Förlänga gaffelrör till mtb

Som ni ser, fett kewfft!

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    171 KB · Besök: 42
Man kan ju tjäna ett å annat på styrlager med lägre stack och en styrstam med lägre klämma. Då kanske du slipper BBBBBBBBBBBBBB-tappen.

Stalle

Fast det är stor skillnad mellan olika ZS-lager. Ett vanligt FSA bhgger typ 12-13. Jag vill minnas att jag hittade ett PZ-racing som byggde typ 6. Det finns nån tråd om det.

Å har du en hög stam så kanske du kan spara lite där åxå. Kan vara värt att kolla upp det tycker jag.

Stalle

Jag har bytt gaffelröret på en Foxgaffel. Pressade ut gamla röret. Tillverkade ett nytt (fick hjälp) och pressade i det. 1. Manövern är antagligen ekonomiskt oförsvarbar. 2. Ja det fungerar! Lika bra som nytt. 3. Nej, jag kommer aldrig sälja gaffeln vidare eftersom den är modifierad på ett icke validerat sätt.

Mitt förslag är att du erbjuder någon som har en likadan okapad gaffel och liten cykel ekonomisk kompensation om du och den personen byter gaffelöverdel med varandra.

Lycka till!

Intressant - jag har fått uppfattningen att detta skulle vara i praktiken omöjligt (och därmed tvinga fram byte av hela överdelen). För mig med en 1"-MTB (och en 80mm Foxgaffel med 1 1/8" som ev kommer att skräpa...) är det goda nyheter. Hur går det till?

/M

Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant - jag har fått uppfattningen att detta
> skulle vara i praktiken omöjligt (och därmed
> tvinga fram byte av hela överdelen). För mig med
> en 1"-MTB (och en 80mm Foxgaffel med 1 1/8" som ev
> kommer att skräpa...) är det goda nyheter. Hur
> går det till?
>
> /M

Om vi börjar med att det här är en åtgärd som du gör på egen risk. Skyll inte på mig om du sitter med styrstam och styre löst i handen eller du kör över din egen gaffel inklusive framhjul. Ok?

Jag köpte en beggad Foxgaffel och konstaterade att gaffelröret var för kort, letade efter ny överdel på diverse siter men gav upp. Funderade på BBB-förlängare men tyckte det kändes lite fel. En dag när jag tröttnade tog jag gaffeln, vinkelkapen, en stor gammal mässingskoppling och gick ned till grannens hydraulpress. Formade kopplingen till ett bra mothåll under gaffeln och pressade ut röret. Sen tog jag med delarna till en bekant som har en grym mekanisk verkstad och sa att jag ville ha ett rör gjort i 7075-T6 med samma yttre mått fast längre, med samma mått invändigt eller grövre (Foxens rör är koniskt inuti och tjockast i botten, mitt har en fasad dimensionsförändring inuti för att få rätt uppe och nere.) Sen bad jag honom att utifrån sina erfarenheter välja en presspassning mellan gaffel och rör som skulle ge maximalt grepp utan att spräcka gaffeln. Han gjorde det och pressade i röret. Sen var det klart. Har aldrig strulat, skall nog tillägga att jag är en försiktig åkare som börjat med mtb alldeles för sent i livet. Men det håller säkert för alla. Greppet är mycket bättre än vad man kan åstadkomma i tex styrstammen, och botten på röret har en stos, skall det falla i bitar måste det ske uppifrån eller gå av. Man kan sätta en stoppskruv i gaffeln mot röret som extra säkerhet mot vridning men jag har inte det för det kändes överdrivet.

Kostnad? Jag gav en femhundring som lunchbidrag men det är förmodligen ren välgörenhet från hans sida. Jag har kompenserat på annat sätt som är svårt att mäta, han har lånat en båt av mig mer eller mindre på livstid.

Lycka till, om ni vågar!

