Förlorade alla rebound Rockshox pike RC3 Solo Air

fredrikforsberg

Aktiv medlem
Hej,

Under en tur igår bråkade kedjan, vände cykeln upp och ned i ca 10 min.

När jag sedan drog iväg igen så hade jag noll rebound. stannade och maxade vredet till långsammaste men gaffeln studsar som aldrig förr.
Har någon tips om vad som kan ha hänt?

Köpte gaffel begagnad för ca 12 månader sedan, har funkat som en dröm sedan dess. är det dags att göra service och byta olja?

Bladdern är paj, oljan läckte ut i ytterbenen. Chargerdämparen behöver ny bladder och fyllas på samt luftas.

Hej,

Under en tur igår bråkade kedjan, vände cykeln upp och ned i ca 10 min.

När jag sedan drog iväg igen så hade jag noll rebound. stannade och maxade vredet till långsammaste men gaffeln studsar som aldrig förr.
Har någon tips om vad som kan ha hänt?

Köpte gaffel begagnad för ca 12 månader sedan, har funkat som en dröm sedan dess. är det dags att göra service och byta olja?
Har du haft den upp och ner tar det en stund innan olja rinner ner igen och returen funkar som den ska. Har du känt på gaffeln nu? Om den inte funkar kan det vara att olja har läckt fel. Då är det service som gäller.

Har du haft den upp och ner tar det en stund innan olja rinner ner igen och returen funkar som den ska. Har du känt på gaffeln nu? Om den inte funkar kan det vara att olja har läckt fel. Då är det service som gäller.
Nej det ska funka direkt. Det är en chargerdämpare i pike och den är sluten och luftfri.

Dvs trasig blåsa..

Tog bort ytterbenen och hade olja i båda, vilket då betyder trasig bladder om jag förstår det rätt?
(ingen skillnad på returen efter 12h)

Nästa fråga då.
vad behöver jag köpa för att göra stora servicen?
Vilka oljor?
Fett?
Verktyg?
Något mer?

Någon bra guide eller manual?

Nja, olja är det ju i båda, en skvätt för stänksmörjning. Men har oljan runnit ur dämparen borde det kommit ut mer från ytterbenet på den sidan. Ta ur dämparen vetja, så kan du kolla hur blåsan verkar. Men var försiktig med 24 mm fattningen, slinter man får man sen inte tillbala reglagen så bra när man ska sätta ihop allt igen. Använd absolut inte en vanlig hylsa utan den ska ha plan botten.

Manual tankar du från rockshox hemsida. Är du osäker så kan du alltid lämna in den. Men gillsr man att meka så kör. Är du försiktig och noggran så är det inga problem.

Jo jag var lite otydlig, fick ur 1/2dl ur dämparen, dessutom röd olja..
Är van att skruva så det ska nog ordna sig.
Tack för tipsen!

Vad för årsmodell är det på gaffeln?
Är det charger1 (silverfärgad dämpare) så säljs blåsan som officiell reservdel, är det charger2 (svart dämpare) så kontakta Preacher här på forumet för den säljs inte löst av rockshox. Tror jag köpte min från "air n shox", de har för övrigt massor av delar, oljor och allt man behöver.

Osäker på årsmodell men dämparen är silverfärgad! Blåsan är svart. Misstänker att det är detta kittet men ska dubbelkolla årsmodellen!

Osäker på årsmodell men dämparen är silverfärgad! Blåsan är svart. Misstänker att det är detta kittet men ska dubbelkolla årsmodellen!
Ja då är det charger 1 dämparen du har. Kolla weldions länk ovan så får du ut artikelnummer på rätt servicekit.

En sak till, köp dig ett luftningskit till charger 1. Charger 2 kan man lufta med bromsluftningskit, men charger 1 har jag för mig har en större öppning och kräver ett särskilt kit.

Här är mitt serienummer: 26T74468109
Får fram ett servicekit som heter: 00.4315.032.619
Men det kittet verkar inte innehålla blåsan..

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp