Förmaksflimmer

• Trådstartare Trådstartare rln
  • Start datum Start datum

rln

Aktiv medlem
Förmaksflimmer
Idag hade jag tre förmaksflimmer första femton kilometrarna. Sedan i höstas har jag haft tre förmaksflimmer vid tre olika träningspass. Innan dess tiotalet år utan förmaksflimmer.

Innan dess hade jag ett par år med en handfull förmaksflimmer.

Provar länka till Garmin Connect
Check out my gravel/unpaved cycling activity on Garmin Connect. #beatyesterday

Nu ikväll ligger vilopuls tjugo slag över vad den brukar.

Några råd?

Förmaksflimmer
Idag hade jag tre förmaksflimmer första femton kilometrarna. Sedan i höstas har jag haft tre förmaksflimmer vid tre olika träningspass. Innan dess tiotalet år utan förmaksflimmer.

Några råd?
NRK hade en podcast om förmaksflimmer.

Förmaksflimmer

Några råd?
Hur vet du att det är förmaksflimmer? På den filen som du la upp går det inte att bedöma av vad jag kan se. Men oavsett vilket så håller jag med ovanstående - sök vård.

Förmaksflimmer
Sök läkarhjälp, här på forumet kan du få diagnoser som betyder allt från jordens undergång till nageltrång, eller uppmaning om att köpa en cykel till för att lindra besvären.

Förmaksflimmer
Hur vet du att det är flimmer av pulskurvan?
Normalt krävs väl ett EKG för att fastställa ett flimmer/fladder.
Hade du även andra symptom?
Bästa att kolla upp det omgående!

Förmaksflimmer
Tänkte till efter mitt inlägg.

Sök vård direkt! Som andra sagt.

Dom tar förmodligen EKG då, och lite annat gott&blandat. Om inget fel upptäcks då och dom misstänker förmaksflimmer/hjärtfladder så återkom i tråden.

Förmaksflimmer
Hur vet du att det är förmaksflimmer? På den filen som du la upp går det inte att bedöma av vad jag kan se. Men oavsett vilket så håller jag med ovanstående - sök vård.
+1, jag är väldigt nyfiken på hur man tolkar fram förmaksflimmer utifrån det där. Och det är inget retorisk ifrågasättande utan en ärlig fråga från en uppenbarligen okunnig. Vilka delar i puls-loggen tolkar du som förmaksflimmer?

Förmaksflimmer
Tillsammans med den effekt jag bedömmer jag fick i pedalerna (effekten gick ned när pulsökningarna kom). Sedan så orkade jag inte fortsätta utan fick sitta vid vägkanten drygt en minut.

Sammantaget så verkar det som jag får ökad puls samtidigt som slagvolymen går ned.

I de intervjuer jag lyssnat på med Thomas Alsgaard och Jörgen Brink så låter det liknande. Jag ser ingen annan anledning till pulsökningarna.

När jag hade liknande känsla vid löpning för drygt tio år sedan provade jag att springa genom en pulsökning, då blev jag liggandes några minuter. Sedan gick resten av passet utmärkt.

Förmaksflimmer
Tillsammans med den effekt jag bedömmer jag fick i pedalerna (effekten gick ned när pulsökningarna kom). Sedan så orkade jag inte fortsätta utan fick sitta vid vägkanten drygt en minut.

Sammantaget så verkar det som jag får ökad puls samtidigt som slagvolymen går ned.

I de intervjuer jag lyssnat på med Thomas Alsgaard och Jörgen Brink så låter det liknande. Jag ser ingen annan anledning till pulsökningarna.

När jag hade liknande känsla vid löpning för drygt tio år sedan provade jag att springa genom en pulsökning, då blev jag liggandes några minuter. Sedan gick resten av passet utmärkt.
Håller med - det låter som sannolikt att det är förmaksflimmer, men det finns ju teoretiskt många andra olika sorters arytmier också (om problemet ens kommer från hjärtat vilket också låter troligt men egentligen inte heller är säkert). Summa summarum igen: sök vård.

Förmaksflimmer
jag började få ihållande problem med pulsen när jag blev anfådd för några år sedan och det konstaterades förmaksflimmer. Efter elkonvertering och medicinering slutade det med pacemaker och ablation ( googla på det) och nu är det bara åldern som dämpar farten

Förmaksflimmer
jag började få ihållande problem med pulsen när jag blev anfådd för några år sedan och det konstaterades förmaksflimmer. Efter elkonvertering och medicinering slutade det med pacemaker och ablation ( googla på det) och nu är det bara åldern som dämpar farten
Ablation berättas det om i podcasten ovan.

Förmaksflimmer
Ta du små klunkar vatten medan du cyklar också, (och en slurk innan start). Du funkar bättre och orkar längre. Trots att det är svalt ute är kroppens vätskebehov nästan oförändrat.

Tillbaka
Topp