Jag har påbörjat steg 1 jag med. Ska bara hitta en m6 skriv i typ 15cm först :)

Hasse#7 skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant - jag har fått uppfattningen att
> detta
> > skulle vara i praktiken omöjligt (och därmed
> > tvinga fram byte av hela överdelen). För mig
> med
> > en 1"-MTB (och en 80mm Foxgaffel med 1 1/8" som
> ev
> > kommer att skräpa...) är det goda nyheter.
> Hur
> > går det till?
> >
> > /M
>
> Om vi börjar med att det här är en åtgärd som
> du gör på egen risk. Skyll inte på mig om du
> sitter med styrstam och styre löst i handen eller
> du kör över din egen gaffel inklusive framhjul.
> Ok?
>
> Jag köpte en beggad Foxgaffel och konstaterade
> att gaffelröret var för kort, letade efter ny
> överdel på diverse siter men gav upp. Funderade
> på BBB-förlängare men tyckte det kändes lite
> fel. En dag när jag tröttnade tog jag gaffeln,
> vinkelkapen, en stor gammal mässingskoppling och
> gick ned till grannens hydraulpress. Formade
> kopplingen till ett bra mothåll under gaffeln och
> pressade ut röret. Sen tog jag med delarna till
> en bekant som har en grym mekanisk verkstad och sa
> att jag ville ha ett rör gjort i 7075-T6 med
> samma yttre mått fast längre, med samma mått
> invändigt eller grövre (Foxens rör är koniskt
> inuti och tjockast i botten, mitt har en fasad
> dimensionsförändring inuti för att få rätt
> uppe och nere.) Sen bad jag honom att utifrån
> sina erfarenheter välja en presspassning mellan
> gaffel och rör som skulle ge maximalt grepp utan
> att spräcka gaffeln. Han gjorde det och pressade
> i röret. Sen var det klart. Har aldrig strulat,
> skall nog tillägga att jag är en försiktig
> åkare som börjat med mtb alldeles för sent i
> livet. Men det håller säkert för alla. Greppet
> är mycket bättre än vad man kan åstadkomma i
> tex styrstammen, och botten på röret har en
> stos, skall det falla i bitar måste det ske
> uppifrån eller gå av. Man kan sätta en
> stoppskruv i gaffeln mot röret som extra
> säkerhet mot vridning men jag har inte det för
> det kändes överdrivet.
>
> Kostnad? Jag gav en femhundring som lunchbidrag
> men det är förmodligen ren välgörenhet från
> hans sida. Jag har kompenserat på annat sätt som
> är svårt att mäta, han har lånat en båt av
> mig mer eller mindre på livstid.
>
> Lycka till, om ni vågar!

Singular skrev:
> Tackar!

Har cyklat iväg och kutat en mil i hettan det gick sakta. Cyklingen hem var svar på varför cykla är bättre än att springa. Hursomhelst har jag inte kunna svara, gör det nu. Varsågod. :-)

Jag vet inte om detta är på smm sätt som din Hasse, men min "lösning" ser ut att bli ett tillverkat rör som passar in i gaffelröret som tillsammans bildar en "kopping". Den nya delen ska precis passa i gaffelröret och expandera så pass så tt den inte spräcker gaffelröret. Sedan blir det en topcap i gaffelröret och med en lång m6 skruv genom hela skiten upp till topplocket vore det hela vara safe?

Så tänkte jag, tänker jag fel nu?
Styrstammen kommer ha en skruv som spänner åt det gamla gaffelröret och den övre bulten kommer klämma åt den nya "adaptern".

Sedan så hålls allt detta ihop med en övre topcap samt en undre topcap. Ingen, starnut....

Globalistic skrev:
> Jag vet inte om detta är på smm sätt som din
> Hasse, men min "lösning" ser ut att bli ett
> tillverkat rör som passar in i gaffelröret som
> tillsammans bildar en "kopping". Den nya delen ska
> precis passa i gaffelröret och expandera så pass
> så tt den inte spräcker gaffelröret. Sedan blir
> det en topcap i gaffelröret och med en lång m6
> skruv genom hela skiten upp till topplocket vore
> det hela vara safe?
>
> Så tänkte jag, tänker jag fel nu?
> Styrstammen kommer ha en skruv som spänner åt
> det gamla gaffelröret och den övre bulten kommer
> klämma åt den nya "adaptern".
>
> Sedan så hålls allt detta ihop med en övre
> topcap samt en undre topcap. Ingen, starnut....

