Förlorat Garmin-pass

ol__

Aktiv medlem
Förlorat Garmin-pass
Precis skaffat en gammal 310xt. Håller på och lär mig den, och i förrgår blev något fel. Jag startade klockan, körde mitt pass, stannade när jag kom hem. So far, so good. Stängde av klockan. Efter dusch osv startade jag datorn och klockan. Drog igång Garmin express, men synkningen startade inte. Testade starta om klockan några gånger, och till slut kom överföringen igång från klockan. Men synkningen gick misstänkt snabbt? Loggade in på Garmin Connect, men inget nytt pass fanns där. Kollade historiken i klockan: "Ingen historik"?

Hoppet ute att hitta det försvunna passet?
Bara någon tillfällig bugg?
Något jag gjorde fel?
Något speciellt förfarande man ska ha för att minska buggrisker?

Förlorat Garmin-pass
Det kan ligga kvar i klockans minne.
Testa att koppla den som "extern disk" eller nåt liknande.
Ev åker man på att redigera filen en smula om det fattas nån format-tag eller liknande

En annan fuling för att få formatet rätt är att skapa ett nytt "blankt" pass och med hjälp av lite fil-trixande klippa in data från det förlorade passet i det blanka.

Jag har gjort det nån gång med min 305. Det blev inte perfekt men det funkade bra nog.

Förlorat Garmin-pass
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis skaffat en gammal 310xt. Håller på och
> lär mig den, och i förrgår blev något fel. Jag
> startade klockan, körde mitt pass, stannade när
> jag kom hem. So far, so good. Stängde av klockan.
> Efter dusch osv startade jag datorn och klockan.
> Drog igång Garmin express, men synkningen
> startade inte. Testade starta om klockan några
> gånger, och till slut kom överföringen igång
> från klockan. Men synkningen gick misstänkt
> snabbt? Loggade in på Garmin Connect, men inget
> nytt pass fanns där. Kollade historiken i
> klockan: "Ingen historik"?
>
> Hoppet ute att hitta det försvunna passet?
> Bara någon tillfällig bugg?
> Något jag gjorde fel?
> Något speciellt förfarande man ska ha för att
> minska buggrisker?

Tyvärr så är det en funktion som garmin verkar ha, min gamla edge 500 gjorde likadant två ggr, första gången på Vätternrundan... Och en gång till efter det..

Förlorat Garmin-pass
Kolla först alla inställningar så att det inte finns i kryssat någonstans att den ska radera efter överfört till dator. Minns ej om funktionen finns kvar på 310 / alt. I express.

Sök sen på datorn efter .fit .gpx .tcx har du tur finns den i någon temp mapp.

Förlorat Garmin-pass
marr skrev:
> Kolla först alla inställningar så att det inte
> finns i kryssat någonstans att den ska radera
> efter överfört till dator. Minns ej om
> funktionen finns kvar på 310 / alt. I express.
>
> Sök sen på datorn efter .fit .gpx .tcx har du
> tur finns den i någon temp mapp.

Jag hade kvar fit. Filen i datorn när min gjorde så. Men även den va förstörd....

Förlorat Garmin-pass
Kimpa951 skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla först alla inställningar så att det
> inte
> > finns i kryssat någonstans att den ska radera
> > efter överfört till dator. Minns ej om
> > funktionen finns kvar på 310 / alt. I express.
> >
> > Sök sen på datorn efter .fit .gpx .tcx har du
> > tur finns den i någon temp mapp.
>
>
> Jag hade kvar fit. Filen i datorn när min gjorde
> så. Men även den va förstörd....

Ok.. Jag har lyckats rädda pass så. Men det var före Garmin express tiden..
Jag gick över till att köra mot telefonen, med otg kabel, ant+ adapter och st uploader app nånting för Garmin. Mycket smidigare, eller ja stabilare...

Förlorat Garmin-pass
Ok, tack för tipsen. Vad jag förstått så är det nog kört, men jag tänkte se om happy bjöd på något mer.

Ämnar använda Strava, har bara inte kommit till skott än. Får väl se över överföringsmöjligheter så det blir stabilt.

Förlorat Garmin-pass
Fliken skrev:
> Förlorat, sure. Passet har aldrig hänt. Annars
> hade det funnits elektroniskt.

Nu handlar det om garmin och då är det mycket möjligt att passet har spelats in men plötsligt bara försvinner...

Förlorat Garmin-pass
Tryckte bara på stop. Lät klockan vara på ett tag till för att se hur pulsen sjönk. Den började såklart klaga på satellitmottagning osv när jag gick in, men inget extraordinärt annat vad jag kom ihåg.

