Stockholm, Danderyd MTB-Park

kabelstek

Medlem
Hej hallå!

Jag gör ett inlägg för att uppmärksamma samt samla intressenter till ett eventuellt projekt tillsammans med Danderyds kommun.

I Danderyd, Stockholm finns det ett MTB-spår anlagt av kommunen i Rinkebyskogen. I mitten av detta ligger en gammal crossbana. Tidigare tillhört Danderyds motocross klubb ( 20 år sen).

Denna yta har fortfarande kvar större hopp/pucklar och berms i motocross storlek.
Kommunen har märkt upp detta som ”MTB-Park”.
Tyvärr är allt väldigt övervuxet så åkningen är inte särskilt givande i nuläget.

Jag har kontaktat kommunen och bestämt möte med ansvarig chef för området. Detta i hopp om att få tillstånd att utveckla området. Kruxet är att området ligger i ett naturreservat så vad som kan göras är begränsat.

Nu till det jag hoppas ni kan bidra med i tråden.
Finns det intresse för en mtb park med hopp, berms, trä features osv i Danderyd?
Vad skulle ni vilja se?
Finns det någon/några som vill bidra med mankraft eller annat?

Jag uppdaterar tråden efter varje möte med kommunen så ni får se hur detta projekt fortgår.

Hej hallå!

Jag gör ett inlägg för att uppmärksamma samt samla intressenter till ett eventuellt projekt tillsammans med Danderyds kommun.

I Danderyd, Stockholm finns det ett MTB-spår anlagt av kommunen i Rinkebyskogen. I mitten av detta ligger en gammal crossbana. Tidigare tillhört Danderyds motocross klubb ( 20 år sen).

Denna yta har fortfarande kvar större hopp/pucklar och berms i motocross storlek.
Kommunen har märkt upp detta som ”MTB-Park”.
Tyvärr är allt väldigt övervuxet så åkningen är inte särskilt givande i nuläget.

Jag har kontaktat kommunen och bestämt möte med ansvarig chef för området. Detta i hopp om att få tillstånd att utveckla området. Kruxet är att området ligger i ett naturreservat så vad som kan göras är begränsat.

Nu till det jag hoppas ni kan bidra med i tråden.
Finns det intresse för en mtb park med hopp, berms, trä features osv i Danderyd?
Vad skulle ni vilja se?
Finns det någon/några som vill bidra med mankraft eller annat?

Jag uppdaterar tråden efter varje möte med kommunen så ni får se hur detta projekt fortgår.
Bra initiativ, kör hårt!

Uppmuntrar initiativet men Väsjöbacken är inte jättelångt ifrån?
Har inte jätte bra koll på Väsjöbacken, men visst är den mer DH inriktad?
Tanken med den här parken är att det ska vara mer som en pumptrack/xc bana. Hoppas även få tillåtelse att göra en mindre pumptrack vid sidan av som lämpar sig för de som precis tagit av stödhjulen.

Har ju lite erfarenhet av mtb och naturreservat efter pysslet med Nick och Fiskartorpet. Av reservatsreglerna framgår vad man inte får göra, men mycket får göras med tillstånd av kommunen (ex gräva, grusa osv). Du bör hitta dom på kommunens hemsida.

Har ju lite erfarenhet av mtb och naturreservat efter pysslet med Nick och Fiskartorpet. Av reservatsreglerna framgår vad man inte får göra, men mycket får göras med tillstånd av kommunen (ex gräva, grusa osv). Du bör hitta dom på kommunens hemsida.
Hoppas få klarhet i vad vi får göra och inte efter mötet med kommunen på måndag.

Bra initiativ! Jag skulle gärna delta i någon kapacitet.
Vad man behöver där på platsen (förutom en ordentlig gräsklippning) är att bygga en stor startramp. Den där skogsgläntan är ju helt platt. Det är svårt att generera någon betydelsefull hastighet (utan motor) för att klara några hopp.

Bra initiativ! Jag skulle gärna delta i någon kapacitet.
Vad man behöver där på platsen (förutom en ordentlig gräsklippning) är att bygga en stor startramp. Den där skogsgläntan är ju helt platt. Det är svårt att generera någon betydelsefull hastighet (utan motor) för att klara några hopp.
Ja precis! Har en idé om att man kan bygga en ramp alternativt se om man kan få fyllnadsmassor och göra en hög av jord att starta på.
Lägger till en bild på ett concept som kanske kan vara något.

Bilagor

• IMG_4142.webp
    IMG_4142.webp
    358.4 KB · Besök: 116
Möte med kommunen avklarat. Mycket givande och chefen för området verkar peppad! Nästa steg är att skicka in en formell presentation och byggplan till kommunens ekolog och få denna godkänd.

Saker kommunen förmodligen kommer lösa en är mini-grävare samt röjsåg.

Vi skulle behöva en namnlista med personer som kan bistå med arbetskraft. Ni får gärna skicka ett DM till mig om ni är intresserade av att hjälpa till. Just nu är vi 3-4 personer.

Kan inte svara på när det drar igång, lite för tidigt ännu. Men kan tänka mig efter sommaren.

Hej allesammans!
Nu finns det en Facebook grupp för de som vill vara delaktiga i projektet, eller bara följa dess förlopp.
Det är även från den gruppen vi skapar en chatt för planering av bygge.
Vi inväntar fortfarande svar från kommunen men jag ska ligga på lite nu efter semestern.

Jag kan hålla den här tråden uppdaterad med såklart. Om Whats-app är ett bättre alternativ för gruppchatt så fixar vi det istället.

Nja, Whats-app har samma ägaren och undviker jag därför också. Det är dock lite svårare att undvika för att den används vid många (barn)aktiviteter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp