, vinkelkapen, en stor gammal mässingskoppling och gick ned till grannens hydraulpress. Formade kopplingen till ett bra mothåll under gaffeln och pressade ut röret. Sen tog jag med delarna till en bekant som har en grym mekanisk verkstad och sa att jag ville ha ett rör gjort i 7075-T6 med samma yttre mått fast längre, med samma mått invändigt eller grövre (Foxens rör är koniskt inuti och tjockast i botten, mitt har en fasad dimensionsförändring inuti för att få rätt uppe och nere.) Sen bad jag honom att utifrån sina erfarenheter välja en presspassning mellan gaffel och rör som skulle ge maximalt grepp utan att spräcka gaffeln. Han gjorde det och pressade i röret. Sen var det klart. Har aldrig strulat, skall nog tillägga att jag är en försiktig åkare som börjat med mtb alldeles för sent i livet. Men det håller säkert för alla. Greppet är mycket bättre än vad man kan åstadkomma i tex styrstammen, och botten på röret har en stos, skall det falla i bitar måste det ske uppifrån eller gå av. Man kan sätta en stoppskruv i gaffeln mot röret som extra säkerhet mot vridning men jag har inte det för det kändes överdrivet.
Kostnad? Jag gav en femhundring som lunchbidrag men det är förmodligen ren välgörenhet från hans sida. Jag har kompenserat på annat sätt som är svårt att mäta, han har lånat en båt av mig mer eller mindre på livstid.
Lycka till, om ni vågar!