Förlorat Garmin-pass
Om du bara trycker på Stop så snurrar fortfarande en av tidtagarna. Stop är mer som en pausfunktion egentligen. Du behöver hålla inne Reset för att stoppa passet helt. Tog ett tag innan jag fattade varför mina tider inte stämde när min 310xt var ny.

Förlorat Garmin-pass
Hmm... ja, det var ju inte helt självklart. Så, kan jag alltså ha pausat passet, och sen när jag stängde av klockan så tog den bort passet helt?

Men jag fick in ett löppass innan, och jag har för mig jag bara tryckte på stopp då också?

Förlorat Garmin-pass
Mja, jag trycker bara på stopp när jag kommer hem och då stannar tidtagningen. Däremot så kanske du trycker på "lap", då tar den bara en mellantid.

Däremot så har jag problem med att föra över pass om jag stänger av klockan och sen slår på den igne. Därför för jag alltid över allting direkt när jag kommer hem. Med tanke på att Garmin Express är rätt drygt (funkar inte med funbeat) så använder jag fortfarande ANT agent.

Förlorat Garmin-pass
Nej, tror inte jag bara tog mellantid - alla siffror utom pulsen stod ju stilla.

Ja, allmänt har jag förstått att Garmin Express inte är så populärt. Hur skiljer sig ANT agent?

Känns som jag ska försöka lösa direkt överföring till Strava så snart som möjligt. Är det isf lättare att använda telefonen istället för datorn?

Förlorat Garmin-pass
Jag har också råkat ut för förlorade pass när jag syncat min 405 med Garmin Express. Då gick det ibland att rädda genom att tvinga synchronisering från klockan.

Det är ett problem jag aldrig haft med Ant Agent, så nu använder jag Ant till 405:an och Express bara till 800:an. Garmin är grymma på att göra små smidiga GPS-enheter, men inget vidare på mjukvara och webbdesign.

Förlorat Garmin-pass
Ant agent sparar passen som GXP(?)-filer på datorn, medan Express tankar upp dem direkt till Garmin Connect. Därför kan man inte använda sig av Garmin Traning Center eller Funbeat för att logga sin träning. Eller jo, det går men då måste man exportera alla pass från garmin connect till datorn och sen till funbeat, sjukt söligt.

Förlorat Garmin-pass
Garmin Express lagrar filerna typ här (från min FR610 i varje fall):
C:\ProgramData\Garmin\GarminConnect\Forerunner 610-3824591196\Upload\FIT_TYPE_4

Förlorat Garmin-pass
jag har ngt lite liknande pråbblem.

Hade en 10 filer i klockan, men bara 9 fördes över till datorn(garmin connect (obs skit). Den tionde finns alltjämt kvar i klockan, men förs inte över till connect. Bara nytillkomna pass förs över.

hur får jag över den "kvarglömda filen"? (såklart var det också Engelbrektsloppet, den jag helst ville ha över)

Förlorat Garmin-pass
På min 610 kan jag tvinga över passen från någon meny i klockan.
(Förmodligen är ditt pass markerat som redan överfört).

Förlorat Garmin-pass
gsb skrev:
> Garmin Express lagrar filerna typ här (från min
> FR610 i varje fall):
> C:\ProgramData\Garmin\GarminConnect\Forerunner
> 610-3824591196\Upload\FIT_TYPE_4

Tack. Tyvärr inga filer med rätt datum där :/

Kan man komma in i klockan och leta filer på något sätt?

Förlorat Garmin-pass
Igår tryckte jag på stop. Efter det höll inne reset så passet avslutades och tiden nollades. Behöll klockan på för att hålla en koll på pulsen (mest av nyfikenhet) medan jag tog hand om eftercyklingbestyret. Startade datorn, och överföringen gick igång direkt snällt och fint. Garming Express laddade över till Garmin Connect, och när jag sedan loggade in på Strava hade det hämtat passet från Garmin Connect. Med andra ord helt smärtfritt denna gången.

För övrigt, Strava är ju en hel värld! :o Jisses, så stort hade jag inte tolkat att det var. Får se om man blir hooked eller dissar det för man känner sig lost och chanslös :)

Förlorat Garmin-pass
gsb skrev:
> Garmin Express lagrar filerna typ här (från min
> FR610 i varje fall):
> C:\ProgramData\Garmin\GarminConnect\Forerunner
> 610-3824591196\Upload\FIT_TYPE_4

Hmm, det var något nytt för mig jag kanske ska kolla in Express igen då.

Förlorat Garmin-pass
Ta i trä, har rullat på bra nu. Ibland tar det en stund innan överföringen startar, men inget har förlorats iallafall.

Men jag undrar om klockan eventuellt inte är PK...

garminmobbas.PNG

Tillbaka
Topp