Jag var inne på samma linje ett tag. Det du måste fråga dig är var du kommer att få rörelsen om du vrider hjulet åt ena hållet och styret åt andra. Blir det inte så att vridningen kommer i din skarv? Man skulle vilja ha en skarv som var fyrkantig och typ konisk för att ta upp alla krafter och få det stabilt. Efter det bytte jag plan. Men jag kanske har missuppfattat hur du menar.

Men alltså om du inte ville svetsa så är väl att pressa ur gaffelröret ännu mer jobb eller varför ville du inte svetsa?
Hade samma problem på min förra Fox som du har nu, gick till LBS och bad om en rör bit från en Fox dom kapat, knallade till jobbet och Svetsade ihop den. Klart.
Har man nu inte en svets som klarar matrialet så borde man för en hundring och en vetelängd kunna få det gjort hos närmaste svetsare, testa gärna hos en firma som lagar och bygger kylare till bilar ex dom brukar ha koll på grejerna.

1817 skrev:
> Men alltså om du inte ville svetsa så är väl
> att pressa ur gaffelröret ännu mer jobb eller
> varför ville du inte svetsa?
> Hade samma problem på min förra Fox som du har
> nu, gick till LBS och bad om en rör bit från en
> Fox dom kapat, knallade till jobbet och Svetsade
> ihop den. Klart.
> Har man nu inte en svets som klarar matrialet så
> borde man för en hundring och en vetelängd kunna
> få det gjort hos närmaste svetsare, testa gärna
> hos en firma som lagar och bygger kylare till
> bilar ex dom brukar ha koll på grejerna.

Om du menar mig så var det enligt min mening enklare att pressa ur och tillverka och pressa i. Men jag hade ju just såna resurser till hands. Kände mig dessutom lite osäker på svetsandet då det var svårt att lista ut exakt vad det var för material. Men den vägen är säkert möjlig om man har de rätta känningarna. Tror dessutom att det är svårt att vara mer tydlig än jag varit hittills med varningar om att det kanske inte är det bästa eller smartaste sättet osv. :-)

Mjo men nu efter att hanpratat med olika om detta är jag tydligen mer öppen för förslag som inte innefattar en lösning på typ 300g extra. Ska se om det kanske blir enklare att svetsa...

Filar man ner svetsfogen sedan å hur påverkas den av att man slipar ner fogen? Blir den svagare typ? Starnut, ska man banka imden först innan man svetsar eller efter? Tänkte ev. På om det uppstår någon skarv även på i sidan efter svätsningen...

Hasse, jag menade Globalistic;-).
Jag gjorde en fogförberedning med fasning av kanten, fick ingen kant på insidan och tycker du ska slå i starnut sist.

Globalistic skrev:
> Å på lätt svenska innebär det?

Han såg till att ytorna var absolut plana så att övre rör och undre rör mötte varandra perfekt och fortsatte spikrakt upp. Sen fasade han av kanten så att svetsfogen kommer ända in och fyller utåt. Får du rörmötet exakt kan du lämna fasningen till svetsaren, han vet vad som är lagom.

Jag byggde en egen headlock i dag, den långa m6 skruven saknas dock för att det ska bli komplett.
Men med en headlock behöver jag väl fortfarande svetsa eller banka in en svarvad stump för att ha nytta av den? Skillnanden är väl att jag då slipper starnut?

svarva ned en lämplig bit stål 6-8 cm så att den passar i gaffelröret övre delen gör du lika grov som yttre röret på gaffelröret och i den längd du vill förlänga. Ska va passform. Borra hål i mitten, stort om du vill ha en lättare förlängare:) skaffa en lång skruv till lagret pressa ned kronan ett par cm nedanför förlängaren. Skruva ihop, har gjort en till JW och den funkar kanon. Kostar max en tårta om du inte har en egen svarv. Har en bild någon stans.

Tillbaka
Topp